Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-23 09:41

https://www.nu.nl/klimaat/6266470/drama ... toven.html

Het was mij ook al opgevallen dat er veel minder insecten leken te zijn dan andere jaren. Dit telrapport bevestigt het ook.

Wat me vooral opviel en zorgen baarde was mijn terugrit van noord frankrijk via belgie en duitsland naar nederland. Het eerste stuk vanaf noord frankrijk tot de belgische ardennen was de voorruit en motorkap een massa aan helaas te pletter gevlogen insecten :(:) . In een stuk van pakweg 320 km volledig binnendoor heb ik twee keer de ruit moeten schoonmaken om voldoende te kunnen blijven zien. En ook onderweg op de stops grasvelden vol met zoemers, vliegers en zwevers.

Vanaf daar terug naar nederland. Een rit van 280 km was voor mij echt schokkend 15 insecten op de ruit. Meer waren het niet. -O- en bij de stops akelig lege graslanden, waar weinig tot geen gezoem te horen was. :n In tegenstelling tot de dagen ervoor.

En weinig insecten betekent weinig bestuiving, insectenetende vogels die niet genoeg eten kunnen krijgen voor hun jongen en er zullen vast meer gevolgen zijn die misschien nu nog niet zo bekend zijn.

Ik hoop dat het komt door een koud voorjaar. Al viel het me vorig jaar ook al op dat er minder insecten op de auto zaten na een rit dan wat ik van het verleden kon herinneren. En waarom een stukje zuidelijker wel en dan opeens nagenoeg niets meer. Het was niet eens een geleidelijke afname van insecten maar in een keer van veel naar eigenlijk niets meer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:46

Hier zeker geen last van.
Alles wat zoemt en bloem probeert de woning in te komen. :Y)

Heel koud en nat voorjaar dus alles komt wat later op gang.
Is wel vaker zo.
Vorig jaar waren er amper muggen door het droge voorjaar, dat zijn we nu ook dubbel en dwars aan het inhalen. :D

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:48

Je artikel gaat over bijen en hommels en je getypte stuk erna gaat over insecten, dus wat is precies je onderwerp?

Want vliegen en muggen hebben we zat :+

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-23 09:51

Het artikel gaat ook over vlinders en zweefvliegen die veel minder geteld zijn. Bestuivers die hard nodig zijn voor ons voedsel ook. :)

Dat er dit voorjaar veel minder bestuivers zijn geteld dan andere jaren en dat deskundigen zich daar zorgen over maken, en dat mij het ook was opgevallen, het grote verschil in insecten tussen hier en een stukje zuidelijker.

Ik vind het zorgelijk, pas al het bericht dat er heel veel bijenvolken de winter niet hebben overleefd. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:53

Het valt mij ook op idd. Net een rit naar Toscane gehad en mijn ruit was echt heel vies toen we daar aankwamen. Kinderen konden ook niet blootsvoets door het gras lopen.
Hier thuis eigenlijk nooit meer dat de ruit zo vies wordt. Laat staan dat ze niet door het gras kunnen lopen. En dan heb ik best een hele wilde tuin met veel planten.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:53

Het stuk gaat over bestuivende insecten, en als er daar niet genoeg van zijn, dan heeft dat impact.

Citaat:
het aantal dagvlinders is de afgelopen dertig jaar bijna gehalveerd.....Andere waarnemers vrezen dat naast vlinders en hommels nog meer insectengroepen een slecht jaar hebben. Zo lijkt het droevig gesteld met zweefvliegen,


Zelf zie ik nog maar weinig vlinders, maar ik weet niet of dat komt omdat ze er niet zijn of omdat ik er niet op let eigenlijk :o

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:09

Alle insecten zijn de afgelopen 30 jaar enorm in aantal afgenomen en ja, dat is een enorm groot probleem.
Dit komt helaas niet alleen door een koud en nat voorjaar maar door de toename van bestrijdingsmiddelen en de enorme afname van groen, natuurgebieden, wilde inheemse bloemen en door de toename van betegelde tuinen of grindbakken.

[o]

Marcella
Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:10

Klopt. Vond het in het begin oorverdovend stil op mijn moestuin. Nu waren de bijen van de overbuurman overleden ook. En toen er voor de 2de keer een zwerm op het complex zat deze geschept. Nog aangeboden aan mijn overbuurman, maar die zei dat ik ze lekker zelf moest houden.

Dus nu zoemt het weer op de moestuin. <3

Trouwens zoals ieder jaar ook weer een hommelnest achter de schuur op mijn tuin en een mooie hommel pot gemaakt. *\o/*

Dit kan heel simpel door een terracotta bloempot op zijn kop te gebruiken en tussen de schotel een paar blokjes hout zodat het gat vrij is.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:10

Hier hadden we het gisteren inderdaad ook over het enorme gebrek aan vlinders. Dit jaar een handjevol gezien, vroeg in de lente. Ook zweefvliegen zijn er gewoon niet hier, en dit is het eerste jaar in jaren waarin ik denk dat er werkelijk bloemen in mijn lelies gaan komen. Die zijn normaal al lang op tegen deze tijd, lang voordat ze bloemen maken.

Wel een aantal soorten hommels en bijen die het hier in de tuin goed doen, maar er ontbreekt inderdaad een enorme groep beestjes die je normaal wel ziet nu. En dat is in een tuin waar we heel erg mikken op zo'n groot mogelijk deel van het jaar voedsel en schuilplaats beschikbaar hebben voor kleine kriebelbeestjes.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:17

Niks nieuws toch, dat er in Nederland veel te weinig insecten zitten?
We hebben onze 'nieuwe' auto nu anderhalf jaar, 50.000km ermee gereden en nog niet een keer gewassen := Er zitten gewoon nauwelijks insecten op, bijna al het vuil bestaat uit stof en stuifmeel en modder. Terwijl ik me nog goed kan herinneren dat mijn vader vroeger, toen we met de auto op vakantie gingen, bij aankomst de auto ging wassen omdat de voorkant zwart was van de beestjes..

In onze tuin zitten er gelukkig meer dan genoeg. Vlinders, hommels, wilde bijen.. Maar elk jaar gaan de wilde bijen weer dood zodra de boeren beginnen te spuiten met gif, en blijven de larven in de nesten achter om te sterven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:21

Ik heb al 2 soorten rupsen gezien dit jaar die ik nooit eerder gezien heb hier.
Mij valt het dus niet op.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:24

Diverse keren gewandeld dit jaar en ook ons viel het op hoe weinig insecten er zijn. Gisteren nog 4 uur gelopen door natuurgebied/boerengebied en geen vlinders, bijen, hommels en zelfs op de grond geen beestje zowat te vinden. Zwaluwen zijn er ook steeds minder. Best shocking. Zelfs bij mijn paarden, merk ik het en die staan al 12 jaar op dezelfde plek......

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:29

Hier momenteel heel veel rupsen aan draadjes (wintervlinders?). En opzich zit mijn auto wel behoorlijk onder de mugjes. Vorige week gewassen, 200 kilometer mee gereden en binnenkort maar weer aan de poets.

Maar: normaal gesproken met hardlopen door 't veld had ik wel regelmatig last van mugjes etc. En dat is wel echt minder.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:34

Muggen, dazen teken, al dat soort insecten lijkt wel een toename te hebben.
Maar idd de insecten die op de bloemetjes zitten is een heel ander verhaal.

Hersenspinsel, zou het kunnen zijn dat het ene insect het andere verdrijft?
Ik heb bijvoorbeeld al vaak gemerkt dat we weinig vliegen hebben in augustus, dan komt september de dazen verdwijnen en ineens hebben we veel meer vliegen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Rivendell
Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:35

Ik heb heel veel zweefvliegen hier. Ook al verschillende soorten rupsen gezien (zowel van vlinders als van andere soorten). Heel veel spinnen,hommels en veldwespen (al meerdere met nest).
Ik heb een op mijn grond veel bloemen (ook veel inheems), ik maai weinig en gebruik geen bestrijdingsmiddelen. Heel veel vogels komen hierheen.
Water is hier overal door drinkbakken van de paarden en kippen. Daar komen ook veel insecten op af

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:09

Ik denk dat het te maken heeft met het late voorjaarsweer.
De bloemen die bloeien zijn ook later.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

princequillo
Fotograaf
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:27

Het baart mij al een paar jaar zorgen. Dit jaar heb ik ook bizar weinig bestuivers gezien. Ik heb ook wilde inheemse bloemen geplant in de hoop wat bestuivers naar mijn patio te lokken.

Waar ik soms ook aan denk dat ik als klein meisje (ik ben nu 26) vaak zoveel insecten op de voorkant van de auto zag. Nu heb ik inderdaad bijna nooit insecten op de auto, laat staan op de voorruit. Al was het altijd heel sneu, dat ik dat niet meer zie baart mij ook wel zorgen -O-

Ik hoop dat er meer aandacht voor komt en mensen vooral ook bereid zijn om onze bestuivers een helpende hand te geven. Alleen al simpel het gras niet overal kort gemaaid houden, hele tuinen betegeld, wilde inheemse bloemen en grassen planten helpt echt al een hoop.

Marcella
Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:30


RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:51

daantjuhhh schreef:
Ik denk dat het te maken heeft met het late voorjaarsweer.
De bloemen die bloeien zijn ook later.


Ik denk van niet, want ik zag het de laatste jaren ook en toen was het al vroeg volop lente. Mijn paarden staan in natuurgebied met een tweedeling van boerengebied (iets verderop). Zie het thuis ook (ik woon ook daar in een tweedeling van natuurgebied en boerengrasland). Minder insecten en minder vogels....

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:55


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-23 12:00

Het is inderdaad al jaren dat het me opvalt. Vorig jaar wel veel vlinders in mijn tuin gehad maar weet niet hoe dat nu is. Ik weet van een helm die een jaar of 5 geleden na een rit vol zat met insecten en nu eigenlijk niks.

Juist de rit terug vorig weekend viel me het pas echt op door het gebrek aan vliegen op de ruit het laatste stuk dat er iets heel raars gaande was. Het enorme verschil tussen twee keer moeten wassen omdat ik anders niets meer had gezien of gewoon 15 insecten en niet meer. Dan ga je erop letten en mis je gezoem, de zweefvliegen, de wilde bijtjes en meer bij graslanden en de natuur. Toen pas besefte ik wat hier ontbrak.

Muggen genoeg idd maar de heren bestuiven wel maar niet alles. :n

Wat ik zuidelijker ook niet heb gezien maar hier wel is de oranje velden. Maar wel de aanwezige bosjes en struiken op de grotere percelen graan en zo. En veel zwaluwen en andere insecten eters. De dansende wolken vliegjes.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

luuntje
Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:14

Vlinders zie ik wel veel.
En ook insecten die ik niet ken.
Libelles kom ik dan weer minder tegen.

[o]

supertammy
Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:17

Hier ook veel minder insecten, maar dat komt volgens mij omdat we al 2 maanden windkracht 5 hebben. :+ Daar houd ik ook niet van.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:29

Vlinders heb ik eigenlijk nog helemaal niet gezien dit voorjaar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:29

en de koude noordenwind zal ook wel meespelen

maar hier vandaag helaas alweer de eerste runderdaas gesport.
Die zit in tegenstelling van de regendaas dus onder aan de buik en uier/koker. Niet de nek en de kont.
En die hoor je echt. Paarden vinden die echt niet leuk!

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SemrushBot, SentiBot en 31 bezoekers