Discussie: inbreker in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:25

Eén van mijn beste vriendinnen en ik hebben een punt waar we nooit uit zullen komen. Regelmatig komt het gesprek hier weer op en laait de (gezonde) discussie weer op.

Stel: je wordt midden in de nacht wakker van een geluid in de woonkamer. Je staat op, loopt naar beneden en staat oog in oog met een inbreker. De vraag is; wat doe je (buiten het feit dat je nooit weet wat je reactie is in zo'n situatie)?

Ik ben van mening dat je in je recht staat als je de inbreker een flinke oplawaai geeft zodat deze knock-out op de grond ligt. Mijn vriendinnetje vindt dat je, ook in deze situatie, absoluut geen geweld mag gebruiken.

Ik zal er even een stelling van maken:

Is het geoorloofd geweld te gebruiken tegen iemand die zonder toestemming in jouw huis komt?

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:27

Interessant.

Ik weet alleen dat als je een inbreker in coma slaat, dat je dan te ver bent gegaan. Dat is hier in de buurt ooit gebeurt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:28

Ik zou vooral veel lawaai maken (gillen) zodat de buren het horen. Slaan zou ik niet doen, want je weet niet of hij/zij een wapen bij zich heeft.
Maar goed, dat is de vraag niet :+ Ik ga er over nadenken :j

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:28

Mijn chihuahua heeft die inbreker allang opgegeten voordat ik kans krijg iets te ondernemen. Niemand wil inbreken bij mijn chihuahua.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:29

Het is in de eerste plaats verschrikkelijk dom. Zo kan je een relatief simpele inbraak opeens vermaken tot een geweldsdelict. Voor je eigen veiligheid dus gewoon niet doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:30

Nou, vanuit de ervaring van mijn schoonouders kan ik je zeggen: nee.

Zaten in de woonkamer, hoorden gekraak van de vloer op verdiep erboven. iedereen zat beneden, schoonpa gaat kijken en komt met inbreker bij zijn kladden naar beneden. Politie gebeld: ze moesten meneer loslaten, mochten hem niet zelf vasthouden tot zij er waren. Geen idee of ze hem losgelaten hebben of hebben overgedragen, maar die kerel heeft nog klacht ingediend tegen schoonpa voor slagen en verwondingen (schoonpa had zijn arm op de rug gevouwen) en letsel, omdat hij blijkbaar zijn enkel had bezeerd toen schoonpa 'm de trap afjoeg.

Volgens mij is het met een sisser afgelopen, maar het mag dus niet zolang het niet valt onder wettige zelfverdediging. Maw, zolang ze jou niet aanvallen mag je zelf geen actie ondernemen. Hooguit de politie bellen dus.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:30

Mijn honden zouden dit dilemma ongetwijfeld voor mij oplossen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:31

Ik bevries en gil waarschijnlijk. Aangezien ik dat ook deed toen ik slachtoffer was van een (mislukte) tasjesroof.

Maar goed, dat is geen volledig antwoord. Zolang jij aannemelijk kan maken dat het zelfverdediging is mag het, anders niet.
Persoonlijk vind ik het ronduit onverstandig om confrontatie aan te gaan op zo'n moment, ook voor je eigen veiligheid.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:31

Ik wou een heel verhaal plaatsen, maar hier het bericht over een cafébaas die niets vermoedend naar beneden loopt een inbreker ziet en slaat met de bezem. De dief liep ernstig hoofdletsel op, de kroegbaas werd vervolgd maar ook weer vrijgesproken.

https://www.ad.nl/binnenland/kroegbaas- ... ~a777a448/

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:32

Ik zou niet eens naar beneden lopen, te schijterig.

Als ik denk dat er een inbreker is zou ik de radio boven hard aanzetten en hopen dat ze van schrik weg rennen :+

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:33

Ik heb het meegemaakt maar gelukkig dacht ik dat het mijn vader was en hij dacht dat ik het was.
Volgens de politie was het goed dat we niet naar beneden waar gegaan, want de bende die de inbraken deed on die tijd hadden pistolen en waren niet bang om deze te gebruiken.

Ik durf dus nooit meer naar beneden te gaan als ik wat hoor. Gelukkig heb ik een waakhond waardoor niemand hier inbreekt haha

Daarnaast is geweld niet toegestaan, als je hem in een coma slaat heb jij ook een probleem, een groter probleem zelfs. Hier waren er 2 inbrekers bij de supermarkt, waarbij een medewerker er 1 geduwd heeft en deze van de trap viel en later overleed. Dat was echt een heel gedoe voordat hij vrijgesproken werd. Inbreken mag niet, maar geweld gebruiken ook niet.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:33

Hoe krom ook, maar je bent zelfs strafbaar als je een inbreker aanvalt.
Vind die regel nog altijd nergens op slaan maargoed...

Verder zou ik nooit dapper genoeg zijn.

Ik zou denk ik mezelf verstoppen onder mijn dekbed en hopen dat die inbreker snel weg is :Y)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:33

Volgens mij mag je geen buitenproportioneel geweld gebruiken. Dus als de inbreker ongewapend is mag je hem niet neerschieten of iets dergelijks. Dus niet meer geweld dan noodzakelijk.

Maar goed, heb ik ooit ergens opgevangen. Pin me er niet op vast.

Ik denk dat ik verstijf van angst waarschijnlijk..

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:34

''Is het geoorloofd geweld te gebruiken tegen iemand die zonder toestemming in jouw huis komt?''
Zeker, in mijn wereld wel.
Maar ik weet dat ik dat nooit zou winnen, vooral niet als de persoon inderdaad een wapen zou hebben. Dus is het slim? nee... Maar als ik het kon, ja, dan zou diegene waarschijnlijk een ritje ziekenhuis maken. :+

Ik wist niet dat je wettelijk geen geweld mag gebruiken als iemand ongewenst op je terrein komt? Ik vind Nederland maar een raar land...

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:36

In het verleden heb ik in enge situaties altijd een fight ipv flight reactie gehad. Wat mij destijds altijd goed heeft geholpen. Ik denk, maar zeker weten doe je nooit dat ik een eventuele inbreker zou aanvliegen. Maar verstandig of slim vind ik het absoluut niet als ik er nu over na denk.

Liever ga ik vluchten, mijzelf veilig stellen en dan de politie bellen. Spullen zijn maar spullen.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:36

Varekaj schreef:
Nou, vanuit de ervaring van mijn schoonouders kan ik je zeggen: nee.

Zaten in de woonkamer, hoorden gekraak van de vloer op verdiep erboven. iedereen zat beneden, schoonpa gaat kijken en komt met inbreker bij zijn kladden naar beneden. Politie gebeld: ze moesten meneer loslaten, mochten hem niet zelf vasthouden tot zij er waren. Geen idee of ze hem losgelaten hebben of hebben overgedragen, maar die kerel heeft nog klacht ingediend tegen schoonpa voor slagen en verwondingen (schoonpa had zijn arm op de rug gevouwen) en letsel, omdat hij blijkbaar zijn enkel had bezeerd toen schoonpa 'm de trap afjoeg.

Volgens mij is het met een sisser afgelopen, maar het mag dus niet zolang het niet valt onder wettige zelfverdediging. Maw, zolang ze jou niet aanvallen mag je zelf geen actie ondernemen. Hooguit de politie bellen dus.

Een burgerarrest is legitiem. Dus dat advies van de politie snap ik niet.

Ik zelf zou 'm het liefste alle twee zijn knieschijven kapotslaan met een honkbalknuppel. Maar dat mag niet. Dus ik bel 112.

Mijn man en buurman zijn wel eens midden in de nacht achter een autodief aangegaan. Ze werden beide wakker van een poging tot het stelen van de auto van de buurman. Mijn man in zijn pyjama op de motorfiets, de buurman in zijn pyjama in de auto met een hockeystick naast zich. Echt, hilarisch.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:37

Varekaj schreef:
Nou, vanuit de ervaring van mijn schoonouders kan ik je zeggen: nee.

Zaten in de woonkamer, hoorden gekraak van de vloer op verdiep erboven. iedereen zat beneden, schoonpa gaat kijken en komt met inbreker bij zijn kladden naar beneden. Politie gebeld: ze moesten meneer loslaten, mochten hem niet zelf vasthouden tot zij er waren. Geen idee of ze hem losgelaten hebben of hebben overgedragen, maar die kerel heeft nog klacht ingediend tegen schoonpa voor slagen en verwondingen (schoonpa had zijn arm op de rug gevouwen) en letsel, omdat hij blijkbaar zijn enkel had bezeerd toen schoonpa 'm de trap afjoeg.

Volgens mij is het met een sisser afgelopen, maar het mag dus niet zolang het niet valt onder wettige zelfverdediging. Maw, zolang ze jou niet aanvallen mag je zelf geen actie ondernemen. Hooguit de politie bellen dus.


Ik zie dat je in België woont, hier in NL is het iets anders:

(artikel 53 wetboek van strafvordering)

1 In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit is een ieder bevoegd de verdachte aan te houden.

2 De opsporingsambtenaar die een verdachte bij ontdekking op heterdaad aanhoudt, brengt deze ten spoedigste over naar de plaats voor verhoor ter voorgeleiding aan de hulpofficier van justitie of de officier van justitie.

3 Geschiedt de aanhouding door een ander dan een opsporingsambtenaar, dan levert deze de aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van bij de verdachte aangetroffen voorwerpen. De opsporingsambtenaar handelt overeenkomstig de bepaling van het tweede lid en maakt zo nodig een kennisgeving van inbeslagneming op.

En van de website van de politie:

-De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.

-De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen.
Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan
dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
-Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich
overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt
voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:38

sevke schreef:
Mijn honden zouden dit dilemma ongetwijfeld voor mij oplossen.


Zelfde hier. Inbreker komt met blauwe plekken hier vandaan. Mits hij het al probeert ze slaan al aan als ze wat horen.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:39

Varekaj schreef:
Nou, vanuit de ervaring van mijn schoonouders kan ik je zeggen: nee.

Zaten in de woonkamer, hoorden gekraak van de vloer op verdiep erboven. iedereen zat beneden, schoonpa gaat kijken en komt met inbreker bij zijn kladden naar beneden. Politie gebeld: ze moesten meneer loslaten, mochten hem niet zelf vasthouden tot zij er waren. Geen idee of ze hem losgelaten hebben of hebben overgedragen, maar die kerel heeft nog klacht ingediend tegen schoonpa voor slagen en verwondingen (schoonpa had zijn arm op de rug gevouwen) en letsel, omdat hij blijkbaar zijn enkel had bezeerd toen schoonpa 'm de trap afjoeg.

Volgens mij is het met een sisser afgelopen, maar het mag dus niet zolang het niet valt onder wettige zelfverdediging. Maw, zolang ze jou niet aanvallen mag je zelf geen actie ondernemen. Hooguit de politie bellen dus.

Het mag inderdaad niet.
Maar ik moet zeggen, wij kregen als tip van de politie leg hem op de stoep buiten als je ooit iemand bewusteloos neermept, dan is ie over een stoeptegel gevallen.
Mijn man heeft zo ooit ook eens iemand op heterdaad betrapt en ging daar gewapend met een baseball knuppel achteraan.
Heeft de inbreker gelukkig niet te pakken gekregen, moet je niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:39

tja- idd niet wetende wat je op mement supreme echt doet..
Maar ik sta er als volgt in: als je het risico neemt mijn huis binnen te komen, neem je risico neer geslagen te worden. En het zal me jeuken of ie daar weken last van heeft ( kijk ik zal niet slaan om dood te slaan..maar verdomme wat kom je doen! ) als dat strafbaar is..en dat is het...so be it! ik ga wel zitten. Maar blijf uit mijn huis en uit mijn spullen. Ik hard werken, dan jij ook...heb je daar geen zin in..pech voor jou, maar zitten consequenties aan keuzes.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:40

Als ik een inbreker in huis aantref en de kans krijg, dan zal ik zeker geweld gebruiken, als ze de trap op komen schop ik ze eraf.
Of dat nou mag of niet, ze nemen zelf een weloverwogen risico door ongevraagd binnen te komen.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:51

Het is heel moeilijk om in te schatten hoe je in zo'n situatie zou reageren.

Ik zou vooral denk ik, mocht ik echt letterlijk oog in oog staan met iemand die niet zichtbaar gewapend is, denk ik uit pure paniek gewoon beginnen te schreeuwen. Een beetje zoals je dat ook zou doen tegen een ongewenst dier in je tuin.

Geweld gebruiken zit nou eenmaal niet echt in me, zelfs niet in zo'n situatie. Dat zou ik echt als last resort gebruiken. Ik heb liever dat ik de 'moral highground' heb en eventueel een duidelijk signalement kan opgeven zodat de boef z'n straf nog wel krijgt, dan dat er nog een politieverzoek achteraan komt omdat ik iemand bont en blauw heb gemept.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:54

Zolang het onder noodweer of eventueel noodweerexces valt 'mag' het, wat daaronder valt is uiteindelijk aan de rechter.

Geen idee wat ik zou doen, gillen denk ik...

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:00

Ik heb denk ik teveel true crime podcasts geluisterd want ik zou echt niet naar beneden gaan als daar een inbreker zou zijn. Waarschijnlijk zou ik mezelf opsluiten in de badkamer en de politie bellen :')

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:01

Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.