Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-23 18:43

Ik keek net onderstaand filmpje van NOS stories


Stelen bij zelfscan blijkt best veel voor te komen en als klanten controle krijgen worden ze soms nog agressief ook naar het personeel. Ik schrik er wel van als ik zie dat die jonge medewerkers bespuugd, geslagen of uitgescholden worden.

Eén meneer in het filmpje geeft aan dat hij de steekproeven soms vervelend vind en zich dan een dief voelt, ervaren jullie dat ook zo?

Hebben jullie weleens iets meegenomen zonder te betalen? En als je ziet gebeuren dat iemand producten zonder te scannen mee probeert te nemen zou je iemand dan aanspreken?

Ik ben zelf te eerlijk, scan alles braaf. Vind steekproeven ook nooit vervelend, hooguit voor het personeel want veel medewerkers vinden het duidelijk ook een beetje awkward om te doen. Voel me niet persoonlijk aangevallen/als dief aangemerkt in ieder geval.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


marleen_88
Berichten: 14042
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:45

Wij zijn in alle drukte wel eens een krat bier vergeten te scannen, we kregen toen een steekproef... Met schaamrood op de kaken zijn we naar de servicebalie afgedropen.

Ik spreek overigens niemand aan op diefstal, geen behoefte aan gedoe.

Doe wel en zie niet om

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:46

Ik heb van begin af aan gezegd dat ze zo diefstal aantrekken maar zelf nog nooit gedaan :n
Alleen het verschut al :')

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:47

Ik doe bijna nooit zelf scan, maar ik zou wel bang zijn bij een check dat ik echt iets vergeten zou zijn om af te rekenen of niet goed zou hebben aangeslagen ofzo :o

Ik ben wel benieuwd of er nu daardoor meer wordt gestolen, maar dat denk ik wel. Net als dat er bij bussen volgens mij heel veel mensen niet in checken nu ze niet meer bij de buschauffeur hoeven te stempelen
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-03-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Kimberley_
Berichten: 4876
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:48

Daarom gebruik ik de zelfscan niet. Ik vergeet echt de helft te scannen en dan dus niet bewust.

@haflinger_baloe
Baloe mijn gouden meisje: [ITP] Baloe, al 3 jaar mijn goud!

Celiien
Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:50

Ik vind het echt te achterlijk voor woorden hoe mensen tegenwoordig doen. Zowel bij winkelmedewerkers, als politie, in de zorg etc. Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig vinden 'dat ze ergens recht op hebben'. En om dan mensen te bedreigen, slaan, uit te schelden, te bespugen of erger, alleen vanwege het feit dat zij hun werk uit voeren.. bizar gewoon. Maar ik vind meer dingen bizar in de huidige maatschappij, dus het zou mij niet meer moeten verbazen.

Anderzijds, ik heb een keer een controle gehad die niet goed ging. Ik scan altijd alles braaf met de handscanner, maar ik het per ongeluk een losse fles ipv een sixpack gescand (barcodes zaten achteraf naast elkaar).
Ik stond dus echt met knikkende knieën toen dat bleek, moest mee naar achteren en ze gingen alles doorzoeken. Ik voelde mij echt een halve crimineel, dus was dat een fijne ervaring? niet echt. Die manager probeerde mij wel gerust te stellen, dat het standaard naar achteren is sinds een aantal controles die niet goed waren, waarbij mensen geweldadig werden... Maar ik vond het echt niet tof := Ze zagen wel wat er gebeurd was en zeiden ook, dit gebeurd bij de gewone kassa ook wel eens, nog even afrekenen en klaar.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 29-03-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

prompter
Berichten: 11047
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:50

Het is mij zelfs bij een gewone kassa eens overkomen dat ik een doos eieren niet heb afgerekend, ik had hem in mijn hand om als laatste op de band te zetten, helemaal vergeten en gewoon afgerekend. Kassameisje had ook niks door :D. Maar ik voelde me echt niet prettig toen ik er buiten achter kwam, laat staan dat ik bewust iets niet af zou rekenen en het nog ontdekt werd ook.

Kijk, zou het nou een paar miljoen zijn waardoor ik stilletjes kon verdwijnen *D ! Maar voor een paar Euro je voordeel proberen te halen, echt niet :n

Extremely rare and Beyond Compare

assie
Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:51

Jaren geleden toen ik als guppie in een supermarkt werkte werd er al vreselijk veel gestolen. Er was echt een brigade van grijze vrouwtjes met rollators die hele tassen vol in hun rollatorvakje hadden zitten en dan "vergaten" het op de band te leggen. En een hoop gedoe dat je er dan van had als je ze betrapte of vroeg of ze álle boodschappen op de band hadden gelegd := . Hoe ouder, hoe gewiekster haha.

Ik vermoed dat het stelen nu niet minder is geworden dan toen, alleen dat het nu wat makkelijker lijkt.
Ik vind de checks nooit erg, maar ik scan dan ook braaf alles. Als je een slecht geweten hebt, dan zijn de checks wrs minder leuk.

Wel heftig overigens, dat gedrag van mensen tegen de medewerkers. De maatschappij lijkt wel harder te worden. Helaas.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:51

Ik gebruik zelden de zelf scan kassa. Ik ben zoooo chaotisch en onzeker dat ik iets vergeet dat ik mezelf al ongemakkelijk voel als ik richting zelfscan kassa ga. Dus ga netjes naar gewone kassa. Enkel de decathlon is anders. Heel fijn systeem daar. Je gooit alles in de bak stuk voor stuk. Eenmaal alles er in je klantenpas en betalen en daarna je tas in. Werkt super omdat ik gewoon alles kwijt kan in die bak en alles automatisch gaat

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:51

Ik vind die handscanner wel handig, scannen en gelijk in je tas doen!
Ook moeilijk om iets te vergeten.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:54

Gewoon de kassa's weer terug lijkt me handig? Het gaat niet slecht met supermarkten ofzo, hun winst is groter dan ooit. Ze kunnen ook gewoon weer mensen aannemen voor de kassa's.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:55

De handscanner die je de winkel in neemt gebruik ik nooit, wel de zelf afreken kassa‘s waar je dan terplekke alles langs de scan haalt. Aangezien daar bijna altijd wel iemand bij staat of in de gaten houdt heb ik werkelijk geen idee hoe veel daarmee gestolen wordt.
Ik doe altijd alles 1 voor 1 daarna gelijk in de tas dus iets missen kan dan haast niet.
Ben nog nooit gecontrolleerd.

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:55

Ik heb ooit de zelfscan gebruikt toen ik heel veel boodschappen moest halen voor een feest. Ook per ongeluk zes keer een flesje gescand ipv de juiste code voor het six pack . Controle en ja hoor. Twee volle karren moest dat arme kind opnieuw scannen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:57

Sizzle die handscanner moet je ook nog afrekenen bij de kassa dus dan staat er ook iemand.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Leo
Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:00

Ik maak graag gebruik van zelfscan en scan altijd alles netjes,controleer het ook voor ik afreken of ik alles heb. En controles zijn uiteraard geen probleem. Geen haar op mijn hoofd die zou bedenken om iets bewust niet te scannen. Nooit iets gestolen ook dus.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:01

Wat is er nou moeilijk aan de zelfscan.
Zet je wagen/ mandje aan de ene kant en je tas aan de andere kant.
Tussendoor *bleep* en je bent klaar.

Nog nooit gestolen in een supermarkt, wel idd vergeten iets af te rekenen omdat het dan toch ergens onder blijkt te liggen.
Maar dat gebeurd echt zelden.

Geen moeite ook met de controles, ik wacht gewoon rustig af en ga daarna door.

Black is the colour of my true love's hair

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:02

Shadow0 schreef:
Gewoon de kassa's weer terug lijkt me handig? Het gaat niet slecht met supermarkten ofzo, hun winst is groter dan ooit. Ze kunnen ook gewoon weer mensen aannemen voor de kassa's.


De mensen die nu de scan kassa's controleren kunnen ook makkelijk achter een kassa zitten.

Hoewel ik het in het begin nog wel handig vond gebruik ik nu steeds meer de gewone kassa.
Soms sta je bij de zelfscan , heb je alles gelijk in je tas gedaan krijg je een her scan. Wachten op het personeel, alles weer uit je tas en dan weer in je tas duurt dan net zolang als bij de kassa staan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:03

Ik gebruik eigenlijk nooit de zelfscankassa. Heel soms als ik maar een paar dingen heb.
Ik weet dat er veel gestolen wordt, dat lees je op social media ook. Vooral de potten pindakaas enzo.
Er zou beter een ander systeem kunnen komen wat diefstal tegengaat. Ze zijn er wel mee bezig dacht ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:05

Leo schreef:
Ik maak graag gebruik van zelfscan en scan altijd alles netjes,controleer het ook voor ik afreken of ik alles heb. En controles zijn uiteraard geen probleem. Geen haar op mijn hoofd die zou bedenken om iets bewust niet te scannen. Nooit iets gestolen ook dus.

Dit geldt voor mij ook.

Zo'n handscanner waarmee je door de winkel moet gebruik ik nooit. Daar ben ik idd te chaotisch voor en ik leg ook nog weleens wat terug als ik iets anders vind wat beter aan mijn wensen voldoet. Op een gegeven moment weet ik dan echt niet meer of en wat ik heb gescand, dus daar waag ik mij niet aan.

Bij de zelfscan neem ik de tijd. Alles van links naar rechts van het mandje in de tas. Dat kan echt niet fout gaan. Word ik gecontroleerd? Ja, dat kan. Die controleurs doen ook gewoon hun werk en als ik daar geen zin in heb, dan moet ik gewoon kiezen voor een kassa met een echt mens.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:09

Ik werd vorige week al bang dat ik een steekproef zou krijgen. :') Ik had mandarijnen maar die moest je handmatig toevoegen en ze stonden er niet bij. Dus ik heb druiven aangetikt ipv mandarijnen en die waren nog duurder ook. Maar dacht toch f : hopen dat ik geen steekproef krijg en dat ze precies die mandarijnen controleren ofzo.

Ben altijd bang dat ik wat vergeten ben.

Niet perfect is ook goed

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:09

Ik gebruik altijd de zelfscan, lekker met de telefoon bliep bliep en dan nog twee handelingen en weg…
Het is mij wel eens gebeurd dat ik vergeten was twee broodjes te scannen, die moesten apart bij het afrekenen en dat was ik vergeten. :oo inmiddels kan je ze op de afdeling scannen gelukkig. Geen probleem als ik gecontroleerd word, maar knijp m wel altijd if ik toch per ongeluk iets niet gescand heb. Nog nooit gebeurd trouwens.

Victory-Boy
Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:10

Wij gebruiken altijd de handscanner, vind het ideaal! Spullen direct in de tas en niet eerst in de kar, dan op de band, (eventueel weer in de kar) en dan in de tas.
Mijn vriend wordt zeer regelmatig gecontroleerd, dan zeggen we soms "discriminatie van buitenlanders :+ " (hij is een Amerikaan) als geintje, ze kennen mijn vriend goed genoeg, haha, maar is gewoon pech hebben. We zijn één keertje iets vergeten te scannen, maar dat werd prima opgelost. Ikzelf word zelden gecontroleerd.

Stelen beginnen we niet aan. Zouden we sowieso niet doen, maar is in een klein dorp/kleine winkel waar ze mijn vriend goed kennen gewoon ook erg dom om te doen. Zou me doodschamen wanneer we gepakt worden. :o

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:11

Echt bizar hoor. Alsof die jonge gastjes van de winkel express gaan plagen. Zij krijgen ook maar een melding een een steekproef uit te voeren. Hier staat ook regelmatig een politieauto voor de supermarkt.

Ik gebruik altijd zelfscan en vind het heel fijn. Nooit problemen met steekproeven gehad. Mijn inziens is het part of the deal als je kiest voor zelfscan.

Maaarrrr in de babytijd van mijn dochter zaten we mega in de slapeloze nachten en toen weleens een halve kar vergeten te scannen. Pfff, wat was dat gênant… daarna hadden we ook wel opvallend veel controles. Volgens mij was onze bonuskaart (terecht) geflagt haha

Picopico
Berichten: 880
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:12

Ik werk zelf in een supermarkt en er wordt de laatste tijd echt ongelooflijk veel gejat, vooral bij de zelfscan. Dat was altijd al een probleem, maar nu met die hoge inflatie loopt het echt de spuigaten uit :x

Vandaag stond er een oplettende kassière bij de zelfscankassa en echt elke 5 à 10 minuten was er wel weer iemand die een product niet gescand had (dit kunnen we horen door het oortje, er moet dan namelijk iemand van de balie komen). En dat is vaak niet per ongeluk. Een product van €10+ niet scannen is meestal geen ongelukje. Of gewoon de halve kar niet scannen :=

Tegenwoordig doen we dus ook niet meer aan steekproeven. We controleren nu gewoon álle klanten standaard.

Het gaat niet alleen mis bij de zelfscan trouwens. Je wilt niet weten hoe ver mensen gaan voor een paar cent korting. Echt, hoe diep kun je zinken := (als iemand voorbeelden wil... :D )

kiki1976
Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:16

Hier bij de AH eigenlijk altijd de zelfscan, scanner mee en hoppa zo in de tas.
Scheelt je heel wat keren de boodschappen in je handen hebben.

Het zou niet in mij opkomen om bewust producten niet te scannen, ben daar een veel te grote angsthaas voor.
Af en toe een steekproef dat ze een paar artikelen scannen, maar tot op heden altijd keurig netjes

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is