[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:06

Rien_92 schreef:
criollo_yess schreef:
Ja, die heb ik, zie foto in mijn bericht van vandaag om 11.22 uur hierboven, alleen ik heb er een stoeltje op laten zetten ipv bankje, omdat ik vrijwel altijd alleen men. Eventueel kan ik ook 2 stoeltjes naast elkaar erop monteren. Ik heb geen idee of Andries ze nog maakt, zal je hem zelf moeten vragen.


Dat was inderdaad de aanleiding van mijn vraag, haha. Zit het stoeltje veel lekkerder dan het bankje? Heb je misschien iets meer foto's van hoe de tweewieler er met 1 stoeltje uitziet? En is deze tweewieler even goed in balans te krijgen als de 'gewone' HCA?


Ik heb begrepen laatst toen ik bij andries was dat hij bezig was met lichtere lamoen stokken zodat de balans van de 2 wielers ook makkelijker wordt.
Dus daaruit begreep ik dat er wel verschil zit in de sulky en de tweewieler.
Maar zelf hier geen ervaring mee,heb alleen de sulky.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:09

Vanochtend even contact gehad met Tjeu. Hij adviseert voor mij een sulky van 19 inch, omdat ik voornamelijk met shetten men van rond de meter, dit betreft dan de sulky met een stoel met rugleuning.

criollo_yess
Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:47

Rien_92 schreef:
Dat was inderdaad de aanleiding van mijn vraag, haha. Zit het stoeltje veel lekkerder dan het bankje? Heb je misschien iets meer foto's van hoe de tweewieler er met 1 stoeltje uitziet? En is deze tweewieler even goed in balans te krijgen als de 'gewone' HCA?


Ik heb geen idee hoe het bankje zit, heb er altijd stoelen op gehad. Overigens staan op pag 64 bovenaan en pag 106 onderaan van dit topic foto's van de HCA tweewieler met beide stoelen erop. Die van mij was een prototype. Ik weet dat er details zijn veranderd in de volgende versies van deze tweewieler. Ik heb wel bewust gekozen voor een zweng ipv staalkabel, maar standaard maakt Andries ze met staalkabel.

Qua afstelling, kun je lamoenstokken van de tweewieler iets wijzigen in de hoek waarop ze staan. Bij de sulky kan dit niet. Bovendien kun je de ""driehoek"" wielas-vering-frame-wielas"" ook beïnvloeden, maw de wielas kan iets meer naar voren dan wel achteren gemonteerd worden onder het frame. Dit is veel sleutelwerk, dus doe je 1-malig op basis van hoe jij de balans wilt hebben.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:13

Heeft hier toevallig iemand kennis gemaakt met vernieuwde model sulky van Tjeu? Bij zijn eerste model was ik nog niet enthousiast en neigde ik naar HCA. Daar zijn bepaalde dingen beter uitgewerkt. Sinds kort zijn er aanpassingen bij die van Tjeu en dat klinkt goed. Het verschil tussen die twee lijkt hiermee kleiner te worden. Wat is wijsheid. HCA of Tjeu voor een Shetlander van 87 cm. Nou hoop ik dat ik er zelf op pas met mijn 1.57 :+ Blijf zo aan het vechten met balans op mijn Cavalier tweewieler dat ik het heb opgegeven en wat anders zoek.

Letting go is hard, but it’s better to let go than to hold on to something that was never meant to be.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:12

criollo_yess schreef:
Rien_92 schreef:
Dat was inderdaad de aanleiding van mijn vraag, haha. Zit het stoeltje veel lekkerder dan het bankje? Heb je misschien iets meer foto's van hoe de tweewieler er met 1 stoeltje uitziet? En is deze tweewieler even goed in balans te krijgen als de 'gewone' HCA?


Ik heb geen idee hoe het bankje zit, heb er altijd stoelen op gehad. Overigens staan op pag 64 bovenaan en pag 106 onderaan van dit topic foto's van de HCA tweewieler met beide stoelen erop. Die van mij was een prototype. Ik weet dat er details zijn veranderd in de volgende versies van deze tweewieler. Ik heb wel bewust gekozen voor een zweng ipv staalkabel, maar standaard maakt Andries ze met staalkabel.

Qua afstelling, kun je lamoenstokken van de tweewieler iets wijzigen in de hoek waarop ze staan. Bij de sulky kan dit niet. Bovendien kun je de ""driehoek"" wielas-vering-frame-wielas"" ook beïnvloeden, maw de wielas kan iets meer naar voren dan wel achteren gemonteerd worden onder het frame. Dit is veel sleutelwerk, dus doe je 1-malig op basis van hoe jij de balans wilt hebben.


Super fijn, dank je wel voor de info en de foto's! Zo heb ik een wat beter beeld van het model!

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:55

Dit zijn de specificaties van de sulky van Tjeu in 16 of 19 inch.

Standaard met

-Spoorverbreders (verstelbaar)
-Stoeltje verplaatsbaar
met hendel
-gesloten gegalvaniseerde lamoenstokken
-mooie gebogen spaken
-elke ral kleur mogelijk
-netjes met biezen afgewerkt
-smeernipels op de assen
-in 16 en 19 inch uitvoering
-extra katrollen aan schopbord
-verstelbaar rubber onder de stoel voor fijn afstelling

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:09

Tancreda4 schreef:
Een vraagje. Ik heb een vrij oud model van de Cavaletti sulky. Na jaren trouwe dienst (ik heb hem 11 jaar geleden 2de hands gekocht) is het tijd om de wielen te vervangen gok ik, omdat hij wat tikt (de lagers??). Als het goed is los ik dat op met nieuwe wielen. Echter, deze worden bij 'de cavaletti sulky winkel' niet meer verkocht voor dit model.

Zijn er hier mensen die al eens nieuwe wielen op hun oude model sulky hebben gezet? Zo ja, waar hebben jullie die vandaag gehaald / laten doen?

Alvast bedankt!


[ [url=m/jTxHpM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/io8PfC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Iemand een idee? Ik heb de vraag bij horseshopinternational gesteld en die geven aan niet meer wielen hiervoor te hebben. Maar begreep van iemand anders dat de nieuwe wielen met een nieuwe as wel zouden passen. Ik ben zelf niet zo technisch... Maar wellicht heeft iemand hier een idee?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:36

Vandaag ook een prijslijst bij HCA opgevraagd. De HCA is maar € 100 duurder zoals ik m uitgevoerd wil hebben dan de vernieuwde sulky van Tjeu. Wachttijd bij HCA is 4 a 5 weken en bij Tjeu 12 en 14 weken. Vind het nu lastig kiezen, iemand al ervaringen met de vernieuwde sulky van Tjeu?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:08

Is er toevallig iemand in Friesland of 1 van de nabije provincies die een HCA sulky heeft die ik een keer mag bekijken en evt proberen?

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:36

Ik zit in Friesland, had je ook al even ge'pb't. Mijn sulky zal niet optimaal voor je zitten, want hij staat afgesteld op iemand van 1.60 en ook is het de variant met 16 inch wielen, want mijn pony's zijn mini's. Maar Alex maakt het niks uit wie er achterop zit, hij zal hooguit niet willen lopen op je commando's want hij test je uit. _O-

Alex en Jorie <3

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:00

Ik zit in de kop van Noord Holland, hier zou je ook mogen komen kijken en proberen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:20

In de optielijst voor de HCA Tweezitter (dus niet de sulky!) staat "RVS Dekenrek á €200,00". Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Wat is de functie van een dekenrek op een menwagen?

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:22

gewoon aan Andries vragen wat hij hier mee bedoeld.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:36

marga1 schreef:
gewoon aan Andries vragen wat hij hier mee bedoeld.


Daar werd ik niet veel wijzer van dan "Daar vraagt eigenlijk niemand om." Dus vandaar hier de vraag.

roekes
Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:36

[ img ]
Ik heb sinds kort een sulky van de lemerij. Ik zou graag het lamoen willen verbreden zodat mijn pony meer ruimte heeft om te draaien. Iemand tips of foto's hoe jullie dat hebben gedaan?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:59

Daar moet je niet zelf aan beginnen, als je het verkeerd doet verzwak je het hele lamoen (zeker niet gaan buigen). Ik denk dat je hem het beste naar een lasser kan brengen die het lamoen bij het wagentje breder zet.
Is het lamoen draaibaar? Dan zou je hem nog een stukje naar buiten kunnen draaien dan krijgt hij al wat meer ruimte

La Vie en Rose 

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:37

Ik zou daarover contact opnemen met de Lemerij. Met alleen het lamoen verbreden ben je er volgens mij niet. De buizen van het lamoen lopen door tot onderaan het bankje. En volgens mij moeten die buizen dan ook breder gezet.


roekes
Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:01

Ik heb contact gehad met de lemerij en het lamoen kan aan de achterkant niet breder gemaakt worden werd mij verteld. Ik heb er ook een pony van 85 cm voor en die moet ook pootje over in de bochten. Mijn broer heeft een garage en is erg handig met metaal. Ik ga hem vragen of hij wat kan veranderen. 10cm breder aan beide kanten zou mooi zijn

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:23

Heeft iemand ervaring met de 'luxe tweewieler' van Hans van der Mee? Niet de simpele éénzitter dus.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:33

roekes schreef:
Ik heb contact gehad met de lemerij en het lamoen kan aan de achterkant niet breder gemaakt worden werd mij verteld. Ik heb er ook een pony van 85 cm voor en die moet ook pootje over in de bochten. Mijn broer heeft een garage en is erg handig met metaal. Ik ga hem vragen of hij wat kan veranderen. 10cm breder aan beide kanten zou mooi zijn


Zou je er niet een “los” lamoen op kunnen zetten zoals je bijvoorbeeld bij marathon wagens hebt? Dan moet er wel het 1 en ander aan de sulky verbouwd worden natuurlijk.

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:01

Een sulky en een marathonwagen ziijn 2 heel verschillende dingen.

_Margarita_
Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:34

Twirre2006 schreef:
Zou je er niet een “los” lamoen op kunnen zetten zoals je bijvoorbeeld bij marathon wagens hebt? Dan moet er wel het 1 en ander aan de sulky verbouwd worden natuurlijk.


De tweewieler van Tjeu van de Meulengraaf, model Ellen, heeft wel een 'gewoon' lamoen. Dit is bewust zo gemaakt zodat de pony meer ruimte heeft in de wendingen.


[ img ]

[ img ]

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:13

roekes schreef:
[ [url=m/hLPXRT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb sinds kort een sulky van de lemerij. Ik zou graag het lamoen willen verbreden zodat mijn pony meer ruimte heeft om te draaien. Iemand tips of foto's hoe jullie dat hebben gedaan?


Ik vind dit meer een tweewieler dan een sulky. Misschien is inderdaad een lamoen zoals model Ellen van Tjeu wel een optie. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook in mijn vorige bericht.

IjsShet
Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:09

Hallo

Ik wil graag voor mijn shetlander van 99cm een sulky van Tjeu aanschaffen. Maar nu twijfel ik over 16 inch of 19 inch banden. De shet is erg smal gebouwd.
Zijn er hier mensen die mennen met 16 inch sulky (van Tjeu) met hun shet van rond de 1 meter? Is dit in balans te krijgen?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:43

Ik heb voor mijn shet van 98 cm een sulky van Tjeu in bestelling met 19 inch wielen. Ik zou niet naar de breedte van de pony kijken, lamoen kan goed in breedte versteld maar naar de hoogte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers