Woningen vinden wát een drama.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:59

Je ib60 formulier is in principe leidend. Maar ze kunnen daarvan afwijken of extra eisen stellen ben ik achter. Dus op papier voldoende zou toch kunnen betekenen een nee horen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:12

Dank je karuna +:)+

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:38

Loiz schreef:
Myfairytale schreef:

Wij hebben overwogen om ons 2e huis te gaan verhuren.
Maar dan moet dus wel de hypotheek betaald worden én het onderhoud en dan kom je heel makkelijk aan €700,- per maand en hoger helaas. En dan nog geen enkele winst.

Wat ik zeggen wil; de huur is dus niet alleen het onderhoud wat je betaald.

Edit: inmiddels verkocht, wachten op overdracht.


700 euro enkel aan onderhoud?? Want de huurprijs is dan geen 700 he, maar 1200 pm, waarvan even op onze woning gekeken zo'n 450-500 aan hypotheek uitgegeven wordt. Dan houd je dus zo 700 euro over nadat je de hypotheek aftrekt. Meeste verhuurders hebben geen hogere hypotheek dan wij weet ik uit ervaringen (voor gewoon rijtjeshuis of appartement dan he).


Ah ok! Ik dacht €700,- huur betalen ook!
Sorry, heb ik niet goed genoeg gelezen.

Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:28

Je zou ook eens bij Woonpartners Midden-Holland kunnen kijken (die verhuren ook vrije sector), maar weet niet of dat de regio is waar jullie in zoeken.

Zelf heb ik ooit gehuurd via Van 't Hof Rijnland. Die verhuren in meerdere plaatsen (randstad in ieder geval).

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:35

Ik heb ook goede ervaringen met MVGM!

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 16:39

chanicha schreef:
Weet iemand of ze, woningcorporatie, zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling bij je inkomen tellen om een woning te huren?

Sorry TS dat ik inbreek in je topic.



Nee joh, hoef je geen sorry te zeggen. Als we hier dan toch zijn kunnen we elkaar net zo goed helpen. :)
Ik ben nu zelf wel aan t zoeken in de vrije sector we staan nu samen ingeschreven. Dus dat vergroot de kans dan toch wel.

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:29

Dank je!
Heb je al bij Rebo gekeken?

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 19:12

chanicha schreef:
Dank je!
Heb je al bij Rebo gekeken?


Ja, staan veel dezelfde op al op funda, en dan zit je ook altijd met 2 a 3 x borg + huur. Dus dat best wel heftig.

Yessy
Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:44

Rebo rekent max 1 maand huur als borg toch? En soms zelf helemaal niet. Je inkomen moet alleen ruim voldoende zijn, minimaal 4x de huur. Maar ze hebben vaak woningen beschikbaar, bijv https://www.rebohuurwoning.nl/nl/aanbod ... en-64-2039. Deze is 4x huur maar tweede inkomen mag wel 100% worden meegerekend :)

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 19:56

Yessy schreef:
Rebo rekent max 1 maand huur als borg toch? En soms zelf helemaal niet. Je inkomen moet alleen ruim voldoende zijn, minimaal 4x de huur. Maar ze hebben vaak woningen beschikbaar, bijv https://www.rebohuurwoning.nl/nl/aanbod ... en-64-2039. Deze is 4x huur maar tweede inkomen mag wel 100% worden meegerekend :)


Dan had ik de vorige keer net pech was @ funda.. twee x borg en één keer huur. Kwam je even neer op 3400 in één keer.. Vond ik vrij heftig..

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 08:30

gaan ze bij 4 keer huur uit v an bruto of netto inkomen? Want bij netto zijn wel heel veel woningen onbetaalbaar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:48

germie schreef:
gaan ze bij 4 keer huur uit v an bruto of netto inkomen? Want bij netto zijn wel heel veel woningen onbetaalbaar.


Wij huren bij Rebo.
Zitten in een ruime woning in Odijk.
Inderdaad aan de prijs, maar dan heb je ook wel wat. Het is tegenwoordig niet anders.
Ze vragen idd 4,5x de huur(bruto!) geen borg.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:04

MiniMouse schreef:
germie schreef:
gaan ze bij 4 keer huur uit v an bruto of netto inkomen? Want bij netto zijn wel heel veel woningen onbetaalbaar.


Wij huren bij Rebo.
Zitten in een ruime woning in Odijk.
Inderdaad aan de prijs, maar dan heb je ook wel wat. Het is tegenwoordig niet anders.
Ze vragen idd 4,5x de huur(bruto!) geen borg.

Dan is koop de enige optie. Ik ben alleenstaand, kan wel kopen dan, maar niet huren. Lol. Maar even serieus:
Ik heb nu een koopwoninkje, tussenwoning, 3 slaapkamers. Het minimum voor mijn hoeveelheid spullen. Hoewel ik vaak zeg weg te willen ben ik toch blij met koop als ik dit zo lees. En ik zou wel een duurdere koopwoning kunnen kopen, maar niets fatsoenlijk huren. Raar toch.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:47

germie schreef:
Dan is koop de enige optie. Ik ben alleenstaand, kan wel kopen dan, maar niet huren. Lol. Maar even serieus:
Ik heb nu een koopwoninkje, tussenwoning, 3 slaapkamers. Het minimum voor mijn hoeveelheid spullen. Hoewel ik vaak zeg weg te willen ben ik toch blij met koop als ik dit zo lees. En ik zou wel een duurdere koopwoning kunnen kopen, maar niets fatsoenlijk huren. Raar toch.


Je moet het niet betalen bij aanvang die 4,5x bruto. Maar aantonen dat dat minimaal je inkomen is bruto per maand.
Dus als de huur 800€ is. Moet jouw minimaal inkomen zijn (4,5x 800) €3600 bruto per maand.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 19-01-20 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:48

Bij kopen moet je weer 20% eigen inleg hebben.
En de hypotheek kunnen krijgen.
Als alleenstaande is dat ook moeilijk.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:55

MiniMouse schreef:
Bij kopen moet je weer 20% eigen inleg hebben.
En de hypotheek kunnen krijgen.
Als alleenstaande is dat ook moeilijk.


Hoe kom je bij de 20%? Dat hadden wij niet. Je moet wel de kk koper kunnen betalen en je krijgt niet meer 100% taxatiewaarde voor je hypotheek. Maar dat is lang geen 20 procent.

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:04

Ik zie inderdaad dat het wat minder is.
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... hypotheek/

Wij horen alleen maar om ons heen dat het 20% is. Waarschijnlijk omdat de prijzen zo veel hoger zijn.
En je niet meer iets voor de taxatie prijs krijgt.
Dan kom je waarschijnlijk wel aan die 20%...?

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:17

4x je huur als inkomen gaat natuurlijk nergens meer over. 3x is al kantje boord voor de meesten.
Wij huren een doodnormaal rijtjes huis (niet in NL) maar dan hebben we onze beide inkomens op hoogopgeleid niveau nodig om over die 4x te kunnen komen. Dan zal dus zelfs een alleenstaande top manager amper een rijtjeshuis kunnen huren maar wel een alleenstaand huis kunnen kopen 8)7

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:21

Sizzle schreef:
4x je huur als inkomen gaat natuurlijk nergens meer over. 3x is al kantje boord voor de meesten.
Wij huren een doodnormaal rijtjes huis (niet in NL) maar dan hebben we onze beide inkomens op hoogopgeleid niveau nodig om over die 4x te kunnen komen. Dan zal dus zelfs een alleenstaande top manager amper een rijtjeshuis kunnen huren maar wel een alleenstaand huis kunnen kopen 8)7


Wij hebben ons gewoon ingeschreven en wij komen ook niet aan die 4,5x huur, maar toch wel het huis gekregen

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:31

Toen wij nog in NL woonden kwamen we aan onze woning door lang genoeg drammen.
Reageren op woningen die al langer leeg staan en dan iedere week bellen. Uiteindelijk kregen we dan onze zin _O-

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:36

Huizen. Zo frustrerend. Word er gewoon boos van, haha _O-
Het is inderdaad gewoon in die regio niet te doen als je in je eentje bent. Ik heb een heel prima inkomen, ben hoogopgeleid, maar no way dat ik ook maar 2,5 keer de huurprijs verdien van die idioot dure woningen die hier aangeboden worden. Ik zou het echt terecht vinden als ze voor alleenstaanden iets andere eisen zouden hanteren. Ik zoek inmiddels al 7 jaar en ik kom nog nergens ook maar enigszins bij in de buurt.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:25

Alleen is idd nagenoeg onmogelijk iets te vinden. Eisen zijn idioot en ik red het ook domweg niet. Rebo heeft idd mooie woningen. Maar bij hun mag ik onder de 760 huren. En tjsa die hebben ze niet in de regio. Een type maar die komen eens per 2 jaar vrij eentje of zo. Bij de vorige was ik net te laat met reageren. Maar dan heb je een slaapkamer en in totaal 50m2 aan woonoppervlakte. :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:17

Ik heb nog aflossingsvrij. Toen 4 keer mijn bruto jaarinkomen aan hypotheek gekregen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 14:00

karuna schreef:
Alleen is idd nagenoeg onmogelijk iets te vinden. Eisen zijn idioot en ik red het ook domweg niet. Rebo heeft idd mooie woningen. Maar bij hun mag ik onder de 760 huren. En tjsa die hebben ze niet in de regio. Een type maar die komen eens per 2 jaar vrij eentje of zo. Bij de vorige was ik net te laat met reageren. Maar dan heb je een slaapkamer en in totaal 50m2 aan woonoppervlakte. :+



Tsja het is lastig in overleg komt vriendinnetje tijdelijk hier bij men moeder wonen. En gaan we zo verder zoeken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nathe en 161 bezoekers