Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:36

Art_Ificious schreef:
vond dit wel grappig, bedoel je dat sarcastisch die "in the middle of nowhere"?
Natuurgebied wel maar toch echt niet enorm afgelegen ofzo ;)


In vergelijking met Zuid-Holland wel :) dus de situatie die Ista schetst, is helemaal niet relevant voor jouw omgeving. Dat was mijn punt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:40

Lijkt mij toch dat deze hulzen al best wat ouder zijn gezien de aarde in de randjes / gaatjes.
Ofwel liggen ze daar al een hele tijd en zijn ze nu naar boven gekomen, ofwel hebben vogels er
mee gesleept.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:42

Avalanche81 schreef:
Art_Ificious schreef:
vond dit wel grappig, bedoel je dat sarcastisch die "in the middle of nowhere"?
Natuurgebied wel maar toch echt niet enorm afgelegen ofzo ;)


In vergelijking met Zuid-Holland wel :) dus de situatie die Ista schetst, is helemaal niet relevant voor jouw omgeving. Dat was mijn punt.

ok begrijp het nu wel :)

@Pandora, geen idee. Ze kunnen er best al enkele weken liggen, heb niet gemeld dat ze er vorig weekend bv afgeschoten zijn. Maar voor er veel langer dan 3 maanden te liggen lijken ze me net iets te schoon eigenlijk. Vogels zou natuurlijk ook kunnen, er zijn hier heel wat groepen kraaien/kauwen te spotten namelijk. Soms zit er zelfs een kip in de wei :+
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-11-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:43

Dat zijn idd oude hoor...
Hoe staan je paard(jes) nu eigenlijk? Alles samen? Mss hebben ze gewoon zitten kloten? Onze twee zijn 99% keurig waar ze horen te zijn, maar af en toe wordt er toch wat gekloot en wordt er eentje ergens doorgedrukt die net te laat weg was.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:47

Hoppit schreef:
Dat zijn idd oude hoor...
Hoe staan je paard(jes) nu eigenlijk? Alles samen? Mss hebben ze gewoon zitten kloten? Onze twee zijn 99% keurig waar ze horen te zijn, maar af en toe wordt er toch wat gekloot en wordt er eentje ergens doorgedrukt die net te laat weg was.

staan vredig samen.
De oude (21) en zet wel de jonge (4) op zijn plaats maar ze komen erg goed overeen. De jongste is echter altijd bij ons als we in de wei zijn (ondanks zijn verwaarlozing enorm mensgericht), zoekt je echt op terwijl de oude dan ergens verderop staat te grazen.

staan ook altijd samen hooi te eten. Hier wordt ook niet elkaar weggeduwd ofzo. Bij het voeren zet ik ze wel apart omdat de oude zijn emmer sneller leeg heeft en daarna de emmer van de jonge gaat opeisen. Dus zet ik de jonge in de longeercirkel om te eten.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:00

Tja, bij ons brak vandaag de dolle 10 minuten aan en struikelde er eentje over een mier. Gevolg: drie palen gebroken en de draad helemaal los. Pony is nog helemaal heel, das het belangrijkste.
En zo hebben ze bij ons al vaker een draad en/of paal gesloopt:
- bocht te kort nemen (4 keer) :roll:
- te dicht bij de draad rollen en dan een been over de onderste draad steken, been terughalen met de draad eromheen en dan schrikken, gauw opstaan en wegrennen
- hoofd over het bovenste draadje van de omheining (niet zo hoog, waren lage prikpaaltjes), een hap gras nemen en dan schrikken van de bal die ik in de wei gooide, hoofd niet optillen maar wel wegrennen
- bocht te ruim nemen en met achterbeen de paal eruit tikken
Het houdt je qua repareren van de straat, zeg maar :+ Nadat zoiets gebeurd zijn ze soms ook nog even onrustig, net als toen ze in het naastgelegen bosje gingen kappen.

Misschien wilden ze je vertellen dat ze een grotere longeerbak willen :')

Qua spullen in de weide gebracht door vogels: afgekloven halve maïskolven tijdens de oogst.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:16

maiskolven heb ik idd al vaker gevonden in de weide. Maisveldje ligt er ook vlak naast :j

Jeetje je lijstje aan "lompe acties" van de paarden is best wel lang maar ook hilarisch. Kan me wel wat voorstellen daarbij. Enkel die van mij schrikken dus niet zo snel van iets, zelfs bal in de wei rondstampen of dat die bal voorbij hen rolt kijken ze niet van op :+
Grotere longeerbak haha die is goed is nu ongeveer 15mx10m dus een ovaalvorm, groter kan altijd hoor :+ :')

Voor oud op nieuw gaan ze wel tijdelijk een nacht op stal als ik ergens een tijdelijke stalling vind. Wordt in deze buurt volgens weidebazin enorm veel vuurwerk afgeschoten. Dus de kans op uitbreken willen we voorkomen. De oude heeft ook weke koten en nu soms moeite met rechtstaan na het rollen, zou niet willen dat die als een gek rondcrosst door de wei met al dat geknal, struikelt en niet meer recht kan komen. (ok kan altijd gebeuren maar de kans op onrust is bij oudjaar toch altijd groter) Zou hem toch graag minimaal 26 jaar willen zien worden, andere huurder die er recent is bijgekomen heeft een oudje van 30 jaar dus het moet kunnen :D

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:23

Ze hebben 40 hectare aaneen gesloten land nodig om een jachtgebied te hebben. Wij hebben net onze papieren bij elkaar gebracht om onze weides te laten schrappen.
Hier wordt gewoon niks gevraagd, wij hebben vorig jaar 1hectare weiland gekocht maar nog geen jager gezien die netjes is komen vragen of het in het jachtgebied mocht blijven. Nochtans rijdt de jachtopzichter hier bijna dagelijks in het straatje achter ons langs om overal te stoppen en te staan gluren. Hij zal het bordje "te koop" zeker wel zien staan hebben.
Fazanten worden hier volgens mij ook geregeld uitgezet, ik had er eentje die gewoon mijn garage binnen wandelde zo tam was hij.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:25

hm weide ligt in een uitgestrekt natuurgebied dus aan de hoeveelheid land zullen ze vast wel komen ook zonder mijn huurweides erbij. Maar het is aan weidebazin om ze te laten schrappen als ze dit zou willen laten doen. Als ik zelf de keuze had, had ik de aanvraag al lang ingediend ;)

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:40

Niet helemaal ontopic, maar je longeerbak mag een stuk groter als de mogelijkheid er toch is... 15x15 is al krap, laat staan aan één kant nog eens vijf meter kleiner. Waarom is de ene kant maar 10 meter?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:59

Tieneke schreef:
Niet helemaal ontopic, maar je longeerbak mag een stuk groter als de mogelijkheid er toch is... 15x15 is al krap, laat staan aan één kant nog eens vijf meter kleiner. Waarom is de ene kant maar 10 meter?

Dacht dat mij met limo destijds gezegd werd dan 10x10m of 15x15m voldoende was om te beginnen. Kan zijn dat ik het verkeerd verstaan had hoor of de vernoemde afmetingen verwar met iets anders ;)

Ik longeerde voorlopig zonder longeertouw dus los in de cirkel. En hij leek geen moeite te hebben met de afmetingen. Maar groter kan zeker wel, wou het ook groter maken maar was nog niet gebeurd omdat ik dit geen prioriteit vind daar hij er momenteel alleen in staat om zijn voer te eten.

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:02

10 meter is te weinig. Je zegt dat je longeert zonder touw. En dan dat hij er alleen in staat om te eten. Welk van de twee klopt? Maak er maar prioriteit van om het groter te maken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:05

Dit topic ging toch niet over de noodzakelijke afmetingen van een longeerbak?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:05

Nou, hopelijk vind je geen nieuwe ‘sporen’ meer en kan de pensionhoudster haar grond uit de jachtgronden halen. Het lijkt me voor haar ook niet fijn om met meerdere weilanden met paarden op jachtgrond te zitten.

Art_Ificious schreef:
Jeetje je lijstje aan "lompe acties" van de paarden is best wel lang maar ook hilarisch. Kan me wel wat voorstellen daarbij. Enkel die van mij schrikken dus niet zo snel van iets, zelfs bal in de wei rondstampen of dat die bal voorbij hen rolt kijken ze niet van op :+
Grotere longeerbak haha die is goed is nu ongeveer 15mx10m dus een ovaalvorm, groter kan altijd hoor :+ :')

Voor oud op nieuw gaan ze wel tijdelijk een nacht op stal als ik ergens een tijdelijke stalling vind. Wordt in deze buurt volgens weidebazin enorm veel vuurwerk afgeschoten. Dus de kans op uitbreken willen we voorkomen. De oude heeft ook weke koten en nu soms moeite met rechtstaan na het rollen, zou niet willen dat die als een gek rondcrosst door de wei met al dat geknal, struikelt en niet meer recht kan komen. (ok kan altijd gebeuren maar de kans op onrust is bij oudjaar toch altijd groter) Zou hem toch graag minimaal 26 jaar willen zien worden, andere huurder die er recent is bijgekomen heeft een oudje van 30 jaar dus het moet kunnen :D


Gelukkig was het een lijstje lompe acties van meerdere paarden en meerdere jaren, dan valt het nog mee op de lange termijn, haha :')

15x10m vind ik eerlijk gezegd best krap, zeker voor een jong onervaren paard en een ouder paard met wat probleempjes. Minimaal 15x15 zou ik aanhouden, maar als het even kan is 16x16 if 17x17 beter. Vierkant vind ik persoonlijk het handigst en fijnst werken, maar sommigen willen liever een cirkel of bijv een achthoek.

Als het inderdaad zo druk is met vuurwerk zou ik ook kijken voor tijdelijke stallen, misschien al wat eerder verplaatsen. Geen idee hoe dat bij jullie gaat daar, maar hier mag drie dagen van te voren vuurwerk worden verkocht. Het mag dan nog niet worden afgestoken, maar daar hebben mensen vaak lak aan.
Wij sluiten onze paarden op oudjaarsnacht op in de paddock, zijn er zelf vanaf even voor 12 uur ‘s nachts en houden dan de druktemakers even aan een touwtje zodat ze de rest niet opjutten.
Maar die mogelijkheden moet je maar net hebben en je moet er natuurlijk ook maar net zin in hebben om de jaarwisseling op stal door te brengen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 22:17

Qua vuurwerk zou volgens weidebazin enkel oudejaarsavond erg zijn.
Dus valt nog best mee. Maar je hebt hier idd ook gekken die daags ervoor al durven afsteken.

Er zelf zijn op de wei is quasi niet mogelijk IVM geen stroom en dus geen verlichting, zijn maar 2 paarden dus niet echt zoveel werk qua rustig houden. Maar moet maar net ene in paniek slaan...
Moet nu als ik 's avonds ga de lampen van de auto gebruiken of een kleine bouwlamp die oplaadbaar is via netstroom. (Heeft iets van 600lumen lichtsterkte en kan 2u branden.) Vorige jaren echter gemerkt dat mensen ook al uren van tevoor vuurwerk afsteken. Dus een nacht ergens op stal onderbrengen lijkt me een veiliger gevoel te geven.

PS de oude wordt niet gelongeerd, hoogstens wat mee gewandeld zo eens per week. Wel verkiest hij om te rollen in de lingeercirkel terwijl er buiten de cirkel net wat meer zand is om lekker te rollen, maar nee gras wegkrabben en dan rollen vind hij fijner zo blijkt :')

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:32

Pandora2 schreef:
@Beatje bossen waar volgens het kaartje niet mag gejaagd worden ? >;) :+
Nu ben ik heeeel nieuwsgierig waar dat is :=

Want volgens mij is echt nog overal waar een lapje bos of veld is, ingekleurd als jachtgebied. :x

Zelfs op de plekken waar nu huizen staan, maar het kaartje loopt steeds 2 jaar achter :')

Misschien begrijp ik het kaartje verkeerd,maar de rode vlaggetjes daar mag toch gejaagd worden bij de groene en grijze niet? Ik woon te noorden van antwerpen

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:06

@beatje hagel heeft een spreiding van zon 80cm op 40/50 meter afstand. Hoe kan de hagel je dan om de oren vliegen? Dan moet er al gericht op je geschoten worden?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:42

beatje schreef:
Pandora2 schreef:
@Beatje bossen waar volgens het kaartje niet mag gejaagd worden ? >;) :+
Nu ben ik heeeel nieuwsgierig waar dat is :=

Want volgens mij is echt nog overal waar een lapje bos of veld is, ingekleurd als jachtgebied. :x

Zelfs op de plekken waar nu huizen staan, maar het kaartje loopt steeds 2 jaar achter :')

Misschien begrijp ik het kaartje verkeerd,maar de rode vlaggetjes daar mag toch gejaagd worden bij de groene en grijze niet? Ik woon te noorden van antwerpen


Via Geopunt.be ?
Bij kaarten en plaatsen klikken op natuur en milieu. Dan op jacht klikken en dan bovenaan een adres van je huis / het perceel invoeren.
Dan krijg je een kadertje met ofwel '' geen objecten gevonden '' en dan is het geen jachtgebied.
Ofwel een kadertje met jachtgegevens en dan is het dus wel ingekleurd als jachtgebied.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:14

Pandora2 schreef:
beatje schreef:

Misschien begrijp ik het kaartje verkeerd,maar de rode vlaggetjes daar mag toch gejaagd worden bij de groene en grijze niet? Ik woon te noorden van antwerpen


Via Geopunt.be ?
Bij kaarten en plaatsen klikken op natuur en milieu. Dan op jacht klikken en dan bovenaan een adres van je huis / het perceel invoeren.
Dan krijg je een kadertje met ofwel '' geen objecten gevonden '' en dan is het geen jachtgebied.
Ofwel een kadertje met jachtgegevens en dan is het dus wel ingekleurd als jachtgebied.

Ik heb de andere link gebruikt die er geplaatst werd,die waar je kan aanvragen je gebied er uit te schrappen.Ik zal die Geopunt eens bekijken.

Robert 45 ,ik zeg nergens dat ze doelbewust op ons schieten,maar wel op ons terrein.Tenminste dat van mijn oom. en toen bij de boer waar ik de paarden had staan. Hagel rijkt echt wel verder want er vloog regelmatig hagel op het stal dak en dat kwam vd overkant vd weg. Mocht je het allemaal niet geloven ik kan je per pb het adres van mijn da geven die de hagel uit mijn kat geplukt heeft.De kat heeft alles behalve een wildkleur het is een witte met hier en daar een vlek.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:09


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:28

Balte schreef:
Hier kan je het ook zien
https://hvv.be/info/jachtplannen/

Wat mij verbaasde, is dat er op die jachtkaarten echt elk stalletje, kotteke, afdakje..getekend staat.


Ja idd. Ik zie het op deze plannen ook. Zelfs de buren hun kippenhokje :+

En volgens deze site ligt de helft van mijn tuin wel in jachtgebied >;)
Hoe ze daar dan geraken, is mij wel een raadsel. Langs de voordeur ofzo :=

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:18

Pandora2 schreef:
Balte schreef:
Hier kan je het ook zien
https://hvv.be/info/jachtplannen/

Wat mij verbaasde, is dat er op die jachtkaarten echt elk stalletje, kotteke, afdakje..getekend staat.


Ja idd. Ik zie het op deze plannen ook. Zelfs de buren hun kippenhokje :+

En volgens deze site ligt de helft van mijn tuin wel in jachtgebied >;)
Hoe ze daar dan geraken, is mij wel een raadsel. Langs de voordeur ofzo :=

:') :') :') Ik zie ze gelijk op een rijtje door je kamer lopen terwijl jij een boekje op de bank zit te lezen :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:25

Volgens die link is in mijn omgeving geen jacht toe gestaan,maar wel de bossen waar we wandelen.

Ik vond ook dit stukje,misschien interessant voor de ts ,

Goed om weten!
Het verlenen van een jachtrecht, hoeft niet steeds gepaard te gaan met een regelmatig bezoek van jagers om het faunabeheer uit te voeren. Op sommige plaatsen (vb. paardenweide) is het niet steeds geoorloofd dat er geschoten wordt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:55

_O-
Kunnen ze nog een koffie krijgen ook :Y)

Ik heb er een mailtje aan gewaagd naar die persoon van Vogelbescherming die zich hiermee bezighoudt. Benieuwd wat er uit de bus komt :P

Maar ik denk dat ze X aantal aaneengesloten HA moeten hebben om ( deels ) als jachtgebied te mogen gebruiken. Vandaar misschien de nogal vreemde constructies :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:24

Dat klopt van die aaneengesloten ha.De boer waar ik toen stond en waar de hagel rond de kinderen en op zijn dak vloog heeft zijn stuk laten schrappen en dat waren heel wat HA daar waren ze toen niet blij mee .Maar hij zei ook ik heb diverse keren gevraagd niet op mijn land te jagen en ze hielden zich er niet aan. Buiten de paarden en de kinderen liepen ook zijn koeien op het land