Woningen vinden wát een drama.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:58

Je wil niet weten wat wij voor ons krakkemikkige bovenwoning in Arnhem betalen :+.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:20

Herkenbaar. Ik zoek al 4 jaar in een iets lagere prijsklasse. Het is er gewoon niet, of huisdieren verboden, of tijdelijk, of minstens twee mensen of verhuurders reageren gewon niet na mail bellen of wat ook enz. De enigen waar ik kon kijken (in vier jaar 6 huizen mogen kijken waarvan drie ik toch niet aan de beurt was) was of zo schimmelig, lekkages instorten en een verhuurder die doodleuk meldt nee we knappen niks op, genoeg mensen die het wel accepteren. Huur 750 euro per maand.

Of geen isolatie, enkel glas, oude ketel, buren stoken voor 300 euro plus, huur 780 per maand. Of zo klein dat er een 1 persoonsbed pasten geen ruimte meer is voor kledingkast. Huur 740 per maand.

Ik hoop ooit eens iets te vinden, het gekke is nu ook ik sta langer op de wachtlijst maar kom in reacties steeds lager uit, was ik eerst bv nr 15 nu vaak 40 plusof erger. Huizen waar 200 plus mensen op reageren met als top 2135 mensen op en lotingwoning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:22

karuna schreef:
Herkenbaar. Ik zoek al 4 jaar in een iets lagere prijsklasse. Het is er gewoon niet, of huisdieren verboden, of tijdelijk, of minstens twee mensen of verhuurders reageren gewon niet na mail bellen of wat ook enz. De enigen waar ik kon kijken was of zo schimmelig, lekkages instorten en een verhuurder die doodleuk meldt nee we knappen niks op, genoeg mensen die het wel accepteren. Huur 750 euro per maand.

Of geen isolatie, enkel glas, oude ketel, buren stoken voor 300 euro plus, huur 780 per maand. Of zo klein dat er een 1 persoonsbed pasten geen ruimte meer is voor kledingkast. Huur 740 per maand.

Ik hoop ooit eens iets te vinden, het gekke is nu ook ik sta langer op de wachtlijst maar kom in reacties steeds lager uit, was ik eerst bv nr 15 nu vaak 40 plusof erger. Huizen waar 200 plus mensen op reageren met als top 2135 mensen op en lotingwoning.


Al gekeken of je een hypotheek kan krijgen? Voor 700 per maand heb je dan een behoorlijke woning.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:33

Dat was eerste idee ook maar nee, nope :n nog niet voor 450 euro permaand. Banken willen mijn geld niet hebben. Geprobeerd, heel hard zelfs inclusief crowdfunding hypotheek maar :n . Botte weigering na vier keer voorbehoud verlenging is een heel leuk huis mijn neus voorbij gegaan. Deweiger reden je kunt het betalen maar je krijgt het niet want over tien jaar .... 8)7 _-:( -O- . |o

De enige huuruitweg die ik had (aangepaste huisjes waar ik als 50 plusser in kon) een daarvan stond al half jaar leeg, nummer twee twee maanden (beheerder werd gek van mijn telefoontjes zo ongeveer) is uit de verhuur, de nieuwe eigenaar gaat verkopen. Eerste staat te koop nu voor 150000. Mijn budget dus. Zo frustrerend. Hypotheek van 350 per maand en ik kan er naar kijken en er niks mee doen. ;(

En zit dus nog steeds in huis van ex maar wegkomen wordt steeds onmogelijker. Gemeente kan niks betekenen, aardig wat instanties hebben hun hoofd gebroken over een oplossing maar niemand kan wat doen. Op moment dat ex het op zijn heupen krijgt sta ik letterlijk op straat. Goddank is die dreiging nu wat weg maar ik moet binnen 8 jaar wat vinden anders ben ik alsnog dakloos. Echt fijn voor je stresslevel zeg maar. 8)7

Ik ben inmiddels de tel kwijt op hoeveel plekken ik ingeschreven sta zowel partikulier als woningbouwverenigingen, vastgoedmagnaten enz

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:11

We hebben nu waarschijnlijk voor 1150 een particuliere woning. Álles wel gloednieuw net gelegd alleen de meubels nog. Dus das dan samen met twee personen wel goed te doen.
Nu even afwachten aangezien we wel drie keer de borg moeten hebben, dus das even kijken. Drie keer borg plus huur.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:52


chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:01

Op MArketplace op Facebook staat een mooie woning te huur, is alleen in De Meern.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:38

Tip: reageer niet via internet maar BEL!!!! Ik kon meteen dezelfde dag nog komen kijken bij een uitgevallen bezichtiging terwijl ik op de 20e plek stond qua reacties. Had de volgende dag de sleutel. Brutaal zijn als je een woning zoekt!

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:48

Hier ook al een jaar aan het kijken voor een andere woning. Wij willen heel graag weg uit ons koophuis. Helaas is alles binnen een dag verkocht of je kan alleen tijdens kantooruren de woningen bezichtigen. Avond bezichtigingen doen de makelaars niet meer aan, want het gaat ze te goed. Beetje lastig als je fulltime werkt en niet in de buurt werkt. En de huizen zijn momenteel flink gestegen in prijs. We blijven zoeken en hopen.....

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:52

Ik zit zelf gelukkig niet in de positie dat ik moet huren, maar schrik me rot van de prijzen en borgeisen. Is het bij huren ook mogelijk om een bankgarantie te regelen? Dat is voordeliger dan zelf de borg op te hoesten.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:56

Haarlem is nog extremer helaas.. zo bizar dat je wel 1000/1500+ (voor meestal een apartement) moet huren hier in de buurt, maar kopen met een hypotheek van 500 kan niet.

Dat je omlaag gaat in slagingskans bij de woningbouw komt vaak doordat vluchtelingen voorrang krijgen. En dus geen 7-10 jaar ingeschreven hoeven zijn om in aanmerking te gaan komen.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 13:36

Loiz schreef:
Haarlem is nog extremer helaas.. zo bizar dat je wel 1000/1500+ (voor meestal een apartement) moet huren hier in de buurt, maar kopen met een hypotheek van 500 kan niet.

Dat je omlaag gaat in slagingskans bij de woningbouw komt vaak doordat vluchtelingen voorrang krijgen. En dus geen 7-10 jaar ingeschreven hoeven zijn om in aanmerking te gaan komen.



Ik gun écht oprecht iedereen een huis en dergelijke. Maar het is wel een beetje wonderbaarlijk dat ik in 5 jaar dat ingeschreven tot 2 jaar geleden om hoog ging in mijn kansen. En nu écht weer ergens p 57 of zelfs lager sta. Dit is best wel zuur, het is inderdaad vreemd dat ik wél elke maand 1100 euro moet kunnen betalen maar geen hypotheek mag afsluiten? Héél vreemd. Het huis is het toch niet geworden we kwamen er niet voor in aanmerking. In verband met dat we het apart niet kunnen betalen.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:44

Dat van de hypotheek is ook belachelijk!
Als je de huur kan opbrengen kan je ook de hypotheek betalen, zijn aparte regels.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:53

chanicha schreef:
Als ik zie dat mijn totaal niet geïsoleerde eengezinswoning ruim 300 euro omhoog gaat als ik er uit ga en op ruim 700 euro komt:?
Ik vind het echt belachelijk dat de corporaties hun gang maar kunnen gaan en datzelfde geldt voor de vrije sector.

Belasting op woningen onder de huurtoeslaggrens is wat ik begrijp hoger dan wat daar boven zit (Dus ipv 715, 750 vragen betekent iets van 100+ meer over houden, dan is betaalbare huur vragen ook niet rendabel ook al zou je dat als verhuurder willen.
Onder die grens verhuren is dus minder aantrekkelijk dan er boven en dan zit je al snel er meer dan iets boven, want ze komen toch wel vol.

Sociale huurmarkt zit net zo hard op slot trouwens, zeker aan de onderkant. Waar ik nu zit zou ik nu ook niet meer in komen en ik vermoed ook niet voor die prijs. Gelukkig zit ik fijn met goede buren en een heel redelijke woningbouwvereniging, en is er dus geen reden om echt weg te willen. Enige reden om weg te willen zou kunnen kopen zijn, maar dat is dan buiten NL ivm prijzen en klimaat en met een hele hoop haken en ogen om op te lossen.

chanicha schreef:
Dat van de hypotheek is ook belachelijk!
Als je de huur kan opbrengen kan je ook de hypotheek betalen, zijn aparte regels.

Hypotheek en dus eigen huis betekent ook eigen onderhoud, etc. doen, ook verplicht zolang je hypotheek hebt en huis dus eigenlijk van de bank "huurt". Dat brengt extra kosten met zich mee die je huurbaas normaal uit de huuropbrengst betaald, maar dat breng jij geheel naar de bank.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 00:17

We staan nu samen ingeschreven verdienen alleen te veel voor sociale huurwoning. Nu in de vrije sector dus duimen maar!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:22

tamary schreef:
chanicha schreef:
Als ik zie dat mijn totaal niet geïsoleerde eengezinswoning ruim 300 euro omhoog gaat als ik er uit ga en op ruim 700 euro komt:?
Ik vind het echt belachelijk dat de corporaties hun gang maar kunnen gaan en datzelfde geldt voor de vrije sector.

Belasting op woningen onder de huurtoeslaggrens is wat ik begrijp hoger dan wat daar boven zit (Dus ipv 715, 750 vragen betekent iets van 100+ meer over houden, dan is betaalbare huur vragen ook niet rendabel ook al zou je dat als verhuurder willen.
Onder die grens verhuren is dus minder aantrekkelijk dan er boven en dan zit je al snel er meer dan iets boven, want ze komen toch wel vol.

Sociale huurmarkt zit net zo hard op slot trouwens, zeker aan de onderkant. Waar ik nu zit zou ik nu ook niet meer in komen en ik vermoed ook niet voor die prijs. Gelukkig zit ik fijn met goede buren en een heel redelijke woningbouwvereniging, en is er dus geen reden om echt weg te willen. Enige reden om weg te willen zou kunnen kopen zijn, maar dat is dan buiten NL ivm prijzen en klimaat en met een hele hoop haken en ogen om op te lossen.

chanicha schreef:
Dat van de hypotheek is ook belachelijk!
Als je de huur kan opbrengen kan je ook de hypotheek betalen, zijn aparte regels.

Hypotheek en dus eigen huis betekent ook eigen onderhoud, etc. doen, ook verplicht zolang je hypotheek hebt en huis dus eigenlijk van de bank "huurt". Dat brengt extra kosten met zich mee die je huurbaas normaal uit de huuropbrengst betaald, maar dat breng jij geheel naar de bank.


Dat is in principe waar, ware het niet dat de hypotheeklasten in deze buurt soms honderden euro's lager zijn per maand dan de huur die je voor een vergelijkbaar huis aftikt. Als je dat verschil zou sparen voor onderhoud kom je prima uit - alleen krijg je die hypotheek vaak niet, terwijl er geen haan naar kraait dat je dat veel hogere bedrag in huur wél maandelijks op moet hoesten omdat goedkopere woningen simpelweg niet beschikbaar zijn. -O-

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:46

Herken ik wel een beetje. Wij verdienen nu een stuk meer dan een aantal jaar terug, waardoor we hebben kunnen kopen. We zijn nu evenveel lasten per maand (en misschien zelfs minder) kwijt als ons huurhuis destijds dat nog niet de helft van het oppervlak van ons huis nu is. Laat staan het gebrek aan tuin. Voor ons was kopen inderdaad veel meer huis krijgen voor je geld. Je moet alleen eerst meer verdienen.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:19

tamary schreef:
chanicha schreef:
Dat van de hypotheek is ook belachelijk!
Als je de huur kan opbrengen kan je ook de hypotheek betalen, zijn aparte regels.

Hypotheek en dus eigen huis betekent ook eigen onderhoud, etc. doen, ook verplicht zolang je hypotheek hebt en huis dus eigenlijk van de bank "huurt". Dat brengt extra kosten met zich mee die je huurbaas normaal uit de huuropbrengst betaald, maar dat breng jij geheel naar de bank.


Hier huur je voor +1200 een rijtjeshuis, wij hebben nét op tijd gekocht 4 jaar geleden en betalen 500 aan hypotheek.. Je kunt me niet vertellen dat de gemiddelde verhuurder 700 euro per maand aan onderhoud uitgeeft :+ iets verschil is natuurlijk logisch, maar zo'n verschil is hier niet ongewoon helaas.. Nou moet ik toegeven dat de vergelijkbare woningen hier in de buurt voor 1-1,5 ton meer verkocht worden dan toen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:19

Je zou inderdaad kopen. Als je soms hoort dat een stekkerdoos aanpassen van 5 euro inkoop en 50 euro werkloon meteen een huurverhoging van 20 euro per maand oplevert. Dan ben ik blij met mijn koopwoning, ook al is het echt geen droomhuis. Eigen onderhoud heb je wel, maar ik kan bepalen wat noodzakelijk is. Ik heb zo vorig jaar het laatste raam enkel glas vervangen en mijn tochtende voordeur. Ja, dat was ook 5500 euro, maar geen huisbaas die het nog wel mee vindt vallen. Ja, het is nog steeds duur en ja, er zijn dingen die je in mijn woning ook 'verouderd of achterstallig' kunt noemen en daar heb ik geen geld voor om het aan te pakken, maar elke verbetering is wel van mij. En kost me 1 malig wat en niet maandelijks.
Maar het is inderdaad wel krom, je mag wel voor 1000 euro huren en niet voor 650 euro een hypotheek afsluiten. Ik weet ook niet of ik nog een woning zou kunnen kopen als ik het nu zou willen doen.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 11:53

Het is idd heel krom op deze manier staan er steeda minder mensen die het huis uit kunnen. Das wel balen, maarja mág gelukkig van mn mams nog 4 jaar thuis blijven als ik t wil..

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:13

Loiz schreef:
tamary schreef:
Hypotheek en dus eigen huis betekent ook eigen onderhoud, etc. doen, ook verplicht zolang je hypotheek hebt en huis dus eigenlijk van de bank "huurt". Dat brengt extra kosten met zich mee die je huurbaas normaal uit de huuropbrengst betaald, maar dat breng jij geheel naar de bank.


Hier huur je voor +1200 een rijtjeshuis, wij hebben nét op tijd gekocht 4 jaar geleden en betalen 500 aan hypotheek.. Je kunt me niet vertellen dat de gemiddelde verhuurder 700 euro per maand aan onderhoud uitgeeft :+ iets verschil is natuurlijk logisch, maar zo'n verschil is hier niet ongewoon helaas.. Nou moet ik toegeven dat de vergelijkbare woningen hier in de buurt voor 1-1,5 ton meer verkocht worden dan toen.


Wij hebben overwogen om ons 2e huis te gaan verhuren.
Maar dan moet dus wel de hypotheek betaald worden én het onderhoud en dan kom je heel makkelijk aan €700,- per maand en hoger helaas. En dan nog geen enkele winst.

Wat ik zeggen wil; de huur is dus niet alleen het onderhoud wat je betaald.

Edit: inmiddels verkocht, wachten op overdracht.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 17-01-20 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Woningen vinden wát een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:20

Mijn ouders verhuren ook, 2 huisjes op dit moment. Bij één leggen ze zelf geld bij, bij het andere huis (meer marktconforme prijs) maken ze ook geen winst op geloof ik. En dan zijn het echt geen grote huizen, meer ideaal voor mensen die alleen zijn of met z'n tweeën.
Gewoon om aan te geven dat verhuren echt niet altijd een vetpot is.

Waar ik nu woon is het ook zo'n ramp. Alle kant en klare woningen gaan door naar expats, want die kunnen het betalen. Enkel nieuwbouw woningen maken mensen vaak nog kans op, vanwege de langere levertijd. Mijn huidige huisje heb ik 5 jaar inschrijftijd voor gehad, maar dat is dan enkel via de studentenwoningbouw. In praktijk betekent dat dus dat je in dit type woning zo'n 3 jaar kan wonen, want na 7/8 jaar ben je wel klaar met je studie en mag je de echte markt op. Waar mijn vriend woont is de prijs ook gigantisch over de kop gegaan. Er is gewoon wel echt wat mis met de woning markt. En bedrijven hier in de regio blijven maar internationals en mensen van buitenaf aantrekken, terwijl de stad al uit z'n voegen barst.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:09

Myfairytale schreef:
Loiz schreef:
Hier huur je voor +1200 een rijtjeshuis, wij hebben nét op tijd gekocht 4 jaar geleden en betalen 500 aan hypotheek.. Je kunt me niet vertellen dat de gemiddelde verhuurder 700 euro per maand aan onderhoud uitgeeft :+ iets verschil is natuurlijk logisch, maar zo'n verschil is hier niet ongewoon helaas.. Nou moet ik toegeven dat de vergelijkbare woningen hier in de buurt voor 1-1,5 ton meer verkocht worden dan toen.


Wij hebben overwogen om ons 2e huis te gaan verhuren.
Maar dan moet dus wel de hypotheek betaald worden én het onderhoud en dan kom je heel makkelijk aan €700,- per maand en hoger helaas. En dan nog geen enkele winst.

Wat ik zeggen wil; de huur is dus niet alleen het onderhoud wat je betaald.

Edit: inmiddels verkocht, wachten op overdracht.


700 euro enkel aan onderhoud?? Want de huurprijs is dan geen 700 he, maar 1200 pm, waarvan even op onze woning gekeken zo'n 450-500 aan hypotheek uitgegeven wordt. Dan houd je dus zo 700 euro over nadat je de hypotheek aftrekt. Meeste verhuurders hebben geen hogere hypotheek dan wij weet ik uit ervaringen (voor gewoon rijtjeshuis of appartement dan he).

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:24

Weet iemand of ze, woningcorporatie, zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling bij je inkomen tellen om een woning te huren?

Sorry TS dat ik inbreek in je topic.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:24

dubbelpost.