[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:07

Alleen heb ik pony’s van 93/95cm dus ben bang met een tweewieler dat ik hem niet fijn in balans ga krijgen.
Met hca heb ik totaal geen problemen gehad al die jaren maar met deze zit je toch wijder.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:29

Ik heb een HCA tweewieler, is prima te doen om hem in balans te krijgen. 85 cm ervoor hier. Denk dat iets groter eerder makkelijker is dan moeilijker. Ik heb 19” wielmaat.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:35

Lante schreef:
Ik heb een HCA tweewieler, is prima te doen om hem in balans te krijgen. 85 cm ervoor hier. Denk dat iets groter eerder makkelijker is dan moeilijker. Ik heb 19” wielmaat.


Heb jij een 19inch tweewieler met 85cm ervoor?
Heb je een foto (mag ook prive.

Ik kreeg mijn 19inch hca sulky goed in balans met 95cm maar met 93cm lukte het niet meer.
Ik twijfelde om voor een 4 wieler te gaan maar de spoorbreedte houd me tegen.
Als ik naar het bos wil moet ik over een fiets brug en ben bang dat ik met een 4 wieler er net niet tussen pas.

Ik moet er ook even bij vertellen dat mijn pony’s niet beide voor dezelfde sulky kunnen zonder af te stellen want mn merrie is een stuk smaller ter hoogte van de lichtogen.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:31

Jolynne schreef:
Ik dacht juist aan tever naar voren omdat er dan de ruimte en dus zeker mogelijkheid is om in de voetsteun te geraken..al vraag ik me af hoe dat kan gebeuren, al is het nog een bocht. Mijn pony kan wanneer hij iets te heet is (bv bij meerdere bochten na elkaar) heel plat gaan in het nemen van de bocht, nog nooit is het mij gebeurd en zou zelf niet weten hoe het zou kunnen. :)

De pony komt niet in de voetsteun, maar kwam tegen mijn voet aan. :) Hm, ik snap idd wat je bedoelt. Maar hij stond nu verder naar achter dan normaal, dus is dat juist het probleem vermoed ik. De benen kwamen nu verder naar achter dan normaal het geval is. Heb dit nog nooit gehad. Blijf het raar vinden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:09

cinniz123 schreef:
Heb jij een 19inch tweewieler met 85cm ervoor?
Heb je een foto (mag ook prive.

Ik kreeg mijn 19inch hca sulky goed in balans met 95cm maar met 93cm lukte het niet meer.
Ik twijfelde om voor een 4 wieler te gaan maar de spoorbreedte houd me tegen.
Als ik naar het bos wil moet ik over een fiets brug en ben bang dat ik met een 4 wieler er net niet tussen pas.

Ik moet er ook even bij vertellen dat mijn pony’s niet beide voor dezelfde sulky kunnen zonder af te stellen want mn merrie is een stuk smaller ter hoogte van de lichtogen.


Niet een hele duidelijke foto helaas, maar misschien heb je er wat aan. Als ik goed tegen de rugleuning aan zit, is hij in balans; bankje zo ver mogelijk naar achteren en het lamoen zo kort mogelijk. Het kan net zo.
Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:09

In galop heb ik regelmatig een hoefje tegen mijn voet. Als ik ze iets wijder in de steunen zet dan is dat probleem voorbij.
Vandaag tijdens een flinke galop schoot mijn kabel los bij de snelsluiting. Daar wapperde dus ineens een steng voorbij. Ik ben blij met mijn dichte lamoenen want dan blijf ik er in ieder geval achter hangen. Pony stilzetten viel niet mee. Pony uitgespannen en aan een boom geknoopt. Toen begon dus de operatie staalkabelklem. Midden op het bospad een nieuw lusje maken en twee ieniminie moertjes maat 7 terug erop zien te draaien. Verrekte moertjes vielen natuurlijk ook nog eens tussen de bladeren. Zweten natuurlijk. Maar goed, het zat weer aan elkaar en we konden veilig de reis vervolgen. Blij met mijn noodsrtje in mijn fietstasje (touwhalster met touw, reservetouw waarmee ik een tijdelijke zweng kan knopen, steutels in alle moermaten welke op de kar zitten...dacht 7 12 en 19)

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:21

@Napie had mijn voeten meteen zo wijd mogelijk in de steunen gezet, toch gebeurde het toen nog een keer. Pony reageert erop met bokken.

Jeetje wat een nare gebeurtenis zeg!!! Dat wil je echt niet meemaken. Is een goede tip om die reserve onderdelen mee te nemen naar buiten.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:36

Hallo Cinniz, hier ook iemand met versleten heupen. Houd er rekening mee dat beweeglijkheid van je heupen dwz de mate dat je kunt spreiden snel achteruit kan gaan als je aanpassen overweegt (ivm kosten). Dat is bij mij het geval. Vind HCA mooi concept maar ik zou er met twee zwaar versleten heupen niet meer op en af kunnen. Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 06:31

MarijeCR schreef:
Hallo Cinniz, hier ook iemand met versleten heupen. Houd er rekening mee dat beweeglijkheid van je heupen dwz de mate dat je kunt spreiden snel achteruit kan gaan als je aanpassen overweegt (ivm kosten). Dat is bij mij het geval. Vind HCA mooi concept maar ik zou er met twee zwaar versleten heupen niet meer op en af kunnen. Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.


Ik weet het helaas is die van mij ook achteruit aan t gaan maar gelukkig is het maar 1 heup bij mij.
Moet zeggen dat de instap bij de 16inch makkelijker te doen is al de 19 inch.
En opzich het wijd zitten op de hca lukt zonder problemen maar het wijd zitten op die van tjeu en je onderbeen een slagje naar buiten zetten lukt niet pijn vrij.
Je hebt we een absoluut een punt hoor en lief dat je meedenkt.
Heb jij ook kleine pony’s en welke 2 wieler heb je?

Kijk ik heb even een foto van mn bijrijdster gepikt om het te laten zien.
Je ziet ook dat zij niet de hele voetsteun gebruikt omdat ze anders pijn in haar knieën krijgt.
Het is zeg maar been wijd en dan onderbeen naar buiten omdat je anders de kabel in de weg zit en die beweging kan ik niet maken.

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:17

Ik heb bij Tjeu hele mooie hoesjes bij de sulky gekocht waarmee ik de staalkabels vast kan maken aan de lamoenstokken. Zou dat niet al een hoop schelen voor je? Dan zit je kabel niet meer in de weg. :)

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:59

Frummels schreef:
Ik heb bij Tjeu hele mooie hoesjes bij de sulky gekocht waarmee ik de staalkabels vast kan maken aan de lamoenstokken. Zou dat niet al een hoop schelen voor je? Dan zit je kabel niet meer in de weg. :)


Ik heb wel hoesjes gekocht maar die zijn niet voor over de staalkabel want dan heb je totaal geen beweging meer in je staalkabel.
Die zijn voor over de bouten waar je lamoen in je sulky gaat.
Ik heb ze er ook nog steeds niet omgekregen omdat ze super straks zitten en ik nog steeds aan het verstellen was.

Maar dat is het probleem ook niet.
Het is de graden vanaf je knie naar buiten in de voetsteun die niet goed voor mij is en omdat de voetsteunen breder zijn als die van hca heb ik geen steun aan de buitenkant van mijn voet om doorschieten tegen te gaan.

Jij bedoelt deze hoesjes
Afbeelding

anais
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:04

Ik heb een leuke sulky op het oog alleen lijkt het lamoen wat kort. Hoe ver moet de pony minimaal vanaf de sulky staan?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:36

anais schreef:
Ik heb een leuke sulky op het oog alleen lijkt het lamoen wat kort. Hoe ver moet de pony minimaal vanaf de sulky staan?


Hangt er vanaf; je sulky moet in balans. Daar gebruik je ook het lamoen voor (korter - langer, in samenhang met de lichtogen en verplaatsen van de zitting, tot de balans goed is).
Ik zou dus vragen of je mag proberen of je hem in balans krijgt achter je pony. Bij sommige sulky’s kan je eventueel een ander lamoen bestellen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:07

cinniz123 schreef:
Frummels schreef:
Ik heb bij Tjeu hele mooie hoesjes bij de sulky gekocht waarmee ik de staalkabels vast kan maken aan de lamoenstokken. Zou dat niet al een hoop schelen voor je? Dan zit je kabel niet meer in de weg. :)


Ik heb wel hoesjes gekocht maar die zijn niet voor over de staalkabel want dan heb je totaal geen beweging meer in je staalkabel.
Die zijn voor over de bouten waar je lamoen in je sulky gaat.
Ik heb ze er ook nog steeds niet omgekregen omdat ze super straks zitten en ik nog steeds aan het verstellen was.

Maar dat is het probleem ook niet.
Het is de graden vanaf je knie naar buiten in de voetsteun die niet goed voor mij is en omdat de voetsteunen breder zijn als die van hca heb ik geen steun aan de buitenkant van mijn voet om doorschieten tegen te gaan.

Jij bedoelt deze hoesjes
[ [url=m/2Eall4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh ja sorry ik was even in de war.
Maar je kunt toch bontjes om je staalkabels doen? Omdat cinniz eerder schreef dat ze haar benen anders neerzet zodat ze niet tegen de staalkabels aankomen? Ik heb daar bontjes omheen (neusriem bontjes).

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:56

@Frummels
Nee het gaat niet om de staalkabel daar heb ik geen last van.
Ik zet mijn been niet anders neer ik red de houding verder naar buiten niet door mn heup.
Ja in stap is dat te doen naar zodra ik op het gras rijd en mn voet schiet opzij verder de voetsteun in ben ik zuur.
En daarom zocht ik naar een passende oplossing.

Maar tjeu heeft mij vanmorgen gebeld naar aanleiding van mijn berichten hier in de topic en hij heeft wederom weer goed meegedacht.
Ik ga het voorlopig oplossen met een slangklem in de hoop dat dat even helpt als tijdelijke oplossing zodat we kunnen rijden.
Dan ga ik de doorgang over de fietsbrug opmeten en aan de hand daarvan wil tjeu kijken of hij een 4 wieler kan bouwen waar ik mee uit de voeten kan.
Want wat hij zegt is waar mijn heup wordt niet beter alleen maar slechter en zal waars ook na aanpassingen niet lang plezier kunnen hebben van een sulky waarbij is wijd zit door mijn lichamelijke klachten.

Dus even voor de duidelijkheid mocht ik een ander beeld schetsen ik baal niet van de sulky maar van mijn lichaam.
En hoopte met aanpassingen deze perfect voor mij te kunnen maken maar tjeu had een veel beter idee dus echt aan hem of zn wagen ligt het niet hij wil zn klanten graag tevreden houden en dat blijkt maar weer!
En ik ben nou eenmaal een lastige klant :')
Dus dank voor t meedenken maar is niet meer nodig :)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:52

Maar zou je dan niet iets van een antislip matje/ randje aan kunnen brengen?
Of het hoekje opvullen zodat je daar niet in kan komen.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:17

MarijeCR schreef:
Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.


Van der Mee maakt wagens met extra lage instap. Ook oudere mensen hebben een beperking met hoge instap.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:49

sunny43 schreef:
MarijeCR schreef:
Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.


Van der Mee maakt wagens met extra lage instap. Ook oudere mensen hebben een beperking met hoge instap.


Helaas niet alleen oudere mensen :+
Ben wel benieuwd naar wat een lagere instap op een 4wieler inhoud (ga google)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:53

En een tweewieler dan cinniz? Gewoon met een bankje?

Kan mij heugen dat jij mini pony's hebt? Dan is een vierwieler weer een heel stuk zwaarder dan je huidige sulky. Daarentegen kun je ze wel tegelijk inspannen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:03

Ladygiroc schreef:
En een tweewieler dan cinniz? Gewoon met een bankje?

Kan mij heugen dat jij mini pony's hebt? Dan is een vierwieler weer een heel stuk zwaarder dan je huidige sulky. Daarentegen kun je ze wel tegelijk inspannen.


Klopt zijn 93 en 95cm en indd tweewieler aan gedacht maar ivm hun maat weer bang dat ik die niet in balans krijg.
En de ene is smaller als de ander dus dat wordt ook steeds stellen dat zou ik nu ook hebben.
4wieler is indd zwaarder maar rij over het algemeen op asfalt omdat de ruiterpaden veel te mul zijn.
2span zou wel heel leuk zijn in de toekomst alleen vraag ik me af of dat mogelijk is bij een wagen die smaller is kwa spoorbreedte.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:45

Cinniz ik heb net als Sunny43 een vd Mee tweewieler ( ervoor Welsh A), maar dat is zelfs tweedehands wel aardige investering maar dan heb je wel een top! Tweewieler. Ik realiseer me dat niet iedereen hiervoor financieel de mogelijkheid heeft. Fijn dat Tjeu je voor nu verder kan helpen.

Ik begrijp je, en het is soms zo balen als je lijf ineens weer iets niet wil en jij wel!

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:54

MarijeCR schreef:
Cinniz ik heb net als Sunny43 een vd Mee tweewieler ( ervoor Welsh A), maar dat is zelfs tweedehands wel aardige investering maar dan heb je wel een top! Tweewieler. Ik realiseer me dat niet iedereen hiervoor financieel de mogelijkheid heeft. Fijn dat Tjeu je voor nu verder kan helpen.

Ik begrijp je, en het is soms zo balen als je lijf ineens weer iets niet wil en jij wel!


Weet je ik zeg... bezuinig nooit op de juiste kar spaar liever ff door. Ik heb ook een Clever marathon wagen maar dat werkt niet in de bermen (wel voor de lokale intocht van de sint ;) ) Ik wilde ook eerst een test tweewieler maar besefte met mijn lijf moet ik voor het beste gaan en ja... een tweedehands vdMee is ergens tussen de 1100 - 1500 Euro maar oerdegelijk en super vering! Go for the best!

En Hans vdMee kan hem evt. ook perfect aangepast op je lichaam bouwen, maarja dan is ie echt heel prijzig.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:43

Oja en een derde hands vander Mee is nog steeds... 1100 - 1500 Euro dus... waardevast!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:22

Maar wat is voor jou de ideale wagen?
Ik bedoel vanwege het geld zou ik het niet laten alleen merk je vaak pas na een paar ritjes waar je lichaam in tegen werkt of niet en als je dan een wagen hebt van 3000€ doet dat aanzienlijker meer pijn als een wagen van 1000€.
Ik snap je punt hoor maar duur wil niet voor iedereen het goede zijn.
En daarbij ben ik gewoon een moeilijke combi,slechte heup + 2 kleine pony’s die voor 1 wagen moeten kunnen en dat de ene een stukje smaller is kwa voorhand als de ander.
Lastig lastig.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:53

Punt is dat wil je optimale vering hebben... dan moet je bij Van Der Mee zijn ... schokdempers net als in auto's top. Verder kan Hans alles precies op maat maken als je dat zou willen en zou je eerst kunnen testrijden met een proefwagen? Dan weet je zeker of je zoiets wilt laten maken of zoekt naar een tweede hands die je evt. kan aanpassen. Ik heb gekozen voor een tweedehands, moest ik wel wat aan aanpassen want die was gebouwd voor iemand op de kar en iemand erachter staand, waardoor ik een nieuwe manier moest vinden om deze goed in balans te houden voor slechts 1 persoon. Slechte heup lijkt mij dus dat je optimale vering nodig hebt. En als de pony;s verschillend zijn is dat maatwerk dus... moet je een bouwer zoeken die maatwerk levert toch?!

Ik heb er dus ook gewoon een heerlijk comfortabele stoel op zitten, maar omdat ik verschoven staartwervels heb, heb ik daar ook nog een stuitkussen in liggen.. tja je moet wat, maar voor een ronde van 20 km - alles onverhard - draai ik mijn... geen probleem, heerlijk!!!