Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 19:07

Kort geleden vroeg ik mij af waarom er in de OV bussen en treinen geen gordels verplicht zijn, ik ben op het internet gaan zoeken naar een antwoord en ik kwam erachter dat het 'vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' wordt beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen.'

Zelf kijk ik hier raar tegen aan want een gordel kan in mijn ogen mensenlevens redden. Zelf zat ik eens in de bijrijdersstoel in de auto en we reden 50 k/m per uur tot dat we frontaal tegen een andere auto aan kwamen die uit een zij weggetje kwam gereden. Als ik geen gordel om had was ik waarschijnlijk ook tegen de voorruit aan gekomen, en dit is dan met 'nog maar' 50 k/m per uur! En hoe vaak ik wel niet gezien heb dat een buschauffeur keihard op de rem trapt waarbij mensen nog net niet naar voren vliegen omdat ze zich nog net goed kunnen vasthouden. Dan denk ik, wat maakt dat beetje ongemak nou uit wanneer een gordel goede bescherming kan bieden op eventuele nare scenario's?

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, zou een gordel in de OV bus/trein verplicht moeten worden? Of is het toch niet nodig in overweging met de ongemakken?

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:11

Ik heb dit ook altijd heel gek gevonden! In de auto wordt er zo op gehamerd (terecht) En in zo'n bus is het ineens niet zo belangrijk :+

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:11

Ik denk dat er met het OV veel minder ongelukken gebeuren, dus dat als je alles bij elkaar optelt, de nadelen niet opwegen tegen de voordelen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:12

Ik zou het vrijwillig beschikbaar niet slecht vinden maar verplicht is geen doen aangezien een bus ook sta-plekken heeft en mensen ook wel eens voor 1-2 haltes instappen of met grote tassen en buggies (en skies :P ).

Even als voorbeeld: hoe moet je hier iets nuttig met gordels doen?


Afbeelding

Afbeelding

Op lange afstand vervoer zitten doorgaans gewoon gordels in de bus.

De trein is een kwestie van kansberekening en die zal vast enorm laag zijn. Bovendien staan er in de spits meer mensen dan zitten.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:25

Hmmmm, ik ben met enige regelmaat in kleine busjes vervoerd (misschien 9 of wellicht 12 personen)
en daar zaten wel gordels in.
En ik ben fan van de stelregel dat als ze er zitten je ze moet gebruiken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:29

In kleine busjes zonder staplekjen zijn ze ook verplicht toch?
Ik dacht dat dit bij touringcars zonder sta plekken ook zo was maar misschien is dat per land verschillend.

Edit: yep
„Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren.“

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:31

Ik neem bijna dagelijks een Qliner die over de snelweg rijdt. Daar is de gordel wel verplicht en mag je ook niet in staan.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:39

Sizzle schreef:
In kleine busjes zonder staplekjen zijn ze ook verplicht toch?
Ik dacht dat dit bij touringcars zonder sta plekken ook zo was maar misschien is dat per land verschillend.

Edit: yep
„Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren.“

Toen ik laatst met de flixbus naar Brussel ging werd er op de heenweg omgeroepen dat het dragen van een gordel verplicht is. Op de terugweg werd er echter niks gezegd.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:57

Moet het gezegd worden dan?
Mits het geen bus vol kinderen is, is ieder voor zochzelf verantwoordelijk uiteindelijk.
Zeker in een Flixbus zou ik zelfs nog een helm en bodyprotector overwegen :=
Deze week is er weer eentje gecrashed.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:07

In het geval van een trein spelen het gewicht en het formaat denk ik ook mee. En de evacuatiesnelheid.

Een autogordel is vooral nuttig om plotselinge schokken op te vangen zoals bij een aanrijding of als het voertuig van de weg raakt.
Maar een trein is zo groot en zwaar dat die bijna nooit ontspoort en bij de meeste ongevallen nog een heel eind doordendert. Er zijn niet zo veel obstakels die een plotselinge schok in een trein kunnen veroorzaken. Bij het ongeluk in voorschoten hadden gordels waarschijnlijk kunnen helpen. Maar dat was dan ook het ernstigste ongeval in een decennium.

En na een ongeval moet iedereen snel het voertuig uit. In een personenauto hoef je hooguit negen gordels door te snijden. Maar als na een treinongeval de helft van de inzittenden door paniek of verwonding de gordel niet los krijgt ben je wel even bezig.

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:12

Ik heb wel eens met de bus gemoeten met mijn baby. Toen heb ik me er ook over verbaasd dat je dan gewoon met kinderwagen of draagzak toe kunt en geen autostoeltje hoeft te hebben. Nog vreemder in mijn ogen: in een taxi hoeft een kind onder de 3j niet in een autostoeltje vervoerd te worden mits deze op de achterbank zit. Van een bus of trein kan ik me de redenatie qua kreukelzone/gewicht nog voorstellen bijvoorbeeld, maar met een gemiddelde taxi gaat dat echt niet op natuurlijk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:19

Sizzle schreef:
Moet het gezegd worden dan?
Mits het geen bus vol kinderen is, is ieder voor zochzelf verantwoordelijk uiteindelijk.
Zeker in een Flixbus zou ik zelfs nog een helm en bodyprotector overwegen :=
Deze week is er weer eentje gecrashed.

Ik ben vaker met touringcars weg geweest en het werd vrijwel altijd gemeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:21

purny schreef:
Sizzle schreef:
Moet het gezegd worden dan?
Mits het geen bus vol kinderen is, is ieder voor zochzelf verantwoordelijk uiteindelijk.
Zeker in een Flixbus zou ik zelfs nog een helm en bodyprotector overwegen :=
Deze week is er weer eentje gecrashed.

Ik ben vaker met touringcars weg geweest en het werd vrijwel altijd gemeld
Het dragen van de gordel is verplicht, het melden dat het dragen van de gordel verplicht is, niet.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:29

Maar je hebt bij Flixbus vaak internationale toeristen en die zijn niet altijd op de hoogte van de regels in het land waar die bus door heen rijdt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:32

En dus?
Draag je dat voor je veiligheid of vanwege een theoretische boete?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:34

purny schreef:
Maar je hebt bij Flixbus vaak internationale toeristen en die zijn niet altijd op de hoogte van de regels in het land waar die bus door heen rijdt.
Dus is het aardig dat ze het zeggen, maar nog altijd gewoon je eigen verantwoordelijkheid. Maak het ding vast, het zit er niet voor niks, of accepteer als een volwassene de consequenties.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:21

Ik begrijp wel dat wanneer de bus of trein prop vol zit, dat het dan echt onhandig wordt ja. Maar ik heb dit jaar ook veel in de bus gezeten, een uur lang per rit, en dan zou ik het wel enigszins fijn vinden. Tevens rijd ik ook wel eens in een bus die ook over de snelweg gaat (al gaat het in dit geval maar om een paar minuten), dat is ook een lijnbus van qbuzz, hier zitten ook geen gordels in. Maar dan nog, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Maar misschien ligt het ook wel aan mij, sinds het auto ongeluk ben ik wel wat angstiger geworden op de weg, maar het heeft wel even laten zien hoe belangrijk een gordel kan zijn!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:27

Als je een sta plaats hebt valt er ook niets te gordelen dus ik snap dat er gewoon 1 lijn getrokken wordt.
Dan moeten ze sta plaatsen afschaffen.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 23:02

Sizzle schreef:
Als je een sta plaats hebt valt er ook niets te gordelen dus ik snap dat er gewoon 1 lijn getrokken wordt.
Dan moeten ze sta plaatsen afschaffen.
Dat is lastig omdat je nooit op voorhand weet hoeveel zitplaatsen er vrij zijn? En tijdens de spits wordt dat helemaal een uitdaging.

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 01:20

Ik heb sta plaatsen in bussen nog nooit begrepen, dat heb ik altijd al levensgevaarlijk gevonden. Alleen al met de rijstijl van sommige chauffeurs in de stad, laat staan als er iets zou gebeuren. Wat mij betreft moest dat verboden worden. Dan zetten ze maar meer bussen in om mensen te vervoeren.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Gordel niet verplicht in OV bus/trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 06:48

Met de personeelstekorten zou dat erop neerkomen dat het op veel meer trajecten normaal wordt dat reizigers niet mogen instappen... al die mensen komen dan te laat op hun werk of opleiding. Ik ben het met je eens dat er idealiter geen staplaatsen gebruikt worden, maar ik heb er wel begrip voor dat het toch gebeurt. En denk je ook eens in wat er zou gebeuren als mensen keer op keer een veel langere reistijd hebben. Dan wordt de auto een stuk aantrekkelijker en vergroten de uitstoot en fileproblemen. Eigenlijk zijn er grote investeringen nodig om het OV te verbeteren. Met het bieden van een goed salaris kan vast meer personeel aangetrokken worden.

Over het vervoeren van jonge kinderen verbaas ik me ook! In het OV is het de normaalste zaak van de wereld om je baby los in de wagenbak te hebben liggen (zonder tuigje/gordel) of in een draagzak. Zou je dat in de auto doen, dan ben je in ieders ogen onverantwoordelijk bezig. Waarom accepteren we de risico's dan wel bij het OV?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:21

Interessant onderwerp. Een vriendin van mij is door een plotselinge remactie een eind door een tram gevlogen, kwam ongelukkig neer, liep een jaar studievertraging op en heeft er ruim 15 jaar later nog fysieke ongemakken van.

Toch denk ik dat een bus of tram veiliger is dan een auto omdat je ze over het algemeen goed ziet aankomen. Denk dat er meer automobilisten zijn die rekening houden met een bus of tram (of vrachtwagen) dan andersom.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:26

Leuke vraag! Met een beetje googlen kom ik uit op het onderzoeksrapport
'Treinbotsing Amsterdam Westerpark - Onderzoeksraad voor Veiligheid', waarin verwezen wordt naar 'Assessment of three-point passenger restraints (seatbelts) fitted to seats on rail vehicles'.


Ik kan het er niet helemaal met zekerheid uithalen, maar volgens mij zijn de huidige trein-stoelen niet geschikt voor driepunts-gordels. De stoelen die nu worden gebruikt kunnen namelijk 'meebuigen' als er een klap tegenaan komt (de stoel vangt dus een deel van de energie op). Voor het goed werken van veiligheidsgordels moeten de stoelen 'hard' zijn. Voor die stoelen geldt dat je daar niet tegenaan wilt klappen.

Dus zachte stoelen = geen gordels (en daarom kunnen passagiers ook in de trein staan).
Harde stoelen = wel driepuntsgordels.

Voor bussen kan ik mij prima voorstellen dat er hetzelfde systeem meespeelt, maar daar kan ik niets over vinden. (Zijn gordels in bussen die over de snelweg gaan ook alleen verplicht in het snelweg-deel? Want dan is bovenstasnd verhaal niet logisch voor de bus. Tenzij de impact anders werkt van een tweepuntsgordel in vergelijking met een driepuntsgordel.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:28

Het is gewoon allemaal kansberekening en praktische toepasbaarheid. Niets meer, niets minder. Niets in de wereld is zwart-wit of 100% veilig. Je bent er ook zelf bij. Als je het raar vind dat je baby los mag liggen: doe het dan niet :)*

Je kunt je ook afvragen waarom mensen zonder helm fietsen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:33

Sizzle schreef:
Het is gewoon allemaal kansberekening en praktische toepasbaarheid. Niets meer, niets minder. Niets in de wereld is zwart-wit of 100% veilig. Je bent er ook zelf bij. Als je het raar vind dat je baby los mag liggen: doe het dan niet :)*

Je kunt je ook afvragen waarom mensen zonder helm fietsen.

Tuurlijk is alles met veiligheid een kansberekening. Maar niet altijd is het praktische toepasbaarheid.. Wat betreft veiligheid zijn er ook regels (bijvoorbeeld Europese regels) waar men zich aan moet houden. En die twee komen niet altijd samen ;)