[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjoeke_lover
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:19

Sjoeke_lover schreef:
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar ik ben hopeloos _/-\o_
Ik ben al lang op zoek naar een sulky voor mijn pony van 1m20 fijn gebouwd.
In Nederland zie ik redelijk veel sulky's te koop staan maar hier is het probleem: ik woon in België _O-
Dus als iemand een goede verkoper weet in België of een sulky te koop heeft staan, stuur een berichtje aub. +:)+

Mijn ouders willen niet 'zo' ver rijden...


SammyFloor
Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:20

In België heb je wel enkele wagenbouwers zoals koetsen Kanora bijvoorbeeld. Maar Nederland loopt België wel voor, naar mijn mening is een goede wagen een lange rit wel waard.

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink

Sjoeke_lover
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:21

SammyFloor schreef:
In België heb je wel enkele wagenbouwers zoals koetsen Kanora bijvoorbeeld. Maar Nederland loopt België wel voor, naar mijn mening is een goede wagen een lange rit wel waard.

Ja dat vind ik ook ! Nu nog ouders overtuigen dan..

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:30

Volgens mij kan je een hca gewoon laten leveren :j

Everything will be alright.

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:19

We hebben sinds kort een shetje erbij en willen het mennen weer gaan oppakken. Ik ben daarom wat aan het rond kijken en twijfel tussen een tweewieler of toch een vierwieler. De 'eisen' zijn dat de wagen geremd moet zijn, niet te zwaar (max 60 kg?), makkelijke instap (geen hca sulky), geschikt voor bospaden dus geveerd, verstelbare lamoenhoogte (we hebben ook nog een ander kleiner shetje) en niet te duur (max 750 euro, tweedehands geen bezwaar). De wagen is in eerste instantie bedoeld voor een shetje van rond de meter, redelijk smal gebouwd.

Uiteraard heb ik diverse topics op bokt gelezen :) en ik kom op enkele wagens uit die geschikt lijken maar van niet alle zijn de berichten recent. Daarom toch maar een vraag in dit topic!

Ik heb de volgende wagens in gedachten en vraag me af of er mensen zijn die ervaring met deze modellen hebben:
- sulky pirouette sport (of is deze wagen te klein voor een shet van ongeveer 1 meter?)
- sulky cavalettie sport (in het verleden waren er berichten dat de wagen van erg slechte kwaliteit was, is dat nog steeds zo?)
- marathonwagen traverse (is deze wagen stabiel genoeg?)
- cavalier sulky (waar is deze wagen te krijgen? wordt die nog wel gemaakt?)
- excellent sulky
- ander merk?

__Suzanne__
Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:45


Be yourself, there are plenty of others

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:34


Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:11

Sulky pirouette is idd te klein. Sulky cavaletti sport zou kunnen maar redt het qua kwaliteit niet ten opzichte van een HCA, wel jouw prijs. Marathonwagen traverse is een hoop geld voor schrootijzer. Deze drie zijn kwalitatief niet bijzonder, vind het rammelwagens en ben bang dat als je een keer om gaat je sulky gelijk in de prak ligt. Zeker voor een vierwieler zou ik iets stabielers willen. Cavalier doet geen wagens meer. Excellent zou een optie zijn maar weet niet of je deze kan vinden voor jouw budget.

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:55

Was er al wat bang voor, de wagentjes van cavaletti enzo zien er mooi uit maar de kwaliteit is het dus niet. Jammer, veiligheid is voor mij wel belangrijk en dan is dit 'merk' dus geen optie.
Wellicht dat ik het meer moet gaan zoeken in concourswagentjes met rem, al zie ik die niet veel in de tweedehands markt (wel zonder rem)?

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:03

ik heb remmen op mijn 4 en op mijn 2 wieler maar gebruik ze eigenljik echt nooit. Tijdens mijn men-opleiding kreeg ik ook te horen dat je in principe je rem alleen gebruikt bij glooiend terrein - bergafwaarts - beetje bijremmen. Voor de rest .... rem je op de broek van je tuig...

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:06

Let er dan wel op bij een concourswagentje dat de voortrein onderdoor kan draaien (geen stang van voor naar achter, waar het voorwiel tegen kan blokkeren). een van der Mee concourswagen is stevig en redelijk geveerd en met rem te verkrijgen.

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:33

@Mirjam, Ik zou pirouette sowieso er tussen uit halen, kregen wij onmogelijk in evenwicht achter een pony van 95cm en bij eentje van 90cm ook al niet 100%. Persoonlijk zou cavaletti en traverse ook afvallen om de bouw kwaliteit. Ik zou eerder opteren voor een excellent sulky dan in het lijstje. Stond eentje te koop op de bokt markt maar is misschien al weg nu.

Edit: Advertentie link https://www.bokt.nl/markt/ad/488847/moo ... shetlander

_Margarita_
Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:36

Mirjam schreef:
We hebben sinds kort een shetje erbij en willen het mennen weer gaan oppakken. Ik ben daarom wat aan het rond kijken en twijfel tussen een tweewieler of toch een vierwieler. De 'eisen' zijn dat de wagen geremd moet zijn, niet te zwaar (max 60 kg?), makkelijke instap (geen hca sulky), geschikt voor bospaden dus geveerd, verstelbare lamoenhoogte (we hebben ook nog een ander kleiner shetje) en niet te duur (max 750 euro, tweedehands geen bezwaar). De wagen is in eerste instantie bedoeld voor een shetje van rond de meter, redelijk smal gebouwd.

Uiteraard heb ik diverse topics op bokt gelezen :) en ik kom op enkele wagens uit die geschikt lijken maar van niet alle zijn de berichten recent. Daarom toch maar een vraag in dit topic!

Ik heb de volgende wagens in gedachten en vraag me af of er mensen zijn die ervaring met deze modellen hebben:
- sulky pirouette sport (of is deze wagen te klein voor een shet van ongeveer 1 meter?)
- sulky cavalettie sport (in het verleden waren er berichten dat de wagen van erg slechte kwaliteit was, is dat nog steeds zo?)
- marathonwagen traverse (is deze wagen stabiel genoeg?)
- cavalier sulky (waar is deze wagen te krijgen? wordt die nog wel gemaakt?)
- excellent sulky
- ander merk?




[ img ]

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:51

Ik heb ook een excellent en voor niet te kleine paardjes zeker geschikt. Goede kwaliteit en zit echt heel fijn. :j

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:42

sunny43 schreef:
ik heb remmen op mijn 4 en op mijn 2 wieler maar gebruik ze eigenljik echt nooit. Tijdens mijn men-opleiding kreeg ik ook te horen dat je in principe je rem alleen gebruikt bij glooiend terrein - bergafwaarts - beetje bijremmen. Voor de rest .... rem je op de broek van je tuig...


Dat is precies waar ik een rem voor moet gebruiken, vanaf ons huis loopt de weg eerst behoorlijk af en daarna een haakse bocht met fietsverkeer. Dan is het wel fijn als er een rem op de wagen zit ;).

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:46

Lori schreef:
@Mirjam, Ik zou pirouette sowieso er tussen uit halen, kregen wij onmogelijk in evenwicht achter een pony van 95cm en bij eentje van 90cm ook al niet 100%. Persoonlijk zou cavaletti en traverse ook afvallen om de bouw kwaliteit. Ik zou eerder opteren voor een excellent sulky dan in het lijstje. Stond eentje te koop op de bokt markt maar is misschien al weg nu.

Edit: Advertentie link https://www.bokt.nl/markt/ad/488847/moo ... shetlander


Dank je, ik had de advertentie al gezien, Maastricht is voor ons echt ver weg. We wonen in de buurt van Groningen. Heen en terug zo'n 650 km rijden...

Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:49

_Margarita_ schreef:
[ [url=m/SOs2HB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is al wat dichterbij ;-), wel wat boven budget. Ik stuur je morgen een pb.

Ganna
Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:23

Vraagje ik zie hier dat sommigen van jullie staalkabels als strengen gebruiken (of om strengen te verlengen).
Waar koop je die en waar stel je die mee af?

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:32

Die koop je bij de bouwmarkt. Mijn laatste kabels heb ik voor een klein prijsje bij de Hornbach gehaald, die zijn net wat steviger en dikker als de staalkabel van de Gamma en Praxis. Deze gaan nu al ruim twee jaar mee, meestal moeten ze wel na een jaartje vervangen worden. Je koopt er kabelklemmen bij, maakt de kabel op maat, lusje leggen aan beide uiteinden en kabelklem erom. In de lus kan je de snelsluitingen kwijt. Ik heb er een neusbondje om om tikken tegen mijn benen tegen te gaan
[ img ]

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:59

Napie, ik wil daar ook nog iets omdoen inderdaad want schuurt langs mijn benen. Maar nadeel ervan is dat mijn snelsluiting dan geen snelsluiting meer is.....

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:35

Jawel hoor. Het bontje is half open aan de klittenband kant en daar steekt mijn snelsluiting uit.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:21

Napie schreef:
Jawel hoor. Het bontje is half open aan de klittenband kant en daar steekt mijn snelsluiting uit.


Ok ook een idee. Ik ga eens kijken :-)

cinniz123
Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:58

Weet iemand toevallig wat de 16inch gebogen spaakwielen van de hca kosten als je ze los wilt kopen?dus niet icm een nieuwe sulky.

En zijn de wielen van de hca sulky makkelijk te vervangen?
Ik overweeg om toch kleinere wielen te nemen omdat mijn 2de pony waarschijnlijk net iets kleiner is als mijn 1ste pony en heb nu 19inch.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:37

Er staat een prijslijst op de site. Volgens.mij is dat excl poedercoating. Ze zijn makkelijk te vervangen. 4 schroeven en een paar bouten

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:45

Mirjam schreef:
Was er al wat bang voor, de wagentjes van cavaletti enzo zien er mooi uit maar de kwaliteit is het dus niet. Jammer, veiligheid is voor mij wel belangrijk en dan is dit 'merk' dus geen optie.
Wellicht dat ik het meer moet gaan zoeken in concourswagentjes met rem, al zie ik die niet veel in de tweedehands markt (wel zonder rem)?



Dat is inderdaad het probleem. Op de foto lijkt het echt wel iets. En heel eerlijk, als jij gewoon een rustig rondje wilt rijden over verharde ondergrond dan kan je best met een Cavaletti uit de voeten. Wil je echt lekker over alle ondergronden rijden, veel rijden en verwacht je een hoop van het materiaal, dan gaat dit gewoon heel er tegenvallen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers