Lid worden van een politieke partij, waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:12

Soms denk ik er over na om lid te worden van een politieke partij. Het kost zeg maar 20-25 euro per jaar. Maar wat krijg je er voor? Wat zijn de voordelen?

Want mijn stem krijgen ze al.

Kun je bij lidmaatschap snel dan ook plaatsnemen in de regionale of landelijke politiek of blijft dat dan nog steeds een lange weg? Want meer voordelen aan een lidmaatschap zitten er eigenlijk niet lijkt het. Je krijgt geen vertier, sport, groepsgevoel of wat dan ook extra. Of toch wel?
Wat doet een partij van mijn 20-25 euro?

Ben jij lid van een politieke partij en waarom?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:30

Ja,van de PvdD.Je mag dan ook naar de vergaderingen komen (nu online) en meestemmen over het beleid.Als je carriere zou willen maken binnen die partij moet je natuurlijk ook lid zijn.Ik ben indertijd lid geworden toen Marianne Thieme probeerde het ritueel slachten te laten verbieden.Wat helaas nog niet gelukt is.Het is verder niet zo dat ik vind dat ze alles goed doen in de partij,maar dat punt is voor mij extreem cruciaal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:31

Ik heb het ook wel eens overwogen (D66). Maar ik wissel nog te vaak van partij om dit te doen. Misschien in de toekomst. Het lijkt mij leuk om actief mee te doen. Kom wel uit een huishouden waarbij mijn vader actief is bij een politieke partij.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:34

Partijen krijgen ook meer geld als ze meer leden hebben.

Hier ook actief lid, PvdD.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:37

Ik ben lid geweest van de D66, voornamelijk om mijn steun aan de partij te betuigen. Daarnaast werden er flink wat cursussen en activiteiten aangeboden voor de leden, volgens mij werd dat voornamelijk vanuit de jongerenpartij georganiseerd. Ook werd je regelmatig op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en ontving je magazines. Meer dan dat had ik me er niet in verdiept, maar je zal vast ook welkom zijn bij (bepaalde) vergaderingen e.d. :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:38

anjali schreef:
Ja,van de PvdD.Je mag dan ook naar de vergaderingen komen (nu online) en meestemmen over het beleid.Als je carriere zou willen maken binnen die partij moet je natuurlijk ook lid zijn.Ik ben indertijd lid geworden toen Marianne Thieme probeerde het ritueel slachten te laten verbieden.Wat helaas nog niet gelukt is.Het is verder niet zo dat ik vind dat ze alles goed doen in de partij,maar dat punt is voor mij extreem cruciaal.

Voor mij is Wybren van Haga cruciaal op dit moment. Daarom overweeg ik hem dus te steunen.
Echter, al van jongs af aan zeggen mensen dat ik de politiek in zou moeten, dus misschien is dit dan ook een opstapje naar meer. Zo zit ik dus een beetje in dubio. Ik heb nooit actief wat met politiek gedaan, behalve stemmen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:44

Ik was lid van D66 maar heb mijn lidmaatschap opgezegd en stem niet meer op deze partij.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:02

Ik heb een tijdje overwogen om de jongerenpartij van GroenLinks te steunen, maar ik bind me toch liever niet aan een partij. Dat maakt het voor mij makkelijker om per verkiezing te stemmen op een partij waar ik op dat moment in geloof. Tot nu toe is dat wel GL geweest, maar dingen kunnen veranderen. :j

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:05

@Germie: Wat ik zou doen in jouw geval,als je die bepaalde politicus zo goed vindt,is proberen contact met hem te leggen en te vragen op welke wijze je het beste kunt helpen\aansluiten.Het rommelt momenteel nogal in het politieke landschap!

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:09

Hiraeth schreef:
Ik heb een tijdje overwogen om de jongerenpartij van GroenLinks te steunen, maar ik bind me toch liever niet aan een partij. Dat maakt het voor mij makkelijker om per verkiezing te stemmen op een partij waar ik op dat moment in geloof. Tot nu toe is dat wel GL geweest, maar dingen kunnen veranderen. :j


Dit is precies mijn reden geweest. Al van jongs af aan stem ik groen links. Heel af en toe een uitstapje gemaakt om speciale redenen. dat kan want ik was en ben bewust geen lid.
Ik ga nu bv heel bewust op Siegfried Kaag van de D 66 stemmen. Zij is een vrouw die ik al heel lang volg (ook nog een aantal andere vrouwen doe ik dat mee) en ondanks dat ik vind dat ze eigenlijk veels te groot is voor het kleine Nederland, vind ik het zo geweldig dat deze vrouw met deze internationale ervaring zich lijsttrekker gaat stellen van een partij in Nl dat dit echt een stem op de persoon wordt.
Ik denk nl dat we zeer bekende en internationaal gerespecteerde mensen zoals haar nodig hebben in deze onrustige internationale wereld.
Dus dit jaar weer blij dat ik geen lid van een partij ben. Ik kan dit ook voor mijn eigen geweten gewoon doen.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:22

Ik stem al zo goed als mijn hele leven op dezelfde partij, dus vorig jaar ook de keus gemaakt om lid te worden. Heb er verder nog niets mee gedaan, maar is voor mij ook een extra financieel steuntje voor de partij voor campagnes etc., zodat we hopelijk nog meer stemmen trekken *\o/* (al kan ik inderdaad dus niet naar eer en geweten op mevrouw Kaag stemmen :'))

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:31

Dat hoeft ook niet Narya. Dat is het fijne van een democratie dat er keuze vrijheid is. En dat we van de partijen wat mogen vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:39

Ik ben lid geweest omdat ik graag raadslid wilde worden, heb op de lijst gestaan ook, maar op een niet verkiesbare plek. Wel een tijd de vergaderingen bijgewoond. Ik vond het heel leuk en interessant maar uiteindelijk kostte het toch teveel tijd en was het lastig combineren met onregelmatig werken. Ik heb ooit 1 uitstapje gemaakt naar een andere partij maar daar heb ik destijds hele erge spijt van gehad. Ik ben dus weer terug gegaan naar de partij waar ik ooit lid van was qua stemmen. Of ik ooit weer lid wordt weet ik niet, ik ben een beetje afgestapt van lidmaatschappen omdat het in de praktijk vaak lastig is om op te zeggen en dat staat me tegen. Zo ben ik ooit bijna gestalkt omdat ik mijn lidmaatschap van de vakbond op wilde zeggen.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:48

wat een leuke discussie.

ik heb niet echt een vaste partij. dus ook geen lid

ik denk dat je met een lidmaatschap indd de partij steunt. je betaald, dus meer ruimte voor campagne etc. een partij moet een minimaal aantal leden hebben om überhaupt mee te doen aan de verkiezingen. en misschien zit er ook wel iets in qua vergoedingen van de overheid m.b.t. de grootte?? dat weet ik niet. en meer steun is meer ruimte en dus grotere kans dat de door jou gekozen partij meer zetels krijgt en dus meer kans dat de acties worden doorgezet.

mag je niet op een andere partij stemmen als je lid bent van een partij? ik snap dat het niet hoort en inderdaad erg onlogisch is. maar wettelijk/technisch gezien?

xPabloBokt

Berichten: 9388
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:53

Ik ben pas geleden lid geworden van de SP.

Ik weet nog niet wat ik er precies mee wil gaan doen. Maar ik wil wel meer betrokken zijn bij hun idealen.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:56

Ik ben lid van een politieke partij, dat is ook een must als gemeenteraadslid :D
Je kan meepraten in de algemene ledenvergaderingen, waar bijvoorbeeld besloten wordt over verkiezingsprogramma's. Voor de VVD geldt dat op lokaal, regionaal en landelijk niveau, andere partijen weet ik minder van. Wij nodigen de nieuwe leden in onze gemeente altijd uit voor de fractievergaderingen om kennis te maken als ze dat leuk vinden. Met de gemeenteraadsverkiezingen die volgend jaar al wel zijn is dit hét moment om je nog snel aan te melden als je serieus op de lijst wilt. Dan kan je nog een jaar meekijken en de mensen leren kennen. Op de lijst staan is natuurlijk nog geen garantie dat je er in komt. De weg voor de landelijke politiek is wel een stuk langer.

Bij ons wordt verder met je lidmaatschapsgeld onder andere de campagnes betaald en een deel gaat van landelijk naar lokaal, waardoor wij dat geld ook in kunnen zetten voor campagnes. Voor lokaal kan ik spreken dat dit gedeelte echt een schijntje van het totaalbedrag is wat we uitgeven, elke kandidaat wordt dus ook gevraagd een deel van de campagne zelf te bekostigen en we zoeken natuurlijk sponsoren :)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:04

Joltsje schreef:
wat een leuke discussie.

ik heb niet echt een vaste partij. dus ook geen lid

ik denk dat je met een lidmaatschap indd de partij steunt. je betaald, dus meer ruimte voor campagne etc. een partij moet een minimaal aantal leden hebben om überhaupt mee te doen aan de verkiezingen. en misschien zit er ook wel iets in qua vergoedingen van de overheid m.b.t. de grootte?? dat weet ik niet. en meer steun is meer ruimte en dus grotere kans dat de door jou gekozen partij meer zetels krijgt en dus meer kans dat de acties worden doorgezet.

mag je niet op een andere partij stemmen als je lid bent van een partij? ik snap dat het niet hoort en inderdaad erg onlogisch is. maar wettelijk/technisch gezien?

Dat ziet toch niemand,welk vakje jij in het stemhokje aankruist.Het is inderdaad onlogisch maar ik kan me best voorstellen dat je dat in een specifiek geval zou doen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:17

Ik ben lid geweest van de jonge democaten van D66 vanaf mijn 13de tot mijn 21ste en dat was zeer interessant. Ik heb er veel aan gehad qua politieke kennis.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:38

Joltsje schreef:
mag je niet op een andere partij stemmen als je lid bent van een partij? ik snap dat het niet hoort en inderdaad erg onlogisch is. maar wettelijk/technisch gezien?

Je mag zeker op een andere partij stemmen.
En dan ben je echt niet de enige.

Veel stemmen landelijk anders dan gemeentelijk en ook mensen die lid zijn van partij X zullen best wel eens op partij Y stemmen.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:53

Je mag zeker op een andere partij stemmen dan je zelf lid van bent.
Ik ben lid van een partij en lokaal ook actief, maar landelijk stem ik soms op een andere partij of persoon. Deze verkiezing krijgt Sigrid Kaag mijn stem en ik ben geen lid van D66!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:02

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:07

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:37

duidelijk verhaal m.b.t. stemmen. leek me ook logisch.
ik stem ook lokaal anders dan landelijk, maar dat komt omdat mijn vader actief was in onze gemeente :). Familie boven alles, zelfs met andere politieke voorkeur.

ik zal mij eens verdiepen in de dame van de D66

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:49

Goed topic, het zet me echt wel aan het denken over een eventueel lidmaatschap.

Ik ga me verdiepen in Lilianne Ploumen, sinds vandaag de leading lady van de PVDA.

Sigrid Kaag komt zeker over als een sterke vrouw, maar ja wel D66. Ik heb er raakvlakken mee, maar het is het niet helemaal voor mij.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lid worden van een politieke partij, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:06