Alleen mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 07:18

Bedankt voor jullie inzichten, daar heb ik echt heel veel aan!! ik lees nog steeds mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:15

Mag ik dit topic omhoog schoppen? Nu vind mijn groom het te koud om te gaan. En altijd iemand vinden is lastig. Het moeilijkste moment vind ik eigenlijk het inspannen. Hoe doen jullie dit?

Ik men niet over drukke wegen, hoppen zo het bos in vanuit stal.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:25

Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:51

roekes schreef:
Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit


Zo doe ik het ook.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:04

Tijdens de mencursus heb ik geleerd dat je nooit alleen mag mennen. En omdat je toch wel de nodige ongelukken voorbij ziet komen in het nieuws wilde ik dat zelf ook niet en dus nam ik altijd iemand mee. Hoe braaf en verkeersmak mijn shet ook was.

Op een dag had ik echt zin om te mennen maar niemand kon mee. Omdat ik niet in mijn eentje de weg op wilde gaan besloot ik maar een keertje op en neer te mennen op ons privé laantje waar géén verkeer is.

Heenweg ging super, terugweg in een rustig drafje is er iets gebeurd maar ik weet nog steeds niet wat. Pony ging harder en harder en daardoor werd het geluid achter zich ook steeds harder. Van een harde draf, naar een rustige galop, naar een rengalop, naar compleet op hol er vandoor rennen. De rem had geen nut meer, pony bleef maar doorrazen. Ik had een engel op mijn schouder dat mijn vader het geluid van de wagen had gehoord en daardoor wist dat we er in héél hard tempo aan kwamen. Omdat we op een smal pad reden kon mijn vader voor ons springen en een leidsel vastgrijpen. Pony was zo overstuur dat we dachten dat hij dood neer zou vallen.

Of een groom / bijrijder dit had kunnen voorkomen dat weet ik niet, maar ik weet zeker dat het in sommige situaties ongelukken kan voorkomen. Ik heb sinds bovenstaand ongeluk in elk geval nooit meer gemend.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:07

Ik men eigenlijk altijd alleen.

'vroeger' spande ik in mn eentje in en uit door pony met zn hoofd naar een muur te parkeren, altijd dezelfde muur vanaf dat ze beleerd werden zodat ze gewoon wisten dat daar het eind en begin station was. Met beleren stonden ze dan vast met een halsband maar als ze gewoon beleerd waren niet meer hoor.

Nu heb ik zo'n muur niet, maar een hele brave pony.

Natuurlijk kan het mis gaan maar ja, dat kan altijd als je met paarden werkt, ook als er wel iemand voor staat. Ideaal is het natuurlijk niet, soms het is niet anders. Leuk voor mensen die altijd hulp hebben maar er staan er genoeg mensen alleen voor.

Tweespan durf ik dan weer niet alleen in te spannen ivm het moment dat 1 pony volledig 'unsupervised' staat als ik de ander vast knoop, maar als er iemand bij zou staan bij in en uit spannen durf ik het rondje verder wel alleen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:13

Toch blijf ik alleen mennen persoonlijk gevaarlijk vinden. Ik heb een heel braaf span en men al 10 jaar, maar toch heb ik een keer een situatie meegemaakt waarin ik heel blij was dat mijn groom er af kon springen en kon helpen...

Helaas kan ik ook niet altijd iemand vinden die mee kan, maar dan ga ik gewoon niet rijden en train ik aan de longe.

Als het puur om de kou gaat is een elektrisch verwarmd vest of iets dergelijks misschien een leuk idee voor de kerst voor je groom :D

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:37

Ik men in de bak en buiten op rustige plekjes wel alleen.
Heerlijk paard mee, hond mee en gaan.
Hier loopt een parkje rond de stal met een groot veld waar ik als het droog is veel oefen.
Hiervoor hoef ik maar een klein stukje over een rustige weg en een keer oversteken bij een iets drukkere weg.
Echt een ronde over de drukke weg ga ik niet alleen.

Mijn paard is wel heel braaf
Inspannen lukt ook goed alleen, commando sta stil aangeleerd en gaat probleemloos

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:59

Jenkins schreef:
Alleen in de bak of alleen buiten?
In de bak men ik wel alleen, maar buiten niet :)


Om even terug te komen op mijn bericht van 9 jaar terug..
Inmiddels men ik af en toe wel alleen buiten, maar alleen routes in de buurt van stal die we al tig keer hebben gereden.
Nog vind ik het onverantwoord, het is altijd fijn om er iemand bij te hebben. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Nu men ik al zo'n 10 jaar met mijn pony dus ken hem inmiddels wel, al blijft het een schrikdier.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:11

Jenkins schreef:
Jenkins schreef:
Alleen in de bak of alleen buiten?
In de bak men ik wel alleen, maar buiten niet :)


Om even terug te komen op mijn bericht van 9 jaar terug..
Inmiddels men ik af en toe wel alleen buiten, maar alleen routes in de buurt van stal die we al tig keer hebben gereden.
Nog vind ik het onverantwoord, het is altijd fijn om er iemand bij te hebben. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Nu men ik al zo'n 10 jaar met mijn pony dus ken hem inmiddels wel, al blijft het een schrikdier.

Ik ben helaas mijn pony die altijd bomproof was verloren toen hij plotseling schrok en ik hem niet kon houden tijdens het wandelen. Hij is toen helaas aangereden door een auto wat hij niet overleefd heeft Y;( Ik kende hem ook al 10 jaar door en door, dus in bomproof geloof ik niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:49

roekes schreef:
Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit


Hoe stap je dan weg? Schaar je dan niet langs het hek hij weg stappen?

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:30

Kidde schreef:
Jenkins schreef:


Om even terug te komen op mijn bericht van 9 jaar terug..
Inmiddels men ik af en toe wel alleen buiten, maar alleen routes in de buurt van stal die we al tig keer hebben gereden.
Nog vind ik het onverantwoord, het is altijd fijn om er iemand bij te hebben. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Nu men ik al zo'n 10 jaar met mijn pony dus ken hem inmiddels wel, al blijft het een schrikdier.

Ik ben helaas mijn pony die altijd bomproof was verloren toen hij plotseling schrok en ik hem niet kon houden tijdens het wandelen. Hij is toen helaas aangereden door een auto wat hij niet overleefd heeft Y;( Ik kende hem ook al 10 jaar door en door, dus in bomproof geloof ik niet meer


ah nee ik zou mijn pony ook nooit omschrijven als bomproof, vertrouw hem voor geen meter :')
Daarom blijf ik het ook een risico vinden om alleen op pad te gaan..
Vroeger moest ik er ook vaak een groom afsturen, want hij draaide graag om en rende de andere kant op. Maar tegenwoordig weet ik hoe ik moet handelen in dat soort situaties dus heb ik al een paar jaar niet meer gehad dat er iemand af moest om te helpen. Mocht hij er vandoor gaan dan kan degene die achterop staat ook niet veel doen, dusja :+

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:37

Even benieuwd, waarom is alleen buiten mennen zoveel gevaarlijker dan als ruiter?

Als je als ruiter écht op hol slaat of er af valt kun je toch niet zoveel inbrengen? Is dat niet bij mennen een vergelijkbaar risico?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:51

Als je pony ervandoor gaat met kar zonder menner is de schade vaak groter. Ding blijft overal achterhangen waardoor de paniek alleen maar groter wordt. Echter is een troon niet heilig. Je heb misschien wat extra ondersteuning en extra ogen die je kunnen helpen een veilige vluchtroute te bepalen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:57

Onder het zadel stopt hij als de paniek of schrik voorbij is.
Zou je er af vallen zal hij in hrt ergste geval naar huis gaan en zijn stal in rennen.
Wat gebeurt er als hij dat doet met een wagen achter zijn kont?
Of als hij per ongeluk de sloot in duikt, met alleen een zadel is hij er makkelijker uit te krijgen dan met een wagen er aan vast.

Bij grote schrik kunnen ze goed van de wagen schrikken. En dan stoppen ze als ze die kwijt zijn. Bij een bokje kunnen ze zomaar over het lamoen slaan, met een lamoen tussen hun benen worden ze meestal ook niet kalmer.

Maar ook kleine dingen als een onoverzichtelijke kruising. Je zit ver achter je paard en kan dus niet alrijd zien wat er op de weg gebeurd en stuur je je groom baar voor om te kijken, wat je op je paard wel kan zien.
Of net niet stil willen staan bij een kruising. Onder het zadel kan je een rondje draaien op de plaats als dat moet, voor de wagen zet je je groom er even naast.

Anoniem

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:35

Ik ben vandaag niet helemaal alleen gegaan, maar met een ruiter samen. Nu staan wij aan de rand van het bos en komen we geen drukke wegen tegen. Al zijn we wel een stukje door de woonwijk gegaan. Ik heb een braaf paard, dus het mennen opzich alleen vind ik niet heel spannend. Alleen ik heb ook alleen ingespannen, ze was heel braaf en liep zo naar achteren tussen het limoen en bleef heel braaf staan bij alles. Maar het voelde niet goed! Als ik de strengen aan de wagen vast maak, heeft zij alle mogelijkheid om weg te lopen. Deed ze niet, was heel trots, maar zou het niet zo 123 weer doen. Maar ik vind het mennen alleen op de wagen met een braaf paard en dan ruiters mee ohz niet heel spannend. Maar ik zou toch proberen iemand mee op de wagen te krijgen, maar ik zou niet niet gaan als ik niemand heb. Echt alleen alleen weet ik niet. Misschien een klein bos rondje. Maar ik begrijp echt wel het probleem als je veel wil mennen en je hebt elke keer geen groom. Heel vervelend.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:49

AmoorM schreef:
roekes schreef:
Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit


Hoe stap je dan weg? Schaar je dan niet langs het hek hij weg stappen?

De mijne staat aan een halsband aan de muur. Als ze helemaal ingespannen is doe ik de halsband af en stap op de kar. Naast me heb ik een meter of 6 ruimte. Ze moet dan gelijk overschenkelen naar rechts en omdraaien dan kunnen we rechtuit. En nee ik kom dus niet bij de muur in de buurt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:16

AmoorM schreef:
roekes schreef:
Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit


Hoe stap je dan weg? Schaar je dan niet langs het hek hij weg stappen?

Nee hoor, hij kan toch gewoon stapje achteruit en dan draaien? Ik zelf rij wel alleen met wagens met molenrem dus dan schaart ie sowieso niet.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:42

Ik men in de bak altijd alleen, span ook alleen in zonder problemen. Pony snapt het commando "blijf" en staat zoet stil terwijl ik inspan. Soms vergeet ik her hek van de buitenbak te openen van te voren (of doet een ijverige stalgenoot die dicht) dus dan is het "blijf" en ik doe het hek open op 3m van zijn neus. Gaat prima! Buiten een klein stukje uitstappen doe ik ook alleen, laantje van 200 m heen en weer. Echt het bos in of de weg op doe ik altijd met groom. Nu met corona lastiger omdat alleen mijn vriend mee mag (binnen 1,5 m).

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:37

Ik men met Alex alleen, Jorie nooit alleen. Daar gaat mijn moeder fietsend voorop, omdat hij dat gewoon nodig heeft ter ondersteuning. In de toekomst gaan ze in tweespan en dan gaat mijn moeder als groom mee op de kar. De reden dat ik met Alex alleen men is dat mijn sulky 1 persoons is en hij is niet gauw onder de indruk van iets. Ambulances met gillende sirenes, grote vrachtwagens op een smalle weg het maakt hem allemaal niks uit.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:37

AmoorM schreef:
roekes schreef:
Ik heb mijn pony vaststaan aan een menhalster of een halsband. Als hij ingespannen is die ik het halster of halsband af, stap op de kar en rij weg. Als ik terug kom zet ik hem gelijk vast aan het halster of halsband en span de pony dan uit


Hoe stap je dan weg? Schaar je dan niet langs het hek hij weg stappen?

Ik doe het net als roekes. Vast aan een muur of aan de trailer.
Met wegstappen draai je dan naar links of rechts. Je raakt de muur/trailer dan echt niet. Mijn paard kan erg kort draaien in stap. Keertwending is geen probleem zeg maar :+

Uitspannen is eigenlijk hetzelfde. Met de neus tegen muur/trailer parkeren. Menhalster vast en uitspannen. Ik blijf wel altijd de leidsels vasthouden trouwens.
Mijn merrie weet het inmiddels ook precies. Zodra we het erf opstappen thuis of zodra ze met de neus tegen de trailer staat gaat ze op rust staan en weet ze dat ze klaar is.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:44

Met mijn tinker ga ik ook meestal alleen op pad.
Wanneer ik een groom bijheb, loopt het gewoonlijk al eens fout,
wss omdat ik dan meer risico's durf te nemen.

Het grootste probleem alleen is, om het weidesas te openen en te sluiten,
omdat we dadelijk op de straat staan.
Lamoen is al meermaals in het hek blijven hangen en dan mis ik echt wel een groom. :roll:

Anoniem

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:05

Je moet vanaf de straat een natuur gebied in bedoel je? Stap je dan af?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:38

Ik ga ook bijna altijd alleen op pad.
Laatst dus met een groepje en 2 mee op de fiets en het ging fout.
Nog door een domme fout ook (hoofdstel gleed uit door zn dikke wintervacht en had t hoofdstel niet vast gevlochten)
Gelukkig heb ik een shet en een hcaatje en heb ik de schade kunnen beperken door de leidsels vast te houden terwijl ik er meters achteraan werd gesleept maar indd als ze aan de kletter gaan door paniek wordt de paniek alleen maar groter door de wagen erachter.
Alleen mn wagen en kleding waren naar zn gootjes maar gelukkig wij beide niets aan overgehouden op een litteken op mn been na van de brandwonden van t asfalt.

Tijdens een van mn eerste menlessen (instructrice reed toevallig dat stuk) een keer met geschaarde wagen die bleef hangen op hol gegaan en samen hebben we gelukkig paard kunnen stoppen maar we hadden wel aardig wat auto’s geramd onderweg.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:25

Geen enge verhalen aub dan durf ik niet meer.