[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:06

Wat een zoektocht heb je al achter te rug naar een passende sulky!
Hoe groot zijn je pony's? Heb je destijds de 16 inch Hca wel goed in balans gekregen?

Voor de Tjeu sulky. Ik denk dat je eerst de lamoenstokken een heel stuk moet laten inkorten. Zodat de pony dichter op het rekje komt te staan. Het veranderen van de gesloten lamoenen lijkt mij ook slim.

Pas als dat in orde is, dan kun je gaan proberen om de boel in balans te krijgen.
(Denk ik).

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke aanpassingen. Wil je een update plaatsen als je de boel goed hebt?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:18

Ik ben benieuwd naar de oplossing! Mijn sulky is ook klaar en ga ik over anderhalve week ophalen. Ben benieuwd of het bij ons lukt met in balans brengen :=
Hoe groot zijn jouw pony’s ?

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:05

sakvis schreef:
Wat een zoektocht heb je al achter te rug naar een passende sulky!
Hoe groot zijn je pony's? Heb je destijds de 16 inch Hca wel goed in balans gekregen?

Voor de Tjeu sulky. Ik denk dat je eerst de lamoenstokken een heel stuk moet laten inkorten. Zodat de pony dichter op het rekje komt te staan. Het veranderen van de gesloten lamoenen lijkt mij ook slim.

Pas als dat in orde is, dan kun je gaan proberen om de boel in balans te krijgen.
(Denk ik).

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke aanpassingen. Wil je een update plaatsen als je de boel goed hebt?


Ja hoor beide hca’s waren bij mn ruin 95cm prima in balans te brengen ik had alleen eerst een 2de hands en wilde graag een eigen smaak sulky dus dat werd de 19inch omdat ik toen een grotere pony erbij had.
Dus zowel 16 inch was goed in balans als de 19inch.
Alleen mn nieuwe merrie is net even een paar cm kleiner denk 92cm maar is niet officieel gemeten en dat lukte gewoon niet met de 19inch.

Dus toen ik die van tjeu zag vond ik dat een leuker prijsje.
Ik zal zeker een update geven alleen ga ik wel bijna op vakantie dus durf niet met zekerheid te zeggen of ik hem daarvoor al goed in balans kan krijgen,druk met de kinderen en het voorbereiden op de vakantie.
Ik moet wel toegeven dat ik een zeikerd ben kwa balans hoor wil echt het beste eruit halen en dat lukt gewoon niet op deze manier.
Maar vind het super fijn dat tjeu hard zn best voor me doet om passende lamoen stokken te maken.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:07

Heb geen tips maar lees wel even mee en heb ook nog een aantal vragen. Is er een regel over hoe dicht een pony tegen het rekje aan moet staan? En wanneer je het geheel wil afstellen, ga je dan eerst het rekje verschuiven, om vervolgens met het verschuiven van het stoeltje te kijken of je de boelin balans kan brengen? Of zit ik nu verkeerd qua volgorde met afstellen?

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:06

Bij onze sulky zijn toen de lamoenen eruit gehaald,en dan een stuk van de achterkant eraf gezaagd.
Zo werden de lamoenen dus korter en kwam de pony er goed voor te staan. Afbeelding

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:07

Mijn gesloten lamoen is een heel stuk kleiner aan de voorkant, vind het dichte deel bij jou ook wel heel erg groot?

Bij mijn 16” hca:
Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:23

Oh die van jou is wel veel kleiner inderdaad Suus! Mijne is ook van Tjeu, dus ik denk dat ik wel tegen hetzelfde aanloop als cinniz..

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:25

hummer14 schreef:
Bij onze sulky zijn toen de lamoenen eruit gehaald,en dan een stuk van de achterkant eraf gezaagd.
Zo werden de lamoenen dus korter en kwam de pony er goed voor te staan. [ [url=m/1Eswf4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar dan zit je nog met het probleem dat het gesloten gedeelte veel te lang is waardoor of pony belemmerd wordt aan de voorkant of dat hij in zn zij duwt.
Ik snap tjeu zn achterliggende gedachten wel hoor dan kan je nml ook je broek eraan vast maken maar voor mijn kleine pony’s werkt het dus niet.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:26

Susanne schreef:
Mijn gesloten lamoen is een heel stuk kleiner aan de voorkant, vind het dichte deel bij jou ook wel heel erg groot?

Bij mijn 16” hca:
[ [url=m/vEgNh8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Klopt ik had ook die maat bij mn hca’s en nooit problemen mee gehad

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:06

Ik heb bij mijn lamoenen (voor een haflinger) ook een stuk eraf gezaagd en ... ik sluit mijn open lamoenen met tywraps. Werkt prima. Ja eens in de zoveel tijd sneuvelt er eentje, maar ik vind het toch wel veiliger voelen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:46

Help!! Ik heb sinds kort een HCA voor mijn grote shet. (1,10) Maar ik krijg hem niet naar mijn zin. Naar mijn idee schokt hij teveel in de ligtogen in draf.

Ik heb nu mijn stoel al ver naar achter gezet maar eigenlijk zit ik zelf dan ruk, ik wil liever iets dichterop en naar voren zitten maar dan krijg ik hem niet zwevend.. en de meningen hier in huis zijn verdeeld over lamoenen korter=zwaarder lamoenen langer=lichter. Dus was is een juiste verhouding en wat is acceptabel met schokken.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:32

Ik zorgde er voor dat er een lichte druk in de lichtogen zat, anders ging het inderdaad juist klapperen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:28

Ik ben net terug van een ritje nadat ik weer een uurtje heb staan knutselen aan de sulky :D Ik de lamoenen op zijn aller kortst gedaan en de ligtoog klein gaatje lager. Hij zweef net niet maar ligt dus ook niet zwaar in de ogen. Dus ik ga morgen maar even kijken of ik mijn stoeltje toch nog tikkie naar achter kan doen.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:13

Hier een update vanuit mij.
Even een foto van hoe de aanpassing is geworden en hij is goed in balans al is dat natuurlijk niet te zien op de foto zo.
We gaan hem nog wel even fijn tunen maar dat doen we als we samen zijn dan is dat toch makkelijker.
Zaterdag hebben we de sulky gekocht en donderdag kon ik al nieuwe lamoenstokken ophalen. *\o/*

Pony 1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pony 2
Afbeelding
Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:16

cinniz123: Fijn dat het zo goed opgelost is!
Ik heb mijn sulky afgelopen zondag ook opgehaald bij Tjeu en hij had de gesloten lamoenen al kleiner gemaakt zoals bij die van jou. Dat is nu standaard zo cq keuze bij bestelling geloof ik, gaf hij aan. Super goede service :)

Vanavond gaan mijn man en ik even aan de slag met goed in elkaar zetten en afstellen van de sulky. En ook maar even kijken wat mijn pony ervan vindt.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:33

Frummels schreef:
cinniz123: Fijn dat het zo goed opgelost is!
Ik heb mijn sulky afgelopen zondag ook opgehaald bij Tjeu en hij had de gesloten lamoenen al kleiner gemaakt zoals bij die van jou. Dat is nu standaard zo cq keuze bij bestelling geloof ik, gaf hij aan. Super goede service :)

Vanavond gaan mijn man en ik even aan de slag met goed in elkaar zetten en afstellen van de sulky. En ook maar even kijken wat mijn pony ervan vindt.


Ja hij zei het indd.
De mijne heeft hij nog zelf gemaakt maar zei indd dat hij dit model ook vanuit de fabrikant zou laten maken.

Maak je een foto van je combi als je klaar bent?
Ben wel benieuwd.
En goede service heeft hij zeker!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:21

cinniz123 schreef:
Frummels schreef:
cinniz123: Fijn dat het zo goed opgelost is!
Ik heb mijn sulky afgelopen zondag ook opgehaald bij Tjeu en hij had de gesloten lamoenen al kleiner gemaakt zoals bij die van jou. Dat is nu standaard zo cq keuze bij bestelling geloof ik, gaf hij aan. Super goede service :)

Vanavond gaan mijn man en ik even aan de slag met goed in elkaar zetten en afstellen van de sulky. En ook maar even kijken wat mijn pony ervan vindt.


Ja hij zei het indd.
De mijne heeft hij nog zelf gemaakt maar zei indd dat hij dit model ook vanuit de fabrikant zou laten maken.

Maak je een foto van je combi als je klaar bent?
Ben wel benieuwd.
En goede service heeft hij zeker!


Ja hij vertelde inderdaad dat hij dat bij de jouwe zo zelf nog had gedaan. Vind het goed dat hij die feedback meteen oppakt en er iets mee doet :j

Ik zal een foto plaatsen als we (hopelijk) vanavond klaar zijn! Ik ben heel benieuwd hoe mijn pony ervoor staat. :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:48

Nou we hadden de sulky super snel in balans! Echt heel fijn. Nu nog even sleutelen aan het tuig want ben nog niet tevreden met hoe het nu zit voor de sulky. Hiervoor alleen droog gemend en dan zat het prima, maar ben nu niet tevreden over de borst: die mag nog omhoog. En de broek ook wel. Verder de strengen nog een stuk inkorten :j
En de onderlegger volgende keer even netjes vastmaken haha.

Maar al met al heel tevreden! Dit was ook de eerste keer dat mijn pony ingespannen stond en hij deed het echt super. Klein rondje door de bak gestapt en weer uitgespannen. Ga van de week even het tuig opnieuw afstellen :j
Afbeelding

Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:52

Frummels schreef:
Nou we hadden de sulky super snel in balans! Echt heel fijn. Nu nog even sleutelen aan het tuig want ben nog niet tevreden met hoe het nu zit voor de sulky. Hiervoor alleen droog gemend en dan zat het prima, maar ben nu niet tevreden over de borst: die mag nog omhoog. En de broek ook wel. Verder de strengen nog een stuk inkorten :j
En de onderlegger volgende keer even netjes vastmaken haha.

Maar al met al heel tevreden! Dit was ook de eerste keer dat mijn pony ingespannen stond en hij deed het echt super. Klein rondje door de bak gestapt en weer uitgespannen. Ga van de week even het tuig opnieuw afstellen :j
[ [url=m/o9upwf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7MAtP1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jou wielen zien er echt groot uit maar vertekend denk door de kleur.
Lamoen had bij de jouwe indd ook echt niet groter moeten zijn.
Ziet er netjes uit hoor.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:14

Ik denk dat het door de kleur komt inderdaad, haha. Lamoen is zo prima :j Steekt op de foto wat verder naar voren door het stilstaan. Maar ben er heel blij mee! Nu alles rustig afstellen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:11

Ik heb een vraag over die sulky's van HCA en Tjeu, kunnen deze geleverd worden in België?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:43

Ik zou een hca van 16inch kunnen kopen, mijn mini is 93 cm moet dat kunnen of heb ik dan 19 inch nodig? En is €600 voor een tweedehandse hca een goede prijs? Ik weet dat ze duur zijn en zeker duurder dan mijn cavalettie maar geen idee wat dan een goede prijs is en wat niet

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:00

Druppie7711 schreef:
Ik zou een hca van 16inch kunnen kopen, mijn mini is 93 cm moet dat kunnen of heb ik dan 19 inch nodig? En is €600 voor een tweedehandse hca een goede prijs? Ik weet dat ze duur zijn en zeker duurder dan mijn cavalettie maar geen idee wat dan een goede prijs is en wat niet


16 inch moet je hebben.
En kwa prijs ligt het er heel erg aan wat voor opties erop zitten.
Ik zag op mp een hca staan 16 inch voor 850€
Dat zou ik nooit doen voor de opties die erop zaten.
Een standaard hca heb je al vanaf 695€

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:19

cinniz123 schreef:
Druppie7711 schreef:
Ik zou een hca van 16inch kunnen kopen, mijn mini is 93 cm moet dat kunnen of heb ik dan 19 inch nodig? En is €600 voor een tweedehandse hca een goede prijs? Ik weet dat ze duur zijn en zeker duurder dan mijn cavalettie maar geen idee wat dan een goede prijs is en wat niet


16 inch moet je hebben.
En kwa prijs ligt het er heel erg aan wat voor opties erop zitten.
Ik zag op mp een hca staan 16 inch voor 850€
Dat zou ik nooit doen voor de opties die erop zaten.
Een standaard hca heb je al vanaf 695€


Ik heb je een pb gestuurd

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:27

Heeft iemand een goede tip voor het op maat maken van de metalen zweng van een sulky? Hoe kort je zoiets in en hoe zet je dat weer vast? :o?

En in hoeverre is de afstand tussen het rekje en de pony belangrijk? Ik ben nog wat aan het puzzelen daarmee. Soms zie ik pony's er heel dicht op staan, maar wat meer afstand, kan dat kwaad?