je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:28

Babootje schreef:
Nikass schreef:
Overigens slaat jouw theorie wat mij betreft helemaal nergens op; dus Jezus, die jood is, accepteert geen joden?


Nikass, bedoelde je deze vraag?


Ja, excuses voor de wat lompe formulering :o


Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:41

elnienjo schreef:
Ik zou uitleggen dat de christenen zich de feestdagen van heidenen hebben toegeeigend, maar dat wat er werkelijk gevierd wordt met de groenblijvende boom met lichtjes is dat we de donkerste dag van het jaar gehad hebben en weer richting verlenging van de dagen gaan.

Dit is wat ik mijn zoon ook ooit mee gegeven heb. Op school kreeg hij het religieuze verhaal mee, wat ik thuis ook heb geprobeerd uit te leggen, maar hij kon zich daar helemaal niet in vinden. Dus ben ik daar maar mee gestopt. Wij doen overigens helemaal niets aan religieuze feestdagen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:55

Het is nog lang geen Kerst, maar komende zondag is het wel eerste Advent.

Er zijn in het Latijn (en aanverwante talen misschien ook wel) twee verschillende woorden voor 'toekomst'.
Het ene is verwant aan het Engelse woord 'future', en heeft een bijklank van 'groeien, worden' - wat nu nog een beukenootje is, of 'een kleine beukentak', kan een honderd jaar oude woudreus worden. Maar je kunt ook zeggen, iets negatiever, dat het een voortzetting is, 'meer van hetzelfde'.

Advent komt van het andere woord voor toekomst: als in het Franse avenir. Hier gaat het om het onverwachte, iets dat op je toekomt en 'van buitenaf komt binnenvallen'. Advent is zogezegd onverwacht.
(De tijd zelf niet, ieder jaar wordt het eerst donker en dan komt Advent... Maar qua inhoud wel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 10:25

Hier is het zelfs met advent een gedichtje voorlezen in de kerk en een kaarsje aansteken. De kinderen vinden het gewoon ook leuk om te doen, niet meteen iets gelovigs in hun beleving.
En dan de kerstboom...na sinterklaas, komt die gewoon het huis binnen en ook hier hebben we wel verteld dat die is om te donker te verdrijven( inderdaad het verhaal van de kortste dag). Bij sinterklaas moet je inderdaad als ouders wel meedoen.... maar bij ons geen extreme grote en dure kado's we geven een kado volgens de regel van 4 :
iets wat je nodig hebt,
iets om te lezen,
iets om te spelen,
en iets om te snoepen.
daarnaast krijgen ze van opa en oma nog elk een kadotje en dan is het welletjes!
Het is bij ons duidelijk minder dan in de klas, maar ze zijn wel oprecht blij en gelukkig met wat ze hebben. De computer games blijven hier nog even weg, ik ben van menig dat het zelf iets bedenken heel goed is voor het spel en de geest van een kind.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Niwla
Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:21

Schemerdier schreef:
Iedereen doet wat hij wil doen, maar ik vind persoonlijk wel dat als je kinderen hebt en ze in deze tijden niet laat meedoen aan de populaire gebeurtenissen als sinterklaas of kerstmis, dat je ze wel tekort doet.

Niet omdat ik de gebeurtenis op zich zo belangrijk vind, maar omdat er op school naartoe gewerkt wordt enz en als je dan zelf thuis niets doet en geen cadeautjes kan tonen/delen aan je klasgenootjes, vind ik dat nogal zielig voor het kind, zeker als hij de enige in de klas is die niet meedoet.

Geinige stelling. Ik dacht eerst: "Ja, dat vind ik ook!" Maar dat gaat dan expliciet over Sinterklaas en Kerst. Maar waar stop je dan?

Dat Halloween zo'n ding wordt in Nederland ben ik echt niet blij mee. Dat hele feest druist zo gigantisch in tegen wat ik geloof en wil delen met mijn kinderen, dat ik weiger daar aan mee te doen.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:41

Ik heb zelf geen kinderen.Maar nu ik dit allemaal lees krijg ik wel het idee dat het tamelijk belangrijk kan zijn ze op een school te doen met ongeveer dezelfde achtergrond als je zelf hebt ,omdat je je anders flink kunt gaan ergeren aan ideeen die ze op school meekrijgen en waar je dan steeds thuis over zou moeten gaan discussieren en weerleggen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:49

Niwla schreef:
Geinige stelling. Ik dacht eerst: "Ja, dat vind ik ook!" Maar dat gaat dan expliciet over Sinterklaas en Kerst. Maar waar stop je dan?

Dat Halloween zo'n ding wordt in Nederland ben ik echt niet blij mee. Dat hele feest druist zo gigantisch in tegen wat ik geloof en wil delen met mijn kinderen, dat ik weiger daar aan mee te doen.

Je hoeft toch niets te geloven om wat aan halloween te doen? Het is gewoon een traditie die is ontstaan tijdens de oogstfeesten in het vroegere Ierland.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:52

Goh, Halloween is gewoon een commerce, net zoals valentijn, ook pasen en kerst vind ik dat voor een groot deel.

Niwla
Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:19

Of ik nou geloof of niet, ik vind Halloween überhaupt geen geschikt kinderfeest. Waarom zou ik mijn kinderen angst aan willen jagen door afgehakte armen, dode mensen, graven en weet ik veel wat allemaal?
Daarnaast staat het haaks op wat ik geloof, namelijk dat Jezus de dood heeft overwonnen. Dan voelt het verkeerd om de dood te gaan vieren.

Maar dat is misschien te veel off topic. :+

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:31

Juist door er een feest van te maken wordt het minder beladen en het is juist leuk om te griezelen.
Het is toch ook juist mooi dat op 31 oktober de geesten van de overleden dierbaren dichter bij hun naasten zijn volgens deze traditie? Dát vind ik een troostvol geloof.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:07

anjali schreef:
Ik heb zelf geen kinderen.Maar nu ik dit allemaal lees krijg ik wel het idee dat het tamelijk belangrijk kan zijn ze op een school te doen met ongeveer dezelfde achtergrond als je zelf hebt ,omdat je je anders flink kunt gaan ergeren aan ideeen die ze op school meekrijgen en waar je dan steeds thuis over zou moeten gaan discussieren en weerleggen.


Je kan je nageslacht ook meegeven dat iedereen een eigen invulling geeft aan wel of niet geloven en hoe. Dan kan je gelijk mooi bespreken dat dit mag en dat een lieve god mensen daar ook vrijheid in geeft.

In hun latere leven gaan ze namelijk ook alles en iedereen tegenkomen en dan is het een goede levensles dat je er niet altijd over hoeft te discussiëren.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:26

Nou ik begrijp heel goed dat je niet met alle hypes mee wil doen. Vooral omdat het allemaal zo commercieel is en het leven alleen nog lijkt te gaan om materialisme. -O-
Feesten zonder enige inhoud zijn toch juist wat minder waardevol lijkt mij.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:49

elnienjo schreef:
Juist door er een feest van te maken wordt het minder beladen en het is juist leuk om te griezelen.
Het is toch ook juist mooi dat op 31 oktober de geesten van de overleden dierbaren dichter bij hun naasten zijn volgens deze traditie? Dát vind ik een troostvol geloof.


Dat kan je vinden, maar ik geloof dat dus niet :)

Wij herdenken alle overledenen op eeuwigheidszondag. Laatste zondag voor advent.

Halloween vieren wij ook niet. Ook omdat we het niet in ons geloof vinden passen.
Maar ik heb sowieso een hekel aan al die overgewaaide dingen uit Amerika. Idem dito met de nieuwe hypes van babyshowers en genderrevealparty’s :')

[o]

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:46

Ik geloof ook niet echt, ben hoogstens agnostisch, maar vind de manier van herdenken zoals met halloween en dia de los muertos erg tot mijn verbeelding spreken.

Sizzle
Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:52

Wij doen ook niet aan holloween of sint Maarten omdat we niets mee hebben. Sommige kinderen in de straat doen het wel, andere niet. De een komt met halloween, de ander met St Maarten, een ander nooit. Daar doet echt niemand raar over.
Als mijn kind uit zichzelf vraagt of ze met een vriendje langs de deur mag in onze directe buurt voor snoep dan zal ik het ook niet verbieden. Ik vind dat soort dingen gewoon te onbelangrijk om daar mijn mening over te uiten. Je doet er niemand kwaad mee uiteindelijk.

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 22:01

anjali schreef:
Ik heb zelf geen kinderen.Maar nu ik dit allemaal lees krijg ik wel het idee dat het tamelijk belangrijk kan zijn ze op een school te doen met ongeveer dezelfde achtergrond als je zelf hebt ,omdat je je anders flink kunt gaan ergeren aan ideeen die ze op school meekrijgen en waar je dan steeds thuis over zou moeten gaan discussieren en weerleggen.


Ja dat is echt waar!. Ik zat als protestant op een oud gereformeerde school, gewoon omdat die het dichtste bij was!. Echt wat je daar meemaakt als kind...dat is niet gezond voor een jonge geest :o .
Daar heb ik wel de school mede op uitgezocht , hij staat het dichtste bij en is zeker modern in vele opzichten en daar ben ik heel gelukkig mee. Als ik mijn kind ophaal is die niet bang van het verhaal uit de bijbel of dat wat de meester vertelde. Maar als er schapenwolkjes voorbij drijven zegt hij op welke wolk zou hij zitten, en dat zus zecht ja toch goed van jezus dat we zoveel vrij van school hebben door hem ;) ( ja echt dan lig je toch krom van het lachen en zo heel serieus besproken!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 22:03

Niwla schreef:
Of ik nou geloof of niet, ik vind Halloween überhaupt geen geschikt kinderfeest. Waarom zou ik mijn kinderen angst aan willen jagen door afgehakte armen, dode mensen, graven en weet ik veel wat allemaal?
Daarnaast staat het haaks op wat ik geloof, namelijk dat Jezus de dood heeft overwonnen. Dan voelt het verkeerd om de dood te gaan vieren.

Maar dat is misschien te veel off topic. :+


Nee, dat is het niet....zo denk ik er ook over ( ze mogen ook geen griezelfilm zien van kijkwijzer hoor!).

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:03

anjali schreef:
Ik heb zelf geen kinderen.Maar nu ik dit allemaal lees krijg ik wel het idee dat het tamelijk belangrijk kan zijn ze op een school te doen met ongeveer dezelfde achtergrond als je zelf hebt ,omdat je je anders flink kunt gaan ergeren aan ideeen die ze op school meekrijgen en waar je dan steeds thuis over zou moeten gaan discussieren en weerleggen.

Of andere inzichten krijgen. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 14:24

Andere inzichten vind ik niet zo erg, zelf ben ik er ook een met andere inzichten gelukkig maar!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:38

kwita schreef:
Andere inzichten vind ik niet zo erg, zelf ben ik er ook een met andere inzichten gelukkig maar!


Alleen door ook andere inzichten mee te krijgen kun je uiteindelijk toch ook echt voor het geloof kiezen?

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:00

Tiggs schreef:
kwita schreef:
Andere inzichten vind ik niet zo erg, zelf ben ik er ook een met andere inzichten gelukkig maar!


Alleen door ook andere inzichten mee te krijgen kun je uiteindelijk toch ook echt voor het geloof kiezen?

Dan moet het wel om hardcore sekteachtige indoctrinatie gaan wil je nuchtere verstand je in de steek laten lijkt me.

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:55

"Kijken en vergelijken" maakt uiteindelijk dat je een echte keuze maakt.

(Ook veel meer een keuze dan als het eerst "slikken of stikken" was, en daarna een uiterst oprecht 'dit blief ik niet'.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 10:45

elnienjo schreef:
Tiggs schreef:

Andere inzichten vind ik niet zo erg, zelf ben ik er ook een met andere inzichten gelukkig maar!


Alleen door ook andere inzichten mee te krijgen kun je uiteindelijk toch ook echt voor het geloof kiezen?

Dan moet het wel om hardcore sekteachtige indoctrinatie gaan wil je nuchtere verstand je in de steek laten lijkt me.[/quote]

Nou geloof me dat oud gereformeerde geloof in de jaren 80 was echt slikken of stikken, en ook echt haat zaaien zo kon ik God niet zien....en ja dan maak je keuzes hoe jong je ook bent. Nog steeds zeg ik dat is echt slecht voor een kindergeest kinderen angst en haat zaaien! er was een reünie toen ben ik het gesprek aan gegaan met de leraar die toen het ergste was Maar nog steeds geloven in zijn eigen extremistische gedachten...En het nog steeds zo uitvoeren...dat is wel erg we zijn 30 jaar verder en nog steeds geeft hij kinderen en haat mee! Ik heb wel een gesprek gehad met het schoolhoofd van nu, ze zou in gesprek gaan met hem, of het wat oplevert???

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, ComscoreBot, Hjartje, Koekie_186, Larissa123, spookyskippy, Vinny12511 en 134 bezoekers