[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:27

Tijdens het bijwerken van de FAQ van AR stuitte ik op een oud, leuk topic [AR] Beleertopic, wie is er mee bezig? uit 2010. Omdat het wel erg laat is om deze nu weer nieuw leven in te blazen (de paarden en pony's van "toen" zullen inmiddels wel beleerd zijn), maar er zeer geregeld topics geopend worden over beleren, wil ik een poging wagen een nieuw centraal topic te openen.
Dit betekent overigens niet dat overige topics met lastig op te lossen, specifieke vragen over beleren, automatisch en altijd op slot zullen gaan (tenzij het antwoord via FAQ en / of zoekfunctie eenvoudig te vinden is).

Wat is de bedoeling van dit topic:
- iedereen kan zijn ervaringen en informatie met anderen delen.
- iedereen kan zijn vraag stellen over problemen waar hij tegenaan loopt tijdens het beleren.

Wat is niet de bedoeling van dit topic:
- vragen hoe je moet beginnen met beleren / mennen.
- vragen waar je je paard of pony kunt beleren.
- welk tuig, welke kar, welk menbit
- etc. etc.
Oftewel, alles wat in de FAQ, Wiki en eenvoudig via de zoekfunctie te vinden is.
Als voorbeeld: Wél "waarom reageert hij op dit bit zús, en op dat bit zó?", maar niet: "Welk menbit moet ik nemen?"

Let wel:

Offtopic gaan is niet toegestaan, het is géén HK - topic.
Foto's / filmpje plaatsen ter illustratie van uitleg is wel toegestaan, maar geen "show-foto's". Daarvoor hebben we AR - ITP.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:08

Laat ik dan maar beginnen met mijn ervaring van nu ;-)
Ik heb al meerdere welsh a of shetlanders beleerd. Altijd goed gelukt en fijne ponys geworden. Nu een overstap gemaakt naar welsh nwr d-ponys. Al bij het longeren met dubbele longe kwam ik erachter dat ik nu heel wat anders voor mijn neus had lopen. Toch met de oudste zoveel kunnen bereiken dat hij de band sleepte. Maar toen ging het mis.. oh wat baalde ik! We waren terug bij af. Besloten om hulp in te schakelen van een professional. Afspraak gemaakt dat hij ze in 2span voor de wagen zou zetten en dat ik in het proces betrokken zou worden, zodat ik wel zelf thuis verder kon gaan. 2 weken zijn ze op werkweek geweest en sinds maandag zijn ze weer thuis! Natuurlijk zijn het nog 2 groene ponys die nog heel veel moeten leren, maar ze staan voor de wagen en ik zit op de bok! Het voelt zo goed!! Nu km meters maken en ze wat van de wereld laten zien.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:24


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:53

Sumic, in welke zin merkte jij dat de NWR's anders waren dan de shet's? Vlugger, paniekeriger, meer verzet? Zo te zien zie ik Gerard Leijten zitten?

Met mijn vorige New Forest pony, Ster, ben ik niet betrokken geweest bij het beleren. Ik heb haar "afgegeven", kwam 1 x p/w langs om te kijken of ze nog leefde :+ . Heb wel tussentijds mijn weggezakte kennis opgefrist met een Fries op diezelfde stal, en toen Ster "klaar" was ben ik direct lessen gaan volgen bij de beleerder. (Ik heb toen ook besloten dat ik op die stal zou blijven ;) )

De pony is in januari verkocht en sinds half maart heb ik een nieuw paard. Hij was o.d.m. bereden, had de basis van longeren, ook met pessoa-tuig, onder de knie. Schoftje en broek was dus geen enkel probleem, tussen de dubbele lijnen werken ook niet en ook de sleep ging de afgelopen keren goed.
Voorlopig doet de beleerder alles, want ik merk wel dat als ik de lijnen overneem, ik de ontspanning nog niet lekker in het paard krijg. Met de pony was dat geen probleem, maar die had ik al 3 jaar als recreatie / fokmerrie voordat ik ging beleren, dus die vertrouwensband was er al.
Hij is wel moeilijker met de oogkleppen; als hij iets achter zich hoort, wil hij het zien. De pony daarentegen was dan meer van het "bevriezen" of spartelen als ze iets hoorde, maar had geen drang tot omdraaien.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:07

Ze waren bij rutjens in weert. Het grootste verschil is dat ik de stopknop niet gevonden kreeg. Vooral joey (5jr) bleef maar doorlopen en vluchten. Prince (4jr) was wat cooler maar erg snel afgeleid door de omgeving.
Lange lijnen was bijna niet te doen,doordat ze alleen maar weg wilde, vooruit. Deze ponys hebben wat meer bloed en moeten juist lopen om het zo te kunnen verwerken. Voorwaarts oplossen, de ponys en vooral ook ikzelf hebben geleerd om voorwaarts te denken ;-)
Nu laat ik ze gaan en na een kwartier lopen kunnen ze lekker ontspannen stappen en kan ik ze zelfs stil zetten. Vanuit dit gaan we verder trainen. Ik blijf ze nu 1x per week longeren om de commandos erin te krijgen.

Van pony naar paard lijkt me ook een hele overgang. Spannend he zo'n beleerproces?! Ik ken jouw 'beleerstal' wel van de sgmw.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:20

Ah, bij Rutjens, das "vlak" bij mij :) !
Mijn pony was hetzelfde: alles moest voorwaarts opgelost worden. Het grootste probleem was het wegstappen na ingespannen te zijn. Ze had dan al zoveel adrenaline opgebouwd dat ze zichzelf als het ware "afschoot", maar dat probleem heb ik zelf opgelost, op mijn eigen manier. Heeft maanden geduurd, maar toen had ik haar zover dat ik haar alleen kon inspannen, alleen losmaken, alleen opstijgen (ze bleef dan wel steeds pootje verzetten op de plaats), ongeveer 3 seconden halthouden en daarna rustig wegstappen. Liet ik haar gedwongen nog langer wachten "tot ik zeg dat je mag vertrekken" dan ging het mis met haar: omhoog komen, achteruit, scheef vallen, nou ja.... bedenk het maar.

Ja, paard is wel heel anders, maar ik heb daarvoor bewust gekozen zodat ik in de winter niet steeds op die ijskoude koets hoef te koukleumen, maar ook eens lekker onder de man een half uurtje kan rijden (liefst met de handen in de zakken :D ).
Ik men hier echter vaak genoeg met de paarden van de stalgenootjes, zodat ik het niet als enger ervaar.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:25

Dat is precies mijn reden geweest om naar d ponys te gaan, ik wil er in de winter op gaan zitten ipv achter. Dan kan ik ook terecht in de manege.

Fijn zo'n stal waar ze mennen en ohz rijden, kun je overal terecht met vragen of hulp

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:01

Mijn welsh A heeft nu 2 keer voor de wagen gelopen. Ga er vanuit dat ze vanzelf rechter gaat lopen naar mate we meer kilometers gaan maken, is dat ook zo of moet ik haar recht houden tussen de 'lijnen'.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 00:05

Dat ze in het begin "zoeken" (lees: slingeren), is heel normaal. Wordt vanzelf beter, zoals je zegt, naarmate je meer km's gemaakt hebt.
Bij mijn pony was het slingeren het ergst in stap. Dravend bleef ze een stuk beter rechtuit lopen. :)

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:13

Ah gelukkig haha.. Ze is relatief recht hoor, vooral als ze er echt aan mag trekken. Het gaat nu zo: recht, slinger, recht, toeristen.. en dan gaat ze van links naar rechts ;-)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 00:16

Klinkt héél bekend :j :')

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:32

Hier ondertussen verschillende pony's / en 2 paarden min of meer (opnieuw) beleerd met meer of minder hulp. Hieronder paar ervaringen. Vertel niet alles, anders wordt het een ongelovelijk lange post. Beleren vind ik ongelovelijk leuk om te doen 'in principe' :P

Mijn paard met de minste vraagtekens was Rizanta (1.75, KWPN rijpaard). Die had volgens zeggen voor de wagen gestaan maar ja... je weet maar nooit :7 vooral omdat dat 8 jaar geleden was.... dus naar Peter de Koning gegaan in Rijsbergen en haar daar eerst voor de sleep gezet en daarna voor de wagen. Ik was de 1e keer voor de sleep er niet bij (en dat was de laatste keer want volgens Peter was ze echt superbraaf, wat ook zo bleek te zijn). Vanaf de 1e keer voor de wagen was duidelijk dat dit een super fijn paard was, ze heeft nooit iets verkeerd gedaan. Wel leek het erop dat ze vooral in tweespan had gelopen maar was dus kwestie van vertrouwen geven en rijden :D

Daarna Bente (1.55 KWPN Tuigpaard), was licht betuigd maar we konden vrijwel opnieuw beginnen toen ze bij ons op stal was... dat was dus mijn tweede paard en een paard met zeer veel vraagtekens vwb het mennen :+ ze bleef maar angstig, ril en vluchterig. Hebben we 1.5 jaar volgehouden en daarna ben ik dus met haar gestopt. Ik kreeg er uiteindelijk geen vertrouwd gevoel mee. Kan er boekdelen over vullen maar wellicht komt dat later in het topic als mensen vragen hebben over 'bepaalde kwesties' :+

Dan heb ik Alwyn beleerd, een Welsh A pony van 1.15 die gewoon vreselijk braaf was maar ook wel heel bangig en kijkerig. Maar omdat hij zo braaf was is er nooit iets raars gebeurd. Als ik zei dat het goed was ontspande hij en was het goed. En als je dan maar zoveel mogelijk doet, kom je zoveel mogelijk tegen en is op een gegeven moment niets meer eng (tenminste zo werkte het bij hem, bij Bente dus niet }:0 ). Hij vond de oogkleppen bijv vreselijk, wilde heel graag alles zien, maar alleen met oogkleppen kreeg ik hem zover dat hij recht vooruit liep :')

En nu zijn we bezig met Olympia, alias Ollie, een NRPS D pony New Forest x Arabier. Die doet net alsof ze nog nooit anders heeft gedaan. Ja ze kijkt wel eens, springt wel eens opzij, rilt wel eens bij een streng of tilt een been op, rent wel eens een paar meter naar voren of zoiets maar wat een heerlijk nuchter dier :D

Dat wat Sumic zegt herken ik wel in Ollie. Ze is zowel voor de wagen als met rijden onder het zadel de 1e tien minuten zeg maar wel errrrug vlotjes. Dan zakt het wat af toe goed te hanteren niveau. Ik vind het wel erg fijn dat ik er ook op kan zitten (staat niet super natuurlijk, maar goed, het kan, bij Alwyn kon het niet).

Wat ik graag doe bij Ollie is ook regelmatig lange lijnen, voor stelling en buiging en goed leren stilstaan en netjes recht weer voorwaarts. Kun je dan mooi oefenen zonder direct wagen erachter en dus ook zonder groom.

Ze heeft nu .... 9x voor de tweewieler gestaan. En voordat ze voor tweewieler stond zeg maar stuk of 6, 7 x voor bandje door de bak, en daarvoor en nu dus ook nog gemiddeld 1x per week lange lijnen / longeren dubbele lijnen (dat longeren lukt nu pas beter, ze vond het zooooo kansloos, maar heb haar nu aan de praat).

:o toch nog wel lang geworden :o

Oja, problemen, vraagstukken heb ik gelukkig momenteel niet echt, maar dus wel een hoop gehad :o

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:50

Wel even een vraag die hier ook thuis hoort denk ik. Misschien wat ervaringen over wanneer je de groom naar voren stuurt bij enge dingen langs de weg of wanneer juist niet, dat je vindt dat de pony / het paard zelf maar moet uitzoeken.

Wat zijn jullie ervaringen daarbij?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:14

VHU: ligt eraan in welk deel van de beleerfase het paard of pony zich bevindt. Ik ben hier op stal bij de beleerpaarden soms als "anker" meegegaan (degene met de aangeklikte, slaphangende longeerlijn in de hand en van de wagen moet springen indien nodig) wanneer het paard voor de eerste keer naar buiten ging .
Toen ik bij mijn eigen pony "groomde" (maar dat was een fase verder), moest ze het in principe zelf uitzoeken, tenzij er een risico op ongelukken was voor mens (incl wijzelf), pony of materieel zoals auto's e.d. langs de weg. Bijvoorbeeld tussen een draaiende bus die steeds lucht liet ontsnappen, en een geparkeerde personenauto door rijden. Dat wilden we de eigenaar van de laatste niet aandoen :+

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:19

Zoals jij erover denkt denk ik ook, ik laat ze er niet zomaar afgaan. Ze moeten het ook zelf leren oplossen. Feit is wel dat ik bij een jong paard graag echt een goede groom mee heb, neem niet zomaar iedereen mee. Moet er snel af willen gaan en vooral op mijn aanwijzingen dingen doen. En vasthouden zo nodig }:0 of juist eraf blijven als dat nog kan (maar voor zekerheid dan meelopen).

Ben zelf geen goede groom in die eerste beleerfase. Ben gewoon niet sterk genoeg mocht er iets heftigs gebeuren.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:26

Bij mijn huidige paard ga ik niet eerder zelf mennen met groom als dat de laatste beleerfase achter de rug is en de beleerder vindt dat ik + paard er klaar voor zijn. En dan nog idd met een groom waarvan ik weet dat hij / zij doet wat ik zeg, en niks doet wanneer ik niks zeg.
Ik vind die beleerfases wel echt superleuk, geniet van alles dat hij leert :j . En alles gaat op film / foto.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:20

Ik zit er wel graag zelf snel achter, dus zelf leidsels in handen. Instructeur mag dan groom spelen :P Het voelt voor mij veel fijner als ik het zelf kan / mag doen.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:10

Ik ben mijn E pony zelf aan het beleren.
Hij is net 8 jaar en ik rij hem nu 4 jaar onder het zadel.
Sinds vorig jaar ben ik begonnen met hem in het tuig te zetten, dit vond hij allemaal prima.
Hij sleept nu netjes de bak met een ijzeren rooster erachter en hij heeft van de winter voor de slee gelopen.

Zou ik hem nu al alleen voor de kar kunnen gaan zetten?
Of is het verstandig om hem eerst in het tweespan naarst een ervaren paard te zetten?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:24

Eb: Aangenomen dat je met "alleen" enkelspan bedoelt, zou ik daarvoor kiezen. Maar niet "in je eentje" en ik zou dat zeker niet zonder een ervaren, tweede persoon doen. Dringend aanbevolen ;) .

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:41

Heb je er hulp bij van iemand die het vaker heeft gedaan? Voor de kar zetten is een nogal breed begrip :) wat voor wagen (tweewieler / vierwieler, hoe zwaar), heb je een bak / rustig stuk weg beschikbaar, heb je goede hulp, kun je zelf mennen (geloof me mennen is heel wat anders dan slepen) weet je hoe je moet reageren als hij/zij rare sprongen gaat maken, heb je ook al gelongeerd met hele tuig om en met bijv pessoa zodat ze druk op hun lijf aankunnen etc.
En dan is het nog per paard echt verschillend wat aan te raden is.... en vooral ook hoe je het de 2e / 3e / 4e keer gaat doen afhankelijk van hoe de 1e keer ging (want dat kan ook elke keer weer anders zijn, van net doen alsof ze nooit anders hebben gedaan tot grote paniek)....

Via bokt is dat niet te beantwoorden, moet je situatie ter plekke paard/ toekomstige menner en materiaal voor zien. Daarom de post ook van Gem.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:06

Ik zou de eerste paar keren een groom op/naast de wagen willen hebben. Liefst 1 waar ik naadloos mee kan samenwerken en daarna iemand in de buurt, wanneer ik in de bak ga rijden en trouwens, als ik met een jong (net beleerd) dier buiten wil mennen altijd een groom mee..

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:11

Ja met alleen bedoelde ik enkelspan ;)
Thuis hebben we twee friezen die beide voor de kar lopen en heb wel eens gehoord dat ze een groen paard naarst een ervaren paard zetten dus vandaar mijn vraag.

Ik heb 2 mensen die me goed kunnen helpen. Die allebei goed kunnen mennen.
Ik zelf heb nog niet zo heel veel ervaring met mennen, maar dat hoop ik dan te gaan leren.
Wel weet ik hoe je moet handelen in onvoorziene situaties, omdat ik wel vaak als 'groom' mee ga.

Hij kent het hele tuig, ik heb hem er in het begin mee gelongeerd en nu ben ik dus met hem aan het slepen.

We hebben 2 verschillende wagens. Een 4 wiel recreatie wagen (vrij licht) en een 4 wiel recreatie/marathon wagen (wat zwaarder).

Ik kan thuis oefenen in een niet hele zware buitenbak of in het land bij droogte.

Opzich denk ik niet dat hij heel erg moeilijk zal gaan doen omdat hij het tot nu toe allemaal zo braaf oppakt.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:59

Interessant topic.

Ik heb hier ook een jong paard staan die ik heb laten beleren bij iemand die het ook goed kan. Zelf paar keer gemend en ging allemaal prima. Helaas van de week niet. Kort gezegd paard in paniek, menner in de sloot en paard tot stilstand gelukkig nog kunnen brengen omdat de groom hem nog vast had.

Nu de wondjes aan het genezen zijn .. ben ik aan het nadenken hoe weer op te pakken. Uiteraard ga ik dit onder begeleiding doen. Maar ben benieuwd naar jullie ideeën.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:53

Hmm.. Wat vervelend Erpel.. Ik zou misschien juist een stapje terug zetten? Of iig de bak (weer) in?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:08

Erpel: ik heb nog nooit zelf een paard voor de koets beleerd, dat even vooropgesteld. Maar om jouw vraag enigszins proberen te kunnen beantwoorden, wil ik graag nog een stapje verder terug gaan.
Wat doen jullie (waaronder jij dus, Erpel) wanneer je het sein van de beleerder krijgt: "Paard is klaar"? Zeg je: "okee, dank je wel" en je denkt: "Paard is klaar" , spant de dag er na zelf in, neemt een goede ervaren groom mee en gaat mennen, om het even of dat in een rijbak, hal of buiten is?

Ik heb bij de pony een tussenstap genomen, en dat is na het sein "Pony is klaar", wekelijks (buiten in het bos, wij hadden nog geen rijbak of dressuurwei) les genomen bij diezelfde beleerder. Zo ben ik langzaam in het proces van overnemen gegroeid. Die fase heeft toch wel enkele weken geduurd voordat ik met iemand anders durfde te gaan mennen.
Bij mijn huidige paard, eentje met veel meer karakter als de pony, denk ik dat deze fase nog véél langer gaat duren, wellicht tot over de winter en begin volgend voorjaar.
Heb jij die fase ook gehad? Zo ja, dan zou ik teruggaan naar die fase van les nemen van de beleerder, op je eigen locatie, en met name op de plek waar het fout ging.