[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:55

Altijd een lastig punt vind ik. Eerste date zou ik er niet over beginnen. Maar mocht ik via internet gaan daten, dan zet ik het wel in mijn profiel.

Ik denk dat vroeg duidelijkheid vooral handig is als je bijvoorbeeld zeker weet dat je ze niet wil, of als je het zeker weet en binnen een bepaalde termijn zou willen beginnen. Dan is het voor die ander duidelijk lijkt me.

Bij veel wat er tussenin zit hoef je niet persé vroeg te zijn denk ik. Je kunt natuurlijk gewoon kijken hoe je relatie zich ontwikkeld. Er zijn zat mensen die het niet zeker weten of daar niet mee bezig zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:43

Ik denk wel dat het van de leeftijd afhangt hoor. Moet je op je 19e uitsluitend relaties aangaan waarvan je verwacht dat ze "voor altijd" zijn? Mag je niet gewoon een beetje "oefenen"? Ik ben nu met iemand waarvan ik wel serieus denk dat er iets langdurigs in zit en ik ben super blij dat ik er intussen best goed uit ben hoe je een goede relatie onderhoudt. Ik heb best wel exen namelijk met een kinderwens maar die hebben me ook gewoon dingen geleerd en ik heb een leuke tijd met ze gehad. Helemaal als je 19 bent en eventuele kinderen zitten er de komende jaren toch niet in (vanwege studie ofzo) dan is het imo best wel onzin om daar al je relatie op af te kappen voor iets wat de komende jaren gewoon niet aan de orde is.

Als je echt eind 20 / begin 30 bent (of nog ouder) is het wel iets wat dichterbij je staat dus dan is het wel verstandig om er vroeg over te beginnen. Maar als 19 jarige? Nee joh.

Ik had op mijn 14e een vriendje van 16 die al helemaal had bedacht dat ie 4 kinderen wilde met mij enzo, achteraf gezien was dat eigenlijk behoorlijk creepy :')

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:00

Met mijn huidige vlam werd dat besproken op de eerste date toen we in bed gevallen waren.

Op mijn leeftijd én met spaanse mannen is dat een dingetje wat heel snel duidelijk moet zijn, vind ik. :)

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:28

Mijn allereerste vriendje begon na een maand over hoe we later zouden samenwonen en dan trouwen en dan heel veel kinderen zouden krijgen. Hij had zelfs al namen klaar.
We waren TWAALF. We hadden verdorie nog niet eens gezoend :')
Ik wist toen nog niet dat ik kindvrij wou blijven, maar ik ben daar zó op afgeknapt, heb het vrij snel daarna uit gemaakt.

Bespreken dat je in de toekomst graag kinderen wil snap ik heel goed, daar zou ik ook niet al te laat in de relatie mee aankomen.
Maar al hele plannen hebben over het aantal kinderen, namen en weet ik het allemaal, zonder dat je weet hoe je partner er instaat zou ik echt wel een soort van creepy vinden. (en niet alleen op mn 12e, maar ook gewoon als volwassen vrouw)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:45

Dat was toen op mijn 17de het geval idd
Het werden er twee en hij zou ze heel graag naar familieleden hebben genoemd
Succes, :evaw:

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:54

Sonja_vR schreef:
Dat was toen op mijn 17de het geval idd
Het werden er twee en hij zou ze heel graag naar familieleden hebben genoemd
Succes, :evaw:


Oh fijn ja :') deze beste jongen heeft ook al namen bedacht en hij wil 3 kinderen.. Ik vind het ook maar creepy en ik zou heel hard rennen als dat mij zou gebeuren. Maar zij is tot over haar oren verliefd dusja, komt vanzelf goed (hoop ik voor haar).

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:56

Ok, namen al bedacht hebben vind ik idd wel creepy :')

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:00

Haha, ja dat is wel vreemd ja.
Dat is meer iets wat je doet als je 6 bent en met je buurmeisje/jongen wil trouwen :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:11

Mijn toenmalige vriend was 24 , maar goed, die had achteraf wel meer dingen dat ik dacht >;)

Hopemyday
Ach , waarschijnlijk hebben Ze dan redelijk hetzelfde plan ;)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:24

Hebben jullie dat topic gelezen over obstetrisch geweld? :oo Nog een reden om niet aan kinderen te beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:58

Captain schreef:
Hebben jullie dat topic gelezen over obstetrisch geweld? :oo Nog een reden om niet aan kinderen te beginnen.

Ja, gadver. Ik wilde ze al niet, maar met die horrorverhalen staat de boel helemaal op slot.

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:02

Waar hebben jullie het over? :+

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:06


Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:14

Wooww ik haakte al af bij de intro :r

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:16

Wat triest dat gynaecologie nog steeds zijn mysogyne wortels niet afgeschud heeft.
Net als vroeger in de negentiende eeuw, vrouwen zijn niet de patiënt : ze zijn alleen het vehikel dat nodig is voor de baby waar het om draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:18

Die van die katheter.. als ze dat bij mij zouden doen en ik roep nee, vrees ik dat mijn vriend die arts een rotschop zou verkopen. Bizarre praktijken zeg. Nog een reden er niet aan te beginnen. Bevallen is al horror genoeg, hoef ik die middeleeuwse behandeling niet nog eens bovenop te hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:43

Ik denk dat het ook een beetje van 2 kanten komt. Dat je tegenwoordig "terug naar je oervrouwelijkheid" moet ofzo en dat als je het niet "zelf" doet je dan gefaald hebt.
Dus ik zie best wel gebeuren dat er soms dingen gebeuren waar je niet expliciet toestemming voor hebt gegeven maar wat anders misschien tot een dode baby leidt en dan ben je weer nalatig geweest :+
Gelukkig zijn er dingen die je daaraan kan doen zonder dat de kwaliteit van de zorg eronder lijdt.

Het zou een hoop schelen als mensen het een en ander uitzoeken vóór ze zwanger worden. En dat we (weer) afstappen van het idee dat natuurlijk met himalayakaarsjes bevallen beter is.
Hier een artikel dat beide kanten belicht :j
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b9480862/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:59

Magrathea schreef:
Ik denk dat het ook een beetje van 2 kanten komt. Dat je tegenwoordig "terug naar je oervrouwelijkheid" moet ofzo en dat als je het niet "zelf" doet je dan gefaald hebt.
Dus ik zie best wel gebeuren dat er soms dingen gebeuren waar je niet expliciet toestemming voor hebt gegeven maar wat anders misschien tot een dode baby leidt en dan ben je weer nalatig geweest :+
Gelukkig zijn er dingen die je daaraan kan doen zonder dat de kwaliteit van de zorg eronder lijdt.

Het zou een hoop schelen als mensen het een en ander uitzoeken vóór ze zwanger worden. En dat we (weer) afstappen van het idee dat natuurlijk met himalayakaarsjes bevallen beter is.
Hier een artikel dat beide kanten belicht :j
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b9480862/
Het zou ook gewoon een hoop schelen als mensen weer zouden gaan luisteren naar degenen die er verstand van hebben en dit soort dingen op dagelijkse basis meemaken: artsen en verloskundigen. Dat is iets wat je natuurlijk over de gehele linie ziet in de gezondheidszorg, en in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld het onderwijs: iedereen denkt dat ze met een rondje googlen en een beetje rondneuzen op Instagram meer verstand van zaken hebben dan mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben, midden in het vak staan, sparren met vakgenoten etc. Betekent niet dat er geen horken tussen zitten die dingen doen die niet horen - dat verhaal van die katheter vind ik bijvoorbeeld vrij schokkend -, maar ze gaan je geen weeënopwekkers toedienen als het allemaal zo vreselijk soepeltjes verloopt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:06

Er worden ook gewoon grote fouten gemaakt daar hoeven we denk ik niet over te discusieren. Het lijkt me meer dan terrecht dat dit vaker uitgesproken wordt. Ze wilde mijn moeder bijv een veel te zware behandeling geven voor een tumor omdat ze (zogenaamd) niet ‚wisten‘ dat andere ziekenhuizen haar veel gerichter konden behandelen. Ik hoop ergens dat het zogenaamd was want als ze dat echt niet wisten is dat gewoon nog schandelijker, het ging niet over cutting edge wetenschap of zo. Ze kwam er domtoevallig achter dat het bestond en heeft zich laten doorverwijzen.

Anderzijds zijn er ook de aangedikte verhalen die wellicht ook echt zo voelen maar ontstaan zijn uit emoties Het zal niet altijd eenvoudig zijn een goed beeld te krijgen wat er nu echt gebeurd is.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:16

Maar er even over communiceren voordat het gedaan wordt mag toch op zijn minst wel even.


Ik heb zelf vergelijkbare ervaringen. Zware operatie, nu ongeveer een jaar geleden. (geen bevalling overigens)
Sommige artsen zijn gewoon echt grof. Je bent een nummer. Je. moet mee volgens het standaardprotocol. Als dat om de een of andere reden bij jou niet gaat ben je "lastig".
Voorbeeld: Bij mij spelen er verschillende medische aandoeningen. Het advies van de arts voor de ene aandoening stond volledige haaks op het advies van een andere arts voor een andere aandoening.
Dat wou ik bespreekbaar maken, want het totale plaatje moet dan gewoon even in ogenschouw genomen worden. Ik werd nog net niet afgebekt dat ik gewoon moest doen wat ze zeiden... "Of wou ik misschien dood ofzo, of blijvende klachten houden???" Nou nee, niet bepaald eigenlijk. Maar helaas geldt dat voor die andere aandoening net zo goed...

Nog een voorbeeld. Ik blijk nogal bizar op morfine te reageren. Ik wordt er niet suf en slaperig van, maar hyperalert. En het werkt maar heeeeeel beperkt pijnstillend bij mij.
Dat schijnt een enkele keer voor te komen. Leerde ik later. Bij een heel klein percentage van de mensen. Toen ik al uit het ziekenhuis was. En thuis met de voorgeschreven morfine alsnog heel erg in de problemen kwam.
Dat bespreekbaar proberen te maken bij de pijnstillingsmensen: "Ach mevrouwtje, doet u nu toch eens niet zo eigenwijs. Ik doe dit werk al 20 jaar, dus ik weet echt wel wat het beste voor u is." "gewoon thuis goed veel slaaptabletten erbij, komt best goed" (In het ziekenhuis serieus een week niet geslapen, onder invloed van die morfine dus. Zie het maar als een vorm van extreme speed voor mij)
Toen ik het er later met mijn huisarts over had werd hij plaatsvervangend ziedend.

Maar goed, hij kreeg de rapporten natuurlijk binnen van de ambulancebroeders die mij tot twee keer toe 's nachts thuis op de been hebben moeten helpen, omdat ik met een voor mij riskante medicatiecombinatie naar huis gestuurd ben, een week na de operatie. Een combinatie die voor mij erg link was.
Hij was echt laaiend. Want "je hebt toch zelf aangegeven dat dit niet goed ging??" 'ja' "Zien ze jou aan voor een stuk onbenul ofzo, stel malloten"

Uiteindelijk maar met mijn huisarts zelf de hele pijn-nasleep van de operatie qua medicijnen geregeld, en niet meer met het ziekenhuis.
Ja, het is iets dat niet veel voorkomt op deze manier. Maar de gouden standaard past nu eenmaal gewoon niet altijd in iedere situatie. Het is een basisrichtlijn voor het grote geheel, NIET de beste oplossing voor ieder individu.
En er zijn nu eenmaal mensen die een heel bijzondere combinatie van aandoeningen hebben, die misschien maar 1 op de 10.000 keer voorkomt.
Maar als je zo'n situatie voor je neus krijgt, en de betreffende patient is ook intelligent genoeg om dat zelf uit te kunnen leggen. Wie is zo'n arts dan dat hij zegt dat de betreffende patient ongelijk heeft, wanneer hij zich NIET in de andere aandoeningen verdiept?
Het had mij mijn leven kunnen kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:24

Het lijkt me meer een algeheel probleem, dan enkel bij bevallingen. Als patient ben je een nummer door de enorme druk op de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:36

_San87_ schreef:
Het lijkt me meer een algeheel probleem, dan enkel bij bevallingen. Als patient ben je een nummer door de enorme druk op de zorg.
Maar dus ook door dat soort "instagrammedici" die artsen de les willen lezen. Bij iemand die dan wél een valide reden heeft om dingen bespreekbaar te maken, denken die mensen ook: heb je er weer zo een. :roll:

Ik geloof trouwens wel dat communicatie inmiddels wel onderdeel uitmaakt van de studie geneeskunde. :+ Of in ieder geval wordt er meer aandacht aan besteed dan vroeger.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:41

Dat is al behoorlijk lang zo hoor, mijn moeder vertelde jaren terug al eens dat in Nederland het accent veel meer ligt op patientcommunicatie (in vergelijking met bijv Vlaanderen). Maarja horken houd je altijd, ook al zouden die langzaam uit moeten faseren.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:02

Artsen willen wel vaker niet luisteren is mijn ervaring. :Y)
En het dan gek vinden dat je er op den duur steeds minder vertrouwen in hebt he. :roll:
Hier ging het gelukkig om relatief 'onschuldige' dingen zoals hormonale anticonceptie of een gezin starten op blijven dringen terwijl er duidelijk aangegeven werd dat dat niet werkte.
Of blijven volhouden dat die berg vage klachten hyperventilatie is en dat je maar rust moet houden, die hyperventilatie wordt over 2 maanden 12 en gaat naar groep 8. :+
Klachten aan pols/rug is standaard afgewimpeld met 'overbelast, je moet rust houden' terwijl er nu, 20 jaar later, nog steeds klachten zijn.
Of de keer dat ik melatonine voorgeschreven kreeg terwijl het al lang en breed bekend is dat dat voor mij niets doet, dat ik wat sterkers nodig heb en dan gewoon niets anders willen voorschrijven. :roll:
Gelukkig heb ik dat inmiddels wel erdoor weten te drukken en heb ik voor nood (lees: wanneer ik een periode zo slecht slaap dat ik psychisch ga doordraaien) wat voorgeschreven gekregen waarvoor ik mag bellen en het dezelfde of de volgende dag mag ophalen. :)

Maar echt, wat een gemartel soms om serieus genomen te worden. _-:(

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:05

Bij de kaakchirurg was ik ook een nummer. Ik werd geroepen en ze vertelde me helemaal niet waarom ze iets deden. Was er nog nooit geweest en ik werd zo in een röntgenapparaat gedrukt om een foto te maken van de verstandskiezen en ik had geen flauw idee. Later dacht ik oh dat zal het wel zijn. Na het trekken van de kiezen moest ik rustig overeind komen en voor ik het wist was de chirurg alweer pleite en wist ik van geen toeten of blazen wat ik na de behandeling moest doen.