[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:42

Aan een kant? Is je lamoen wel recht/gelijk?


Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:35

Ik heb het wel gedaan en ben er erg blij mee. In de vaardigheid vind ik het toch wel heel prettig in scherpe bochten (en eerder was 110 ook verplicht) en ook met crossen in het bos enz voel ik me er gewoon fijner bij. Als je hem nieuw gaat aanschaffen zou ik het zeker doen, er later nog opzetten kost veel meer.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:11

Of gewoon een stuk naar voren, ik heb er echt nooit last van op deze manier. Nieuw staaldraad kun je bij de bouwmarkt kopen, gewoon een iets langer stukje nemen.

[ img ]

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:48

Ik vind het schoftje niet helemaal lekker liggen, het lijkt te kantelen. Ook vind ik de oogkleppen veel te dicht op de ogen zitten, dat zit natuurlijk absoluut niet fijn voor je pony. Hangt je sulky goed in balans? Hij lijkt zo vanaf de foto's op de schoft te hangen. Verder zou ik op zoek gaan naar passende peesbeschermers (of achterwege laten als ze niet nodig zijn) , deze prikken zo te zien in zijn benen als hij die buigt.

Heb je hulp van een ervaren menner of instructeur?

Het is wel een heel leuk beestje en hij misstaat zeker niet voor de wagen :)

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:43

Begint hij echt te klapperen in de lichtogen of heb je het gevoel dat je heen en weer 'schommelt' van voor naar achter zegmaar? Dat laatste had ik namelijk steeds wanneer ik wat harder in galop ging.

Ik maakte de broek altijd vast aan het dichte lamoen aan de voorkant in plaats van de broekhaakjes (wat normaal geen probleem is). Maar in galop begon mijn sulky daardoor heen en weer te schommelen. Bij mij was de oplossing dus de broek aan de gewone haakjes vast maken.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:31

Ik heb een 16" HCA en hier lopen pony's van 102 en 104 cm voor (beide officieel gemeten), bij beide perfect zwevend in balans in alle gangen.

Maar voor jouw pony van 107 cm zou ik toch wel voor de 19" gaan. Ik denk dat je hem voor je kleinere pony ook wel in balans kunt krijgen maar dat ligt ook een beetje aan jouw eigen lichaambouw/lengte.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:53

16" met pony van 102 cm, even als voorbeeld, foto van vorige week

[ img ]

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:35

zanakuzies schreef:
hoi ik kom me even melden, ik ben op zoek naar een sulky voor een shetje van 91cm en een mini van nu 88cm maar die zal nog groeien. waar moet ik allemaal op letten qua hoogte van het lamoen e.d.? ik heb niet meer als 100 euro er voor over omdat ik eerst wil kijken of ze er wel voor kunnen e.d.


Voor zo weinig ga je niks vinden. Wellicht een afgetrapte cavaletti, maar of dat nou zo veilig en prettig voor jou en je pony is?

Mijn advies is even doorsparen en investeren in menles en een goed beleer adres (ze zijn niet beleerd toch?) 'Even kijken of ze er voor kunnen' lijkt me sowieso niet zo'n slim plan.

Als ze wel betuigd zijn kun je vragen of je ergens kunt proefrijden met je eigen pony (bijvoorbeeld iemand met een hca) en dan kun je checken hoe ze er voor staan, voor je wat koopt.

Succes.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:52

Waar woon je?

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:32

Stalgenootje heeft een cavalettie met rem nieuw gekocht en binnen 3 maanden was de rem kapot, allerlei dingen verroest (wagen staat binnen gestald) en tijdens het rijden uit het niets iets van het lamoen afgebroken waardoor ze bijna over de kop gingen.

Daarbij is de "vering" alles behalve comfortabel voor jou en je pony en ik vind hem echt niet prettig zitten (rugleuning zit erg laag).

Ik zou hem je niet aanraden. Spaar even door voor een ander, degelijk merk.

Maarre, een wagen voor €30?

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:52

Je moet je wel realiseren dat de balans veranderd als je er met twee personen op gaat zitten. Dus als je hem hebt afgesteld op jou als menner, zal hij niet meer in balans hangen (zweven) als er meerdere mensen op zitten. Daarom vind ik persoonlijk tweewielers niet zo heel geschikt voor menners met passagiers.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:22

Tijdje terug was er iemand met een hca met 'n grotere pony er voor. Ik dacht dat dat toch niet zo'n succes bleek maar het hele verhaal weet ik niet precies meer dus kan het mis hebben. Er was toen wel een (itp) topic over.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:50

Napie schreef:
Vergeet niet dat ook veel sulky eigenaren niet eens goed het tuig voor elkaar hebben en met weinig ervaring en begeleiding maar iets doen. Eenmaal goed afgesteld heb je er geweldig veel plezier van. Maar ik heb al aardig wat sulky' s in balans gezet waarbij het probleem al primair in de manier van optuigen zat


Helemaal waar. En 9 van de 10 aanspanningen betreft dan een shet, die er gewoon even voor geknoopt wordt.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:40

Ik zou absoluut voor de 16" gaan.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:37

Hier ook een losse draagriem (Zilco schofttuig), super tevreden over. Mijn hca zweeft in alle gangen in de lichtogen.

Hiervoor had ik een schoftje zonder losse draagriem, daar zweefde hij ook bij. Dat ging opzich ook prima, maar je merkt wel, bijvoorbeeld in het bos op een minder gelijke ondergrond, hoe goed een losse draagriem zijn werk doet.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:49

Ik zou het er meteen op laten zetten, want als je het achteraf wil (niets is zo veranderlijk als de knhs) betaal je veel meer.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:26

Ik heb destijds gewoon gebeld naar Andries en doorgesproken welke opties ik wilde etc. Daarna via de mail nog even bevestigd.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:37

Naar mijn weten zat het er vroeger gewoon standaard op.

Ik had mijn broek eerst ook aan het gesloten lamoen maar in galop ging mijn sulky daardoor 'schommelen' als ik wat meer gas gaf. Ik ken meerdere mensen die exact hetzelfde hebben gehad daarmee. Sinds ik mijn broek gewoon aan de haakjes op het lamoen vastmaak heb ik het nooit meer gehad, hoe hard ik ook galoppeer.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:31

Mijne kostte 2 jaar geleden hetzelfde als op bovenstaand lijstje. Maar kan me voorstellen dat hij ergens de afgelopen 10 jaar wat duurder is geworden.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:06

Sappos schreef:
Tuurlijk, iets duurder, niet bijna 50% duurder := ik wil best een nieuwe maar kan beter wachten op een tweedehandsje want dit schiet niet op, en mn HCA is nog goed.


Dat is inderdaad flink.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:04

Dat merk je inderdaad wel :D Normaliter hoor je ze niet.

Mijn vriend heeft recent al de lagers vervangen. Was echt hard nodig ook.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:10

Hier ook zoals Ayla en Miranda.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:07

Mijn gesloten lamoen is een heel stuk kleiner aan de voorkant, vind het dichte deel bij jou ook wel heel erg groot?

Bij mijn 16” hca:
[ img ]

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:42

cinniz123 schreef:
Ik gok zo maar dat niemand een rem heeft laten zetten op zn hca sulky.
Kan me nml voorstellen dat met zn licht wagentje op de rem je pony met geblokkeerde wielen nog aan de haal kan gaan als dat je reden is voor een rem.
Ik heb de cavaletti niet gehad wel de oxer maar vond die rem gewoon echt nergens op slaan maakte meer geluid als dat hij iets deed.
Heb hem toen ook losgekoppeld.


Toen ik mijn hca ging ophalen had hij er eentje met rem klaarstaan voor een klant :j


Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 08:46

Ladygiroc schreef:
Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..


Ik heb leidsels maat mini shet en die nog een stuk laten inkorten bij de tuigmaker. Nu heb ik gewoon een normaal stukje over i.p.v. een kilometer aan leidsel ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 23 bezoekers