Auto economisch total loss

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Merlen
Berichten: 1581
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:26

Seni schreef:
Merlen schreef:
Veel te vaak verklaren experts auto's economisch total loss omdat dit voordeliger is voor de verzekering.
Ik ben er niet akkoord mee gegaan.Met het bedrag dat ik zou ontvangen,kon ik geen soortgelijke auto terug kopen.
Ik heb het been stijf gehouden.Je moet dan wel geduld hebben.Uiteindelijk na 6 maanden kreeg ik het bedrag dat nodig was voor reparatie.


Dat is het verschil juist tussen economisch Total löss en gewoon Total löss. Economisch betekend dat het voor de verzekeraar gunstiger is de auto als schade auto te verkopen en restant bij te leggen dan te laten herstellen wat duurder is dan het stukje wat ze bij moeten leggen.


Als ik niet in fout ben,wil ik volledig kosteloos worden gesteld en niet een paar duizend euro's extra bij moeten leggen om dezelfde wagen terug te kopen.
In mijn geval speelden de expert,schadebedrijf en verzekeraar onder één hoedje.Ik heb bij toeval een document gezien dat de verzekeraar naar het schadebedrijf had gestuurd om de herstellingskosten op te trekken naar net boven de door hen bepaalde waarde van de wagen waardoor die sowieso economisch total loss verklaard zou worden.Een lang verhaal waardoor ik,na 2 eerdere voorvallen,ben opgestapt bij die verzekeraar.


Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:49

De snelheid hangt voor een groot deel af van hoe duidelijk de aansprakelijkheid is. Als het simpel is, bijvoorbeeld iemand rijdt achterop een ander, gaat natuurlijk sneller.
Als je casco / all Risk verzekerd bent, handelt je eigen verzekeraar het af en wordt de schade door de verzekeraar op de verzekeraar van de tegenpartij verhaalt.
Je krijgt of de reparatiekosten of de dagwaarde uitgekeerd. Wat het laagste bedrag is. Dat is namelijk je schade. En daar is de ander aansprakelijk voor. Niet voor meer. Het kan zijn dat er in voorwaarden van casco- verzekeringen afwijkende regelingen, bijv nieuwwaarderegeling, staan. En je meer krijgt uitgekeerd. Dat is dan voor rekening van je eigen verzekeraar.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:17

Ik heb een maand of 2 geleden echt exact hetzelfde mee gemaakt, alleen dan met een yaris ipv een aygo ;) . Voor een rood stoplicht, andere auto erboven op en bij ons flinke schade. Ook meteen total loss verklaart (vond ik ook raar geregeld, die man had niet eens onder de auto gekeken), aangezien het de oude auto van mijn schoon oma was (ook pas 4 maanden in ons bezit) toch ervoor gekozen om de auto zelf te houden en te laten repareren. Echter reed onze auto nog perfect alleen was de achterkant echt kapot, uiteindelijk 200euro bij moeten leggen maar dat had ook wel gemoeten als we een nieuwe hadden gekocht.

Ik vond de afhandeling redelijk goed geregeld, al met al heeft het een maand geduurd en dat is incl de bedenk tijd die wij hadden genomen (en de zoektocht naar een garage gek genoeg om het te doen :+ ). Vanaf het moment dat wij lieten weten dat we de auto zelf wouden houden stond het geld binnen een week op onze rekening.

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:55

Soms is er meer kapot dan je verwacht, of zo op het oog zichtbaar is.

Iemand reed achteruit en reed tegen mijn auto aan. Op het oog een mini krasje en het kapje bij het sleepoog was los. Trekhaak had het meeste opgevangen.
Nu was het een bekende (de buurvrouw) en wilde er niet veel gedoe over.
Maar mijn man zei, laat er even naar kijken, zeker omdat ze de trekhaak geraakt heeft. Niet dat hier wat mee is, want hangt regelmatig een trailer achter.

Maar wat wij niet zagen maar de schade expert wel zag.
Ophanging aan de binnenkant was stuk, dat werd een nieuwe bumper. Welke in kleur gespoten moest worden. Achterklep had een klap gehad. Krasje boven de bumper werd gelijk mee genomen.

Al met al liepen de kosten best op. Kreeg goed keuring van de verzekering om de auto te laten maken.
Auto netjes gemaakt.
Alleen betaalde de verzekering van de tegenpartij niet het factuur waardoor het schade herstelbedrijf bij mij kwam.
Hun hadden ook al contact opgenomen maar zeiden dat er niets bekend was van de schade. Apart want ik had zwart op wit dat ze akkoord waren en ik de auto mocht laten maken.
Wij met ze gebeld, de tegenpartij gebeld, maar ze bleven volhouden dat wij geen schade hadden en dat er nooit iemand was geweest.
Al met al een hoop gedoe geweest. Maar uiteindelijk wel het geld netjes gekregen met zelfs rente. Ze wilde het alleen niet overmaken aan het schadeherstel bedrijf maar aan mij. Nou dat maakte niet uit, dan maak ik het wel naar ze over.
Al met al duurde het een maand of 4 voordat alles rond was, maar mijn auto was binnen 3 weken al gemaakt.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 04:55

Ik heb een aantal jaar geleden gehad dat een auto uit een tuin reed met een hoge heg. Ik reed de weg die daarop uit kwam. De meneer uit de tuin kon niks zien door de heg en ging op goed geluk de weg op. Door nat wegdek slipte mijn auto bij het remmen en ik reed vol op hem in. Zijn auto total loss, ik had ruim 3000 euro schade. Mijn auto kon toen gemaakt worden omdat de dagwaarde nog zo een 10000 euro was (bmw). Ik had geen schuld en binnen 3 dagen was alles geregeld met beide verzekeringen. Hij had een NL verzekering en ik een Belgische. Auto is dezelfde dag opgehaald door garage van mijn keuze en ik kreeg een vervang auto. Na 3 weken was mijn auto gemaakt.
Niet total loss voor mij dus maar wel snel geregeld door beide verzekeringen.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 05:55

Mijn auto is 3,5 jaar geleden economisch total loss verklaard. Had hem toen net 3 weken :+ Een mevrouw met haar moeder en zoontje kwamen van een parkeerplaats afrijden en reden mij in de flank.

De boel was toen binnen een maand ook wel afgerond. De auto had toen nog geen naam, maar toen het schadeherstelbedrijf vroeg of ik "het wrak" nog wilde hebben, had ik ineens een naam voor de auto.

Wrakkie rijdt nogsteeds prima. Door dit ongeval is het zo ongeveer de goedkoopste auto die je kunt hebben. Toen vond ik het verschrikkelijk, maar achteraf blijkt het wel voordelig :+

Beat drums, not people!

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 07:37

Ik had mijn nieuwe auto (3 jaar oud) nog geen 800 km, dus nog geen maand. Rijdt er iemand met een aanhanger tegenaan. Schuld was duidelijk, ik zat in de woonkamer thuis te werken en zag het gebeuren. Er zat dus geen bestuurder in de auto. Hier hoefde ik niets voor te schieten, betrokkene was bij dezelfde partij verzekerd.
Ik had de auto net 45 minuten terug, rijdt er een kind tegenaan, wederom zat er geen bestuurder in de auto. Ouders deden ook niet moeilijk, maar nu moest ik wegens andere partij mijn eigen risico voorschieten. Dit kreeg ik na ongeveer een maand terug.
Bij allrisk hoef je bij reparatie vaak alleen je eigen risico voor te schieten. Bij wa gaat het anders en moet je wachten totdat de tegenpartij akkoord geeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

bokker01
Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 16:55

Nou vandaag weer contact gehad met het schadebedrijf. Ze hadden nog steeds niks gehoord van de verzekering. Het gaat dus om de verzekering van de tegenpartij waarmee ik contact had. Haar verzekering had namelijk gezegd dat zij contact gingen opnemen met het schadebedrijf om een afspraak in te plannen voor de expert. Dit was dus nog steeds niet gebeurt. De verzekering weer gebeld hoe dit toch kan. Meneer aan de telefoon vertelde dat de schade gemeld was en de schadepapieren binnen waren maar dat er niet stond dat zij een afspraak zouden inplannen voor de expert :+ . Is toch maar goed dat ik dan bel.

Nou de expert komt aankomende vrijdag voor mijn auto. Hoe werkt dat? Ik vroeg aan meneer aan de telefoon of ik daar bij moest zijn en dat hoefde dus niet zei hij. Waren jullie hierbij of is dit niet nodig? En krijg je diezelfde dag nog ''uitslag''? Of moet je hier dan ook weer op wachten? Ik ben wel benieuwd wat hij zal zeggen namelijk.

:)

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:24

Ik was er wel bij, juist omdat ik wist dat mijn auto total loss verklaard zou worden, maar nog wel te repareren zou zijn. Dus daarmee kon ik die discussie gewoon direct in gang zetten en zo mijn auto redden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Iris82
Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:37

Je hoeft er niet bij te zijn. De expert gaat de dagwaarde berekenen en kijken of ie evt economisch TL gaat. Soms weet de garage dat gelijk te zeggen als je de auto weer ophaalt, soms belt de expert dezelfde dag nog, soms moet je enkel dagen wachten.

Source: ex-autoschadebehandelaar

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:18

Ik heb het 2x gehad dat ik aangereden werd terwijl ik (en anderen) stil stonden voor het rode licht. De eerste keer met een nog vrij nieuwe auto, die was ook niet total loss daardoor en alles werd netjes vergoed. De tweede keer met een oude auto. De schade werd geschat op 1200 en daarmee zou de auto ook total loss zijn. Heb toen gevraagd om het op 1100 te zetten, zodat ik ermee kon blijven rijden, zat alleen een deuk in een achterdeur (opel combo) . Heb de schade ook niet laten repareren. Geld werd wel pas na een paar maanden uitbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:44

Cera_D schreef:
Ik heb een maand of 2 geleden echt exact hetzelfde mee gemaakt, alleen dan met een yaris ipv een aygo ;) . Voor een rood stoplicht, andere auto erboven op en bij ons flinke schade. Ook meteen total loss verklaart (vond ik ook raar geregeld, die man had niet eens onder de auto gekeken), aangezien het de oude auto van mijn schoon oma was (ook pas 4 maanden in ons bezit) toch ervoor gekozen om de auto zelf te houden en te laten repareren. Echter reed onze auto nog perfect alleen was de achterkant echt kapot, uiteindelijk 200euro bij moeten leggen maar dat had ook wel gemoeten als we een nieuwe hadden gekocht.

Ik vond de afhandeling redelijk goed geregeld, al met al heeft het een maand geduurd en dat is incl de bedenk tijd die wij hadden genomen (en de zoektocht naar een garage gek genoeg om het te doen :+ ). Vanaf het moment dat wij lieten weten dat we de auto zelf wouden houden stond het geld binnen een week op onze rekening.


Heb je alles laten nakijken? Ook de versnellingsbak etc? Kan best zijn dat daar nu een kleine scheur in zit of het net niet mooi meer past waardoor dit veel sneller gaat slijten en dergelijke. De schade is vaak groter dan je ziet/denkt.

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:28

DeMolenhoek schreef:
Cera_D schreef:
Ik heb een maand of 2 geleden echt exact hetzelfde mee gemaakt, alleen dan met een yaris ipv een aygo ;) . Voor een rood stoplicht, andere auto erboven op en bij ons flinke schade. Ook meteen total loss verklaart (vond ik ook raar geregeld, die man had niet eens onder de auto gekeken), aangezien het de oude auto van mijn schoon oma was (ook pas 4 maanden in ons bezit) toch ervoor gekozen om de auto zelf te houden en te laten repareren. Echter reed onze auto nog perfect alleen was de achterkant echt kapot, uiteindelijk 200euro bij moeten leggen maar dat had ook wel gemoeten als we een nieuwe hadden gekocht.

Ik vond de afhandeling redelijk goed geregeld, al met al heeft het een maand geduurd en dat is incl de bedenk tijd die wij hadden genomen (en de zoektocht naar een garage gek genoeg om het te doen :+ ). Vanaf het moment dat wij lieten weten dat we de auto zelf wouden houden stond het geld binnen een week op onze rekening.


Heb je alles laten nakijken? Ook de versnellingsbak etc? Kan best zijn dat daar nu een kleine scheur in zit of het net niet mooi meer past waardoor dit veel sneller gaat slijten en dergelijke. De schade is vaak groter dan je ziet/denkt.


Jazeker, onze eigen garage heeft alles nagelopen :o

Merlen
Berichten: 1581
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:51

Klopt van die versnellingsbak.
Deze had bij ons ook gevolgschade van de aanrijding en daar was niet naar gekeken.

bokker01
Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-20 17:01

Even een korte update :)

Inmiddels weet ik de dagwaarde van mijn auto :) . Ik ben dik tevreden! Mijn auto is verkocht met schade aan een opkoper. Vandaag mijn auto leeggeruimd, toch wel jammer van mijn auto maar ik kan me nu gaan focussen op het kopen van een andere auto. De auto wordt als het goed is binnen 5 werkdagen opgehaald bij de garage. Mij werd verteld dat de opkoper contact zal opnemen met mij en zal mij dan de restwaarde uitbetalen. De dagwaarde zal de verzekering van de tegenpartij dan aan mij uitbetalen. Ik ben benieuwd hoelang dat zal gaan duren. Zojuist net nog even contact met hen gehad, het zal 10 werkdagen duren voordat zij het expertise rapport binnen hebben en dan moet de uitbetaling in gang gezet worden.
We zullen het zien :o

:)

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:00

Fijn dat het bij jou opgelost is en een fijn bedrag is. Hier vandaag ook schade mogen ontvangen, auto stond voor mijn deur geparkeerd, en waarschijnlijk financieel totalloss. Ik zet hier even een stipje zodat ik het later nog terug kan lezen waar nodig.
Morgen komt de schade expert naar het autobedrijf waar mijn auto nu staat. Ik ben benieuwd.

bokker01
Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-20 20:54

Loeky01 schreef:
Fijn dat het bij jou opgelost is en een fijn bedrag is. Hier vandaag ook schade mogen ontvangen, auto stond voor mijn deur geparkeerd, en waarschijnlijk financieel totalloss. Ik zet hier even een stipje zodat ik het later nog terug kan lezen waar nodig.
Morgen komt de schade expert naar het autobedrijf waar mijn auto nu staat. Ik ben benieuwd.


Wat vervelend -O- . Wat was er precies gebeurd als ik mag vragen?

:)

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:00

[ img ]
Auto wilde achteruit wegrijden maar mijn auto stond daarvoor in de weg helaas.

bokker01
Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-20 17:59

Oooh wat balen zeg |( !! Dat doet echt effe zeer.
Heb je al iets gehoord van de expert?
Hopelijk gaat het een beetje vlot.

:)

rommulus
Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Auto economisch total loss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:30

Oef heb je even ??

Korte versie.
Mevrouw zag ook de knalrode caddy niet waar ik mee stil stond voor een rotonde.
Haar auto total loss caddy nieuwe bumper en ik in de kreukels (loop nog met de gevolgen).
Auto gebeuren was met een paar weken afgerond, in mijn geheugen geloof dat de nieuwe bumper er met 1,5 week alweer onder hing.

De lichamelijke schade....
Dat heeft ruim 12 jaar geduurd en nog ben ik afgekocht met een flut bedrag.

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:31

bokker01 schreef:
Oooh wat balen zeg |( !! Dat doet echt effe zeer.
Heb je al iets gehoord van de expert?
Hopelijk gaat het een beetje vlot.

Ja expert is vandaag langs geweest bij het schadebedrijf waar ik mijn auto neergezet heb. Ik kan er voor nu veilig in rijden met de deuken die er in zitten, volgende week hoor ik het precieze plan van aanpak. Zij zien het toch positief in, gelukkig.
Ik zet zelf de druk op de verzekering van de tegenpartij. Mijn 'voordeel' is dat het een bedrijfstaxi was van een grote keten, dus dan is dat wat makkelijker.


Au jeetje rommulus, beterschap. 12 jaar ook, oef :(:)


rommulus
Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:59

Loeky01 schreef:
Au jeetje rommulus, beterschap. 12 jaar ook, oef :(:)


Het misselijke spelletje van de langste adem van verzekeraars.
Volgens berekening van mijn eigen advocaat heb ik ca een 10e gekregen van wat ik had moetten krijgen.
Maar na 12 jaar was ik er klaar mee...
Wat dat betreft hadden ze gewonnen...

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter