GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:28

Ik ben benieuwd hoe andere mensen denken over het gebruik van een GPS tracker / SOS systeem bij kinderen.

Zelf heb ik er erg dubbele gevoelens over. Ik ben eigenlijk wel van de nostalgie en zelfstandigheid, van het toch wel moeten leren zichzelf te redden. Maar de tijden zijn ook wel veranderd....

Wil mijn jonge kind (bijna 7) sowieso nog niet los over straat laten lopen, maar merk dat er toch best wel wat klasgenootjes zijn waarbij de ouders daar al een stuk makkelijker mee omgaan. Wat dus inhoudt, dat als hij daar speelt....het kan gebeuren dat die jongens dus buiten zicht van ouders op pad zijn. Ik sta daar nu nog niet zo achter maar dat wordt natuurlijk alleen maar meer de komende jaren :=

Het lijkt mij wel een prettig idee, wanneer die kleine dan een mogelijkheid heeft om ons te bereiken.
Als hij verdwaald of in de problemen komt ofzo... dat hij dan even kan bellen.

Maar ik vind een mobiele telefoon ècht nog niet nodig op deze leeftijd, daar beginnen we nog niet aan.
Wat dan wel? Zo'n GPS tracker smartwatch waarmee ze maar een beperkt aantal nummers kunnen bellen en niet op internet kunnen? Zoiets als dit: https://myxplora.nl/products/protection-bundle

Of een SOS noodknop, zoiets als dit?
https://mijnsos.nl/sos-knop-4g-01

Dat kind aan een koordje rond zijn nek kan hangen?
Voordelen hiervan lijken me dat het lekker simpel is, zonder een schermpje dat zorgt voor allerlei afleiding. Noodknop kan ingedrukt worden en reageert snel. Hij kan er mee bellen. En wij kunnen bellen. Je draagt het onder de kleren waar het niet zo opvalt (beetje jammer als een ander dat horloge wil hebben en hij daardoor dan JUIST in de problemen komt := ) en zit wat beter beschermd en minder in de weg bij het spelen, dan een horloge.

Of moet je er gewoon maar op vertrouwen dat het allemaal wel goed komt...?

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:35

Gelukkig hoef ik voor nu nog even niet met dit bijltje te hakken, maar is wel een hele moeilijke keuze als je geen mobiele telefoon wilt.

Mijn neefjes hebben zo'n smartwatch gekregen van de Sint afgelopen jaar en ze zijn nu 8 jaar oud. Die waren helemaal in de wolken met dit stoere ding. Ze kunnen hiermee inderdaad een beperkt aantal nummer berichten of bellen en mocht het nodig zijn dan kunnen de ouders hun tracken via gps.

Ze kunnen ook spelletjes spelen op de dat horloge begreep ik.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:36

Iedereen staat daar anders in.
Mijn bijna 8 jarige loopt al 3 jaar zelfstandig naar school. Natuurlijk is dat spannend soms, maar met noodapparaten heb ik het idee dat je het kind een teken geeft dat overal gevaar is en dat vind ik zelf ook niet geweldig. Echter ligt het er dan aan hoe je het zelf brengt uiteraard.

Wellicht is het ook verschillend hoe je zelf opgegroeid bent. De mobiel kwam pas toen ik al volwassen was, ik ga nog steeds vaak alleen zonder mobiel het bos in met mijn paard. Voor sommige ondenkbaar.
Er is daar geen goed of fout denk ik.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:39

One2track heeft hele fijne gpshorloges die ook voldoen aan de Nederlandse richtlijnen als het gaat om veiligheid.
Niet de goedkoopste, maar werken goed en goeie service.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:40

Olle schreef:
Gelukkig hoef ik voor nu nog even niet met dit bijltje te hakken, maar is wel een hele moeilijke keuze als je geen mobiele telefoon wilt.

Mijn neefjes hebben zo'n smartwatch gekregen van de Sint afgelopen jaar en ze zijn nu 8 jaar oud. Die waren helemaal in de wolken met dit stoere ding. Ze kunnen hiermee inderdaad een beperkt aantal nummer berichten of bellen en mocht het nodig zijn dan kunnen de ouders hun tracken via gps.

Ze kunnen ook spelletjes spelen op de dat horloge begreep ik.


Ja precies, er zitten dan ook vaak spelletjes enzo op. Dat lijkt in eerste instantie leuk maar dat heb ik eigenlijk liever niet, want dan zit zo'n horloge het normale spelen alleen maar in de weg lijkt me :(:)

Ik wil het sowieso ook alleen geven op de momenten dat hij uit zicht is zeg maar.
Dus als hij niet op school is, niet thuis of bij opa & oma ofzo, maar in een meer ongecontroleerde omgeving.

Wil ook niet dat hij voor elk wissewasje gaat bellen. Bvb. als hij bij een vriendje speelt waar ze gewoon onder toezicht zijn, en ze hebben hommeles....dat hij dan niet meteen mamma gaat bellen om hem te komen halen, maar dat hij die achterdeur niet heeft en het gewoon zelf op moet leren lossen :j

En als het een al te leuk speeltje is dan wil hij het natuurlijk iedere klipklap hebben :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:42

Wij wonen aan een woonerf dus misschien makkelijk praten, maar onze dochter mocht met 5 jaar voor op straat spelen zonder dat ik er buiten bij zat. Ze is wel eens kwijt geweest, vergeten te zeggen dat ze bij een meisje uit de buurt ging spelen. Maar daar leren ze ook weer van. Ik heb er nooit over nagedacht. Nu is ze oud genoeg voor haar eigen mobiel. Maar die vergeet ze vaak mee te nemen :+

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:43

ik heb voor mijn kinderen een one2track horloge gekocht.
Mijn oudste , 6 jaar, heeft deze kort gebruikt na de verhuizing.
Was meer dat ie in de nieuwe woonwijk de weg nog niet goed kende.
Nu gebruikt ie het horloge soms als we bijv. op tijd weg moeten en hij buiten wilt spelen.
Dan bel ik hem als hij naar huis moet komen.

Voor de jongste, 5 jaar, heb ik er ook 1.
Die gebruiken we als we een dagje weggaan.
De jongste heeft gedragsproblemen en een ontwikkelingsachterstand.
Hierdoor ziet hij geen gevaar en loopt hij gewoon waar hij heen wilt.
We zijn hem al meerdere malen kwijt geweest in pretparken etc.
Nu zien we met het horloge waar hij is.
Inmiddels lukt het hem om op te nemen als we bellen
Maar zelf bellen of de noodknop indrukken begrijpt hij nog niet.
Ik moet zeggen dat ik het met name bij de jongste zeer fijn vind.

overigens heeft one2track een supergoede service. we zijn er tot nu toe zeer tevreden over.
zelfs hebben ze korting gegeven op een nieuw horloge toen door eigen schuld er 1 kapot was gegaan!
Laatst bijgewerkt door magicmist op 14-01-22 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:44

Ik heb ook een one2track horloge voor mijn 6jarige dochter. Erg makkelijk in gebruik! Ze heeft hem als 5jarige gekregen en kon er op dag één direct mee overweg.
Vind het fijn dat we elkaar kunnen bereiken en dat ik in de gaten kan waar ze uithangt.

Ze gebruikt vooral de belfunctie en ze stuurt soms spraakberichtjes.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 14-01-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:45

Ik lees even mee. Die van mij zijn nog te jong om alleen te zijn maar het lijkt mij ook een fijn veilig idee.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:45

Ja, even vergeten te zeggen waar je bent geeft soms wel stress inderdaad := Eveneens als je kind 45 min nodig heeft om thuis te komen uit school ipv 10 min (mooi kevertje gevonden).
Maar als ouders moet je daar helaas ook doorheen ben ik bang, deel van het loslaten en het proces van afspraken maken.
Maar ik kan ook goed begrijpen dat ouders dan liever een GPS gebruiken vanwege minder grijze haren.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:46

Sizzle schreef:
Iedereen staat daar anders in.
Mijn bijna 8 jarige loopt al 3 jaar zelfstandig naar school. Natuurlijk is dat spannend soms, maar met noodapparaten heb ik het idee dat je het kind een teken geeft dat overal gevaar is en dat vind ik zelf ook niet geweldig. Echter ligt het er dan aan hoe je het zelf brengt uiteraard.

Wellicht is het ook verschillend hoe je zelf opgegroeid bent. De mobiel kwam pas toen ik al volwassen was, ik ga nog steeds vaak alleen zonder mobiel het bos in met mijn paard. Voor sommige ondenkbaar.
Er is daar geen goed of fout denk ik.


Nou dat is ook precies mijn negatieve gevoel er over, dat je een soort signaal geeft dat de onschuld er af haalt. En ook dat kind in een lastige (maar niet gevaarlijke) situatie dan boos kan bellen dat mamma hem maar moet komen halen, in plaats van het zelf op een goede manier op te lossen.

De eerste mobieltjes kwamen pas toen ik mijn eerste full-time baan had, ik zie dan ook absoluut de charme van het zonder al die rommel rondlopen. GSM wil ik dus sowieso nog niet voorlopig. Maar de lontjes zijn zo kort tegenwoordig, druk op de weg, hondsbrutale kinderen....

En die van mij kan zijn mond dan ook niet houden, die is fysiek niet sterk (niet zo'n vechtjongetje zeg maar) maar verbaal heeft hij wel zijn mondje bij zich en op zijn woorden letten vind hij nog moeilijk := dus die heeft wel een verhoogd risico om in het vizier te komen bij etterende kinderen.

Heb in de afgelopen jaren meermaals gezien dat grotere kinderen hem wel even een lesje zouden hebben geleerd als ik er niet bij zou zijn geweest.... daar komen mijn zorgen ook grotendeels vandaan -O-

zonnebloem18 schreef:
One2track heeft hele fijne gpshorloges die ook voldoen aan de Nederlandse richtlijnen als het gaat om veiligheid.
Niet de goedkoopste, maar werken goed en goeie service.


Ja die kwam ik ook tegen inderdaad :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:49

Sizzle schreef:
Ja, even vergeten te zeggen waar je bent geeft soms wel stress inderdaad := Eveneens als je kind 45 min nodig heeft om thuis te komen uit school ipv 10 min (mooi kevertje gevonden).
Maar als ouders moet je daar helaas ook doorheen ben ik bang, deel van het loslaten en het proces van afspraken maken.
Maar ik kan ook goed begrijpen dat ouders dan liever een GPS gebruiken vanwege minder grijze haren.


Je kind leert daardoor wel zelf verantwoordelijkheid nemen. Het hielp hier wel goed dat ze zag dat ik heel erg opgelucht was dat ze veilig thuis was. Daardoor is ze er wel veel beter om gaan denken om zelf te melden waar ze heen ging. En natuurlijk gaat het na zo'n voorval nog wel eens mis. Maar ook daar leren ze weer van, en jijzelf als ouder ook.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:53

Susan, ik denk dat inderdaad een deel van die stress ook nodig is om je kind te laten zien dat het echt niet zomaar weg mag blijven. Met een GPS ben je misschien onbewust wat te onverschillig als het gewoon langzaam is of niet gezegt hebben bij X te gaan spelen.

Ik ga soms wel eens onopvallend langs de schoolweg kijken of er geen ruzies zijn enzo.
We hebben ook wel een gehad dat kinderen op de vuist gingen (5-6 jarigen) en dan lieten we dat op school of thuis weten. Ergens is dat ook iets wat deel is van het leven. De kans dat je kind je belt omdat hij een gevecht aangegaan is, is denk ik niet zo groot (?).

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:58

Goede ervaringen dus met one2track, fijn om te horen, bedankt +:)+
Dan duik ik daar nog even wat verder in binnenkort.

Dat loslaten daar sta ik helemaal achter dat dat nodig is, maar dan wel geleidelijk graag zodat het vertrouwen kan groeien dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen :=

Nu is het gewoon echt nog niet verantwoord om alleen rond te lopen (vind ik). Die gastjes duiken zó de straat op zonder te kijken, ook al weten ze het nog zo goed dat ze op moeten letten. En er zit nog ontzettend veel impulsiviteit in. Ze zijn zo groen als gras, ontzettend naïef en het zijn nu juist die niet-dagelijkse situaties waarvoor ik het wel een prettig idee vind om contact te kunnen hebben.

Naar school lopen met goede afspraken of spelen in je eigen wijkje waar je neem ik aan best veel mensen kent, vind ik nog een wat andere situatie dan wanneer hij bij een vriendje is op onbekend terrein of tijdens een uitje ofzo.....

En dan zie ik ook nog het jongen - meisje verschil :=
Het is echt wonderlijk om te zien bij die jongens hoe het er in gebakken zit in het DNA blijkbaar, om een soort van ruzie te zoeken met andere jongens. Zo'n heel apart apenrots-effect waarin je je eigen kind gewoon niet herkent :oo Echt verbazingwekkend....

Ik denk dat hij dat zelf ook wel fijn zal vinden eigenlijk om contact op te kunnen nemen als hij daar echt even behoefte aan heeft, dus zie er wel een verjaardagscadeautje in ;)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:00

Onze dochter van 7 mag trouwens alleen boodschappen doen bij het winkelcentrum op 4 minuutjes fietsen, maar ik begrijp heel goed dat elk kind anders is.

Toen ze voor de zomer bij een vriendinnetje was gingen ze heitje voor karweitje doen en zaten ze 5 straten verderop. De moeder had geen idee waar ze uithingen en dat vond ik toen ook heel vervelend.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:02

Met een jongen heb je andere risico‘s dan met meisjes. Met jongens zie je ruzie maken wellicht sneller (blauw oog) bij meisjes kan dat heel geniepig zijn.
Soms moet je ook gewoon kunnen ruzie maken en vechten, dat is deel van je emoties leren kennen.

Maar als je aan een onveilige straat woont, of je kind is erg impulsief, snap ik het echt helemaal hoor. Dan liever een horloge dan een mama die je staat op te wachten :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:07

Ik was zo'n kind dat vroeger uren lang in het bos verdween en de tijd vergat. Dus ik had een oude nokia waar je alleen mee kon SMSen en bellen. Daarmee belden mijn ouders me rond 5 uur dat ik naar huis moest komen. :=

Dus dat is ook een optie en ook nog eens goedkoop!

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 15:13

Sizzle: We komen nu net in de fase van niet meer steeds ingrijpen in de speeltuin als de 1 of ander iets doet dat over de schreef gaat.... we laten ze meer dingen zelf uitzoeken en staan dan te kijken hoe het zich ontwikkeld :=

Vaak vinden ze een oplossing, maar vaak hebben ze toch echt nog wel sturing van de zijlijn nodig omdat het escaleert. Een aantal vriendjes zijn ook best van het vechterige type en onze jongen houdt daar helemáál niet van. Maar die deinst dan weer niet terug om dingen te roepen := Wat niet zo handig is tegen jongens die al erg boos / druk zijn.

Dus zonder toezicht van ouders zou het op dit moment nog maar een kwestie van tijd zijn voordat ik hem in elkaar getimmerd ergens op kan komen rapen, vrees ik.....

Wij wonen ook buiten het dorp en ze rijden hier als gekken op de dijk, dus alleen ergens naartoe fietsen is sowieso nog niet aan de orde. We werken wel naar zelfstandigheid toe natuurlijk, maar je moet ook gewoon eerlijk zijn over zaken die nog wat te hoog gegrepen zijn voor de mannen :P

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:17

Aha zo een :D
Ons vorige buurjongetje is ook zo‘n „stoere keffer“ zoals je bij honden zou zeggen.
Daar hebben de ouders het uiteindelijk laten escaleren omdat hij blijkbaar eerst fysiek moest merken dat hij niet sterker was met zijn grote waffel. Maar dat is natuurlijk niet iets wat leuk is als je dat op andere manieren kan voorkomen.

Een ouderwetse simpele telefoon vind ik ook wel een goed idee :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:39

ik heb 2 gps horloges gehad maar eigenlijk vind ik het waardeloze dingen, slecht te koppelen etc.

Wij hebben ervoor gekozen om onze zoon (bijna 9) wel een telefoon mee te geven als hij ergens heen gaat, vaak spelen ze onderling ook spelletjes die dan ook op de telefoon kunnen. Evengoed is hij ook veel buiten trouwens.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:42

Hier ook een onetrack, hij verdwaalt nogal eens :+
Hij is nu 8 en heeft hem steeds minder vaak om, vooral met 5 tm 7 omgehad.

Alleen naar school gaat hier helaas niet, moet 3 levensgevaarlijke kruisingen ( busbaan, trambaan, auto etc) over, te vaak liggen hier fietsers op de grond :n dus naast hoe je er zelf instaat is het ook maar waar je woont :+

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: GPS tracker / smartwatch / noodknop voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:46

Ik ga er ook een aanschaffen. Een horloge met belfunctie naar 1 nr en track. Heb er een van 4 die als je niet op let gewoon kwijt is .

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:04

Hier hebben mijn beide kinderen zo'n one2track horloge. We gebruiken ze echt niet dagelijks maar voor specifieke situaties, bijv. op de camping bij opa en oma waar ze 's zomers regelmatig een (mid)dagje zijn. Dan mogen ze samen naar de campingwinkel lopen of een vriendje ophalen. Ik vind het echt ideaal, ze weten heel goed in wat voor situaties ze moeten bellen en het is fijn dat je ze zelf kunt bellen als we gaan eten of er is iets anders. Met mobiele telefoons etc. gaan ze toch te maken krijgen dus op zich heb ik liever dat ze zo gecontroleerd alvast hier mee om leren gaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:16

Nu lees ik dit en denk aan onze jeugd, het even van de radar verdwijnen in de polder en bos was eigenlijk ook gewoon geweldig. En ja toen had je ook malloten ...

Van alle keren dat er echt iets was had slechts 1x die noodknop heel fijn geweest ( dat was een verkeersongeluk op weg naar school met de dode hoek wat ook fataal afliep)!.
Het practische van even bellen om naar huis te komen , dat is een pluspunt dat zie ik ook!. *\o/*

Ik vraag me oprecht af is de straling van zo een horloge goed voor een jong kind?.

nu zijn onze kinderen 5 en 8 en ja die zijn wel eens kwijt ....maar ik wil eigenlijk ze wel die vrijheid geven die ik had, het bomen klimmen ,op pad met de race fiets...( ja de beide fietsjes hebben een gps geinteregreerd). En geloof het of niet in de zomer is het hier ook druk maar ze zijn echt altijd voor etenstijd weer terug thuis.De jongste haal ik op met speel afspraken, maar de oudste al niet meer.Dat laatste is zo ontwikkeld toen ik de chemo behandeling had en het was corona. Ik heb afgesproken met alle moeders/vaders dat ze een watt-app versturen als ze vertrekt. ze weet dat het een 20 25 min fietsen is overongv 4,5 km en ik kan haar over de lange rechte weg zien komen visueel, anders pak ik de gps van de fiets en dat werkt perfect dan zie je of ze rijd en waar ze is.

Misschien om dat ik een constant angstige moeder had, dat ik daar mezelf heb gezecht dat doe ik mijn kind nooit aan. Maar ook ik ken mijn kind en weet ook dat ze verantwoordelijk is, de 2e zal ik mindersnel zelfstandig laten gaan omdat hij zich helemaal kan verliezen als hij een vogeltje ziet, een grote tractoretc en zo niet op tijd aan komt hij is gewoon heel relaxed en tja dat is dan weer een overweging voor zo een horloge! ;)

Maar het loslaten...dat is voor iedere moeder wel een dingetje daar ben ik van overtuigd!
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-01-22 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:19

Heb hier nog niet over nagedacht. Onze 5-jarige loopt zonder elektronica over straat alleen of met z’n vriendjes.
We wonen in een klein dorp, noord en zuid is gescheiden door een drukke weg en daar mag hij niet zelf overheen.

Ik vertrouw en hoop dat hij nooit op het verkeerde moment op de verkeerde plek is. Ik vind loslaten ook best lastig.