Alleen mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:29

pillow schreef:
Geen enge verhalen aub dan durf ik niet meer.


Vanmiddag na de regen lekker een rondje in het {:} gedaan.
Alleen..na 3 maanden quarantaine ivm droes. <3

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:30

pillow schreef:
Geen enge verhalen aub dan durf ik niet meer.

Ik zou het ook gewoon niet doen, maar goed dat is mijn mening

Anoniem

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:35

Ik had het hier nog over tijdens het mennen met m'n vriendin. Dat het met groom veiliger is. Maar bedachten we wat als het paard er nu vandoor schrikt? Wat kan de groom nu daadwerkelijk doen? Als de groom eraf springt dan is het paard al meters verder. Vandaag gingen we een drukke weg over en paard wou niet stil staan. Het was best gevaarlijk, maar het ging net. Achteraf had de groom het beste even kunnen afstappen en mee lopen. Maar dit was achteraf. |o

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:41

De groom kan 112 bellen...

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:47

De groom kan helpen aan de leidsels hangen.
De groom kan ervoor zorgen dat de kar niet omgaat in de bochten.
De groom kan ervoor zorgen dat het paard niet aan de hobbel gaat door er op tijd voor te gaan staan.
De groom kan helpen wanneer er een been over het lamoen of streng gaat.
De groom kan de menner geruststellen en hem erdoorheen praten, wanneer de menner iets eng vindt.
De groom kan hekjes open doen. En ook weer dicht.
De groom kan de uiterst ranzige modderige kar schoonmaken vlak voor je de dressuurring in moet.
En de groom zorgt voor gezelligheid ;)

Best nuttig dus zo'n groom (ik heb al deze situaties al eens meegemaakt als groom :+ )

En toch ga ik zelf vaak in mijn eentje op pad. Vorig jaar nog op trektocht geweest. Het wil allemaal best. Maar je moet wat creatiever en soms voorzichtiger zijn.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:46

Ik ben benieuwd of er nog mensen veel alleen mennen?

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:59

Ook ik men vaak alleen. Dit wel bij gebrek aan een groom, en alleen met ervaren en voor mij vertrouwd voelende combinaties in het enkelspan.
Gek genoeg heeft het dan ook wel een heerlijk, ontspannen gevoel. Wel doe ik dan bekende rondes, waarvan ik zeker weet dat er geen manoeuvres gevraagd worden. (Dus geen risico’s met hekjes die dicht kunnen zitten. Niet langs de beek, etc.) Ook deel ik altijd mijn locatie met Google maps, en zorg ik dat die persoon ook weet hoe lang ik van plan ben weg te blijven.

Verder ga ik ook wel vaak alleen met mijn enkelspan en 1 ruiter op pad. Samen durven de paarden toch vaak meer en voelt het nog meer vertrouwd.

Ondanks mijn eigen ervaringen sta ik wel achter het basisprincipe dat het met een groom veiliger (en vooral gezelliger) is. Maar ik hou er erg van om het gevoel te hebben dat ik onafhankelijk ben.

Ook ik span in en uit door paard/pony vast te zetten met een onderhalster. Dit veelal op eigen/bekend erf, tegen een blinde muur. Ik probeer te zorgen voor weinig afleiding.

Tancreda4

Berichten: 24028
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:23

Chezshir77 schreef:
Goh, dat valt me niet tegen zeg! Veel rijden dus toch alleen. Ik heb een sulky met rem en een shet van 85 cm ervoor, dus die moet ik toch zelf ook wel kunnen handelen:-)


Vaak kan op zo'n sulky niet eens een groom erbij toch?

Ik noem 't mennen met m'n shet altijd mennen voor spek en bonen en altijd alleen buiten. Er kan simpelweg niemand bij qua gewicht en nu ook niet qua ruimte met m'n nieuwe karretje. Bij enge dingen stap ik er naast, maar die momenten zijn in die 14 jaar op 1hand te tellen. Zo vaak liggen er geen wc rollen op de weg..... Want dat is eigenlijk de enige keer dat ik mn handen echt vol had en hulp miste :')

Met een grotere pony of paard zou ik 't niet snel alleen doen.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:34

Ik men inmiddels in ons eigen vertrouwde omgeving ook vaak zonder groom met tweespan. Het helpt juist wel om mijn niet snel van zijn stuk naast de pony te zetten die van elk verkeerd staande grassprietje opzij vliegt. Met zijn vriend ernaast kijkt hij eerst naar hoe die reageert. Verder is die pony juist niet van zijn stuk te krijgen door het drukke drammerige gedrag van de bomproof pony. Dus eigenlijk vullen ze elkaar perfect aan in tweespan en ik vertrouw volledig op ze en dat is ook wederzijds. Het gaat overigens wel om 2 mini shetters in mijn geval.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 06:47

Met de oude fries van een stalgenootje ging ik wel alleen op pad in het bos. Maar met die wist je ook dat ze je altijd thuis zou brengen.

Mijn eigen merrie, 7 jarige haflinger, is ook bomproof. Maar wel een paard met een enorme looplust. In de bak ga ik wel rustig alleen mennen. Maar in het bos zorg ik ervoor dat ik altijd iemand bij heb.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:45

Ik men ook alleen, alleen bijna 20 jaar met hetzelfde paard.
Gewoon bij gebrek aan een groom. Soms ging er wel iemand mee maar dat was meer voor de gezelligheid. Of ze rijden onder het zadel mee, ook gezellig maar als het stront aan de knikker is heb je er niks aan. Meestal vinden ze mennen niet leuk, koud, saai en ook eng. Dan is voor mij de keus of stoppen of alleen.
Ik heb een superbraaf paard maar ga niet ontkennen dat ik nooit in een spannende situatie ben gekomen. Tot nu toe altijd zelf kunnen oplossen en 1x de mazzel (been over het lamoen toen paard iets te vrolijk werd) van een oud stalhouder waar ik toevallig langs reed.

Ik span los in en als er nu een balk in het bos dicht zit of een grote tak die aan de kar blijft hangen, moet ik toch echt alleen afstappen.
Maar goed dat deden de boeren vroeger op het land ook. En dat dit kan daar dank ik nog altijd wijlen Jan Ranzijn voor die mijn paard zo goed heeft beleerd.

Mijn paard word oud en is weldra aan pensioen toe. Bij gebrek aan goede grooms word het hierna waarschijnlijk geen mennen meer. Ik kan simpelweg niet alleen op pad met een jong paard of een paard wat ik nog niet goed ken.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:09


Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:58

Emmen is net te ver. Ik zitrichting Norg/Donderen.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:56

Is Drenthe zó'n kleine provincie, is-ie nog te groot :))

Nou ja, je kunt zelf natuurlijk (tzt) ook een oproepje in dat topic doen. Wie weet vind je een fijne groom op die manier.

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:14

Ibbel schreef:
Is Drenthe zó'n kleine provincie, is-ie nog te groot :))

Nou ja, je kunt zelf natuurlijk (tzt) ook een oproepje in dat topic doen. Wie weet vind je een fijne groom op die manier.

Als je van bijvoorbeeld Roden naar Coevorden wilt is toch 90 km, dat zou mij toch echt te ver zijn.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:26

Ibbel schreef:
Is Drenthe zó'n kleine provincie, is-ie nog te groot :))

Nou ja, je kunt zelf natuurlijk (tzt) ook een oproepje in dat topic doen. Wie weet vind je een fijne groom op die manier.


Drenthe is nog best groot.

Voor blijf ik het lekker zo doen.
Met een nieuw paard zien we wel verder. Maar misschien bied ik mijzelf wel aan als groom...mijn paard word immers een dagje ouder. :D

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:13

Ik men nooit alleen.
Mijn man en ik mennen samen, dus dat maakt het wel makkelijk.
Dan is 1 van de 2 de groom.

En als ons andere paard onder het zadel meegaat, gaat meestal 1 van mijn verzorgsters mee achterop de wagen.
Overigens nog maar 1 keer echt nodig geweest dat de groom af moest stappen en een stuk mee moest lopen. (Heb daar nog korte pootjes van, want ik was de groom en mijn tinkermerrie dacht dat ze een Arabier hengst was...)
Maar voor die situaties wil ik gewoon iemand erbij hebben.

En het is bij onze stal wel handig om iemand te hebben die het hek even open en weer dicht doet.

Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:11

Ik men ook vaak alleen bij gebrek aan een groom. Mensen vinden het vaak leuker om te rijden dan mennen.. nu is mijn merrie wel erg braaf. Maar volgend jaar ga ik met mijn jonge pony mennen en daar wil ik wel een 2e persoon bij hebben.