[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:28

Hoihoi, ik men recreatief al jaren met mijn haflinger van 145 cm met een Clever Marathon wagen. Maar aangezien ik vaak alleen op stap ga en zij liever in het gras loopt dan op de weg- zat ik te denken om een sulky aan te schaffen. Mijn marathonwagen weegt bijna 300 kg ... en een sulky dus een stuk lichter, waardoor het op onverhard terein vlgs mij voor mijn meisje minder zwaar is. Nu heb ik een leuke tweedehands lemerij sulky op het oog

[ img ]
, 27 inch wielen, luchtvering, hydraulisch geremd, verstelbaar lamoen en bok op rails om uit te balanceren. Ik heb helemaal geen sulky ervaring. Ik lees hier allerlei verhalen over moeilijk balanceren en zo... wat is wijsheid?


sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:49

Ja ik ga natuurlijk al heerlijk op pad onder het zadel en vroeger heel veel met de marathon wagen - kinderen uit school halen enzo :D maar omdat ik eigenlijk tegenwoordig meestal toch alleen op pad ga en ik ook meer onverhard opzoek... had ik zoiets van... is dit misschien wel een fijne aanvulling. Wat zijn de voor- en nadelen voor jullie mbt Sulky tov vierwielen?

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:07

Napie schreef:
Nadeel: die ene keer per jaar dat er een passagier mee had gewilt
Kijk daar heb ik dan altijd de marathonwagen voor. Ik vroeg me vannacht alleen... zit je niet erg laag, heb je wel redelijk zicht?

Dat balanceren lijkt me ingewikkeld - maar aangezien ik er dan toch altijd alleen op zit, hoeft dat maar 1x toch? Op hobbelig terrein is dit dan extra vervelend voor de schoft van het paard? Zoveel vragen... sorry.
[ img ]

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:53

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen een sulky en een trainingswagen? Ik ben er nl. nog niet uit... wil graag een sulky - heb een tweedehands op het oog, luchtgeveerd. Maar vraag me af of dat bij veel off the road rijden voldoende is? Wat zijn de beste veringsopties voor Sulky?

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:37

Indi_Vito schreef:
Welke sulky zouden jullie aanraden? De hca is me net te duur zit wel met een max van zo'n €500-700
- zou ik gewoon even doorsparen of op zoek gaan naar een goede tweedehands. Goedkoop is echt duurkoop. Met de kans dat je 'm ook gewoon nooit goed echt in balans krijgt, dat heb je veel sneller met die goedkope troep.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:09

Galoperen jullie ook met je sulky? Ik vind dat toch wel erg stuiteren in de lichtogen - cq een aanslag op het stiksel (zeker vergeleken met een marathonwagen)

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:24

ik rij in principe alleen over ruig terrein vandaar. En ben nog aan het finetunnen.
Wat bedoel je met "marge in de draagriem"? sakvis?

Als ik gewoon stap of draaf zweven de bomen meestal al wel halverwege de lichtogen.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:44

Tja tweedehands kan leuk zijn maar... ze vertellen er niet alles bij, hier ook zo'n gevalletje maar dan een Van Der Mee... toch eigenlijk de Mercedes onder de sulky's, eerst was balanceren moeilijk want, blijkbaar was ie voor een lang en zwaarder iemand gebouwd (kom ik met 166 cm en 54 kg) met een contragewicht gelukt, toen bleken de bomen niet gelijk, ook opgelost, maar nu blijft het toch nog iets scheef... vlgs mij is die kar ooit over de kop gegaan en dus ietwat verwrongen... baal baal!

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:20

Hans van der Mee vertelde mij dat steeds meer handelaren van goedkope sulky's ermee stoppen omdat het in balans krijgen echt een probleem blijkt, tja als producent moet je wel echt heel goed weten wat je maakt en hoe het werkt, Hans rijdt zelf sulky en koets en dat meerdere malen per week... Ik begin het ook te snappen maar jeetje wat een gedoe als ie niet on balans is en je kunst en vliegwerk moet uithalen zoals contragewichten e.d.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:58

Ik zou graag een achteruitkijkspiegel op mijn sulky plaatsen, zodat ik wielrenners enzo beter aan zie komen, wie heeft er eentje en welke werkt?

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:55

OH dat rugprobleem herken ik... ondanks dat de mijne goed is afgesteld, heb ik nog steeds te neiging om veel te gespannen te zitten, nergens voor nodig... hoe lossen anderen dat op?
Ik vind mennen heerlijk ontspannend maar ondanks dat ik op mijn houding probeer te letten, heb ik daarna altijd een vastzittende nek/rug :(

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:01

cinniz123 schreef:
Napie schreef:
Ik heb een pony van 1,10 mtr voor een 19 inch HCA. Ik woon bij Boxtel.

Een sulky met grotere wielen is wel eens op verzoek gemaakt maar sond ook weer heel snel te koop. Ik denk dat jet opstappen met grotere wielen bijna niet te doen is


Dat is indd ook wel een lastig iets ja.
Vind het nu soms al een dingetje haha


Die snap ik niet, ik heb een sulky achter een pony van 145 met hoge opstap... waarom zou dat niet kunnen? Zou je dan achter al die grotere ponies van die iniemienie wieltjes moeten hangen?

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:00

Zet 'ns een foto van een sulky en een tweewieler naast elkaar? Ik heb een tweewieler van VanderMee met alleen 1 stoel erop - dus is het wel een soort sulky, alleen mijn opstap is ook best hoog, wil het graag snappen? Ik heb zoiets... (afbeelding van bokt gehaald) - hmm lukt me niet een foto te plaatsen sorry - stomme bokt

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:45

mooney schreef:
Makkelijk verschil: bij de sulky zitten je benen vooruit in voetsteunen, bij een tweewieler zit je zoals op een stoel met de benen naar beneden.


Ah okay, nou zit ik met mijn voeten wel op zo'n schuin stuk naar voren maar niet op voetsteunen, heb daar wel aan gedacht omdat mijn stoel te hoog was... maar gelukkig een andere oplossing gevonden.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:30

Wildgirl schreef:
Is er nou echt niemand in Noord NL die mij zou kunnen helpen mijn HCA goed af te stellen? -O-

Heb je ooit menles gehad? Ik denk dat een meninstructeur je goed kan helpen ....

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:35

claudiadvx schreef:
Heeft er iemand een nieuw type cavaletti en het lamoen dicht laten lassen? Ik heb het idee dat hij telkens de neiging heeft om uit mijn lichtogen te schieten
Mijn vriend is lasser dus zou dat zo kunnen doen


Ik heb de lamoen van mijn Van Der Mee dicht gemaakt met een tyrap, werkt goed en in geval van nood breekt ie!

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:45

Hoe bedoel je een losse draagriem? Ik heb veiligheidsogen om de bomen in te dragen. BIj mij zweeft het vaak wel maar zeker omdat ik vnl op ongelijk terrein rij, klappert ie ook wel'ns wat... Ik rij ook met een D-pony en niet met een... shet.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:32

Oh dan heb ik vlgs mij een losse draagriem... had dat bij mijn vierwieler en dus ook bij mijn tweewieler... Zeker omdat ik mijn tweewieler heb om in de berm te rijden, rijdt er vaak 1 wiel op de weg, en dan is het denk ik nog belangrijker. Nou heb ik ook onafhankelijk bewegende bomen...

Bij mij zit de draagriem (Clever tuig) door het schofje en kan ik dus wel heen en weer bewegen. Heb 'm er voor invetten nooit helemaal uit gehaald, ben zo bang dat ik 'm er niet goed terug in krijg.
Laatst bijgewerkt door sunny43 op 13-11-18 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:47

Mmm... ik had tot voor kort ook geen blokkades in het schoftgebied, maar nu laatst dus wel... ben recent overgegaan van marathon naar tweewieler... zou die de schoft echt zoveel meer belasten? Ik rij vnl. onverhard dus de bomen zweven wel maar... bewegen wel een stuk meer...

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:49

Oh... ik zat juist te denken om 'm nog wat losser te doen zodat ie meer speelruimte heeft... denk ik dan onlogisch na? Ik gebruik wel veiligheidsogen...

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:13

ik ga het gewoon 'ns proberen. Maar eerst nog ff met de grote kar... want op de tweewieler passen de sint en de pieten niet ;)

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:31

Scarlett89 schreef:
Pony staat er mooier voor en hij was ook best redelijk goed in balans te krijgen. (Op de foto nog niet helemaal goed afgesteld, nu beter maar heb daar even geen foto van). Alleen nu ben ik ermee gaan rijden... en omdat deze sulky natuurlijk toch een stuk degelijker en van betere kwaliteit is, is hij natuurlijk ook een stukje zwaarder. En nu trekt mijn pony dat prima over de weg, dan kan er zelfs nog iemand naast me. Echter in het bos (waarbij ik wel altijd alleen ga!) trekt hij hem maar moeizaam en is hij eigenlijk gewoon te zwaar. Dit vind ik echt vreselijk jammer want ik vind deze sulky echt fantastisch! En voor op de weg en voor wedstrijden is hij ook zeker uitermate geschikt! Alleen ik wil heel graag ook het bos in kunnen met mijn pony dus ik denk dat ik toch ga overstappen op een HCA (eenzitter)... Heb de excellent met pijn in mijn hart dus maar weer te koop gezet...



Maar dan moet je dus weer heel veel inleveren op vering? Ik heb ook een marathon wagen - die vind ik te zwaar voor door de bermen en over de dijken (weinig bos hier maar wel een haflinger die niet graag op de weg loopt behalve als de fanfare ervoor gaat en zij denkt dat iedereen naar haar zwaait ipv naar de Sint *\o/* *D
Daarom heb ik een Van der Mee tweewieler gekocht (dus best zwaar voor een tweewieler maar maar de helft zo zwaar of nog minder dan mijn vierwieler) maar ik vind juist vering (naast dat ie minder zwaar is) heel belangrijk. Mijn kar is dan ook nog best zwaar.

Nadeel van een tweewieler vind ik tot op dit moment wel, dat als het terrein erg ongelijk is, ik het gevoel heb dat die schoft toch wel wat te verduren heeft, dat zal in het bos niet anders zijn?

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:50

Scarlett89 schreef:
[

Nee een hca heeft ook vering...

En dat ligt er aan of je een vaste of losse draagriem hebt. Bij een tweewieler moet je eigenlijk altijd een losse hebben. Als je dan over ongelijk terrein rijd kan de draagriem meeschuiven door het schoftstuk waardoor de lichtogen ook meebewegen in het hoogteverschil en de schoft dus geen extra impact krijgt.


Mijn vierwieler heeft bladveren, mijn tweewieler schokbrekers, die laatste veert echt een stuk beter.
Mijn draagriem kan doorschuiven - dus ik denk dat dat een losse draagriem is dan? Als de ene omlaag gaat, gaat de andere omhoog... En ik heb onafhankelijk bewegende bomen, wel handig omdat ik veel in de berm rijdt, en dan rijdt er vaak 1 wiel op de weg... maar toch heb ik het idee dat de bomen meer impact hebben op de schoft dan bij de marathonwagen...

Ik zit even op "de Menner" de kijken, bij een zilco tuig met losse draagriem - ligt de draagriem er gewoon bovenop??? Bij mijn zit ie wel door het schoftje heenonder het leer alsof ie vast ligt. Of is dan het erdoor schuiven alleen om 'm in te vetten als je 'm eruit haalt???

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:03

ik heb remmen op mijn 4 en op mijn 2 wieler maar gebruik ze eigenljik echt nooit. Tijdens mijn men-opleiding kreeg ik ook te horen dat je in principe je rem alleen gebruikt bij glooiend terrein - bergafwaarts - beetje bijremmen. Voor de rest .... rem je op de broek van je tuig...


sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:26

ik heb voor mijn grote menwagen bij de lidl een auto afdekhoes gekocht dat werkt prima. Voor mijn sulky heb ik een afdekhoes die alleen over het stoeltje heen gaat. Speciale stoelhoes. Ik heb ook twee achteruitkijkspiegels, die dek ik af met een washandje over iedere spiegel :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers