Auto kopen op afbetaling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cubone
Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 20:53

Helaas is mijn auto total los nadat ik een ongeluk heb gehad. Ik heb genoeg om eenzelfde auto te kopen (A zo'n 1000,-), maar overweeg toch een zwaardere en betere auto te kopen vanuit het oogpunt veiligheid.

Ik heb echter met spoed een auto nodig, dus overweeg een auto op afbetaling te kopen. Ik zit te denken aan een budget van 3 tot 5000 euro. Ik verwacht zonder problemen 4000,- per jaar af te kunnen betalen en kan zelf al direct 1000 neerleggen met daarnaast in december opnieuw 1000,-.

Private lease is denk ik geen optie omdat ik ruim 25.000 per jaar rij.

Zijn hier mensen die dit hebben gedaan in het verleden? Hoe is dit bevallen en hoe waren de rentes etc. Ik zou uiteraard liever doorsparen, maar dan zou ik pas tegen maart weer een auto kunnen kopen. Een autootje zoals ik had vertrouw ik niet meer op de Belgische wegen.

Bedankt voor alle input alvast!


Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:56

Als je geen geld hebt om iets te betalen, niet doen. Wat nou als iemand je auto steelt, of je rijdt hem total loss en de andere partij is wel schuldig, maar is toevallig niet verzekerd? Zit je nog wel met de aflossing die je lekker mag betalen.


Ook met een auto van 3-4000 kan genoeg mis zijn (ik noem maar een distributieriem die knapt, 2000 euro schade als je pech hebt), je moet dan nog wel genoeg geld hebben voor reparaties.

Alleen als je de risico's zo volledig als mogelijk af kunt dekken (allrisk verzekeren, goed onderhouden auto nemen met uitgebreide keuring) kan je het overwegen, maar ik raad het je zeer sterk af.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Cubone
Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:01

Choiix schreef:
Als je geen geld hebt om iets te betalen, niet doen. Wat nou als iemand je auto steelt, of je rijdt hem total loss en de andere partij is wel schuldig, maar is toevallig niet verzekerd? Zit je nog wel met de aflossing die je lekker mag betalen.


Ook met een auto van 3-4000 kan genoeg mis zijn (ik noem maar een distributieriem die knapt, 2000 euro schade als je pech hebt), je moet dan nog wel genoeg geld hebben voor reparaties.

Alleen als je de risico's zo volledig als mogelijk af kunt dekken (allrisk verzekeren, goed onderhouden auto nemen met uitgebreide keuring) kan je het overwegen, maar ik raad het je zeer sterk af.


Ik begrijp dat het niet aan te raden is, maar ik heb een auto nodig voor mijn werk dus helaas niet heel veel keuze wat dat betreft.

Bedankt voor je input echter!

Verdere tips betreffend over het algemeen betrouwbare tweedehands auto's zijn overigens ook welkom!

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:01

Wij hebben private lease op 22.500, dus kan prima

santie
Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:05

Dit word vaak met een lening gedaan en hele volksstammen doen dit. Als jij echt een auto nodig hebt, zou ik het zeker doen. Gewoon eens informeren wat de mogelijkheden zijn bij het bedrijf waar je een leuke auto ziet.

Als jij jou verantwoordelijkheid gewoon kan nemen, gewoon doen!

MalaQ
Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:06

Ik volg even, want overweeg dit ook. Rij nu een oude auto uit 2003 met wat mankementen en moet ook een nieuwe auto tzt. Heb wel budget, maar denk erover echt een goede te kopen die toch wel zo'n 4000 euro boven m'n budget gaat liggen. Ook hier de overweging vanwege veiligheid en ook bij mij is private lease geen optie aangezien ik 40.000 km per jaar rij.

Ben dus erg benieuwd naar ervaringen van mensen.

Wat ik zelf wel heb is inderdaad de angst voor als er wat gebeurd. Straks is de auto op afbetaling total loss en moet ik nog maanden doorbetalen hiervoor, dat is zo zuur, en is dat het dan waard? Of dan toch maar weer een oudere, goedkopere aanschaffen en doorsparen?

Cubone
Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:07

LadyMadonna schreef:
Wij hebben private lease op 22.500, dus kan prima


Ik zie dat ik voor 330 euro inderdaad al private kan leasen. Dat valt inderdaad mee.

Hoe streng zijn ze met mogelijke schades (steenslag etc.)? Bij mijn vorige auto is er ook iemand tegenaan gereden (*2) terwijl deze geparkeerd stond. Heb uiteraard niet zo veel zin om daar aan het eind van de rit nog eens duizenden euro's aan boetes voor te betalen.

marleen_88
Berichten: 14034
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:07

Hier kun je een persoonlijk krediet voor afsluiten, dan betaal je wel een hoop rente.
Kun je niet van een familielid (bijvoorbeeld) het geld lenen?

Doe wel en zie niet om

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:08

Ik zou een private lease pakken. Als de auto gestolen wordt of beschadigd raakt beeindigd je contract en je bent verzekerd voor alle schade.
Ik heb private lease met 30.000 km per jaar en echt ik zou niet anders willen. Tis dat we nu perse een zakelijke wagen gaan rijden maar private lease is echt ideaal. Het gemak, nieuwe auto, geen gezeik. Echt top.

Cubone
Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:10

MalaQ schreef:
Wat ik zelf wel heb is inderdaad de angst voor als er wat gebeurd. Straks is de auto op afbetaling total loss en moet ik nog maanden doorbetalen hiervoor, dat is zo zuur, en is dat het dan waard? Of dan toch maar weer een oudere, goedkopere aanschaffen en doorsparen?


Dit is voor mij ook een beetje een angst. Nu heb ik begrepen dat het in België zo is dat je een jaar lang garantie hebt als je koopt via een dealer.

Misschien dat ik van de week maar eens langs fiets bij garages in de buurt om eens te informeren :) Dat kan sowieso geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 10-11-19 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof
Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:11

Choiix schreef:
Als je geen geld hebt om iets te betalen, niet doen. Wat nou als iemand je auto steelt, of je rijdt hem total loss en de andere partij is wel schuldig, maar is toevallig niet verzekerd? Zit je nog wel met de aflossing die je lekker mag betalen.


Ik heb het dus wel gedaan. Juist omdat ik wilde investeren in een kwalitatief goede of betere auto. Mijn auto is in de periode van afbetaling helaas total loss gereden. Dit is gewoon goed opgelost met de verzekering, geen probleem. Het voordeel van die eerste auto op afbetaling is dat ik uiteindelijk ook meer inruilwaarde krijg, minder hoef bij te leggen en wel betere auto's kan blijven rijden. En dat vind ik het dus zeker wel waard.
Ik heb het dan over auto's van rond de 7000 euro.

Tieneke
Berichten: 21666
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:11

Moest je lenen voor de aankoop, leen dan wel via de bank en niet via de garage.

Leasing is idd misschien ook het overwegen waard.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:13

Ik heb het ook gedaan. Mijn werk verhuisde en met OV raakte je er gewoon niet. Ik had toen gewoon geen 5000 euro. Heb toen 3600 geleend geloof ik aan 7% als ik me niet vergis. Was terugbetalen over 3 jaar of zo. Heb het op een gegeven moment wel in 1 keer afgelost.

Was een lening bij de bank.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Suzanne F.
Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:13

Voor mij zou het nooit een optie zijn. Mij is vroeger altijd geleerd dat je maar 1 schuld mag hebben en dat is een hypotheek op je huis. Verder niet. Als je het niet kan betalen koop je het niet.
Buiten dat het een principe kwestie is, zou ik ook absoluut geen BKR registratie willen wat je tegenwoordig al snel hebt met Private Lease.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cubone
Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:14

Hutcherson schreef:
Ik zou een private lease pakken. Als de auto gestolen wordt of beschadigd raakt beeindigd je contract en je bent verzekerd voor alle schade.
Ik heb private lease met 30.000 km per jaar en echt ik zou niet anders willen. Tis dat we nu perse een zakelijke wagen gaan rijden maar private lease is echt ideaal. Het gemak, nieuwe auto, geen gezeik. Echt top.


Wat mij een beetje steekt aan private lease is dat je per jaar toch al gauw 4000,- neer legt en dat is weg. Tuurlijk is dat in het geval van een ongeluk ook zo, maar er vanuit gaande dat je niet constant ongelukken krijgt kun je een auto die je voor 4000,- koopt toch vaak nog voor een leuk bedrag verkopen na een jaar.

Saaams
Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:15

Ik heb mijn eerste nieuwe auto toen gefinancieerd. Deel aanbetaald, deel op afbetaling. Toen nog met een deal van 0% rente. Maar binnen 1,5 jaar had ik de auto afbetaald. Gewoon via de garage. Ook de deal dat ik maandelijks zelf mocht bepalen wat ik overmaakte. Waardoor ik eerder kon stoppen ipv tot einde looptijd.
Omdat de auto nieuw was ook allrisk verzekerd. Daarna de auto ingeruild ivm behalen van trailer rijbewijs.

Laerkens Beauty

moonsparkle
Berichten: 21699
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:24

Ik zou het ook nooit op afbetaling doen, dan maar een goedkopere die nog een jaar apk heeft.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

LienC
Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:24

Wij hebben het ook gedaan, het kon niet anders (lees; auto ging kapot op de parkeerplaats van de notaris toen wij net de handtekening hadden gezet voor onze koopwoning). Een voorwaarde was all risk verzekeren, dus dat scheelt een boel zorgen, mocht je wel een ongeluk krijgen. Bij de grotere autobedrijven heb je genoeg opties qua lening. Daarnaast zitten er wel verschillen in looptijd, ik begreep van één bedrijf dat het minimaal 36 maanden is. Als je versnelt wil afbetalen, is dat wel iets om rekening mee te houden omdat je dus, net als bij een huis, anders met een bepaald percentage 'afkoopsom' zit.

Overigens snap ik heel goed dat mensen naast hun hypotheek geen andere schulden willen maar als je voor je werk een auto nodig hebt, lijkt het me toch vrij noodzakelijk. Als je nu al 1000 kan betalen, in december 1000 kan aflossen en alles wat je kan missen de komende maanden ook inlost, dan kan je er heel snel weer vanaf zijn. Dan heb je bijvoorbeeld binnen zes maanden een super leuk autootje waar je je veilig in voelt en die dan ook al helemaal van jezelf is.

Overigens heb ik ook private lease overwogen, maar vanwege de kilometers (25000 tot 30000) werd dit wel erg duur. Misschien ook interessant om even naar een diesel te kijken, al weet ik niet hoe dat precies in Belgie werkt qua verzekering en wegenbelasting.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

Tieneke
Berichten: 21666
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:27

Op het eerste zicht zou ik bij aankoop van een tweedehands niet meer voor diesel gaan hier in België. Binnenkort mag je met een oudere diesel bijna geen enkele stad nog in met alle LEZs.

Thioro
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:28

Tieneke schreef:
Moest je lenen voor de aankoop, leen dan wel via de bank en niet via de garage.

Leasing is idd misschien ook het overwegen waard.


Dat hangt af van de bank en de garage.

Ik behoor tot de volksstam die auto's op afbetaling koopt.
Wel altijd dusdanig dat de auto all risk verzekerd is en de garantie minstens even lang duurt als de afbetaling.

De vorige heb ik deels via een persoonlijke lening bij de bank gekocht, rente van 3,5%.
Uiteindelijk vervroegd afgelost.
Die nu ingeruild voor een andere met afbetaling via de garage, rente 2%.

Voor mij was het voordeliger om te kopen op afbetaling (met verlenging van garantie) voor een maandelijks bedrag dat volledig terugbetaald wordt door de km-vergoeding van het werk. Private lease zou me meer gekost hebben per maand, zonder mee te rekenen dat bij lease de km-vergoeding van het werk vervalt.

Goed verzekerd is er wel een mouw aan te passen als je de auto total loss rijd tijdens afbetalen.

Nìet total loss rijden is een nog betere optie uiteraard.

senna21
Berichten: 11808
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:31

Een auto is een noodzakelijke investering als je deze nodig hebt voor je werk. En veilig op weg is ook fijn.
Het nadeel van privat lease is dat je er voor een aantal jaren aan vast zit. Je situatie kan tenslotte veranderen. Het wijzigen van een contract is meestal lastig (vooral als je minder wilt)
Geen idee wat voor werk je doet, heeft je werkgever mogelijkheden voor je? (Lease?)
Er zijn trouwens ook wel goedkopere 'grote' auto's voor 1000. Je betaalt dan alleen wat meer wegenbelasting etc.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Duhelo
Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:41

Ik heb zowat al mijn auto's gekocht met een lening. De rentes zijn vaak zo laag dat je amper verschil merkt.
Voor 10000 euro op 4 jaar betaal je ong 250 euro per maand. Tussen de 10 en 15000 euro heb je hele fijne nieuwe auto's (met garantie met vrij weinig risico in principe).
Het kan interessant zijn om info te vragen voor een renting of een leasing. Je betaalt per maand iets meer,maar er zijn formules waar alles van onderhoud en wisselstukken inbegrepen zijn. Na 4 jaar kan je ev de restwaarde betalen of kiezen voor een nieuwe wagen.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:45

Cubone schreef:
LadyMadonna schreef:
Wij hebben private lease op 22.500, dus kan prima


Ik zie dat ik voor 330 euro inderdaad al private kan leasen. Dat valt inderdaad mee.

Hoe streng zijn ze met mogelijke schades (steenslag etc.)? Bij mijn vorige auto is er ook iemand tegenaan gereden (*2) terwijl deze geparkeerd stond. Heb uiteraard niet zo veel zin om daar aan het eind van de rit nog eens duizenden euro's aan boetes voor te betalen.

Wij hebben 1x schade gehad door iemand die er tegenaan zat terwijl hij geparkeerd staat, is gewoon netjes gemaakt, niks van gehoord of gezien.

Lieke
Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:52

Je zegt dat je makkelijk €4000,- per jaar kan wegleggen, maar ik vraag me dan af waarom je dat nu niet klaar hebt liggen als dat zo makkelijk zou zijn? Die vraag hoef je natuurlijk niet aan mij te beantwoorden, maar wel aan jezelf.
Denk ook even aan het risico op andere financiële tegenvallers die zouden kunnen komen de komende tijd.

Zelf zou ik nooit lenen voor een auto en in jouw geval voor de komende tijd genoegen nemen met een goedkopere auto en ondertussen zorgen dat ik spaarpot klaar heb als er nog een keer zoiets gebeurd. Vergeet niet dat een nieuwe auto ook kapot kan gaan, gestolen kan worden of dat je hem in de prak kan rijden. Dan zit je met schuld en zonder auto.

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:55

Cubone schreef:
Hutcherson schreef:
Ik zou een private lease pakken. Als de auto gestolen wordt of beschadigd raakt beeindigd je contract en je bent verzekerd voor alle schade.
Ik heb private lease met 30.000 km per jaar en echt ik zou niet anders willen. Tis dat we nu perse een zakelijke wagen gaan rijden maar private lease is echt ideaal. Het gemak, nieuwe auto, geen gezeik. Echt top.


Wat mij een beetje steekt aan private lease is dat je per jaar toch al gauw 4000,- neer legt en dat is weg. Tuurlijk is dat in het geval van een ongeluk ook zo, maar er vanuit gaande dat je niet constant ongelukken krijgt kun je een auto die je voor 4000,- koopt toch vaak nog voor een leuk bedrag verkopen na een jaar.


Maar je rijdt een nieuwe auto, starten en wegrijden. Je hoeft geen banden te kopen a 200€per stuk, geen opslag te regelen, onderhoud: je gooit de auto daar af en je krijgt een andere mee (je kan gewoon gaan werken), schade? Wordt gelijk gefixt.
Echt het gemak is zo fijn!
En ik vind het zelfds fijn dat ik daarna geen auto heb die je weer kwijt moet zien te raken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gamova, Justme_Lisaa, SemrushBot en 77 bezoekers