Auto kopen op afbetaling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 10:39

bigone schreef:
Van die 4000 even de verzekering/belasting/onderhoud afhalen.


Hier heb ik rekening mee gehouden :)

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 10:43

NatasjavE schreef:
TS, wat voor een werk doe je dat je zegt dat je hem daar voor nodig hebt?

Ik zou in principe niet lenen voor een auto. Dat kost je inderdaad ruimte in het geld wat je kan besteden aan je hypotheek. Het zelfde geld voor private lease. Als het een bedrag is wat je per maand over hebt maar anders zou ik het niet doen.

Maar als je voor je werk een bepaald soort auto nodig hebt dan zul je misschien een andere keuze moeten maken.


Ik moet verschillende fabrieksterreinen af, die niet begaanbaar zijn met het openbaar vervoer helaas.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 10:47

DeMolenhoek schreef:
Hou er hier in België ook rekening mee dat zwaarder ook direct heel veel duurder betekend. Je had jou auto een +- 4 maand? Heb jij jou inschrijvingstaks daar al van gehad? Mag ik vragen wat voor type motor je op het oog hebt? Diesel? Benzine? 1.6/1.8/2.0? :)


Ik wil een benzineauto. Bij voorkeur van na 2006. Ik had een Ford Ka en zit nu naar een Suzuki Swift oid. te kijken. Ik heb er een zien staan van 2010 voor net geen 4000, dus zoiets.

BKR registratie maak ik me niet zo druk om. Ik woon in België, en ben niet van plan hier voor altijd te blijven dus koopwoning is niet van toepassing. Ik wil hierom ook geen jarenlange lening aan gaan. Met een jaar uiterlijk wil ik het terugbetaald hebben.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:56

Ik ben geen voorstander van lenen voor een auto, maar in jouw geval als je flexibel binnen een jaar kan afbetalen zou ik dta wel doen. Tip: kijk eens naar een peugeot 206 of 206+, zijn hele betrouwbare wagens.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:40

Een 206 was mijn eerste auto, fijn ding idd maar ze worden slecht oud.
Let vooral op de achteras, is een zwak punt bij 206.
Een 206 van ongeveer 4000 zal wel minstens 4 jaar oud zijn en al paar km op de teller hebben, het soort km-aantal waarbij je moet kijken of de distributieriem al vervangen is.

Als je het volledige bedrag binnen een jaar kan afbetalen maar het gewoon nu niet toevallig direct kan ophoesten kan je idd een lening overwegen.
Misschien wel best bij een bank, garages gaan vaak gelijk voor 2 of 4 jaar of langer. En altijd meerdere banken vergelijken.
Als het geen hoog bedrag is kan je misschien ook aan je ouders vragen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:48

Cubone schreef:
NatasjavE schreef:
TS, wat voor een werk doe je dat je zegt dat je hem daar voor nodig hebt?

Ik zou in principe niet lenen voor een auto. Dat kost je inderdaad ruimte in het geld wat je kan besteden aan je hypotheek. Het zelfde geld voor private lease. Als het een bedrag is wat je per maand over hebt maar anders zou ik het niet doen.

Maar als je voor je werk een bepaald soort auto nodig hebt dan zul je misschien een andere keuze moeten maken.


Ik moet verschillende fabrieksterreinen af, die niet begaanbaar zijn met het openbaar vervoer helaas.


Heb je dan gewoon niet recht op een leaseauto? Een leaseauto van de werkgever is meestal erg gunstig.
Dat is veel gunstiger dat privatelease.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:55

NatasjavE schreef:
Omdat ze in Frankrijk woont?

Alleen is BKR registratie er uiteraard niet voor de kat z’n viool. BKR is er opdat je niet meer gaat lenen dan je financieel kan dragen.

En lokale wordt het misschien in andere landen niet geregistreerd...je moet uiteraard niet meer lenen dan je financieel kan dragen.


Idd, in Frankrijk is er geen bkr-registratie. In België (waar TS woont) ook niet.

Maar dat wil idd niet zeggen dat je zomaar een lening krijgt. Ze geloven je niet op je blauwe ogen als je zegt dat je het best kan betalen, ze pluizen ook gewoon flink je rekeningen uit.

Lease auto vanuit het werk hangt af van de werkgever.
Als je geen auto van het werk krijgt heb je wel recht op km-vergoeding.
Idd misschien eens horen bij je werkgever TS?
Beide systemen hebben voor en nadelen.
Waar ik vroeger een auto van het werk als harde eis had, vind ik nu de km-vergoeding ook niet verkeerd eigenlijk.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 12:09

Thioro schreef:
Lease auto vanuit het werk hangt af van de werkgever.
Als je geen auto van het werk krijgt heb je wel recht op km-vergoeding.
Idd misschien eens horen bij je werkgever TS?
Beide systemen hebben voor en nadelen.
Waar ik vroeger een auto van het werk als harde eis had, vind ik nu de km-vergoeding ook niet verkeerd eigenlijk.


Lease auto vanuit het werk is helaas geen optie omdat ik hiervoor niet genoeg km's maak voor enkel werk.

Ik krijg wel een hele nette kilometervergoeding. Ik zit nu even mijn financiën uit te pluizen of ik nog ergens op kan besparen.

Ik blijk bijvoorbeeld slechts 1/5e te gebruiken van het gemiddelde voor mijn woning qua elektriciteit en 1/10e qua gas. Ik kan dus wellicht wat naar beneden in mijn maandelijkse betalingen die ik bewust hoog had gehouden om geen verassingen achteraf te krijgen. Ik blijk nu ongeveer 700 euro te veel aan voorschot te betalen over een jaar gezien.

Qua watergebruik blijk ik ook ongeveer 200,- te veel per jaar te betalen op het moment. Eventjes verder pluizen daarmee en de komende maanden de cijfertjes goed in de gaten houden om te zien of dit een leuke maandelijkse besparing kan zijn.

Anoniem

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:56

Toen wij voor onze hypotheek gingen kon de bank toch echt zien dat er nog een lening lopende was (bij een totaal andere financiele instelling) en hoeveel kredietkaarten er waren. Dus geen bkr, maar het wordt wel geregistreerd.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:19

Heb ik gedaan.
Auto was €5250, €250 aanbetaald, rest over 5 jr met €112 pm.
Laatste €1700 in 1 x afbetaald.

€6720 heb ik dus ''echt'' betaald op €5000 (dus min de €250 aanbetaling).
€1720 pure winst voor Santander.

Was het het waard?
Tja, op dát moment wel.
Zou ik het nogmaals doen? Als ik niet anders kan, wel ja.

BKR?
Ja. die krijg je. Lening telt x 7 mee voor een hypotheek.
Dat gaf mijn hypotheekadviseur aan.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:20

moonsparkle schreef:
Ik zou het ook nooit op afbetaling doen, dan maar een goedkopere die nog een jaar apk heeft.



Dit inderdaad, op afbetaling zou ik geen auto kopen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:56

Ik zou inderdaad ook nooit lenen voor een auto. Tuurlijk is het soms ook een kwestie van geluk hebben met een auto, maar ik blijf er bij dat het op termijn goedkoper is om gewoon een auto van jezelf te hebben. Overigens was het voor mezelf misschien wel gunstiger geweest aangezien de afgelopen twee jaar, twee keer een auto total loss is gereden door andermans fout. Dus auto's heeft ons afgelopen tijd genoeg geld gekost.. :+
In jouw geval zit je in nood, kan je in een jaar aflossen. Dan is het nog het overwegen waard.. Ik heb jaren in een Fiat Punto gereden, echt een super fijne betrouwbare auto en betaalbaar.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:57

Heerlijk die mensen die nooit zouden lenen voor een auto, maar als je niks hebt en je moet een auto, wat doe je dan? Ga je dan op je skeelers naar je werk? Nood breekt wetten.

Ik heb private lease gehad, vond het ideaal. Nieuwe auto, vast bedrag per maand en nooit gezeik. Voor die €189 euro in de maand had ik nooit wat anders kunnen rijden hoor, inclusief wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc etc.

Beviel mij prima :j

Nu heb ik een eigen auto, omdat ik rond de 60K per jaar rijd. Dan is private lease niet meer interessant helaas. Vond het erg jammer, ideale constructie voor mij. En voor een heleboel mensen, want is niet voor niets zo populair.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:00

Eens met wat hier boven is geschreven, ik heb de auto die ik nu heb ook op afbetaling gekocht. Ik wilde een wat duurdere auto omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik een betrouwbare auto had. Ik ben nu goedkoper uit omdat ik niet steeds reperaties heb.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:05

Pantykous schreef:
Heerlijk die mensen die nooit zouden lenen voor een auto, maar als je niks hebt en je moet een auto, wat doe je dan? Ga je dan op je skeelers naar je werk? Nood breekt wetten.



Dan koop je een auto waar je wel het geld voor hebt op dat moment :)

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:08

En je dan moeilijk op je werk komt dan ga je maar niet meer werken, was het maar zo simpel. Ik koop een auto waar ik wel geld voor heb, dat geld is er niet altijd. Dus dan kan lenen een goede oplossing zijn zo dat je toch kan gaan werken om je auto af te betalen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:14

Lastig TS ik zou denk ik toch gaan voor een goede tweedehandse. Er staan best veel goede zuinige auto's op marktplaats

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:18

marleen_usar schreef:
En je dan moeilijk op je werk komt dan ga je maar niet meer werken, was het maar zo simpel. Ik koop een auto waar ik wel geld voor heb, dat geld is er niet altijd. Dus dan kan lenen een goede oplossing zijn zo dat je toch kan gaan werken om je auto af te betalen.


Inderdaad!
Niet iedereen is in de positie om duizenden euro’s te sparen, vind dat ook een beetje overkomen ofdat iemand wel heel slecht met zijn geld omgaat omdat hij dat niet kan betalen, beetje hoog van de toren.
Helemaal geen schande om geld te lenen voor een auto hoor, hebben wij ook ooit gedaan, er was toen ook nog geen private lease.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:25

Een financieel plan is helemaal niet raar hoor.
Wij hebben via dealer een (betere) auto gekocht met financieel plan.
Binnen 2 jaar was het klaar.
Van te voren goed kijken wat je kunt missen. Mooiste is als je wel, al is het de helft minder, door kunt sparen.

Leasen hebben wij ook over nagedacht. Voor ons gevoel betaal je meer dan dat nodig is.

Financieel plan heb je natuurlijk de rente maar ja... dat is nu éénmaal.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:28

Mjetterd schreef:
Dan koop je een auto waar je wel het geld voor hebt op dat moment :)


Allemaal leuk en aardig maar als je zoals sommigen hier 60k per jaar rijd en bvb ook nog materiaal moet meesleuren, dan kom je er niet met een fiat punto.

Voor sommigen is een auto niet alleen een vervoersmiddel maar ook een onderdeel van de werkuitrusting (zoals bij TS) en dan heb je toch liefst een auto die tegen een stootje kan en een tijdje mee kan.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:31

Mjetterd schreef:
Pantykous schreef:
Heerlijk die mensen die nooit zouden lenen voor een auto, maar als je niks hebt en je moet een auto, wat doe je dan? Ga je dan op je skeelers naar je werk? Nood breekt wetten.



Dan koop je een auto waar je wel het geld voor hebt op dat moment :)


Je gaat er van uit dat iedereen geld op z'n spaarrekening heeft. Dat is een behoorlijke aanname, dat gold voor mij in ieder geval niet.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:44

Pantykous schreef:
Je gaat er van uit dat iedereen geld op z'n spaarrekening heeft. Dat is een behoorlijke aanname, dat gold voor mij in ieder geval niet.


In het geval van TS heeft ze wel geld beschikbaar voor een auto, maar wil ze graag een duurdere auto kopen.

Ja, ik zit in een luxe positie omdat ik een redelijk grote spaarpot heb en ik ben mij er van bewust dat dat niet voor iedereen het geval is.
Daarom zeg ik: 'IK zou geen auto kopen op afbetaling'.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:54

Pantykous schreef:
Mjetterd schreef:


Dan koop je een auto waar je wel het geld voor hebt op dat moment :)


Je gaat er van uit dat iedereen geld op z'n spaarrekening heeft. Dat is een behoorlijke aanname, dat gold voor mij in ieder geval niet.

Vind ik ook, met 500 euro heb je ook niet veel soeps, je hebt er niks aan als de auto uiteindelijk veel meer gaat kosten dan je ervoor betaald hebt... Plus je kan ook niet sparen dan want al je geld moet weer in die goedkope auto :)*

Ik heb zelf ook geleend voor mijn auto. Ik had al 5 rammelbakken voor weinig geld gekocht en tja elke keer weer kosten eraan en ik kon ook niet lekker sparen want elke keer als er een klein bedragje opstond dan moest ik dat weer uitgeven aan de auto. In België heb je speciale (goedkopere) leningen voor auto's. Ik heb er toen eentje genomen, heb toen rond de 9000 geleend en moest per maand een 210€ afbetalen per maand. Dit op 5 jaar maar uiteindelijk heb ik de auto na 3,5 jaar helemaal vervroegd afbetaald. Daarbij had ik een onderhoudspakket bij de garage dus voor 260€ per maand was ik gesteld en kon ik rijden zonder zorgen. Het voordeel was dat ik ineens een nieuwe auto had en mij geen zorgen moest maken dat ik weer ergens langs de weg ging stil staan :Y) Ik ben blij dat ik dat des tijds gedaan heb!

In België is het trouwens ook veel 'normaler' dat je een auto op afbetaling koopt. Ik denk dat zeker de helft van de mensen dat hier doet, als het niet meer is! In Nederland lijkt weer bijna niemand dat te doen...

Anoniem

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:00

De Belg heeft ook geen echte spaarmentaliteit vind ik. Als ik zie wat je allemaal op afbetaling kunt kopen... Ook zowat elke grote keten heeft zijn eigen kredietkaart en dergelijke.

Ts: Misschien ook kijken naar een volledig nieuwe? Even uitrekenen hoeveel rente dat doet (bij een nieuwe is een renteloze lening geen uitzondering) en hoeveel dat jou bespaard aan te verwachten kosten qua wisselstukken. Ook gratis onderhoud is ook te onderhandelen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:12

Laulitz schreef:
In België is het trouwens ook veel 'normaler' dat je een auto op afbetaling koopt. Ik denk dat zeker de helft van de mensen dat hier doet, als het niet meer is! In Nederland lijkt weer bijna niemand dat te doen...


Calvinisme :Y)

Nederland is een stuk calvinistischer en die sparen nu eenmaal veel en geven niks uit.
De gierige Hollander is niet voor niks het gezegde; Nederlanders zitten op hun centen en dat komt door calvinistische roots. Hoe calvinistischer, hoe meer spaargeld. Kijk maar op de biblebelt, daar zit veel spaargeld. Mensen met amper bijzonder goed betaalde banen wonen wel in grote huizen met maar de helft hypotheek erop.