Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:58

Ik ben als kind bij mijn grootouders opgegroeid. Zij zijn dus ook een beetje mijn 2de ouders en ik ben stapelgek op hen. 5 jaar geleden is mijn grootvader aan kanker overleden, ik heb dus alleen mijn grootmoeder nog en zij is heel belangrijk voor me.


Mijn 87-jarige grootmoeder heeft gisteren een zware hersenbloeding gehad en ligt op intensieve zorgenn. Ben gisteren avond nog bij haar geweest en ze ligt in coma. Omdat ik zelf verpleegkundige ben op een intensieve, stelde de verpleging voor om bij het familie gesprek van vandaag te zijn, zodat ik de dingen zou kunnen kaderen. Tijdens een telefoon gesprek, gaf mijn oom aan dit niet te wensen en ik heb onmiddellijk gezegd dat ik die wens ging respecteren.

Nu krijg ik een uurtje geleden telefoon dat mijn grootmoeder een hartstilstand gehad heeft. Ze hebben haar nog wel gereanimeerd, maar na gesprek met de kinderen, is beslist om over te gaan tot comfortzorg. Wil dus zeggen dat ik mijn grootmoeder ga verliezen. Ik zou zo graag naar haar gaan, om nog 1 keer te kunnen zeggen dat ik van haar hou en dat ze zo veel voor mij betekent, maar ik mag niet. De broer en de zus van mijn moeder willen niet dat de kleinkinderen afscheid komen nemen. Ik ben kapot en gebroken, hoe kan je zo onmenselijk zijn om iemand te verbieden om afscheid te komen nemen van een geliefde? Ik moet me hier wel bij neerleggen, maar het doet verdomd veel pijn.

Ik weet niet wat ik met dit topic wil, moest het gewoon even van.me afschrijven.


Sani
Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:01

Heb je kunnen vragen waarom zij de kleinkinderen er niet bij willen?

Wat een zware en emotionele gebeurtenis voor jou (en je familie). Ik wil je veel sterkte toe wensen.

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:01

Wat een onzin. Ik zou echt niet weten waarom jij (en de andere kleinkinderen) geen afscheid zouden mogen nemen. Kun je niet met de verpleging afspreken dat jij even naar binnen mag, misschien als broer en zus er niet zijn?

Veel sterkte in ieder geval...

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:02

Waarom zouden ze dat mogen verbieden? Dat is niet aan hen. Dat lijkt m toch echt iets waar je zelf bij bent.
Het is ook jouw oma en dit moment kan maar 1 x. Ik zou dat dus naar oom en rest vd familie aangeven en gewoon gaan.

[o]

mirim
Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:03

Allereerst heel veel sterkte gewenst.
Ik hoop dat je , als de eerste schrik bij de kinderen gezakt is, toch als kleinkind afscheid kan nemen.
Misschien heel voorzichtig een appje sturen naar een oom en tante ? Met daarin de vraag of je afscheid mag komen nemen van je oma, niet als verpleegkundige maar als kleinkind ?

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:03

Als eerste sterkte.

waar zijn jouw ouders in dit verhaal? Die hebben hier ook wat over te zeggen en wat zeggen zij over jouw wens?
Bedenk ook dat jij hier de rest van je leven mee rond blijft lopen.

Niet alle wensen van anderen kan je respecteren.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:04

Ik zou ook gewoon even gaan kijken en als je om het hoekje gluurt of er niemand is,snel even binnen wippen.
Wat een k,u,t situatie.Veel sterkte er mee

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:05

Wat een raar dat je oom en tante de kleinkinderen verbieden om afscheid te nemen. Mag dit zomaar, vraag ik me af.

Zelf zou ik je oom en tante melden dat je afscheid komt nemen en dan, net als ikkedus zegt, gewoon gaan. Deze wens zou ik zeker weten niet accepteren. Iedereen rouwt op zijn/haar eigen manier en afscheid nemen is zo belangrijk daarin.

Silenna
Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:06

Ik zou ook gaan.

cursebreaker
Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:06

Jeetje, wat lijkt me dat echt vreselijk om te horen te krijgen.

Erg bijzonder dat ze je idd op deze manier verbieden om op jouw manier afscheid te nemen.
Kan er idd niet via je moeder een gesprek aangegaan worden? Dat er aangegeven wordt hoeveel het voor jou betekent om dit te kunnen doen? Misschien hebben ze uit schrik/angst reactie deze beslissing genomen en herzien ze hun mening als ze even de tijd hebben gehad om erover na te denken (als je moeder bv. een gesprek met ze aangaat). Ik vraag me sowieso af in hoeverre ze ook het recht daadwerkelijk hebben om je tegen te houden. Zijn er afspraken gemaakt dat zij zulke dingen mogen beslissen? Ik zou idd ook aangeven dat je gewoon graag afscheid wilt nemen en ondanks dat je ook hun wens wilt respecteren het fijn is als zij dat andersom ook doen. Als kleinkind zijnde heb je net zo goed recht om dit te mogen doen. Bizar dat ze dit willen verbieden. Als je het nu hebt over andere familielieden buiten kinderen en kleinkinderen om; ok, kan ik nog inkomen maar zelfs dan heb ik daar al moeite mee. Maar dit is toch naaste familie. Echt heel erg gewoon dat ze hun eigen kinderen, neefjes en nichtjes dit niet willen geven.

Heel veel sterkte sowieso met dit nieuws Y;(

Mijn oma heeft vanaf mijn 7e bij mijn ouders ingewoond en ervoor was ze al dagelijks met ons in de weer als m'n ouders werken waren en sliep ze ook vaak bij mij in bed (m'n opa overleed toen ik 2 was). Moesten m'n ooms eens proberen om me dit te ontzeggen als het moment daar was geweest. Die waren er nooit voor haar, waar mijn ouders en m'n zusje en ik dat wel waren. Dat zou ik niet geaccepteerd hebben (nu is mijn oma helaas overleden toen ik op vakantie was, maar ik heb wel al in de weken ervoor afscheid van haar kunnen nemen)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-11-19 09:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

MoniqueT
Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:08

Jij bent bij hen opgegroeid, voor jou is ze meer moeder dan grootmoeder ... Ik zou echt bellen en zeggen hoe ontzettend erg je het vindt dat je niet naar haar toe mag. Het is toch heel onmenselijk van je familie om je dat te ontzeggen.

Webshop - digital art: MoTekent

wyoming
Berichten: 2478
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:09

Je bent 47 volgens je profiel? Wat dacht je van gewoon gaan!!!! Wie denken ze wel niet wie ze zijn, weten ze wel niet hoeveel pijn ze iemand doen met zo’n opmerking.

Ik heb van mijn oom ook nooit afscheid mogen nemen van mijn oma, ik wist niet in welk ziekenhuis ze lag en hij wilde het ook niet vertellen. Daarnaast lag ze “beschermd” want ik ben alle ziekenhuizen in de omgeving af gegaan maar ze lag nergens volgens de receptie. Ik heb uiteindelijk in de krant kunnen lezen dat ze was overleden want ook dat is niet gemeld. Het is nu 14 jaar geleden (ik was toen 21 jaar) en tot de dag van vandaag schrijf ik dit met tranen in mijn ogen. Dus mijn advies is, gewoon gaan.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:10

Sinds mijn oma weduwe is, heeft mijn moeder de zorg voor haar opgenomen. Dit heeft ondertussen geleid tot een fikse familieruzie. Mijn tante praat niet meer met mijn moeder en communiceert met briefjes, mijn oom kan ook heel bot zijn. Mijn ouders durven dus niet tegen hen ingaan nu.

Heb net telefoon gehad van mijn vader dat mijn oma nog maar een bovendruk van 20 heeft, wil dus zeggen dat ik helemaal niet meer op tijd in het ziekenhuis zou geraken, moet meer als een uur rijden. |(
Heb gevraagd om haar op zijn minst in mijn naam te zeggen dat ik van haar hou en dat ik dankbaar ben voor alles wat ze voor mij gedaan heeft.

xPabloBokt
Berichten: 9303
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:11

Helemaal eens met Wyoming. Ze hebben de positie niet om het jou te verbieden. Gewoon gaan, wat willen ze er tegen doen? Stennis schoppen in een ziekenhuis? Ben benieuwd hoe ver ze daarmee komen.

Heel veel sterkte :(:)

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:17

Je bent een volwassen vrouw die haar eigen beslissingen mag maken toch!

GAAN!!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:17

als eerste veel sterkte.


Wat moet dit verschrikkelijk voor je zijn. Ik kan me niet een goede reden indenken waarom je geen afscheid mag nemen. Hebben ze bekend gemaakt waarom je geen afsheid zou mogen nemen?

Be happy eat a snackkie

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:18

Je gaat geen stennis lopen schoppen als iemand ligt te sterven. Dat is niet prettig voor de gene die daar ligt,je weet niet of ze daar wat van mee krijgen.
Misschien kan je toch nog afscheid nemen als ze overleden is,ze hoort vast wel wat je tegen haar zegt en in haar hart zal ze best weten hoeveel je van haar gehouden hebt.

Eleeke
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:19

Kan je moeder je hier niet mee helpen ? Met haar broer en zus spreken, juist omdat je bij ze bent opgegroeid.

Mocht het niet lukken, dan wil ik je aanraden een moment te kiezen en toch dat wat je tegen haar wil zeggen op te schrijven en eventueel zelfs hardop te zeggen.
Heel heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:24

Wat Beatje zegt, is wat me tegen houdt. Mijn oma wil geen ruzie of conflicten, heel haar leven heeft ze geprobeerd om die te vermijden. Ze weet niet eens dat haar 3 kinderen niet meer met mekaar door 1 deur kunnen, tenzij het moet zoals nu. Ik geloof erin dat mensen tot het laatste moment alles kunnen horen, dat zeg ik ook altijd wanneer ik familie begeleid tijdens een stervensproces. Ik zie mijn oma te graag om nu stennis te schoppen aan haar sterfbed, dat zou ze echt niet willen.

De reden die ze mij geven dat ik niet mag komen, is dat volgens mijn tante en oom het afscheid nemen en waken enkel een aangelegenheid is voor de kinderen.

soesie
Berichten: 751
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:27

Ach lieverd wat erg voor je! Ik snap dat je niet weet wat je moet doen. Maar als je voelt dat je moet gaan, dan zou ik gewoon gaan. Ik weet dat dit misschien makkelijk praten is, maar wie weet kun je nog op jouw manier afscheid nemen dan.
Maar mocht het niet lukken, dan weet ik zeker dat jouw oma weet én voelt dat jij zielsveel van haar houdt, je bent in gedachten bij haar. Ik wens je heel veel sterkte!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:27

Waken alleen voor kinderen, ala, maar afscheid nemen lijkt me toch niet. Ik zou toch echt gewoon gaan. Kan je vader niet op ze inpraten, zo te zien is die er wel bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:27

Eleeke schreef:
Kan je moeder je hier niet mee helpen ? Met haar broer en zus spreken, juist omdat je bij ze bent opgegroeid.

Mocht het niet lukken, dan wil ik je aanraden een moment te kiezen en toch dat wat je tegen haar wil zeggen op te schrijven en eventueel zelfs hardop te zeggen.
Heel heel veel sterkte


Sinds een paar jaar heeft mijn moeder ruzie met haar broer en zus. Beiden wilden mijn oma in een rusthuis en ze namen beslissingen over haar hoofd. Mijn moeder ging hiermee niet akkoord, waardoor er ruzie ontstaan is. Zoals ik al eerder schreef, mijn tante praat niet meer met mijn moeder en communiceert alleen nog met briefjes.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:31

O, dus je moeder is er wel bij, ondanks de ruzie met haar broer en zus?

Verder moet ik hier even over nadenken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:32

Wat erg ts. Ook voor je oma trouwens. Maar ze ligt in een openbaar ziekenhuis,volgens mij mag je dan als familielid gewoon op bezoek komen. Het komt veel voor dat na iemands overlijden familieruzies uitbreken,maar in dit geval is het dus al voor het overlijden.Sterkte ermee!

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:35

Wat vreselijk voor je! Moet heel moeilijk zijn om geen afscheid te kunnen nemen. Misschien voor je oma moeilijk (al denk ik dat ze heel goed weet hoeveel je van haar houdt als ik het zo lees) maar vooral voor jou, omdat jij door moet hier in dit leven...

Zou het je helpen als je een bijvoorbeeld een brief (via app?) aan haar schrijft die je vader of moeder aan haar voorleest?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 20-11-19 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Angelaa2, Bielsje, carineken, Galja, Googlebot, IASCrawler, Kieffertje, Laibadji, Prairy, ReadTheRulez, Rox87, Selima, sinnekinne, sorayamagic2, stoer, Tessaaa, Whisky00, Xhiske, xSannee, YandexBot, zuperzmoker en 70 bezoekers