Baby buiten laten slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 10:55

Op bokt zijn er altijd veel meedenkers & tips beschikbaar dus daar zou ik graag eens gebruik van maken haha. :D

Wij hebben een dilemma wat betreft de slaapjes overdag.

Onze zoon slaapt al vanaf het begin buiten, onder de veranda. Hij is nu 5,5 maand, hij slaapt daar in de kinderwagen.
Het is voor ons de ideale (en enige) oplossing.

Hij slaapt lekker buiten, wij (mijn dochter en ik) spelen en werken lekker binnen.
Mijn man werkt thuis, die werkt boven. Hij moet altijd veel bellen en vergaderen, dus genoeg lawaai aan z'n kont :')

Dat is ook de reden dat de baby dus niet boven kan slapen in een bedje. Want daar moet mijn man werken.
We hebben overigens ook nog geen aparte slaapkamer voor hem. We zijn een 3e slaapkamer aan het bouwen. Dat is bijna klaar, maar dat duurt nog wel even. Als dat klaar is zou mijn man bijv. op de nieuwe slaapkamer kunnen werken en de baby op de kamer die er het verst vandaan is. Maar voor nu is dat dus sowieso geen optie.

En.. Jawel, hij past bijna niet meer in de kinderwagen. Dus we hebben een probleem :') Hoe en waar moeten wij hem laten slapen _O-

Voor nu is het eigenlijk de enige optie dat hij onder de veranda blijft slapen overdag. Maar hoe doe je dat als hij niet meer in de kinderwagen past? En hoe doe je dat in de winter met warm houden?

Iemand tips, ideeën of ervaringen?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:59

Secret Santa inschakelen ;-)

Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:01

Ik weet dat ze in Groningen hier Lutjepotjes voor gebruiken. Oneerbiedig gezegd een soort konijnenhok voor kinderen ;). Misschien dat je wat vindt als je daar op Googlet?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:02

Derde slaapkamer is bijna klaar, maar duurt nog even? Wat is het nu, bijna of niet?
Gewoon als een idioot die derde kamer afmaken, wat moet er nog aan gebeuren?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:03

Een reisbedje in veranda plaatsen?

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:03

Er zijn buitenslaapbedjes,lijkt op een soort konijnenhok.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:03

Op marktplaats en op diverse Facebook groepen (bijv. Antroposofische marktplaats en gelijkaardige groepen) kun je wel lutjepotjes vinden af en toe. Zelf maken is ook een prima optie hiervoor, heb ik regelmatig begrepen!

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:04

kinderopvang?

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:08

Hier in t noorden wordt dit vaak gebruikt
https://www.lutjepotje.nl/babyhuisjes/w ... iet-kopen/

Via mp ook wel te koop.
Mijn kleinkinderen sliepen er ook altijd in. Bij erg koud een kruik mee anders gewoon een dikke slaapzak. Zij had een handige schoonvader . :+
Is verrijdbaar dus altijd goed neer te zetten

Mijn vroegere buurjongen, inmiddels ruim 50, liep er altijd zelf heen voor zijn middagslaapje. Sneeuw of niet het maakte niet uit .

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:08

Ik Scandinavische landen is het heel gebruikelijk om je kind buiten te laten slapen. Het is een kwestie van goed nadenken over de plek en de manier van aankleden.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:08

Is dit zo’n zelfde topic als hoe de manen van je eenhoorn die in de knoop zitten uit elkaar te krijgen?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:14

Suzanne F. schreef:
Is dit zo’n zelfde topic als hoe de manen van je eenhoorn die in de knoop zitten uit elkaar te krijgen?


Hoezo? Buiten slapen is in veel landen vrij normaal.

TS, ik zou inderdaad eens kijken naar zo'n lutjepotje, die zijn er misschien ook wel tweedehands te krijgen!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:22

Iďd lutjepotje/buitenbedje of een camping bedje/deryan tentje. Al vind ik die laatste wel echt te koud, die ligt op de grond.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:23

Als je het veilig aanpakt kan je baby heeel goed buiten slapen. Wij hebben ook een lutjepotje maar daar moet ook een speciaal matras bij, en wij hebben er ook een wollen onderlegger en schapenvacht bij voor de temperatuurregulatie. Ook zijn er wat ‘regels’ bij zoals matras niet buiten laten liggen maar tegelijk met kind naar binnen/buiten doen etc. Ik zou me goed inlezen maar het kan zeker!

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:25

Ons kdv heeft ook buitenbedjes. Mijn beide kinderen vinden het heerlijk. Idd een soort konijnenhok op pootjes met gaas. Werkt prima. Misschien eens informeren bij een kdv bij jullie in de buurt.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:29

Suzanne F. schreef:
Is dit zo’n zelfde topic als hoe de manen van je eenhoorn die in de knoop zitten uit elkaar te krijgen?


Dit dacht ik dus ook :oo wist niet dat dit echt een ding was.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:32

Misschien niet helemaal de insteek van het topic, maar oprecht benieuwd waarom dit in andere landen maar schijnbaar soms ook hier voorkeur heeft?
Slapen kinderen dan rustiger? Worden ze niet koud? Alles wat niet volledig onder een dekentje ligt wordt toch koud?
Ik slaap met het raam open maar lig dan met een extra fleecedeken over mijn hoofd omdat het anders koud en stijf wordt :=.
Iemand die mij ( eventueel via pb) dit kan toelichten?

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:33

Ja hoor, is zeker een ding. Op een hele hoop KDV’s al heel normaal en in een hele hoop landen hebben ze nooit anders gedaan.
Het is erg gezond en er zitten een hele hoop gezondheidsvoordelen aan buiten slapen! En met de juiste kleding en aankleding hebben ze het echt niet koud :)

*edit, oa de lucht is buiten veel gezonder dan binnen; in een koude omgeving slaap je beter dan in een warme omgeving; als het echt koud is worden kindjes vaak aangekleed in bijvoorbeeld een skipak/gevoerde slaapzak met mutsje, daar krijg je het echt niet koud in :D
Laatst bijgewerkt door Britt op 29-11-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:33

Een baby box. Kan je de matras hoger leggen en later nog gebruiken als je even niet 100% naar het kleintje kunt kijken zodat hij of zij geen domme dingen doet

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:35

Ik weet wel dat als ik buiten slaap (in een tent) ik veel beter slaap. Soms dan wel met muts op, kruik erbij en termo aan en zelf ga ik niet kamperen als het onder de 5 graden in de nacht wordt. Je slaapt gewoon in de frisse lucht.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:36

Ik zou inderdaad ook naar een lutjepotje kijken, , er zijn verschillende groepen op FB waar ze regelmatig aangeboden worden.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:40

Destijds (24 en 22 jaar geleden) sliepen onze dochters ook overdag buiten in de kinderwagen. En wel tot 10 maanden. En ja toen lagen ze "klem" als ze languit zouden liggen , maar daar gaven ze niks om, want babies liggen nooit languit. Altijd met kromme beentjes.
Verder lagen ze altijd met het hoofd tegen het hoofdeind van hun bedje (deden ze zelf), dus dat was in de wagen ook geen probleem.

Ik was niet bang dat ze eruit zouden vallen, omdat ik hun slaappatroon goed kende en ook als ze wakker waren ze rustig bleven liggen kijken naar naar de wagenspanner aan de bak.

Dus ik zou zeggen, houd gewoon nog even vol. Ze passen langer in de wagenbak dan je denkt. Het is ook nog eens heel gezond.
En ik vond het heel gemakkelijk. Kon zo de wagen naar buiten rijden, als ik even wilde wandelen of boodschappen doen.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:41

Toevallig zag ik van de week iemand op tv, waar het over ging weet ik niet meer maar ik dacht die heeft allemaal konijnen in hokken, bleken daar kinderen in te slapen.
Denk dat zij gastouder oid was.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:44

Ik werk op een kinderdagverblijf en ook hier slapen kinderen buiten. Kinderen slapen veel beter door omgevingsgeluiden en frisse lucht.
Wij hebben idd model lutjepotje die zijn 3 kanten dicht dus het tocht er nooit in dat is wel een voorwaarde.
Bij hele hoge temperaturen of als het zwaar vriest dan liggen de kinderen binnen. Verder idd een skipakje aan met evt. Handschoenen en mutsje..heerlijk onze ouders deden dit vroeger ook zo..tenminste mijn generatie ;)

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:44

O, ja. Over het koud hebben. Ik stopte ze altijd lekker in. Dus dekentjes/dekbedje lekker tot over de schouders.
Ze sliepen altijd heel rustig en in de wagen was er al helemaal geen kans om onder de dekens te komen.