Discussie: inbreker in huis

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:16

Nikass schreef:
AnoukWelsh schreef:
Omdat ik heel hard heb moeten leren dat als je niet terug vecht je dus slachtoffer wordt. Ooit vond ik carnaval super leuk, tot dat ik in een lift werd geduwd door 4 mannen en ze mij lastig vielen. Als ik toen niet fysiek gehandeld had, had het heel anders afgelopen.

Dus ja ik vecht terug en zal voor niets aan de kant stappen.

@prrr wanneer het genoeg is? Als hij weg zou zijn uit mijn huis en er geen seconde over na hoeft te denken om ooit nog in m buurt te komen.

Edit: er zijn 3 type reacties op een bedreigende situatie. Bevriezen, vluchten of vechten. Ik zou voor vechten kiezen.

Als er iemand op straat mishandeld zou worden zou ik de eerste zijn die er tussen springt om het slachtoffer te beschermen. Zouden jullie dat niet doen? Of ga je dan ook eerst toekijken en de politie bellen?


Wat een afschuwelijke ervaring heb jij gehad! Nu snap ik jouw reactie veel beter. Destijds is het je geluk geweest dat je de vechtreactie had.
Ik keur het ook zeker niet af als je terug vecht! Maar iemand berekenend invalide willen slaan gaat me wel wat te ver.
Maar wel logisch dat je ook gevormd bent door je ervaring (en door je daadkrachtige familie)

Love-western misschien interpreteer ik het niet goed, maar ik ben niet zo gecharmeerd van dat soort bloedlinke honden. Vooral niet als ze zich kunnen vergissen en bijna door de deur heen gaan...
Ik hoop wel dat je (op tijd) onderscheid kunt maken tussen iemand die kwaad in de zin heeft of in nood is of psychisch in de war.

Waar haal je het vandaan dat ze bloedlink zijn? Daarnaast weten mijn honden het onderscheidt tussen iemand die kwaad in de zin heeft of psychische niet in orde.

Met moeders vriend kwam de hond boven van de trap, die sprong letterlijk van boven in 1 keer naar beneden. En vanaf de trap naar de deur, is ook 1 sprong. Pas toen had hij door, dat het moeders vriend was. En schakelde meteen om.

Ja als het donker is en we liggen op bed en dr rammelt iemand aan de deur, dan reageren ze.

Zijn we beneden, slaan ze hooguit aan. Stuur ze naar de mand en zijn stil. En ik open de deur. Deur naar gang zit dicht, deze krijgen ze überhaupt niet los. Omdat de klink naar beneden staat.

Ik heb eenmaal geen kleine poedersuiker in huis, maar waakhonden uit zeer goede werklijnen. Die hun taak serieus nemen, als wij slapen of er niet zijn.

En zo bloedlink zijn ze niet, want als er visite komt. Dan moet ik ze juist naar de plek sturen. Want liefst knuffelen ze de hele tijd door.

Ook hebben we keer situatie gehad, dat we iemand op het erf hadden. Die zogenaamd ijzer wou ophalen voor zijn broer. Klopte van geen kant. Ik kende die hele vent niet. En toevallig liep de reu al buiten, enige wat ie deed was om die man heencirkelen. Totdat ik hem aan de voet roepte. Week geen moment meer van mijn zijde. Dus toen had ik wel in de gaten, dat de situatie niet klopte.

Dus nee ze grijpen niet zomaar. Gaan alleen zelf in actie als iedereen op bed ligt en/of niet thuis zijn.


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:23

Onze hond zou zelfs gezellig meezoeken. Maar het valt wel op dat bij 95 % van de inbraken dat gebeurt daar waar geen geblaf is. Of ze moeten speciaal voor de hond komen. En dan hebben ze aan mij een hele slechte wanneer ik ze betrap. Misschien dom maar van mijn dieren blijf je af.
Inbraken kun een groot trauma veroorzaken , ook zonder dat je ze betrapt en vooral bij oudere mensen. Mijn schoonma heeft serieus klachten ontwikkeld na een poging tot inbraak bij hun thuis. En ja, je weet niet hoe “ zielig “ ze zijn , die inbrekers maar wat de reden ook is, je hebt wel een keus. Dan breek je maar in bij het leger des Heils of het politiebureau .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:24

Tja ik vind dat iemand die bewust ervoor kiest andermans eigendom te betreden zonder toestemming ook bewust risico neemt op consequenties.

Afhankelijk van de situatie zal ik handelen. Indien ik mij fysiek bedreigd voel zal ik ook fysiek handelen. Als ik later daarvoor ter verantwoording wordt geroepen dan is dat zo. Ik laat mij door niets of niemand fysiek bedreigen of aanvallen. Ongeacht wat ons rechtsysteem ervan vindt. Ik ben baas over eigen lijf en leden niemand die mij vertelt dat ik me in gevaar moet brengen omdat we zo nodig regeltjes moeten volgen. In dit geval zal ik burgelijk ongehoorzaam zijn en de aanval inzetten. Met álles wat binnen mijn handbereik is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:27

bigone schreef:
Onze hond zou zelfs gezellig meezoeken. Maar het valt wel op dat bij 95 % van de inbraken dat gebeurt daar waar geen geblaf is. Of ze moeten speciaal voor de hond komen. En dan hebben ze aan mij een hele slechte wanneer ik ze betrap. Misschien dom maar van mijn dieren blijf je af.
Inbraken kun een groot trauma veroorzaken , ook zonder dat je ze betrapt en vooral bij oudere mensen. Mijn schoonma heeft serieus klachten ontwikkeld na een poging tot inbraak bij hun thuis. En ja, je weet niet hoe “ zielig “ ze zijn , die inbrekers maar wat de reden ook is, je hebt wel een keus. Dan breek je maar in bij het leger des Heils of het politiebureau .

Wij hebben juist bewust voor een ras gekozen die in actie gaat, als het moet.

Aangezien we behoorlijk wat motoren op het erf hadden staan en een eigen garage met allerlei gereedschap. 1 van de honden ligt ook altijd buiten.

Inmiddels woon ik met mijn eigen mechels ergens anders. Maar ouders hebben zelf ook nog 2 mechelaars. Oh en een zeer gevaarlijke jack russel, maar die pakt alleen ongedierte.

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:28

Nikass schreef:
CharleyT schreef:
Wat de inbreker betreft houdt het op als ie een fatsoenlijke bron van inkomsten zoekt.


Wat weet je van de inbreker? Oordeel je niet te snel?
Sommige inbrekers zijn alleen uit op een makkelijk inkomen, en op materiële status, klopt. Sommige inbrekers hebben niets, en proberen te overleven.
En sommige dakloze, verwarde mensen zoeken alleen beschutting omdat er geen plek voor ze is in de psychiatrie, soms ook geen hulp willen omdat ze geen inzicht hebben wat ze nodig hebben, of omdat ze de prijs die ze er voor moeten betalen (inleveren van je vrijheid) als te hoog ervaren.

Even een fatsoenlijke bron van inkomsten zoeken is natuurlijk juist, maar ook helaas een versimpeling van de problemen van sommige mensen.
Sommige mensen hebben niets, geen plek om te wonen, geen adres en geen inkomen. Werk zoeken zonder dak boven je hoofd is niet eenvoudig. Werk houden zonder je te kunnen douchen en zonder eten en kleding te kunnen kopen ook niet. Een uitkering krijgen doe je niet zonder adres. Wanhoop en ellende kan mensen soms ook ergens toe drijven. Het zijn niet alléén maar gewetenloze badguys.


Even duidelijk: bla bla bla, wat een onzin verhaal hang jij op.Inbreken is overtreden van de spelregels in Nederland. Waarom een inbreker dat doet zal me worst wezen, hij/zij hoort niet in mijn prive domein te verschijnen.Dan kun je een heel geitenwollensokken verhaal ophangen maar nee, ik blijf erbij: breek je niet in dan loop je ook geen risico dat je een knal voor je kop krijgt.
Wat de reden ook is, het is een enorme inbreuk op iemands privacy, mocht het je overkomen dan ben niet bezig met de tere ziel van de boef.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:31

Wanneer mijn gezondheid het nog toe zou laten had ik nog steeds Dobermans maar helaas. Nu een schoothondje en die vind iedereen lief . Vroeger al fan van Magnum en zo waren mijn toenmalige honden ook opgevoed en niemand die te dicht bij mij in de buurt kwam met die twee jongens naast me.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:35

Ik zou mijn vriend wakker maken en erop af sturen, zo dapper ben ik niet. _O-

Als ik wel had gedurfd dan zou ik proberen m een goedgerichte trap op een specifiek plekje te geven zodat ie voorlopig niet meer opstaat en dan de politie bellen.

Alex en Jorie <3

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:45

moonfish13 schreef:
Ik bevries, ik heb glasgerinkel gehad s’nachts terwijl ik in donker op de ipad beneden zat.
Tussen 2 en 3 s’nachts.
Heel dichtbij of het de voordeur was, iig dichtbij.
Ik heb 112 gebeld en de politie was er extreem snel, gezien ze 150 meter verderop zaten.
Bleek dus volgende dag dat er in de voorraadkast een tas op een berg glaswerk voor de glasbak gevallen was.
Dus dat glasgerinkel had de voordeur kunnen zijn geweest.
Zelf ben ik medisch kwetsbaar met stresssituaties, dus ik heb letterlijk gebeld gezien het donker was in huis en gewacht.
Pas toen ik zwaailichten zag ben ik gaan kijken.
Ik ben dus heel hard uitgelachen door mijn ouders, maar ik kan he zeggen dat er niks leuks aan is.
Ik durfde echt amper te slapen gezien we de bron van het glasgeluid niet gevonden hadden.
Eerlijk: ik kan er slecht tegen dat er lol om werd gemaakt, ik was alleen thuis in een stikdonkere woonkamer.
Ze hadden niet kunnen zien dat ik er was.
Ik denk dat ze wel anders praten als het hen overkomt, zeker mijn moeder.

S’nachts ben ik wel vaker laat wakker en ik heb dit jaar ook eens moeten bellen, dat was bij de buren en licht brandde hier.
Wederom tussen 2 en 3 s’nachts, dus ik heb 112 gebeld en gezegd kies maar of jullie komen.
Ik laat ze wel binnen.
Nou binnen no time 2 auto’s voor de deur.
Oorzaak bleek dus iets van glas wat stuk gevallen was in een achtertuin.
Maarja dat schijnt dus in 70% van de gevallen zo te zijn, en ze hebben me op het hart gedrukt te blijven bellen als ik zoiets hoor.
Want stel het is wel wat hebben ze een heterdaad te pakken, en dat willen ze.

Vaak zijn katten die iets omgooien de oorzaak, of storm maar hier waaide het toen niet.


Ik werk zelf op een interventie-eenheid van de politie (zelfde als 'noodhulp' in NL), en ik probeer dit er ook altijd bij mensen in te drammen. Niet 'eerst wegjagen en dan de politie bellen', maar graag als je DENKT dat er iets niet pluis is, metéén bellen. 70/80 % van de gevallen is het inderdaad niets. Geen man overboord in dat geval. In dat kleine aantal gevallen kunnen we effectief nog iets betekenen, en daar doen we het wel echt voor. Dus inderdaad: blijven bellen! Ook bij bv een 'vreemde auto' in de straat, waarvan je denkt dat die er niet thuis hoort of je een slecht gevoel hebt bij de inzittenden. Gewoon meteen politie bellen. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Wat betreft de vraag, in BE is dit effectief wel opgenomen in het strafwetboek (art.417) waarbij gesproken wordt over 'wettelijke vermoedens van noodweer', waarbij er in die specifieke situaties altijd uitgegaan wordt van de situatie 'noodweer'.

— Er is ogenblikkelijke noodzaak van verdediging “bij nacht, van de beklimming of de braak van de afsluitingen, muren of toegangen van een bewoond huis of appartement of de aanhorigheden ervan, behalve wanneer blijkt dat de dader niet kon geloven aan een aanranding van personen, hetzij als rechtstreeks doel van hem die poogt in te klimmen of in te breken, hetzij als gevolg van de weerstand welke diens voornemen mocht ontmoeten” (art. 417, tweede lid, Sw).
— Er is ook ogenblikkelijke noodzaak van verdediging “wanneer het feit plaatsheeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld tegen personen wordt gepleegd” (art. 417, derde lid, Sw).


Artikel 416 gaat specifiek over wettige verdediging (Noodweer)
Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zichzelf of van een ander” (niet van goederen!)
Er kan dus maar sprake zijn van wettige verdediging wanneer volgende voorwaarden vervuld zijn:
— de aanranding gebeurt wederrechtelijk;
— het moet gaan om de verdediging van zichzelf of van een ander;
— de verdediging moet beantwoorden aan een ogenblikkelijke noodzakelijkheid;
— er moet evenredigheid zijn tussen aanval en verweer.

Zoals eerder inderdaad dus al aangehaald: verweer kan absoluut gerechtvaardigd zijn, maar moet wel proportioneel, noodzakelijk en evenredig zijn. Iemand zijn knieschijven in stukken slaan nadat hij al vijf minuten op de grond ligt zonder beweging, dat gaat geen enkele rechtbank goedkeuren. Verschillende slagen om iemand tegen de grond te werken die jou wilde aanvallen, perfect te verantwoorden.


Naar mijn persoonlijke reactie toe, ik denk dat er eerst en vooral al niemand zou binnen komen bij ons, gezien wij een grote waakse Mechelaar binnen hebben zitten. Mocht er zich toch een situatie voordoen, meteen 101 (112) bellen, lijn eventueel gewoon open laten zodat ze kunnen meevolgen als je wel effectief kan gaan kijken. En dan heel goed de afweging maken. Wat zijn de risico's voor jezelf? Wat zijn de risico's voor een ander? Wat kunnen ze stelen? Als ik niets in mijn huis heb om te stelen en er loopt niemand gevaar, dan bel ik politie en wacht ik zo lang mogelijk stil om de inbrekers niet te alarmeren (zodat ze niet te snel vluchten en de ploegen die onderweg zijn ze mogelijks nog kunnen vatten). Loopt er wel iemand gevaar, dan denk ik dat ik eerst lawaai zou maken, zodat ze de optie om te vluchten hebben, om dan er naartoe te gaan.
Klinkt misschien heel 'laf' van iemand die zelf bij de politie werkt, maar dit is gewoon 'safety first'. In de uitoefening van mijn job ben ik gewapend (wapen, wapenstok, pepper), ben ik beschermd (kogelwerende vest) en heb ik bijstand (collega's, dispatching). Thuis tijdens de nacht ben ik half naakt en heb ik verder niets :'). Voor het materiële ben je verzekerd, dus het is te zot om daar zelf grote risico's te lopen. Ik weet van mezelf wel dat ik in een confrontatie-situatie heel nuchter blijf nadenken (voordeel van mijn job, dat ik dus wel weet in welke modus 'fight-flight-freeze-...' ik wanneer kom). Dus bij een effectieve confrontatie zou ik eerst héél luid en duidelijk gaan sommeren (komt natuurlijk een beetje van de dril van de politieopleiding), en dan afhankelijk van de reactie gaan reageren. Doel is om tegenpartij onder te krijgen in een klem, om dan te wachten op politie die gebeld is geweest. Om dat doel te bereiken, doe ik wat nodig is, maar ook niet meer dan dat.


Maar dus altijd :

EERST POLITIE BELLEN, dan pas iets doen. Niet omgekeerd. Want dan zijn we altijd hopeloos te laat...

xDaphnexx
Berichten: 1072
Geregistreerd: 24-12-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:50

Als het gebeurt dan heb ik 2 waakhonden (en 1 enkelbijter) die ze wel wegjagen :+

Horse's need a strong leader, not a rough and tough leader

Telpeva
Berichten: 14596
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:00

Sintara schreef:
Gini schreef:
Maarja, als het op geweld aankomt staat zo een inbreker altijd voor. Die is berekend en klaarwakker, jij komt slaapdronken de trap afgestommeld.

Knieschijven met een honkbalknuppel breken bv. Een lichaamsdeel bewust breken gaat niet zo gemakkelijk, je hebt daar echt een zekere wreedheid voor nodig. Daarnaast gaat de inbreker niet blijven stilstaan en roepen: "ja, doe maar hoor". Plus, om met een knuppel zo laag te komen moet je dichterbij de inbreker komen en zelfs een beetje bukken. Inbreker moet maar een knietje geven tegen je neus of zijn gehandschoende handen rond je prachtige hals leggen en het is afgelopen.

Precies, meestal zijn ze ook niet alleen. Het spreekt je wat minder aan op je superhelden ego maar je kunt echt beter om jezelf denken

Wapens klaar leggen met het idee om iemand daar zodanig mee te willen beschadigen dat die invalide raakt vind ik ook niet in het superhelden straatje passen, eerder het tegenovergestelde.

Ik ben sinds mijn inbreker incident meer gaan investeren in goede beveiliging van het huis, zoals inbraakwerelde sloten en strips (ook op de de ramen), automatische verlichting, en ik wil nog een camera gaan plaatsen. In de hoop dat gelegenheidsinbrekers zien hoeveel moeite het zal kosten om bij mij binnen te komen, en mijn huis daarom voorbij lopen en bij iemand langs gaan waar ze makkelijker binnen kunnen komen. Geweld is imo niet de oplossing, ik kom ze liever gewoon nooit meer tegen.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Serendipity1
Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:19

CharleyT schreef:
Nikass schreef:

Wat weet je van de inbreker? Oordeel je niet te snel?
Sommige inbrekers zijn alleen uit op een makkelijk inkomen, en op materiële status, klopt. Sommige inbrekers hebben niets, en proberen te overleven.
En sommige dakloze, verwarde mensen zoeken alleen beschutting omdat er geen plek voor ze is in de psychiatrie, soms ook geen hulp willen omdat ze geen inzicht hebben wat ze nodig hebben, of omdat ze de prijs die ze er voor moeten betalen (inleveren van je vrijheid) als te hoog ervaren.

Even een fatsoenlijke bron van inkomsten zoeken is natuurlijk juist, maar ook helaas een versimpeling van de problemen van sommige mensen.
Sommige mensen hebben niets, geen plek om te wonen, geen adres en geen inkomen. Werk zoeken zonder dak boven je hoofd is niet eenvoudig. Werk houden zonder je te kunnen douchen en zonder eten en kleding te kunnen kopen ook niet. Een uitkering krijgen doe je niet zonder adres. Wanhoop en ellende kan mensen soms ook ergens toe drijven. Het zijn niet alléén maar gewetenloze badguys.


Even duidelijk: bla bla bla, wat een onzin verhaal hang jij op.Inbreken is overtreden van de spelregels in Nederland. Waarom een inbreker dat doet zal me worst wezen, hij/zij hoort niet in mijn prive domein te verschijnen.Dan kun je een heel geitenwollensokken verhaal ophangen maar nee, ik blijf erbij: breek je niet in dan loop je ook geen risico dat je een knal voor je kop krijgt.
Wat de reden ook is, het is een enorme inbreuk op iemands privacy, mocht het je overkomen dan ben niet bezig met de tere ziel van de boef.


Soms is het risico op een knal voor je kop beter dan het alternatief. Ik ben het niet met je oneens CharleyT, maar soms kan de motivatie voor het overgaan tot inbreken wel echt schrijnend zijn.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:33

love_western schreef:
Ik weet zeker dat mijn honden ingrijpen, eentje is al bijna 1 x door de voordeur heengegaan, toen hij 's ochtends om 06.00 uur niet doorhad dat moeders vriend voor de deur stond.


Nou ja, dit is wat je schrijft. Misschien heb ik er dan een verkeerd beeld bij, maar kwam bij mij over als een gevaarlijke hond.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:37

bigone schreef:
Onze hond zou zelfs gezellig meezoeken. Maar het valt wel op dat bij 95 % van de inbraken dat gebeurt daar waar geen geblaf is. Of ze moeten speciaal voor de hond komen. En dan hebben ze aan mij een hele slechte wanneer ik ze betrap. Misschien dom maar van mijn dieren blijf je af.
Inbraken kun een groot trauma veroorzaken , ook zonder dat je ze betrapt en vooral bij oudere mensen. Mijn schoonma heeft serieus klachten ontwikkeld na een poging tot inbraak bij hun thuis. En ja, je weet niet hoe “ zielig “ ze zijn , die inbrekers maar wat de reden ook is, je hebt wel een keus. Dan breek je maar in bij het leger des Heils of het politiebureau .


Ik zeg niet dat ze zielig zijn, en mijn bericht was een reactie op een ander bericht, namelijk dat inbrekers maar gewoon een fatsoenlijke baan moeten zoeken.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:50

CharleyT schreef:
Even duidelijk: bla bla bla, wat een onzin verhaal hang jij op.Inbreken is overtreden van de spelregels in Nederland. Waarom een inbreker dat doet zal me worst wezen, hij/zij hoort niet in mijn prive domein te verschijnen.Dan kun je een heel geitenwollensokken verhaal ophangen maar nee, ik blijf erbij: breek je niet in dan loop je ook geen risico dat je een knal voor je kop krijgt.
Wat de reden ook is, het is een enorme inbreuk op iemands privacy, mocht het je overkomen dan ben niet bezig met de tere ziel van de boef.


Ik reageer op wat jij schrijft, namelijk je kort door de bocht opmerking dat iemand maar even een fatsoenlijke baan moet zoeken. "Tere ziel" dat is wat jij ervan maakt.
Breek je in dan overtreed je inderdaad de regels, en de bedoeling is dan ook dat je via het strafrecht wordt veroordeeld. Dus door een deskundige en onafhankelijke rechter. Niet door jou.

En je kunt het een geitenwollen sokken verhaal noemen (wat je er ook mee wil zeggen) maar in het Nederlands recht worden de omstandigheden van de dader meegenomen in de beslissing van de rechter.

Mogelijk ben jij iemand die nooit regels overtreedt, dan ben je één van de weinige. Maar chapeau!

Daden hebben consequenties, en in Nederland zou de pakkans hoger moeten liggen om ervoor te zorgen dat die consequenties er altijd zijn (wat nu helaas niet zo is).
Maar consequenties moeten in verhouding zijn met de overtreding.

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:24

Die inbreker zal eerst langs onze owcharka, akita en mijn echtgenoot moeten zien te komen. Mocht dat overwachts toch lukken dan heb ik of de honkbalknuppel of mijn gemene kleine dunne schroevendraaier paraat.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 04-12-20 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:26

Nikass schreef:
CharleyT schreef:
Even duidelijk: bla bla bla, wat een onzin verhaal hang jij op.Inbreken is overtreden van de spelregels in Nederland. Waarom een inbreker dat doet zal me worst wezen, hij/zij hoort niet in mijn prive domein te verschijnen.Dan kun je een heel geitenwollensokken verhaal ophangen maar nee, ik blijf erbij: breek je niet in dan loop je ook geen risico dat je een knal voor je kop krijgt.
Wat de reden ook is, het is een enorme inbreuk op iemands privacy, mocht het je overkomen dan ben niet bezig met de tere ziel van de boef.


Ik reageer op wat jij schrijft, namelijk je kort door de bocht opmerking dat iemand maar even een fatsoenlijke baan moet zoeken. "Tere ziel" dat is wat jij ervan maakt.
Breek je in dan overtreed je inderdaad de regels, en de bedoeling is dan ook dat je via het strafrecht wordt veroordeeld. Dus door een deskundige en onafhankelijke rechter. Niet door jou.

En je kunt het een geitenwollen sokken verhaal noemen (wat je er ook mee wil zeggen) maar in het Nederlands recht worden de omstandigheden van de dader meegenomen in de beslissing van de rechter.

Mogelijk ben jij iemand die nooit regels overtreedt, dan ben je één van de weinige. Maar chapeau!

Daden hebben consequenties, en in Nederland zou de pakkans hoger moeten liggen om ervoor te zorgen dat die consequenties er altijd zijn (wat nu helaas niet zo is).
Maar consequenties moeten in verhouding zijn met de overtreding.


Jij vindt het kort door de bocht. Ik niet, zo simpel kan het zijn.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:34

Ik geloof in noodweer (exces). Als ik mij als vrouw bedreigt voel met terechte reden (inbreker in jouw veilige domein ) dan is het meer dan normaal om jezelf te verdedigen. Maar dan geld dat wel dat hij ook aanstalten moet maken om jou aan te vallen. Rent hij meteen weg kan je noodweer exces niet gebruiken :+

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:43

Rennie89 schreef:
Ik geloof in noodweer (exces). Als ik mij als vrouw bedreigt voel met terechte reden (inbreker in jouw veilige domein ) dan is het meer dan normaal om jezelf te verdedigen. Maar dan geld dat wel dat hij ook aanstalten moet maken om jou aan te vallen. Rent hij meteen weg kan je noodweer exces niet gebruiken :+



Ach, een duwtje van de trap of mn balkon (2 hoog) is dan een ongelukje tijdens het vluchten.

:+

Black is the colour of my true love's hair

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:44

Ik struikelde van schrik en hierdoor duwde ik hem van de trap. Oeps }:)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:50

Zou je dat aan je limburgse collega's kunnen uitleggen dan? Want de laatste keer dat ik belde omdat ik thuis kwam de deur open gebroken was, heb ik zonder binnen te gaan gebeld en gezegd dat ik vermoedde dat ze nog in het huis waren (en dat waren ze ook trouwens.) kreeg ik doodleuk het antwoord "gaat u maar gewoon binnen hoor mevrouw ze zijn er vast niet meer." toen ik daarop zei dat ze de keuze hadden: Of ze stuurde een eenheid of een ambulance. Toen konden ze ineens wel komen. :j De vogels waren overigens gevlogen tegen de tijd dat ze eindelijk kwamen aantuffen. Tja, sorry. Ik geloof niet dat ik een volgende keer nog vertrouw op de politie.

Inmiddels zit er hier een mechelaar in huis die menig inbreker zou doen keren gok ik. :) En daar is hij ook voor. Als de hond hem niet doet keren dan vrees ik dat een eventuele inbreker vooral als mijn man thuis is, een beroepsmatige switch zal gaan overwegen.
Florenc schreef:
Ik werk zelf op een interventie-eenheid van de politie (zelfde als 'noodhulp' in NL), en ik probeer dit er ook altijd bij mensen in te drammen. Niet 'eerst wegjagen en dan de politie bellen', maar graag als je DENKT dat er iets niet pluis is, metéén bellen. 70/80 % van de gevallen is het inderdaad niets. Geen man overboord in dat geval. In dat kleine aantal gevallen kunnen we effectief nog iets betekenen, en daar doen we het wel echt voor. Dus inderdaad: blijven bellen! Ook bij bv een 'vreemde auto' in de straat, waarvan je denkt dat die er niet thuis hoort of je een slecht gevoel hebt bij de inzittenden. Gewoon meteen politie bellen. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Wat betreft de vraag, in BE is dit effectief wel opgenomen in het strafwetboek (art.417) waarbij gesproken wordt over 'wettelijke vermoedens van noodweer', waarbij er in die specifieke situaties altijd uitgegaan wordt van de situatie 'noodweer'.

— Er is ogenblikkelijke noodzaak van verdediging “bij nacht, van de beklimming of de braak van de afsluitingen, muren of toegangen van een bewoond huis of appartement of de aanhorigheden ervan, behalve wanneer blijkt dat de dader niet kon geloven aan een aanranding van personen, hetzij als rechtstreeks doel van hem die poogt in te klimmen of in te breken, hetzij als gevolg van de weerstand welke diens voornemen mocht ontmoeten” (art. 417, tweede lid, Sw).
— Er is ook ogenblikkelijke noodzaak van verdediging “wanneer het feit plaatsheeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld tegen personen wordt gepleegd” (art. 417, derde lid, Sw).


Artikel 416 gaat specifiek over wettige verdediging (Noodweer)
Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zichzelf of van een ander” (niet van goederen!)
Er kan dus maar sprake zijn van wettige verdediging wanneer volgende voorwaarden vervuld zijn:
— de aanranding gebeurt wederrechtelijk;
— het moet gaan om de verdediging van zichzelf of van een ander;
— de verdediging moet beantwoorden aan een ogenblikkelijke noodzakelijkheid;
— er moet evenredigheid zijn tussen aanval en verweer.

Zoals eerder inderdaad dus al aangehaald: verweer kan absoluut gerechtvaardigd zijn, maar moet wel proportioneel, noodzakelijk en evenredig zijn. Iemand zijn knieschijven in stukken slaan nadat hij al vijf minuten op de grond ligt zonder beweging, dat gaat geen enkele rechtbank goedkeuren. Verschillende slagen om iemand tegen de grond te werken die jou wilde aanvallen, perfect te verantwoorden.


Naar mijn persoonlijke reactie toe, ik denk dat er eerst en vooral al niemand zou binnen komen bij ons, gezien wij een grote waakse Mechelaar binnen hebben zitten. Mocht er zich toch een situatie voordoen, meteen 101 (112) bellen, lijn eventueel gewoon open laten zodat ze kunnen meevolgen als je wel effectief kan gaan kijken. En dan heel goed de afweging maken. Wat zijn de risico's voor jezelf? Wat zijn de risico's voor een ander? Wat kunnen ze stelen? Als ik niets in mijn huis heb om te stelen en er loopt niemand gevaar, dan bel ik politie en wacht ik zo lang mogelijk stil om de inbrekers niet te alarmeren (zodat ze niet te snel vluchten en de ploegen die onderweg zijn ze mogelijks nog kunnen vatten). Loopt er wel iemand gevaar, dan denk ik dat ik eerst lawaai zou maken, zodat ze de optie om te vluchten hebben, om dan er naartoe te gaan.
Klinkt misschien heel 'laf' van iemand die zelf bij de politie werkt, maar dit is gewoon 'safety first'. In de uitoefening van mijn job ben ik gewapend (wapen, wapenstok, pepper), ben ik beschermd (kogelwerende vest) en heb ik bijstand (collega's, dispatching). Thuis tijdens de nacht ben ik half naakt en heb ik verder niets :'). Voor het materiële ben je verzekerd, dus het is te zot om daar zelf grote risico's te lopen. Ik weet van mezelf wel dat ik in een confrontatie-situatie heel nuchter blijf nadenken (voordeel van mijn job, dat ik dus wel weet in welke modus 'fight-flight-freeze-...' ik wanneer kom). Dus bij een effectieve confrontatie zou ik eerst héél luid en duidelijk gaan sommeren (komt natuurlijk een beetje van de dril van de politieopleiding), en dan afhankelijk van de reactie gaan reageren. Doel is om tegenpartij onder te krijgen in een klem, om dan te wachten op politie die gebeld is geweest. Om dat doel te bereiken, doe ik wat nodig is, maar ook niet meer dan dat.


Maar dus altijd :

EERST POLITIE BELLEN, dan pas iets doen. Niet omgekeerd. Want dan zijn we altijd hopeloos te laat...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:52

Op de vorige pagina zag ik de vraag of je een inbreker mag opsluiten. Dit is vrijheidsbeneming en mag niet.

Als ik google kom ik veel nieuwsberichten tegen dat het wel gebeurt. Maar ik heb niet de tijd om uitspraken op te zoeken met het vervolg. Die uitspraken zijn er ongetwijfeld.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

punkd
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:05

Bij ons heeft een agent na een inbraak bij ons gezegd als je hem was overlopen en je hem met een fles, knuppel op iets hards op zijn kop of knock out had geslagen moet je hem in de struiken dumpen. Geen aangifte doen en dan de politie bellen dat er een waarschijnlijk dronkelap in de struiken ligt. Laat hem dan maar bewijzen dat jij hebt gedaan hebt terwijl hij inbrak :D :D

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:24

Je mag trouwens wel als burger een burgerarrestatie uitvoeren, weet even de voorwaardes niet maar als het goed is betreft dit misdrijven die op heterdaad betrapt zijn. Je moet het wel benoemen (net als dat riedeltje dat de politie benoemd als ze iemand arresteren ) dat je een burgerarrest uitvoert als ik het goed heb.

LWDaisy
Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:25

love_western schreef:
bigone schreef:
Onze hond zou zelfs gezellig meezoeken. Maar het valt wel op dat bij 95 % van de inbraken dat gebeurt daar waar geen geblaf is. Of ze moeten speciaal voor de hond komen. En dan hebben ze aan mij een hele slechte wanneer ik ze betrap. Misschien dom maar van mijn dieren blijf je af.
Inbraken kun een groot trauma veroorzaken , ook zonder dat je ze betrapt en vooral bij oudere mensen. Mijn schoonma heeft serieus klachten ontwikkeld na een poging tot inbraak bij hun thuis. En ja, je weet niet hoe “ zielig “ ze zijn , die inbrekers maar wat de reden ook is, je hebt wel een keus. Dan breek je maar in bij het leger des Heils of het politiebureau .

Wij hebben juist bewust voor een ras gekozen die in actie gaat, als het moet.

Aangezien we behoorlijk wat motoren op het erf hadden staan en een eigen garage met allerlei gereedschap. 1 van de honden ligt ook altijd buiten.

Inmiddels woon ik met mijn eigen mechels ergens anders. Maar ouders hebben zelf ook nog 2 mechelaars. Oh en een zeer gevaarlijke jack russel, maar die pakt alleen ongedierte.


Dat dacht ik van de mijne ook, maar die ging zielig op de trap zitten toekijken hoe het huis geplunderd werd :+

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:31

Nikass schreef:
love_western schreef:
Ik weet zeker dat mijn honden ingrijpen, eentje is al bijna 1 x door de voordeur heengegaan, toen hij 's ochtends om 06.00 uur niet doorhad dat moeders vriend voor de deur stond.


Nou ja, dit is wat je schrijft. Misschien heb ik er dan een verkeerd beeld bij, maar kwam bij mij over als een gevaarlijke hond.

Dat leg ik toch uit. Het was donker, iedereen lag nog op bed. Schakelde meteen om toen hij doorhad dat het geen persoon was met kwade bedoelingen.

In mijn ogen juist een goede hond, die meteen reageert. Maar ook meteen kan schakelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, ChanelR, Dammie, Googlebot, IASCrawler, Indy_Mouse_9, JackAebe, Jessica_1998, limagirl, manubres, MissJG, mOamm, MuffinX, Siers83, Sorriso, spiritfleur, xrobbiee en 69 bezoekers