Apart slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:29

Voor degene die wel eens de decibels hebben gemeten.
Hoeveel was dat??

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:37

Ik ben toch meer een samen-slaper, ook al kan manlief best luid snurken en zijn we allebei geen goede doorslapers.

Wat helpt tegen snurken is een ventilator, een continu geluid over de brom heen. De decibels heb ik nooit gemeten.
Oordopjes vind ik niks, daar word ik juist alert van en dan slaap ik nog slechter.
Af en toe een por kan ook helpen.

En als jullie je daar beide goed bij voelen, dan is er toch niets mis met apart slapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:43

Goof schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik slaap dus echt een stuk slechter als manlief niet thuis is.


Ik ook. Ik ben dan onrustig en val niet in slaap. Superstom eigenlijk.

Ik slaap het liefst gewoon samen, kunnen we nog even knuffelen of samen slapen. Superfijn. Het voelt ook gewoon veilig ofzo en geeft me rust.
Maar mijn man gaat 2 ochtenden in de week om 5 uur op om te sporten en die 2 nachten slapen we apart zodat ik daar niet wakker van word.


Mijn ex had ook onmogelijke tijden van opstaan, maar het gekke is dat ik daar op den duur altijd doorheen sliep. Van zijn wekker werd ik niet wakker, van mijn eigen wel.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:44

Mijn ouders slapen sinds 10 jaar apart. Mijn moeder verloor veel slaap omdat zij een zeer lichte slaper is en mijn vader diep en zeer onrustig slaapt, dus veel draait, deken trekt etc. Naar hun zeggen weten ze zich wel te vinden voor de wat intiemere zaken. 10 jaar geleden zijn mijn zus en ik uit huis gegaan, dus kwamen er kamers vrij en zag mam haar kans. :')

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:02

Wij slapen ook regelmatig apart , ben een hele slechte inslaper en manlief heeft de dikke teen in bed en slaapt/snurkt al. Dus soms ga ik een paar nachten apart slapen anders val ik om van slaaptekort. En iedereen moet gewoon doen waar hij zich het beste bij voelt. Een persoon met chronisch slaapgebrek spot met zijn gezondheid en is ook niet zo prettig in omgang. Komt ook nog bij dat mijn man om vijf uur altijd klaarwakker is en gaat draaien. Slaapt weer in en ik lig vervolgens wakker tot de wekker gaat.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:07

Ik heb geen vriend en slaap dus ook alleen :’)

Ik snurk, praat, woel niet etc. maar zou me wel kunnen voorstellen dat er dagen zijn dat als ik een vriend zou hebben die wel eens apart zou willen slapen. Als ik de oproep dienst heb in de nacht ben ik zelf al niet blij als de telefoon gaat (als het echt spoed is en ik weg moet is niet erg, maar als mensen midden in de nacht bellen dat hun kat vlooien heeft en ze NU vlooienmiddel nodig hebben baal ik wel even van mijn werk :’)) maar me voorstellen dat dat voor een partner ook heel irritant is als je midden in de nacht wakker word van een telefoon op standje luchtalarm :’)

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:25

Wij slapen hier gewoon samen, maar ik heb altijd beter geslapen als ik alleen sliep. Sinds kort kan ik ook goed slapen samen, maar dit hangt er wel vanaf hoe erg meneer snurkt. Soms nachten niet en soms de halve nacht, soms zelfs zo hard dat ik er wakker van word..

Wat me wel heel erg stoort is dat zijn wekker om 7 uur gaat en die van mij om 7.45. Hij blijft nog na de wekker even liggen en gaat er dan uit. Dus ik word wakker van zijn wekker en val dan bijna niet meer in slaap tot mijn eigen wakker. Ik heb wel meer slaap nodig dan mijn vriend, ik functioneer slecht op weinig slaap.

Ik ken 1 stel wat apart slaapt, vond dat in het begin heel gek omdat ik dat nog nooit gehoord had en voor mij samen slapen gewoon standaard was. Inmiddels alle begrip voor en voor sommigen juist ook beter! Ik vind af en toe een nachtje alleen ook wel Lekker!

sabine1979

Berichten: 2592
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 02:02

Ik heb mijn ex ooit om half 4 s nacht het huis uitgezet }:)
Snurkte ook als een idioot, irriteerde me mateloos aan zijn ademhaling, ik deed geen oog dicht, ik ga dus niet wakker liggen in mijn eigen huis :x
Er zijn s nacht nog meer dingen gebeurt, wat ik niet ga laten gebeuren {:)-:(
Vond hij niet leuk, pech gehad, ik heb mijn slaap nodig.
Kenden elkaar pas een maand of 4.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 02:11

Wij slapen meestal in 1 bed, maar als mijn man snurkt (gelukkig niet zo vaak) pluk ik mijn dochter uit haar bed, leg haar bij ons en ga ik op haar bed slapen.
Als 1 van ons ziek is slapen we meestal ook wel apart.

Verder zijn we wel sociale slapers normaal gesproken geen gesnurk, deken getrek of geschop.

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 02:12

Wij slapen gewoon samen. Maar ik ben nu thuis vanwege een burn-out en kan de uurtjes in de ochtend als hij al weg is toch stiekem ook wel waarderen.
Ik merk wel dat als ik een slechte nacht heb en dus slecht in slaap kom ik me enorm stoor aan mijn vriend. Hij beweegt ong elke 5 minuten, snurkt, praat en soms beweegt het hele bed omdat hij is aan t trappen in zijn slaap. Dus mocht ik daardoor niet in slaap komen dan leg ik me weleens op de bank.

Maar ik val juist ook enorm goed in slaap met mijn vriend naast me. Overdag bijv ben ik erg moe, maar slaap pas in zodra mijn vriend naast me op de bank zit/ligt.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:45

Ik woon in een oud huis en hoor zelfs weleens de buurman, die apart in een kamer ligt, snurken :Z

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:02

sabine1979 schreef:
Ik heb mijn ex ooit om half 4 s nacht het huis uitgezet }:)
Snurkte ook als een idioot


_O-

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:12

Wij slapen al jaren apart... gewoon om meer logistieke redenen, mijn vriend moet er smorgens om 5.00 uit, en gaat dus vroeg naar bed, ik ga later naar bed en neem dan de honden mee, die hem dan uitbundig bespringen :+ , niet handig als je je nachtrust nodig hebt, daarnaast kijk ik daarna nog tot laat tv in bed wat dan ook weer met het licht en geluid mijn vriend wakker houdt, dan gaat om half 5 zijn wekker en lig ik daar klaar wakker van omdat hij dat ding op 4x snoozen drukt... maw , hij slaapt rommelig / slecht door mij en de honden , en ik heb net een paar uur geslapen omdat ik laat het licht uitdoe en dan wakker wordt van zijn wekker , dus we hebben gekozen voor ieder een eigen slaapplek, en dat werkt echt heel goed :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:08

blackstar schreef:
Voor degene die wel eens de decibels hebben gemeten.
Hoeveel was dat??

Mijn hoeveelheid decibel is geloof ik 70 of zo :oo :o heb snurkonderzoek gehad maar helaas is de oorzaak niet weg te nemen, aantal bouwfouten aanwezig.

Maar wat betreft alleen slapen of samen. Ik slaap echt veel lichter en alerter als ik alleen in bed lig. Alsof ik continue aan het waken ben als een herdershond of zo. Gespitst op elk geluid. Samen slapen is voor mij juist uitrusten en bijslapen. Maar wel afhankelijk van de persoon een eigen dekbed en hoe dan ook eigen matras en bodem. Een bodem is ik woel en de ander wordt wakker. Bij mijn ex was het anders ik stuiter bed uit of heb geen deken meer als ex omdraaide.

Maar moet er niet aan denken twee slaapkamers te hebben als je samen in een huis woont. :n Veel te gezellig samen in slaap vallen en wakker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:11

cissy schreef:
Aan alle snurkers hier, is er wel eens een slaaponderzoek gedaan naar slaapapneu? Daar ga je nl ook van snurken.


Dat vroeg ik me ook af. Slaapapneu komt veel voor en mensen die het hebben, weten dat vaak niet van zichzelf. Als het snurken samen gaat met vermoeidheid overdag, check dan ook eens of er andere verschijnselen zijn. (https://apneuvereniging.nl/heb-ik-apneu ... 7ebd7-6096)
Het vervelende is dat slaapapneu kan leiden tot andere, ernstige aandoeningen en daarom beter niet onbehandeld kan blijven.

Mijn man snurkte en was overdag vaak moe. Soms viel hij zomaar in zijn stoel in slaap. Ik had nog nooit een ademstop bij hem gehoord. Hij is ook niet te zwaar (slaapapneu komt vaker voor bij mensen met overgewicht). Maar puur op basis van die vermoeidheid en het snurken heeft hij een slaaponderzoek gedaan.
Hij had dus slaapapneu, bleek uit dat onderzoek. Ik ben blij dat het ontdekt is, want nu heeft hij een apparaat om mee te slapen. Hij is veel minder moe en loopt minder risico op diabetes hoge bloeddruk, hartinfarct, beroerte etc. En mooie bijkomstigheid: ik slaap ook weer lekker zonder dat gesnurk.

Dus mijn advies: is je partner naast een snurk(st)er ook vaak moe? Kijk dan eens of je iets van de verdere signalen van slaapapneu herkent. En zo ja: even langs de huisarts.

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:40

Afbeelding

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:44

ZoZenn schreef:
[ [url=m/A1RjC1.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:54

Ik kan me hier best iets bij voorstellen en denk dat het voor sommige relaties zelfs gezonder is dan samen het bed delen.

Ik heb totaal geen interesse in relaties oid dus die heb ik op het moment ook niet, maar ik slaap heel graag alleen (met de poezen dan :D). Ben ik een keer op vakantie of slaap ik bij iemand oid, dan slaap ik dus ook gelijk heel slecht en dat is wel echt een demper voor mijn stemming en soms zelfs mijn relatie met die persoon op dat moment. Ik denk ook dat, mocht ik dus toch een relatie krijgen in de toekomst, ik waarschijnlijk wel apart zou willen blijven slapen... Ik heb nou eenmaal gewoon heel erg mijn eigen ruimte nodig :Y)

Een van mijn vriendinnen doet dit dus ook. Zij slaapt ook heel slecht met anderen. Sinds zij en haar vriend apart slapen kun je wel merken dat hun relatie er met sprongen op vooruit is gegaan. Ze zijn beiden veel vrolijker en de "kleine irritaties" zijn er wel een beetje uit.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:22

Hier ook een die graag alleen slaapt, ik ben een hele lichter slaper die overal wakker van wordt en slaapgebrek is echt funest voor mijn gezondheid. Bovendien ga ik m"n partner steeds minder waarderen naarmate ik niet kan slapen...voor mij is het dus eerder slecht voor de relatie om samen te slapen haha.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:55

Wij houden van samen slapen. Lekker tegen elkaar aan. In de ochtend samen knuffelen.
Maar.... Mijn vriend kan wel eens last krijgen van zijn allergie. En dan hoest ie de hele buurt bij elkaar. Wat heeft het voor zin dat ik dan ook slecht slaap?
Op zulke momenten vertrekt ie naar de logeerkamer, zodat ik iig wel een goede nachtrust heb

sabine1979

Berichten: 2592
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:44

Ik slaap ook heel slecht als mijn partner bij mij slaapt.
Kom niet in slaap, wordt vaak wakker 's nachts van hem.
Ik ben de dag erna gebroken, kort lontje, niet te genieten.
Werk ook nog ploegen, dus na de laatste nacht doodop, en dan wakker liggen :x
Hij heeft een snurkbeugel sinds kort, nog niet mee geslapen bij mij {:)-:(
Wij slapen voortaan ook apart, hij mag in zijn eigen bed slapen.
Anders kom ik mezelf binnenkort tegen :(

Steenbok12
Berichten: 7841
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:02

Hier slaap ik sinds de geboorte van mijn zoon (nu ruim 1) heel slecht. Terwijl mijn kleintje nu al ruim 2 maanden echt heel goed slaapt en 96%vd tijd doorslaapt. Overigens is het voor mij wel een probleem en krijg het niet opgelost . Niet inslapen, kort slapen, veel wakker worden, uren wakker liggen. Mijn vriend kan ook enorm snurken maar ik sliep enorm goed diep en snel altijd dus had er zelden last van. Nu irriteert het mij dus wel omdat ik zelf al zoveel moeite heb om in slaap te komen of te blijven.
Overigens verkas ik vaak maar wil niet zeggen dat ik daar goed slaap maar dan is de irritatie factor in ieder geval weg.
Ik ging veel op reis. In hostels, bussen met hoeveel herrie ook..ik sliep gewoon lekker door. Vriendin die kon nooit slapen en was echt jaloers. Daarom wellicht ook juist extra frustrend.

Ik voel mij vaak ook uitgeruster en we zijn liever en vrolijker en daarbik balanaceer ik dan echt op het punt tussen functioneren en labiel rond lopen. Mijn vriend heeft er meer moeite mee omdathij het echt ziet alsof onze relatie niet goed is en stuk intimiteit. Veel gesprekken al gehad maar er zal toch geenintimiteit plaats vinden in die uren en die tijd ervoor pakken kan ook zeker bewust op andere momenten. Overigens probeer ik het elke avond! Ik hoop ook dat het ip een gegeven moment ook weer in orde is. Maar ik kan mij voorstellen dat veel stellen apart slapen. Het kan je relatie ook echt redden.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:30

Mijn opa en oma sliepen meer dan 20 jaar apart. Beide een eigen kamer en eigen bed. Mijn Opa was ziek en had veel hulp en zorg nodig op sommige momenten en mijn oma was altijd heel onrustig. Apart was voor beide gewoon veel beter.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:19

ik moet er echt niet aan denken om niet in 1 bed met mijn vriend te slapen. Zou daar onwijs onzeker van worden vrees ik ook. Buiten dat slaap ik gewoon beter als hij naast mij ligt. Beiden snurken we, soms wat meer en soms wat minder. Ik kan erg onrustig zijn in mijn hoofd en daardoor soms erg slecht slapen. 80% van de tijd val ik zo gauw mijn vriend dan gaat slapen en we lepeltje lepeltje liggen (nu na ruim 3 jaar nog steeds elke nacht) komt mijn hoofd tot rust en val ik als een blok in slaap

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:34

Serenity350 schreef:
Als "apart slaper" vind ik het wel leuk dat de vraag gesteld wordt. Vrienden kijken er bij ons ook altijd van op dat wij beiden onze eigen kamer hebben en vrijwel altijd apart slapen.

Ik heb heel lang wel gewoon samen het bed gedeeld omdat ik dacht "dat dat hoort als je een relatie hebt". Echter, ik ben een heel slechte slaper en samen met iemand slapen houdt voor mij eigenlijk in dat ik niet tot nauwelijks een goede nachtrust heb. Zelfs als iemand al "rustig" slaapt kan ik zo overgevoelig zijn dat alleen al de ademhaling van iemand anders mij wakker houdt. Waar dat precies aan ligt, geen idee, want ik slaap prima door omgevingsgeluiden heen en de kat die standaard naast mijn kussen ligt te snurken is dan weer geen probleem.

Ik kreeg op een gegeven moment het advies van iemand om eens apart te slapen toen ik in een zware periode zat (rouw en burn-out) en kampte met een zware oververmoeidheid waar maar geen verbetering in kwam. Dat was een gouden zet, en we hebben het sindsdien ook gewoon doorgezet.

In het begin had mijn vriend er meer moeite mee dan ik, voor hem voelde het een beetje alsof hij "afgewezen" werd. Maar toen hij al gauw merkte dat hij zelf ook veel beter sliep (ik ben wel een onrustige slaper) was hij er eigenlijk heel tevreden mee. Nu is het doodnormaal voor ons, en zouden we allebei niks anders willen. We hebben allebei onze eigen plek waar je je even terug kunt trekken als je je niet oke voelt zonder dat de ander daar meteen voor op zn tenen moet lopen. Ik heb er geen last van als hij na een avondje uit met zn vrienden thuiskomt terwijl ik al lekker lig te slapen, en hij heeft geen last van een vriendinnetje dat de hele nacht ligt te draaien omdat ze de slaap niet kan vatten.

Je zou denken dat het ten koste gaat van "intieme momenten", maar dat valt best mee. Die intimiteit is er net zo goed, alleen vormt zich dat niet in het standaard samen een bed delen.

Ik heb dus echt exact hetzelfde. Sliep altijd heerlijk alleen, maar samen veel minder. Ik ben ook zo overgevoelig en wordt soms wakker van elke draai, beweging of harde ademhaling van mijn partner. En hij snurkt. Oordoppen helpen maar deels. Als ik eenmaal slaap, dan gaat het wel. Dan wordt ik alleen vroeg wakker als mijn slaap minder diep wordt. Ik ga dus vaak een uur of langer eerder naar bed, zo dat ik diep in slaap ben als hij naar bed gaat. Dan kan ik in ieder geval een paar uur doorslapen.
Ik heb dit overigens ook als de katten op bed slapen, daar word ik ook wakker van en slaap ik slechter door.

Ik zou best apart willen slapen, maar mijn partner niet. Alternatief is ook een slaapbank en niet heel comfortabel. En hij voelt zich enorm afgewezen, terwijl ik alleen maar goed wil slapen en overdag dan ook een leuker mens ben. Maar omdat ik meer slaap nodig heb dan hij, is het niet handig voor mij om dan in de woonkamer op de slaapbank te gaan liggen en zal hij daar dus moeten gaan liggen. Ik begrijp ook wel dat dat niet zo tof is. Ligt ook niet lekker. En hij slaapt juist veel slechter/bijna niet als hij alleen ligt. Dus het een of het ander, bij ons is er altijd iemand die slecht slaapt :+

Ik ben altijd blij dat hij ochtenddienst heeft. Dan gaat zijn wekker wel vroeg en word ik daar wel wakker van, maar dan slaap ik in en kan ik nog een paar uur ongestoord slapen. En ben ik dus serieus ook uitgeruster.

Ik vind het lastig, want samen slapen geeft irritaties bij mij vanwege slecht slapen, het gesprek over apart slapen geeft irritaties, apart slapen zelf geeft irritaties bij mijn partner vanwege slecht slapen. :+