koets overspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 16:25

Hoi,

heeft iemand hier ervaring met het laten overspuiten van een marathonwagen?
wil graag een wagen gaan kopen maar om het gelijk maar goed te doen wil ik de beschadigingen wegwerken. ( voornamelijk op lamoen)

zijn er dingen waar ik goed op moet letten en waar kan ik dit laten doen ?
Daarnaast zou ik graag willen weten wat de kosten ongeveer zijn!

Ook hoor ik graag waar ik eventueel een ander lamoen kan kopen ( bij HCA zie ik ze niet op de site)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:44

HCA heeft zo'n beetje álles en als ze het niet hebben, kunnen ze 't voor je bestellen, ook lamoen dus :)
Ze hebben lang niet alles op hun site staan. Wellicht dat je ze even kan bellen? Volgens mij doen hun ook wel spuitwerk.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:23

HCA spuit zelf niet maar laat dat doen (poedercoating)
Alles is daar wel te krijgen of te maken. Het is een eigen bouwer dus kan helemaal op maat en op wens.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:58

Bij Kelders in Boxtel kun je ook een lamoen krijgen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:13

ik heb toevallig laatst iets verbouwd aan mijn wagen.Toen ben ik naar een verfhandel gegaan die ook auto verven verkoopt.Die hebben precies mijn kleur in een spuitbus gemaakt en nu is alles dus weer de zelfde kleur.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:10

Het karretje moet idd opnieuw gespoten worden. :P Maar diverse koetsenbouwers kunnen de kar wel overspuiten.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:38

baudyh schreef:
ik heb toevallig laatst iets verbouwd aan mijn wagen.Toen ben ik naar een verfhandel gegaan die ook auto verven verkoopt.Die hebben precies mijn kleur in een spuitbus gemaakt en nu is alles dus weer de zelfde kleur.


Maar volgens mij is 'verf' uit een spuitbus iets anders dan echt overspuiten, ik neem aan dat TS het heeft over poedercoaten. Wij hebben onze huidige wagen helemaal opgeknapt e.d, hout er af, geschuurd, aantal keer op nieuw in de lak etc. en ook het ijzerwerk en het frame opnieuw een kleurtje gegeven. Hier hebben wij gewoon 'verf' voor gebruikt. Dit bladdert echter heel makkelijk af, dat zie je al aan het lamoen, dat was donkergroen gepoerdercoat en hebben we nieuw bij HCA vandaan. Ik wilde echter een bordeauxrood lamoen hebben dus hebben we opgeschuurd en enkele keren opnieuw geverfd (eerst grondverf). Die donkergroene poedercoat kon je zo hard en zo lang op schuren als je wilde, eraf ging het niet. De rode verflagen die er over heen zitten echter wel!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:04

Ik heb ook zulke ervaringen met de poedercoat van HCA. Wij hadden onze wagen incl extra sterke toplaklaag laten poedercoaten alleen had het bedrijf die dat deed perongeluk ook de RVS boomvangers meegekleurt. Toen stonden we voor een dilemma: er proberen af te schuren of zo laten. Gekozen voor het eerste: als dat niet succesvol zou zijn hadden we een nieuw frame genomen. Heel wat uren schuren en slijpen in Andries zijn werkplaats kwamen daarna maar uiteindelijk hebben we die laklaag eraf gekregen. De lak zit verder nog steeds overal prima alleen op de plekken waar de kar ooit over de straat is gegleden toen we ooit zijn omgegaan, is de lak wat weg maar nauwelijks roest

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:27

@ joyciej007/ napie: mag ik vragen wat dat ongeveer kostte?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 02:04

Nieuw lamoen, gepoedercoat en al, incl. zweng en ook nog eens extra ingekort en verbreed kostte ons dacht ik €150,=

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:23

JoyCiej007 schreef:
Nieuw lamoen, gepoedercoat en al, incl. zweng en ook nog eens extra ingekort en verbreed kostte ons dacht ik €150,=


dat valt nog mee.. dan kan ik waarschijnlijk beter een nieuw lamoen erop laten zetten misschien.
Ik weet in ieder geval wta de bijkomende kosten zijn enkna dan het een en ander tegen elkaar afwegen!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:14

Nieuw lamoen is €198,00
Als je even belt kan hij je ook zo vertellen wat mogelijk is met je oude lamoen

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:27

ykja schreef:
JoyCiej007 schreef:
Nieuw lamoen, gepoedercoat en al, incl. zweng en ook nog eens extra ingekort en verbreed kostte ons dacht ik €150,=


dat valt nog mee.. dan kan ik waarschijnlijk beter een nieuw lamoen erop laten zetten misschien.
Ik weet in ieder geval wta de bijkomende kosten zijn enkna dan het een en ander tegen elkaar afwegen!


Misschien wel. Echter verschilt het natuurlijk van geval tot geval. Ons lamoen hoorde bij onze oude wagen, we hadden een nieuwe wagen en het oude lamoen was te bewerkelijk en te lastig om die én aan te passen aan de nieuwe wagen, en nog eens extra te verbreden. Voor die extra kosten konden we volgens Andries (van HCA) het beste een nieuw lamoen overnemen en dat laten aanpassen, dus dat hebben we gedaan.

Het beste kun je zelf bij Andries vragen wat je het beste in jouw geval kan doen, hij is daar heel eerlijk in, en als een nieuw lamoen duurder uit zou vallen dan het aanpassen van je oude lamoen, zal hij je dat ook gewoon vertellen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:57

De zweng is opzich nog goed, maar je moet de schroef denk ik wel ff vervangen. Maar bij lamoen, bedoelen jullie dan de burries? Wij noemen dat altijd burries. :P De burries zijn wel goed en breed genoeg, maar ook een beetje verfloos aan het worden. :P Maarja, ik zie je zondag!!!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:57

met lamoen bedoel ik de burries ja, ik gebruik dat woord nooit, niet gewend :) Volgens mij duidde men oorspronkelijk met 'de burries' op de 2 stangen aan weerszijden van het paard, en niet het lamoen als geheel, dacht ik?

Nogmaals; je kan het beste met Andries even overleggen, stel dat het lamoen nog wel perfect is en de zweng ook, zoals je zegt, maar dat het poedercoaten ongeveer net zoveel zal kosten als een heel nieuw lamoen, dan zou ik persoonlijk voor het nieuwe lamoen gaan als er toch al weinig verschil in kosten zit :)

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:00

JoyCiej007 schreef:
met lamoen bedoel ik de burries ja, ik gebruik dat woord nooit, niet gewend :) Volgens mij duidde men oorspronkelijk met 'de burries' op de 2 stangen aan weerszijden van het paard, en niet het lamoen als geheel, dacht ik?

Nogmaals; je kan het beste met Andries even overleggen, stel dat het lamoen nog wel perfect is en de zweng ook, zoals je zegt, maar dat het poedercoaten ongeveer net zoveel zal kosten als een heel nieuw lamoen, dan zou ik persoonlijk voor het nieuwe lamoen gaan als er toch al weinig verschil in kosten zit :)


Dat is was nu ook precies de insteek van mijn vraag. :Y)
wanneer het spuiten zoveel kost dat het verschil nog maar weinig is met een nieuw lamoen
dan kan ik beter een nieuw lamoen kopen.

bedankt joyciej007!

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:39

als je kiest voor een nieuw lamoen, overweeg een gegalvaniseerde of van RVS dat laatste is wel stuk(je) duurder. voor beide geldt nooit meer roest of lak beschadigingen. vrijwel elke koetsen leverancier kan je van dienst zijn. suc6

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:20

_shaffie_ schreef:
ik lees even mee, kwil misschien ook mijn sulky gaan overspuiten

Je hoeft tegenwoordig, dankzij technische update's van bokt, niet meer mede te delen dat je 'meeleest', meelezen kun je ook gewoon doen door in het forum een stipje te plaatsen voor het topic, dan komt dat vanzelf tussen 'eigen berichten' te staan. ;)

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:24

Wij willen graag ons men wagentje laten opknappen: roest aanpakken en nieuwe poedercoating erop. Heeft iemand ervaring met de kosten hiervan? Gaat om een shetlander wagentje.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: koets overspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:05

Omdat dit een zeer oud topic is plaats ik hier een slotje. Een nieuw topic plaatsen is natuurlijk toegestaan.