Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 13:23

Sinds kort (als in: vorige week) ben ik nogal bezeten van mijn familiegeschiedenis, in het bijzonder van het verhaal van mijn overgrootvader.

Die stierf/werd geëxecuteerd in 1945 in het Poolse folterkamp Grosz-Rozen.

Ik heb de oorlog altijd al een interessant onderwerp gevonden, en las sowieso al heel veel over dit onderwerp, maar nu is het hek natuurlijk helemaal van de dam.

Ik ben databases aan het uitspitten, heb de FOD dienst Oorlogsslachtoffers (ik ben een Belg) gemaild, alsook de admin. van het kamp Gross-Rosen, ik probeer via de krant ik contact te komen met een overlevende van Gross-Rozen die ook schoolvoordrachten geeft, enzoverder.

Maar ugh, wat gaat het traag (ook al ben ik pas bezig), en wat loopt het spoor online snel dood.
Ik heb met hulp van mijn oom wel al wat info vergaard, zo heb ik kopiëen van het bericht dat het Rode Kruis naar mijn overgrootmoeder stuurde om haar op de hoogte te stellen van de dood van van overgrootvader, ik heb ook hun trouwuitnodiging, de aankondiging van de dienst van "de zielenlafenis" van overgrootvader, ... Ik heb ook het nummer dat hij als gevangene kreeg in het kamp.

Maar dat zijn allemaal nummers en data. Ik wil het verhaal.

Ik wil heel graag te weten komen in welke gevangenis hij eerst zat (de buurman had hem verraden voor het beluisteren van een radio).
Toen hij daar na een aantal maanden werd vrijgelaten, is hij onderweg naar huis opnieuw opgepakt - hij is nooit meer thuis gekomen. Ik probeer nu uit te zoeken waar hij toen heen ging - rechtstreeks naar GS of eerst nog naar een gevangenis of ander kamp? Is hij effectief geëxecuteerd, of stierf hij een "natuurlijke" dood (hoewel ik niks natuurlijks vind aan slagen en verwondingen of uithongering oid)?

Ik heb het internet al afgeschuimd naar boeken over dit specifieke kamp - die zijn er niet echt. Hoewel één van de dodelijkste kampen, lijkt het minder bekend te zijn. Wat ik kan vinden, bestel ik.

Ik hoop in contact te kunnen komen met overlevenden, die mijn overgrootvader misschien wel gekend hebben in GR, maar zo veel jaar later wordt dat natuurlijk alleen maar moeilijker... Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb me nog niet echt aan forums gewaagd, dat is wel één van de volgende stappen.

Iemand nog tips, suggesties waar ik nog terecht kan?
Alvast bedankt!

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:31

Laatst bijgewerkt door irmaz op 10-05-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:33

Ik neem aan dat het kamp inmiddels een museum en archief zou moeten hebben? Zou je daar wat zaken kunnen navragen?

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:37

Winged schreef:
Ik neem aan dat het kamp inmiddels een museum en archief zou moeten hebben? Zou je daar wat zaken kunnen navragen?

Daar voeg ik net een link van toe in mijn eerste post :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 15:20

Winged schreef:
Ik neem aan dat het kamp inmiddels een museum en archief zou moeten hebben? Zou je daar wat zaken kunnen navragen?


Die heb ik inderdaad alvast een mailtje gestuurd afgelopen weekend! Volgens de info die wij van het Rode Kruis gekregen hebben, en van wat ik online vind, is hij overleden in Gross-Rosen.

Ik ben net nog eens in een excel-lijst gedoken die ik online gevonden heb.
Pépé (want overgrootvader is zo'n lang woord) zou op 15/03/1944 in Gross-Strelitz zijn aangekomen, en daar op 30/10/1944 op transport naar Gross-Rosen zijn gezet. Daar is hij op 02/01/1945 gestorven.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 15:25

irmaz schreef:
Weet je in welk sub-kamp je overgrootvader zat? Ik heb net even gegoogled en het kamp Grosz-Rozen bestaat uit een heel aantal onderdelen die, als ik het tenminste goed begrijp, voor verschillende bedrijven dwangarbeiders leverden. Misschien kun je via een van die bedrijven meer te weten komen?
Zie hier: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... ross-Rosen

Deze link had je misschien al? https://en.gross-rosen.eu/baza-zmarlych-wiezniow/


Oh God wat een lijst!
Op de papieren die we hebben, staat enkel Gross-Rosen..

Het linkje had ik idd al, via daar heb ik afgelopen weekend alvast een mailtje gestuurd!

Hartelijk dank voor de info alvast, ik had er geen idee van dat de lijst zo ellenlang was...

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:40

Kun je hem in deze https://en.gross-rosen.eu/baza-zmarlych ... adaj-baze/ lijst vinden? Daar worden ook de referentie bijgezet in welke bron zijn overlijden is opgetekend. Vaak staat er in die bron dan ook bij waar hij is gestorven en eventueel waaraan. Waarschijnlijk kun je daarin ook vinden in welk sub-kamp hij heeft gezeten.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:22

irmaz schreef:
Kun je hem in deze https://en.gross-rosen.eu/baza-zmarlych ... adaj-baze/ lijst vinden? Daar worden ook de referentie bijgezet in welke bron zijn overlijden is opgetekend. Vaak staat er in die bron dan ook bij waar hij is gestorven en eventueel waaraan. Waarschijnlijk kun je daarin ook vinden in welk sub-kamp hij heeft gezeten.


Daar had ik idd al eens in gekeken, ik kom op het volgende uit:
Afbeelding

En dat zou dan hieruit komen:
Afbeelding

Dus dat kamp heb ik afgelopen weekend alvast gemaild met de vraag of ze meer info hebben :)

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:22


Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:07

Neem eens contact op met Christel Tijenk, hoofd kenniscentrum Kamp Westerbork. Westerbork was het grootste doorvoerkamp in Nederland. Van daaruit gingen de slachtoffers naar allerlei verschillende concentratiekampen. Onder haar valt ook het Nederlandse landelijk steunpunt gastsprekers WO2. Misschien zijn er onder deze gastsprekers ook Nederlanders die in GR hebben gezeten.

Met Simon Schepers kun je ook contact opnemen. Hij is van de Universiteit Antwerpen en weet heel veel over de Holocaust en alles wat daarmee te maken heeft.

Mijn man is historicus en kent veel mensen, vandaar deze tips.

Ik heb zelf als tip om alle krantenbanken af te gaan. Dat heeft mij veel geholpen bij de informatie die ik zocht m.b.t. mijn eigen familie en de concentratiekamp waar ik meer over wilde weten.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:21

Ik heb hier nog wat informatie gevonden over het kamp. Er wordt ook een stukje verteld door iemand die 3 dagen voor jouw overgrootvader in het kamp is aangekomen:
https://www.frankfallaarchive.org/priso ... tion-camp/

Er wordt daar ook gesproken over een "Nacht und Nebel" gevangen. Blijkbaar een campagne van de Duitsers om verzetsmensen op te pakken in de bezette gebieden. Misschien is jouw overgrootvader in het kader daarvan verdwenen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nacht_und_Nebel
Grozs-Rosen is blijkbaar de plek waar deze gevangen naar toe werden gebracht. In deze link staan ook namen van (Nederlandse) gevangen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:40

Ik heb je vraag bij mijn man uitgezet. Hij is wo2 historicus
Hij zegt dat het een enorme klus zal zijn in ieder geval

Froukje_J

Berichten: 2193
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:17

Ik heb geen tips voor je,
Maar ik volg je topic wel even!
Vind dit soort dingen zelf ook enorm interessant!

Mocht je ook van boeken houden..
De jongen die zijn vader naar Auschwitz volgde: Het waargebeurde verhaal van het gevecht van een vader en een zoon om te overleven.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:24

Ook ik vind dit superinteressant. Ik heb geen tips, maar hoop van harte dat je verder komt.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 21:35

Keet schreef:
Ik heb je vraag bij mijn man uitgezet. Hij is wo2 historicus
Hij zegt dat het een enorme klus zal zijn in ieder geval


Dat zeker, ik merk dat het héél moeilijk is, ook omdat de naam van mijn overgrootvader nogal veelvoorkomend is...

Maar gelukkig helpt mijn oom me, we geven niet op hoor :)

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:41

Via deze link kom je bij een groep die erg veel kennis en netwerk hebben, altijd de moeite waard om hen om hulp te vragen. Zijn zeer sympathieke mensen.

https://www.documentatiegroep40-45.nl/

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:01

Froukje_J schreef:
Ik heb geen tips voor je,
Maar ik volg je topic wel even!
Vind dit soort dingen zelf ook enorm interessant!

Mocht je ook van boeken houden..
De jongen die zijn vader naar Auschwitz volgde: Het waargebeurde verhaal van het gevecht van een vader en een zoon om te overleven.


Ik ben een ontzettende boeken-nerd haha. Hij staat op m'n lijstje, ik heb ruim 2 planken vol boeken over de oorlog, maar moet eens kijken of ik deze wel/niet heb :)

Ik ben nu bezig in het waargebeurde verhaal: De jongen die tien concentratiekampen overleefde.
Hij belandt oa in Gross-Rosen, heavy hoor!

Vorige week nog De tattoeëerder van Auschwitz en De laatste getuige gelezen. Ook allemaal heel heftig!

Het wordt een spannende zoektocht, voor mij en m'n oom. We zijn ook van plan het kamp te bezoeken, als Corona het weer toelaat.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:04

Ik kan je niet helpen met je zoektocht. Maar ik volg wel, hoop dat je hier blijft updaten. Hoop dat je antwoorden vind

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:07

Jacimatho schreef:
Via deze link kom je bij een groep die erg veel kennis en netwerk hebben, altijd de moeite waard om hen om hulp te vragen. Zijn zeer sympathieke mensen.

https://www.documentatiegroep40-45.nl/


Dankjewel!

Hij staat helaas niet in de database, maar ik heb hem daar zonet voor opgegeven, met enkele documenten.


Voor degenen die dit topic willen volgen - ik kan hier ook wel een aantal documenten posten die ik al heb, als jullie dat interessant lijkt :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:09

Siersma schreef:
Ik kan je niet helpen met je zoektocht. Maar ik volg wel, hoop dat je hier blijft updaten. Hoop dat je antwoorden vind


Oh zeker, ik kan er ooit misschien wel iemand mee helpen, die dezelfde zoektocht maakt!
Eerder vandaag kwam ik te weten dat hij via Gross-Strehlitz naar Gross-Rosen gedeporteerd is, was zo'n overwinning om iets nieuws te ontdekken.

Ik heb ondertussen verschillende instanties aangeschreven, en heb contact met een vriendin wiens vriend in het leger zit. Die wilt ook wel eens kijken of hij iets vind :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:17

Van waar was je overgrootvader? Mijn stiefopa ("stiefpa" van mama om het heel kort uit te leggen) was René Lambrechts uit Heist-op-den-berg. Die heeft ook in verschillende kampen gezeten. Hij heeft daar een soort dagboek over gemaakt, vanaf het verzet in Heist tot de bevrijding door de Amerikanen. Dat boek heet "Wij Musselmannen" en ik heb daar de eerste druk van liggen. Als je overgrootvader van die kanten was wil ik wel eens napluizen of hij in dat boek genoemd wordt.
Verder kan je dan ook Heist-op-den-berg eens contacteren. Als ik me niet vergis heeft René daar na de oorlog nog jaren gewerkt als archivaris.

En Willebroek was ook een concentratiekamp en Doorschuifstation in België, die kan je ook eens aanschrijven.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:23

Maak een dagboek, hou bij wat je op welke dag te weten bent gekomen. Ik denk dat wel meer mensen het interessant vinden om te lezen welke verhalen je allemaal tegenkomt.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:30

Ben eens met een reis mee geweest naar Buchenwald. Een vriend van mijn ouders was ook mee en familie van hem was in buchenwald geweest en overleden. We konden daar een formulier invullen of er aanvullende informatie bekend was. Het heeft enige weken geduurd, maar de informatie is gekomen, inclusief welk satellietkamp hij zat. Helaas was bij iedereen de doodsoorzaak hetzelfde, dus echte “reden” bleef onbekend. Ik hoop voor jou dat jij deze info ook kunt krijgen en wens je heel veel succes met je zoektocht!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 22:32

Varekaj schreef:
Van waar was je overgrootvader? Mijn stiefopa ("stiefpa" van mama om het heel kort uit te leggen) was René Lambrechts uit Heist-op-den-berg. Die heeft ook in verschillende kampen gezeten. Hij heeft daar een soort dagboek over gemaakt, vanaf het verzet in Heist tot de bevrijding door de Amerikanen. Dat boek heet "Wij Musselmannen" en ik heb daar de eerste druk van liggen. Als je overgrootvader van die kanten was wil ik wel eens napluizen of hij in dat boek genoemd wordt.
Verder kan je dan ook Heist-op-den-berg eens contacteren. Als ik me niet vergis heeft René daar na de oorlog nog jaren gewerkt als archivaris.

En Willebroek was ook een concentratiekamp en Doorschuifstation in België, die kan je ook eens aanschrijven.


Mijn overgrootvader woonde in Antwerpen! Hij heeft eerst nog in de gevangenis gezeten, maar we weten helaas niet waar...
Wij hadden ook 2 dagboeken van hem - die had hij op transport tussen een spleet in de wagon op de sporen laten vallen in Polen. Een landarbeider vond deze, en stuurde ze op naar mijn overgrootmoeder.
Mijn oom heeft die destijds mee naar school genomen om daar een spreekbeurt over te houden.
Zijn leerkracht is met de boekjes aan de haal gegaan, we hebben ze nooit meer terug gezien...

Alvast bedankt voor je moeite en de info!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:41

Even snel gespiekt, mijn opa heeft in Gross-Rosen gezeten. Of dat lange tijd was of enkel doorreis weet ik niet. Ik spit het voor je na!