60 weg inrichtingsregels vanuit de overheid, borden of niet?
Geplaatst: 23-06-22 11:02
Ik ben met de gemeente in discussie beland over een in mijn ogen link heringerichte 60 km weg. Er gebeuren nu veel ongelukken en bijna ongelukken sinds ze een paar vreemd aangelegde en bijna onzichtbare verkeersdrempels hebben neergepland. Die niet zijn aangeduid door een bord.
Het enige dat er staat is pas op wegsituatie gewijzigd, en het enige dat je ziet is de opzichtige nieuwe palen aan de zijkant van de weg. De grijze scherpe verhoging op grijs asfalt valt gewoon niet op. Zeker degene die in de schaduw ligt is nagenoeg onzichtbaar. Het mini kleine witte vlakje bovenop zie je pas als je zo ongeveer al op de verhoging zit. En ze zijn onmogelijk met 60 te nemen zonder dat je de boel kapot rijdt.
In een kwartier tijd gister een auto vol op de rem omdat hij anders gelanceerd zou worden en verliest daarbij half een ladder die de weg opdraaide. Goddank reed er niemand achter hem en was er niets beschadigd. Een motorrijder die moet uitwijken pal bij de verhoging en klapt met zijn zijkoffer tegen een van de dikke palen aan die nu pal aan de zijkant staan. En twee fietsers die tegen de grond stuiteren omdat een van hen de verhoging niet zag en het voorwiel weggleed op de aanwezige gladde bulten die er nog eens op aangebracht zijn.
De fietsers heb ik gevraagd of ze de verhoging hadden gezien maar nee zij ook al niet. Het enige dat zij gezien hebben is het bord situatie gewijzigd en de palen aan de zijkant. In het donker is de enige "verlichting" een paar reflectie ogen (tenminste die bolletjes zouden licht moeten reflecteren) en de opzichtige palen aan de zijkant van de weg.
Iedere keer nu als ik over deze weg kom zijn er wel een of meer personen die of moeten uitwijken op het laatste moment, of te hard over de verhoging klappen met 60 of fietsers die tegen de zijpalen aanstuiteren.
Maar volgens de gemeente meneer kun je op een 60 weg altijd onaangekondigde en onzichtbare obstakels tegenkomen en hoeven er daardoor geen borden neergezet te worden ter waarschuwing. En hoeven ze ook niet duidelijk zichtbaar te zijn. En zijn ze als gemeente niet verandwoordelijke voor ongelukken. En kun je dus elk moment verrast worden door een niet aangekondigd obstakel ook in het donker op een onbekende weg.
Ik weet niet beter dat verkeersdrempels en versmallingen altijd aangegeven moeten worden door bebording. En de obstakels zo moeten zijn dat de maximum snelheid gereden moet kunnen worden zonder schade te veroorzaken.
De foto is genomen vanuit stilstand. Rijdend zie je er nog minder van
Het enige dat er staat is pas op wegsituatie gewijzigd, en het enige dat je ziet is de opzichtige nieuwe palen aan de zijkant van de weg. De grijze scherpe verhoging op grijs asfalt valt gewoon niet op. Zeker degene die in de schaduw ligt is nagenoeg onzichtbaar. Het mini kleine witte vlakje bovenop zie je pas als je zo ongeveer al op de verhoging zit. En ze zijn onmogelijk met 60 te nemen zonder dat je de boel kapot rijdt.
In een kwartier tijd gister een auto vol op de rem omdat hij anders gelanceerd zou worden en verliest daarbij half een ladder die de weg opdraaide. Goddank reed er niemand achter hem en was er niets beschadigd. Een motorrijder die moet uitwijken pal bij de verhoging en klapt met zijn zijkoffer tegen een van de dikke palen aan die nu pal aan de zijkant staan. En twee fietsers die tegen de grond stuiteren omdat een van hen de verhoging niet zag en het voorwiel weggleed op de aanwezige gladde bulten die er nog eens op aangebracht zijn.
De fietsers heb ik gevraagd of ze de verhoging hadden gezien maar nee zij ook al niet. Het enige dat zij gezien hebben is het bord situatie gewijzigd en de palen aan de zijkant. In het donker is de enige "verlichting" een paar reflectie ogen (tenminste die bolletjes zouden licht moeten reflecteren) en de opzichtige palen aan de zijkant van de weg.
Iedere keer nu als ik over deze weg kom zijn er wel een of meer personen die of moeten uitwijken op het laatste moment, of te hard over de verhoging klappen met 60 of fietsers die tegen de zijpalen aanstuiteren.
Maar volgens de gemeente meneer kun je op een 60 weg altijd onaangekondigde en onzichtbare obstakels tegenkomen en hoeven er daardoor geen borden neergezet te worden ter waarschuwing. En hoeven ze ook niet duidelijk zichtbaar te zijn. En zijn ze als gemeente niet verandwoordelijke voor ongelukken. En kun je dus elk moment verrast worden door een niet aangekondigd obstakel ook in het donker op een onbekende weg.
Ik weet niet beter dat verkeersdrempels en versmallingen altijd aangegeven moeten worden door bebording. En de obstakels zo moeten zijn dat de maximum snelheid gereden moet kunnen worden zonder schade te veroorzaken.
De foto is genomen vanuit stilstand. Rijdend zie je er nog minder van