Valt onze kerstboom nog te redden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:32

Ik denk dat deze boom groentesoep nodig heeft :j



En ik zou hem nog een jaartje buiten zetten en kijken of hij dan meer energie kan stoppen in weer mooi worden.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:38

Achgos.....die arme boom staat al een jaar onder slechte omstandigheden te vechten voor zijn leven :(:)

Ik zou zeggen plant dat arme ding op een goede plek met goede aarde, en geef hem nog een kans om zichzelf er bovenop te helpen :j

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:40

pmarena schreef:
Achgos.....die arme boom staat al een jaar onder slechte omstandigheden te vechten voor zijn leven :(:)

Ik zou zeggen plant dat arme ding op een goede plek met goede aarde, en geef hem nog een kans om zichzelf er bovenop te helpen :j


Ik ga hierin mee...

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:46

Ik ga ook mee met het bovenstaande.

Moest wel even grinniken om de piek die er vol enthousiasme al op staat en dan die zielig hangende takjes, :+

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:16

Als je een kerstboom wilt overhouden moet je een boom met een flinke kluit kopen. Na de kerst in de volle grond en niet het jaar erop meteen er weer uit trekken, maar nog rustig een jaartje laten staan.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:22

Anastasia24 schreef:
Ik ga ook mee met het bovenstaande.

Moest wel even grinniken om de piek die er vol enthousiasme al op staat en dan die zielig hangende takjes, :+


Om die piek ging ik helemaal stuk.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:49

Haha een boom met 24/7 weidegang! :+

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:51

BaileyMix schreef:
Ik vind het wel schattig eigenlijk :') Een boom met karakter.

Ziet er meer uit als een boom zonder karakter. :7

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 03:06

truus1957 schreef:
Als je een kerstboom wilt overhouden moet je een boom met een flinke kluit kopen. Na de kerst in de volle grond en niet het jaar erop meteen er weer uit trekken, maar nog rustig een jaartje laten staan.


Ik recycle al jaren mijn kerstbomen.
De oudste boom heb ik nu 22 jaar en heeft een paar keer binnen gestaan met kerst, 1x met pasen, is ook nog eens al potplant mee verhuisd.
Was op een gegeven moment niet zo mooi meer en werd een beetje te groot voor in huis, staat nu dus al heel lang in de tuin geworrteld en komt ver boven de dakgoot uit.
Een latere boom zag er na zijn tweede kerst zo goed als dood uit.
Op hoop van zegen in de tuin geplant.
Heeft jaren geduurd voordat die de klap te boven kwam, maar heeft inmiddels qua hoogte boom nummer 1 ingehaald.
Tussendoor is er nog 1 boom geweest die na een tijdje potplant te zijn geweest, een hittegolf niet overleefde ( iets met te weinig water gegeven - ik schaam me diep).

Nu heb ik nog 2 kerstbomen als potplant;
1 die al jaren te groot is voor mijn woonkamer en 1 speciaal soort spar, die erg klein en gedrongen is. (Heel compact vol boompje)
(Die 3 andere bomen zijn allemaal blauwsparren)
Die laatste kleine boom gaat nu al denk ik bijna 10 jaar mee als kerstboom voor binnen met kerst.
Beide potplantboompjes krijgen elke paar jaar verse aarde, en langzaamaan een steeds grotere pot.
Verder is het allerbelangrijkste: water geven!

Tijdens een warme periode denk je daar vaak wel aan, het gevaar zit volgens mij in lange periodes met heel weinig neerslag, zonder dat het echt heet is. Dan vergeet je ze makkelijk.

Waar ik het meest op let is het moment van naar binnen halen en weer terug naar buiten met zo’n boom.
Niet vanuit de vrieskou naar binnen of naar buiten, maar dat op een milde dag doen.
Eventueel de boom eerst nog een halve dag laten acclimatiseren in de (bij)keuken.
En de boom tijdens de verplaatsing even inpakken. (Als je een boom koopt, verpakken ze die vaak in een net, dat idee)
Ik wikkel een rol folie om die boom heen, vouw de takken zo voorzichtig omhoog richting de stam. Zo kan die boom zonder al te veel schade (aan de boom) makkelijker naar binnen.
De rol folie wordt ook gerecycled; als de boom wordt uitgepakt, wind ik de folie weer netjes om een dikke lat, dus die rol gaat ook jaren mee.

Met een beetje zorg en inspanning kan een boom het jaren als potplant uithouden.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:29

Voor nu, als je echt nog geen afscheid kan nemen, de takken spalken met ijzerdraad. En volgend jaar een kunstboom neerzetten. Als er dan een takje hangt, buig je hem gelijk recht. Komt geen blauw pilletje aan te pas!

Winged

Berichten: 33024
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:36

Denk dat de betere vraag is: Hoe is het met de boom? :D

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:44

Ja ik wilde ook de tip geven met ijzerdraad :D is hij in elk gewenst model te buigen!

Die piek vond ik ook briljant! Misschien bedenkt de boom zich dan ineens dat hij er wel piekfijn uit moet gaan zien.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 09:41

Ik denk juist dat deze boom te vroeg gepiekt heeft

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 10:04

Ben erg benieuwd hoe hij er nu bij staat hahaha

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 11:19

Deze boom heeft zo lang tegen een muur staan praten dat ie er depressief van is geworden :knuffel: alleen met minimaal 2 jaar therapie kan dit nog goed komen.

Maar dus in de volle grond en hopen dat hij daar aansluiting vind met andere bomen zodat hij weer durft te stralen uiteindelijk.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 14:12

Update: we vonden hem toch te sneu :') maar zijn een soort van gehecht aan hem (hij heet Albert) dus hebben we hem weer naar de tuin verplaatst. Even kijken of we hem ergens komende tijd in betere grond kunnen plaatsen. Zijn beperkt qua aanplanting in de tuin zelf (huurhuis) dus wellicht in een grotere pot met verse potgrond en voldoende voeding. En dan hopen dat hij een beetje opknapt :(:)

In tussentijd zijn we overstag gegaan voor een fake boom trouwens := nooit gedacht, vond een echte boom toch altijd gezelliger, al is it wel handig zo!


Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 16:18

Arme Albert!! Maar zijn plaatsvervanger is wél heel mooi

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:55

billionache schreef:
Ik heb een gekke vraag :+

Vorig jaar hebben we voor het eerst een echte kerstboom gekocht. Heel blij mee, mooie boom en bleef ook netjes zonder veel naaldverlies. Omdat ze bij ons geen kerstboom ophaling doen en we hem zelf niet naar het containerpark kregen met de auto, hebben we hem vorig jaar maar gewoon in de tuin gezet. Gewoon zo in de pot. Af en toe water gegeven maar verder niet echt naar om gekeken.

Nu willen we hem graag dit jaar weer zetten voor kerst, maar hij staat er een beetje sneu bij momenteel. heb hem daarnet toch maar naar binnen getrokken. De achterkant is grotendeels verdord (stond buiten tegen een muur aan), vooraan is hij nog mooi groen MAAR de takken hangen helemaal slap naar beneden waardoor het er nogal triest uit ziet :')


[ [url=m/FQlM8l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hem nu onderaan in de schotel flink wat water gegeven met wat plantenvoeding (voor kamerplanten, iets anders heb ik niet staan) erin. Maar mijn vriend twijfelt of ik hem überhaupt weer mooi genoeg ga krijgen zodat we hem ergens komende week kunnen versieren.

Via Google word ik niet echt wijzer. Dus misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen of het effectief een verloren zaak is en we een nieuwe moeten gaan halen :+ of tips hoe ik hem wel gewoon zo snel mogelijk weer 'op de been' kan krijgen!


OMG die piek erop. Ik lig dubbel.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:30

Billionache, ik denk dat Albert wel een volgtopic verdient… :j <|-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:45

Je hebt mijn dag gemaakt hoor met dit topic <|- we zijn nu natuurlijk wel heel benieuwd hoe Albert erbij staat. Hopelijk staat hij niet alleen. Dat zou ik heel zielig voor hem vinden.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:51

Misschien had je hem Caspar moeten noemen, dan had hij geweten wat hij moest doen…een spar zijn.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:09

Druif_01 schreef:
Misschien had je hem Caspar moeten noemen, dan had hij geweten wat hij moest doen…een spar zijn.


Of Leonidas


Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:44

Snadrem schreef:
Druif_01 schreef:
Misschien had je hem Caspar moeten noemen, dan had hij geweten wat hij moest doen…een spar zijn.


Of Leonidas


[ [url=m/lREDCI.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') :')

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Valt onze kerstboom nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:34

Je zou hem nog Prins Albert kunnen noemen. Slap met een enkele versiering die het geheel niet echt opkrikt.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:51

:D