Incassobureau intrum

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:27

Mijn man kreeg van de week een brief van incassobureau intrum. Dit was een aanmaning voor een betaling van translink systems voor een OV-chipkaart van 4 jaar geleden.
Mijn man heeft destijds alleen een ov-business kaart gehad, welke betaald werd door de toenmalige werkgever. Dat werd rechtstreeks door de werkgever betaald, en zat mijn man niet tussen. De data die aangegeven worden in de brief, zijn data dat mijn man net uit dienst was. Maar heeft toen zelf geen ov-chipkaart gehad, alleen een anonieme prepaid.

Ik dacht eerst dat het fraude was, maar de brief zag er erg echt uit en voldeed aan de voorwaarden van een echte brief volgens de website van intrum. Mijn man heeft gebeld met intrum, en zij gaven aan dat er al veel rekeningen waren gestuurd naar een mailadres, die kwam ons echter totaal niet bekend voor, maar was wel een mailadres met de naam van de toenmalige werkgever erin. Daarnaast hadden ze een adres van hem waar we nooit hebben gewoond en wat een bedrijfspand is.
Heel gek verhaal dus.

Mijn man heeft contact opgenomen met de toenmalige werkgever, en deze geeft aan dat ze ook niet begrijpen waar dit vandaan komt, en dat er volgens hun geen betalingen openstaan.
Intrum blijft aangeven dat we moeten betalen.

Kent iemand intrum incassobureau? Is dat een normaal incassobureau? Worden we in de maling genomen? :')
Ik wil het opgelost hebben, want ben anders bang dat ze eens voor de deur komen staan hier :=

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:30

Ja dat is een normaal incasso bureau, Intrum justitia, als het goed is. Laat het hun maar bewijzen dat je man nog met die kaart gereist heeft en verzamel zelf ook genoeg bewijs dat de kaart niet meer in bezit van je man was in die tijd. Je kunt bezwaar aantekenen hiertegen dacht ik?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:33

Je kunt toch bewijzen dat je man geen abonnement had op zijn naam?
Dan zou ik mij er niet druk om maken. Bewaar alle post en bedenk verder dat ZIJ moeten bewijzen dat je moet betalen en dat kunnen ze niet dus mocht je man een dagvaarding krijgen kan hij bewijzen dat er niks van een abonnement op zijn naam stond en klaar is Klara.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:35

Hoe kan je bewijzen dat je iets niet had :? We hebben geen bewijs. En zijn net verhuisd en hebben best veel administratie weggedaan.

Maar jullie stellen me wel gerust iig. We maken schriftelijk bezwaar, en wachten op bewijs.

Edit; oh ja, we kunnen natuurlijk bewijzen dat hij uit dienst was. Maar we kunnen toch niet bewijzen dat hij geen persoonlijke ov-chipkaart had?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 29-11-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:35

Ineke2 schreef:
Je kunt toch bewijzen dat je man geen abonnement had op zijn naam?

Een OV-businesskaart staat altijd op naam van de reiziger.
Maar zoals TS aangeeft ging de rekening naar de werkgever.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:36

verootjoo schreef:
Hoe kan je bewijzen dat je iets niet had :? We hebben geen bewijs. En zijn net verhuisd en hebben best veel administratie weggedaan.

Maar jullie stellen me wel gerust iig. We maken schriftelijk bezwaar, en wachten op bewijs.


Het bedrijf waar de OV chip van was een verklaring laten schrijven dat je man niet meer in dienst was en de pas heeft ingeleverd? Is misschien een optie.

Pff wel vervelend zeg dat je hier mee zit.

Edit: als het goed is heeft het incasso bureau het nummer van de specifieke kaart waar het om gaat. En je kunt een kaart op naam altijd registreren en daar staat de reisgescheidenis op ;)
Laatst bijgewerkt door Thestral op 29-11-20 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:38

Je man heeft toch contact opgenomen met zijn toenmalige werkgever?
Laat hem dan vragen naar de opzegging van het abonnement en het bewijs van opzegging en per wanneer dat abonnement dus klaar was.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:39

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:
Je kunt toch bewijzen dat je man geen abonnement had op zijn naam?

Een OV-businesskaart staat altijd op naam van de reiziger.
Maar zoals TS aangeeft ging de rekening naar de werkgever.

Ja dat begrijp ik, ik bedoelde dan ook dat haar man niet verantwoordelijk was voor het betalen ervan.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:41

Intrum is wel degelijk een echt incasso bureau. Sowieso moet je schriftelijk bezwaar maken (per mail) en aangeven dat je het er niet mee eens bent. Intrum zal met bewijs moeten komen dat er brieven zijn verstuurd en waar de factuur op gebaseerd is. Maar als het een factuur is van 4 jaar geleden - als ik het goed begrijp - verwacht ik niet dat ze er gerechtelijk mee gaan (ik werkte bij een incassobureau en ken Intrum goed). Daarnaast, waarom krijgt je man opeens een rekening terwijl deze voor zijn ex-werkgever hoort te zijn? Ik zou tegen Intrum zeggen dat ze het met hun opdrachtgever moeten uitzoeken waar opeens de factuur vandaan komt. :j

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:56

Ik zou je bezwaar maken en daarbij je rechtsbijstand inschakelen voor een goed onderbouwd bezwaar.

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:56

Ik heb ooit een mailtje van Intrum justitia gehad. Was toen nog scholier op de middelbare school dus inmiddels is dat echt al wel zo'n 8 jaar geleden ofzo. Of ik gelijk het bedrag voor mijn schoolboeken wou betalen. Het kwam voor mij destijds erg dreigend over. De naam aan wie het bericht gericht was, was echter verkeerd (kwam alleen gedeeltelijk overeen met mijn naam). Ik heb niks betaald en er ook niet meer van gehoord na nog 1 herinneringsmailtje. Destijds waren de reviews over het bedrijf ook niet heel denderend, en dergelijke slordigheden leken vaker voor te komen. Weet natuurlijk niet of er inmiddels wat veranderd is..

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:57

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:
Je kunt toch bewijzen dat je man geen abonnement had op zijn naam?

Een OV-businesskaart staat altijd op naam van de reiziger.
Maar zoals TS aangeeft ging de rekening naar de werkgever.


Bij mij staat ook de naam van mijn werkgever erop. Ik weet niet eens of ze daarbij mijn adres door hebben moeten geven (wel naam en geboortedatum).

Edit: hij is ook die overeenkomst niet aangegaan, dus als het om de businesskaart gaat dan hebben ze helemaal niets bij hem te zoeken? Zou mooi zijn als mijn werkgever niet betaalt en er een deurwaarder bij mij op de stoep staat :+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 00:00

Tiggs schreef:
Brainless schreef:
Een OV-businesskaart staat altijd op naam van de reiziger.
Maar zoals TS aangeeft ging de rekening naar de werkgever.


Bij mij staat ook de naam van mijn werkgever erop. Ik weet niet eens of ze daarbij mijn adres door hebben moeten geven (wel naam en geboortedatum).


Maar ze hadden ons adres ook niet. Ze hadden een adres van een of ander bedrijfspand waar wij nooit gewoond hebben maar het bedrijf ook nooit. Ook een stad wat helemaal niet in de buurt ligt.
Ze vertelden dat ze een ander bedrijf hebben ingeschakeld die er heel lang mee bezig is geweest om zijn adres te achterhalen. (En dan zijn we gister nog verhuisd ook :'))

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:01

Hi TS. Heb je al contact opgenomen met OV chipkaart? Ik werk in de backoffice en zou eventueel met je mee kunnen kijken. Je kan mij hiervoor ook een pb sturen :)

Intrum is inderdaad het incassobureau waar wij mee werken.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:02

Zie ook mijn edit:)
En deurwaarders kunnen ook inzage doen in het brp toch? Dus dan hebben ze je adres zo gevonden..

Ik vind het een raar verhaal in ieder geval!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:03

Ik heb ook de ervaring met Intrum justitia dat ze weleens onterecht wat hebben geprobeerd te claimen bij ons. Is uiteindelijk ook met een sisser afgelopen, na wat heen-en-weer-geschrijf (dit was nog in het pre-e-mailtijdperk) hebben we er niets meer van gehoord.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:04

Intrum Justitia is zoals velen al zeggen een echt incassobureau maar staat ook bekend om het versturen van spookfacturen. Het schijnt dat er veel incassobureaus zijn die oude facturen opkopen en zo proberen om alsnog iets te innen. Vaak gaat het om inmiddels al verjaarde facturen. Veel mensen worden al bang als ze een brief van een incassobureau ontvangen en betalen klakkeloos het bedrag.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:08

Wie eist bewijst.
Maak een bezwaar op en vraag naar specifieke bewijsstukken.

Ook met hun te maken gehad. Advies ingewonnen bij juridisch loket. Ze hadden geen bewijzen en lichte de boel zelfs op. Ik heb toen gezegd ik zie jullie wel in de rechtzaal, fijne dag..Ik ben toen nog 1x heel onbeschoft gebeld en daarna nooit meer wat gehoord.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:08

Tiggs schreef:
Zie ook mijn edit:)
En deurwaarders kunnen ook inzage doen in het brp toch? Dus dan hebben ze je adres zo gevonden..

Ik vind het een raar verhaal in ieder geval!


Alleen deurwaarders kunnen dat, incassobureau’s dus (vaak) niet. :j

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:09

x_ankieee schreef:
Tiggs schreef:
Zie ook mijn edit:)
En deurwaarders kunnen ook inzage doen in het brp toch? Dus dan hebben ze je adres zo gevonden..

Ik vind het een raar verhaal in ieder geval!


Alleen deurwaarders kunnen dat, incassobureau’s dus (vaak) niet. :j


|o bedtijd geloof ik...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:11

Nicje87 schreef:
Wie eist bewijst.
Maak een bezwaar op en vraag naar specifieke bewijsstukken.

Ook met hun te maken gehad. Advies ingewonnen bij juridisch loket. Ze hadden geen bewijzen en lichte de boel zelfs op. Ik heb toen gezegd ik zie jullie wel in de rechtzaal, fijne dag..Ik ben toen nog 1x heel onbeschoft gebeld en daarna nooit meer wat gehoord.

Smerig spelletje is dat toch hè... :n

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 02:18

Tiggs schreef:
Edit: hij is ook die overeenkomst niet aangegaan, dus als het om de businesskaart gaat dan hebben ze helemaal niets bij hem te zoeken? Zou mooi zijn als mijn werkgever niet betaalt en er een deurwaarder bij mij op de stoep staat :+

Mijn man heeft ook een OV-business kaart en die is via de werkgever geregeld.
De rekening is voor ons als hij hem gebruikt, hij kan de rekening (of een gedeelte) declareren als hij hem gebruikt heeft om bv van de garage op het werk te komen.
Mijn man is zelf ook verantwoordelijk voor evt verlies/verkeerd gebruik.

Maar zoals gezegd; TS moet eerst nagaan welke ritten/abonnement er niet betaald is.
En deze dan neerleggen bij de werkgever.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:02

Wie eist bewijst. Het is aan IJ om aan te tonen hoe, wat en waar. TS hoeft niets te doen behalve melden aan IJ dat ze per ommegaande van hen kopiëren van de originele factuur wil zien. Je kun natuurlijk voor je eigen gemoedsrust bij de voormalige werkgever de boel opvragen maar het is aan IJ om te bewijzen dat jullie wel of niet betaald hebben.
Wij kregen jaren geleden ook post van ze; niet betaalde facturen van een telecombedrijf. Het betreffende telecombedrijf wist van niets, er stond niets open en de factuurnummers die in de brief stonden als onbetaald waren absoluut geen factuurnummers die het bedrijf gebruikte.
Omdat we destijds nog geen rechtsbijstandsverzekering hadden heb ik het juridisch loket ingeschakeld dat aangaf een aangetekende brief te sturen waarin stond dat ik de vordering betwistte en het verzoek de kopieën van de originele facturen binnen 14 dagen te overleggen.
Nooit meer iets van ze gehoord.

Ze hopen met intimidatie te bewerkstelligen dat mensen in paniek raken en snel betalen om deurwaarders aan de deur te voorkomen. Een officieel incassobureau zijn houdt beslist niet in dat ze zich ook aan de regels houden.

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:55

Ik heb ook ervaring met Intrum, intussen wel meer dan 10 jaar geleden. Toen hadden ze hun zaken ook niet op orde. Bij mij ging het om zogezegd elektriciteitsverbruik in een woning die ik gekocht had en helaas wegens omstandigheden terug heb moeten verkopen zonder er ooit gewoond te hebben. Ik had zogezegd 250 EUR elektriciteit verbruikt.

Hen opbellen was een ramp, dan kreeg je na lang wachten enkel iemand aan de lijn die niets anders zei dan dat het betaald moest worden om extra kosten te vermijden. Op emails kwam nooit reactie. Omdat ik brieven bleef krijgen, die steeds dreigender werden, heb ik uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd. Toen had ik binnen de week antwoord dat het om een vergissing ging, en dat alles geklasseerd was. Mij was het dat wel waard om er vanaf te zijn.
Succes!

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Incassobureau intrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:08

Bij mij ook fouten. Ik zou een boete in het openbaar vervoer hebben wegens zwart rijden. 150 km van mijn woonplaats terwijl ik kon aantonen dat ik aan het werk was. Waren vrij hardnekkig. Uiteindelijk niets meer gehoord. Heel onsympathiek.