Low buy challenge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 10:11

Begin van het jaar heb ik besloten wat minder te gaan werken. Dat houdt in dat mijn zorgsalaris dat toch al niet dik was, wat is ingeslonken . Maar afentoe wat vrije tijd ipv altijd maar door doet me echt goed.

Opzich geen probleem want ik heb altijd al een prima spaarpotje gehad. Die heb ik aangebroken dit jaar want ik wilde een opleiding starten en een tweede pony erbij kopen. Nu blijk ik structureel flinke uitgaven te hebben omdat beide pony’s dierenartskosten kregen en mijn hond ook. Van de week begon er een rood lampje in mijn auto te branden en voor t eerst werd ik zenuwachtig. Waar moet ik dit van gaan betalen?

Mijn spaarpotje moet aangevuld worden, dat staat vast. En voorlopig is mijn plan om dat niet perse te gaan doen door meer te werken, maar door minder te kopen. Sowieso wonen wij al klein en is vriend een flinke verzamelaar, nog meer spullen het huis inslepen is echt niet nodig.
Het is niet zo dat ik nu een flinke big spender ben.
Maar wij hebben wel afentoe een terrasje hier en daar of een leuk T-shirt erbij. Normaal gesproken moet dat kunnen, maar nu is dat geld dat ik beter besteden kan. Alleen die knop omzetten, dat moet nog even gebeuren, en mezelf kennende valt dat niet mee.
Stom eigenlijk.
Dus ik hoop mensen te vinden die er ook voor gaan.

Ik wil een jaar lang mij bezig houden met low buy.
Daarin hoop ik de bankrekening weer wat aan te vullen.
En daarna zie ik wel weer.
Doe ik misschien wel weer domme onnodige aankopen. Maar kan ik dat ook betalen.

Low buy houdt voor mij in dat ik minder koop.
Ik ga niet voor no buy, niks kopen.
Want wat nodig is is nodig.
Ik ga voortaan overwegen: is dit product/uitstapje etc nodig?
Is het duurzaam ? (Ik gun milieu en medemens het beste)
En kan ik het mij veroorloven?

Ik hoop dat hier mensen aansluiten die erover mee kunnen praten. Want de eerste maand zal niet moeilijk zijn. Maar een jaar is lang.
En sluit er niemand aan, dan wordt dit een doel voor mij alleen. Uiteindelijk doe je dit toch voor jezelf.

Natuurlijk staat het je vrij als je mee komt praten, om je challenge in te vullen zoals je dat zelf wilt. Iedere persoon zijn eigen situatie. Misschien wil je wel geen jaar, maar drie maanden.
Misschien wel no buy ipv low buy.
Of juist wel low buy, maar als uitzondering theateruitstapjes, die moeten onbeperkt kunnen...
Ieder z’n ding.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:19

Interessant! Ik probeer dit ook al zoveel mogelijk te doen. Maar helaas slaag ik daar nog niet heel goed in :')
Wanneer ik online shop laat ik het altijd wel eerst 24 uur in het mandje zitten en bedenk dan of ik het ECHT nodig heb. Meestal leeg ik het mandje daarna weer of kom ik uiteindelijk op een veel lager bedrag uit.
En het voorkomt een impuls aankoop. Ik merk dat het echt werkt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:21

Ik denk altijd 'dat moet ik voor kerst vragen!'en vergeet het dan altijd op te schrijven. :') werkt ook!

Echt low buy ben ik niet bewust, want heb toch een hekel aan shoppen. Maar voor ik iets koop denk ik wel enkele dagen na of het iets is dat ik echt mis. En too good to go pakketjes zijn geweldig!

Paardengek in hart en nieren!

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:25

Dit doe ik eigenlijk altijd, ik spaar altijd voor grote doelen als reizen, het huis, pensioen. Vooral reizen heeft in mijn leven prioriteit. Ik bezuinig vooral veel op boodschappen en ook steeds meer sinds ik ben begonnen met een moestuin, ik denk dat ik qua kleding misschien 150 uitgeef per jaar.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 10:29

Cayenne ik merk dat ik het vooral heb als er korting boven staat. Uitverkoopsites met 70 procent korting zoals zalando lounge. Daar heb ik opeens 3 truien nodig ipv 1....
Ik heb dan ook besloten die sites te mijden voortaan.
Heb ik een trui nodig, dan ga ik er voor 1, en zoek ik net zolang door tot ik eentje heb waar ik tevreden over ben. Maar niet drie halen omdat het lekker goedkoop is. Want op een of andere manier gaat dat zo makkelijk.... dat ik zomaar even later weer sta te shoppen.

Poekkie bedankt voor de tip. Maar ook bij too good to goo moet ik nadenken blijven. Heb ik het nodig of haal ik het omdat het lekker goedkoop is? En kan ik beter gericht ingrediënten gaan halen voor mijn recepten...
Ik vind het ergens idd wel een uitkomst. Veel eten voor weinig geld. En het voorkomt verspilling. Maar ik heb ook weleens bergen snoep erin gehad. Dat was een leuke verrassing, maar dat geld had eigenlijk wel nuttiger besteed kunnen worden ipv mijn suikerverslaving voeden hihi.

Afwegingen zijn het. En ik wil mezelf ook niet alles verbieden. Het moet wel goed blijven voelen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:29

Ik vind zelf die eerste maand altijd het moeilijkst! Heb dit zelf vier jaar gedaan, eigenlijk zonder enige moeite. Ik heb een hele klassieke kledingsmaak, dus die is gelukkig niet modegevoelig...
Dit jaar ben ik voor het eerst na vier jaar van mijn vakantiegeld helemaal los gegaan met shoppen voor mezelf. En nu vind ik het weer lastig om terug te gaan naar beperkt shoppen... (Zeker omdat ik weet dat ik gewoon nog een paar dingen nodig heb om de winter op stal fatsoenlijk door te komen, zoals goede, warme, waterdichte schoenen/ laarzen). Maar ik probeer het wel echt!

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:36

wij sparen een deel uit door hello fresh te doen. Het is altijd een struggle : wat eten we nu weer, doen dan boodschappen, hebben voor 100 euro boodschappen mee, maar eigenlijk net niet de ingredienten waar we 3 passende maaltijden van op tafel zetten. Wel veel lekkere dingen, kant en klare dingen, want ja, boodschappen doen met honger werkt niet :+.
Hello fresh (of andere boxen) is in principe vrij duur (+-7.5 euro voor 1 maaltijd), maar het wordt wel aan huis geleverd en overige boodschappen zijn niet meer nodig. Hoeven we enkel nog eens in de maand de drankvoorraad aanvullen, en tussendoor ev wat brood en beleg halen.

Daarnaast, frisdrank door de week mijden, sinds we geen cola en limonade meer drinken maar water en spuitwater in de week, scheelt dat ook ettelijke eurotjes.
Geen fastfood (broodjes, frietjes, macdo) enzo scheelt ook enorm. Voor die 20 euro bij de frituur kan je thuis 2 of 3 keer hapjes maken.

daffodil
Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:41

Ik probeer uit alle macht zo min mogelijk te kopen maar hoe harder ik het probeer, hoe harder ik faal!

Sommige dingen lukken goed maar toogoodtogo is dus een enorme valkuil. Ook hiervoor geldt, heb ik het nodig? Nee dus maar het is zo leuk.......

Het is nu 11 oktober en ik had begin van de maand met mijn zus afgesproken niets te kopen maar ben al ernstig de fout ingegaan hahaha.

Ik probeer nu op bepaalde dingen te minderen en als ik echt enorme koopzin heb, ga ik wel naar de kringloop. Kom ik toch gelukkig naar buiten terwijl ik maar een paar euro kwijt ben.
Soms is het ook gewoon het gevoel maar mijn kasten puilen uit, ik heb echt niets maar dan ook niets nodig.......

Ik vind het zo moeilijk en tegelijkertijd puilt mijn huis uit en kom ik om in de rotzooi. Dit moet stoppen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:41

Ik ken dat hele Too Good to Go dus niet. Klinkt interessant!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:42

Duhelo schreef:
wij sparen een deel uit door hello fresh te doen. Het is altijd een struggle : wat eten we nu weer, doen dan boodschappen, hebben voor 100 euro boodschappen mee, maar eigenlijk net niet de ingredienten waar we 3 passende maaltijden van op tafel zetten. Wel veel lekkere dingen, kant en klare dingen, want ja, boodschappen doen met honger werkt niet :+.
Hello fresh (of andere boxen) is in principe vrij duur (+-7.5 euro voor 1 maaltijd), maar het wordt wel aan huis geleverd en overige boodschappen zijn niet meer nodig. Hoeven we enkel nog eens in de maand de drankvoorraad aanvullen, en tussendoor ev wat brood en beleg halen.

Daarnaast, frisdrank door de week mijden, sinds we geen cola en limonade meer drinken maar water en spuitwater in de week, scheelt dat ook ettelijke eurotjes.
Geen fastfood (broodjes, frietjes, macdo) enzo scheelt ook enorm. Voor die 20 euro bij de frituur kan je thuis 2 of 3 keer hapjes maken.


Dit zou voor mij denk ik juist niet werken, omdat ik super handig ben met het verzinnen van recepten die eigenlijk weinig kosten - o.a. seizoensgroenten gebruiken, maximaal 3x per week vlees. Ik eet denk ik avondmaaltijden van gemiddeld zo'n 3-4 euro, soms minder, soms wat meer. Frisdrank drink ik nooit, heb wel altijd een fles ranja staan voor de zoete dorst, maar verder leef ik op koffie en thee...

Wel top dat het voor jullie werkt! Op voeding kun je vaak inderdaad wel flink besparen, zeker als je voorheen makkelijk uit eten ging, veel 'lekkere' dingen ging halen bij de supermarkt of inderdaad take-away maaltijden haalde...

Voor mij is het echt het shopgedrag dat me de das om doet soms, vreselijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:49

Hello Fresh werkt voor mij ook niet want ik vind het juist leuk om dingen zelf te verzinnen en toe te voegen aan recepten. Dan zou ik me te veel gebonden en gedwongen voelen om aan bepaalde recepten vast te houden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:53

Mooie challenge! Ik probeer het ook, maar het lukt niet altijd.. Wellicht heb je iets aan het topic over bezuinigen op boodschappen?
[HTT] Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Verder zou ik dingen die je echt graag wilt maar die ook even kunnen wachten, op je wishlist zetten voor de feestdagen of je verjaardag? Als je gevoelig bent voor kleding: kijk eens naar een "capsule wardrobe" of andere tactieken, zodat je bewust bezig bent met welke kleding je wilt kopen - en alles daarbuiten dus niet :D

Ik ga nu bijna dagelijks naar de supermarkt en merk dat ik veel meer lekkers meeneem.. 'even' een chocoladereep of toch een fles frisdrank. Terwijl ik dit niet deed als ik 1-2x per week boodschappen ging doen.
Laatst bijgewerkt door Art_ofLiving op 11-10-19 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

daantjuhhh
Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:53

Toen ik wist dat ik ging verhuizen en echt mijn geld nodig zou hebben kon ik gewoon 500€ per maand sparen.
Ik kocht echt niks. En als ik dan savonds naar huis reed van werk vermeed ik de winkel en maakte ik wel een maaltijd van de restjes die ik in huis had.

Nu ik verhuist ben heb ik heeeeel veel moeten shoppen voor mijn huis. De knop is om.
En ineens moet ik voor elk uitje weer wat nieuws hebben. Rij wekelijks langs woon winkels. Ga ik naar de supermarkt voor melk. Maar kom ik met 20€ aan boodschappen met voornamelijk troep weer thuis.

Ik moet die knop echt weer omzetten.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:55

Als je echt inspiratie hebt om te koken zal het inderdaad niet werken. Ik heb dat niet, ik eindig altijd weer bij pasta-groente-vleesje, en dat gaat vervelen. Ik varieer wel met de recepten zelf, vooral dingen die we niet lusten weglaten (die gaan dan naar de dieren ofzo).
Maar het is wel eens leuk om eens andere dingen te eten (wij doen het echter wel maar gemiddeld 2 keer in de maand, vaak veel dingen dat we niet lusten en of te simpel dat we dan het geld niet waard vinden. Maar ik merk duidelijk in de hello fresh weken dat de overige boodschappen eigenlijk niet zo hard nodig zijn :D.

Shopgedrag kan ik me wel inhouden, op paardgerelateerd vlak is het iets anders. Ik hoop dan ook dat we nu de laatste echt dure maand gehad hebben en dat ik het komende jaar niet veel investeringen meer moet doen. ( sinds juli weide in eigen beheer, veel aankopen voor omheiningen, kruiwagens, hooivoorraad, etc. Trainingsweekend aan 150, bekapcursus aan 250, paard trap gehad + supplementen + medicijnen voor de andere twee aan 600, klapband met trailer, nieuwe bandjes voor aanhangertje aan 110, aanhangertje zelf aan 100, oplegger zand aan 450, mestbakken aan 310, komt nog een lading voordroog aan 200.)
Dus ik begin ook een beetje te zweten :+.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:56

daantjuhhh schreef:
Toen ik wist dat ik ging verhuizen en echt mijn geld nodig zou hebben kon ik gewoon 500€ per maand sparen.
Ik kocht echt niks. En als ik dan savonds naar huis reed van werk vermeed ik de winkel en maakte ik wel een maaltijd van de restjes die ik in huis had.

Nu ik verhuist ben heb ik heeeeel veel moeten shoppen voor mijn huis. De knop is om.
En ineens moet ik voor elk uitje weer wat nieuws hebben. Rij wekelijks langs woon winkels. Ga ik naar de supermarkt voor melk. Maar kom ik met 20€ aan boodschappen met voornamelijk troep weer thuis.

Ik moet die knop echt weer omzetten.


Zó herkenbaar! Ik KAN elke maand best wat sparen... Ik kom nu effectief misschien aan 50-100 euro per maand opzij zetten, waar ik voorheen best aan 300 kwam... Niet goed!

dorientjuh
Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:02

Leuk topic!

Ik heb toevallig vanmorgen eens op een rijtje gezet waarom mijn spaarrekening sinds 1 januari maar met €175 is gegroeid. (Let wel: ik woon samen en we hebben een dochtertje, we sparen maandelijks wel voor gezamenlijke uitgaven en voor dochtertje).

Ik vind eigenlijk dat ik maar weinig voor mezelf koop. Heb geen koopverslaving. Überhaupt weinig tijd om naar de winkels te gaan. Maar kwam er toch achter dat ik dit jaar €312 heb uitgegeven aan (5 paar) schoenen, €175 aan kleding bovenop het budget wat ik al had, en €900 aan overige (wasmachine, tijdschriften, vrijgezellenfeestje, wehkamp, supermarkt, boek etc). En dan heb ik nog niet alles genoemd. Basically €200 per maand aan ‘extra’ dingen. Niet per se onnodig maar misschien toch wel wat teveel van het goede. Dus ik ga ook proberen meer op te letten.

Verder besteden wij circa €400 per maand in de supermarkt. Best veel. We gaan altijd naar de AH, dat gaan we niet veranderen. Maar wil wel weer een keer per maand een goedkope eetweek inlassen. Dat moet overigens nog steeds gezond zijn, want daar ga ik niet op besparen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:16

@dorientjuh, ik kan me wel voorstellen dat je met een (jong) dochtertje in de supermarkt makkelijk meer spendeert dan wanneer je maar voor 2 mensen moet kopen... voor mij alleen ben ik voor 150-200 euro in de maand klaar met supermarktboodschappen. Maar ik vind 400 met een kind erbij niet gek hoor!

Elanor
Berichten: 6775
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:36

Een huishoudboekje bijhouden werkt enorm goed, dat maakt je veel meer bewust van wat je uitgeeft (en je laat ook meer staan daardoor). Kleding koop ik vrijwel uitsluitend tweedehands en alleen als ik iets ‘nodig’ heb. :)

Lola. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:37

daantjuhhh schreef:
Toen ik wist dat ik ging verhuizen en echt mijn geld nodig zou hebben kon ik gewoon 500€ per maand sparen.
Ik kocht echt niks. En als ik dan savonds naar huis reed van werk vermeed ik de winkel en maakte ik wel een maaltijd van de restjes die ik in huis had.

Nu ik verhuist ben heb ik heeeeel veel moeten shoppen voor mijn huis. De knop is om.
En ineens moet ik voor elk uitje weer wat nieuws hebben. Rij wekelijks langs woon winkels. Ga ik naar de supermarkt voor melk. Maar kom ik met 20€ aan boodschappen met voornamelijk troep weer thuis.

Ik moet die knop echt weer omzetten.


Zo herkenbaar :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:12

Ik probeer bij kleding alleen te vervangen wat stuk is... zo zijn er afgelopen periode 3 broeken stuk gegaan en die moet ik nog vervangen.

Ik heb mazzel dat qua pasvorm de broeken van de Primark goed zitten. Ik koop dan liever 5 broeken van €8 daar van daar dan eentje van €40 elders.

Op die manier gaan ze langer mee omdat alles tegen elkaar afgedragen kan worden.

En nu hoef ik alleen te vervangen wat versleten is

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

daantjuhhh
Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:14

Relaxed schreef:
daantjuhhh schreef:
Toen ik wist dat ik ging verhuizen en echt mijn geld nodig zou hebben kon ik gewoon 500€ per maand sparen.
Ik kocht echt niks. En als ik dan savonds naar huis reed van werk vermeed ik de winkel en maakte ik wel een maaltijd van de restjes die ik in huis had.

Nu ik verhuist ben heb ik heeeeel veel moeten shoppen voor mijn huis. De knop is om.
En ineens moet ik voor elk uitje weer wat nieuws hebben. Rij wekelijks langs woon winkels. Ga ik naar de supermarkt voor melk. Maar kom ik met 20€ aan boodschappen met voornamelijk troep weer thuis.

Ik moet die knop echt weer omzetten.


Zo herkenbaar :')

Hahaha. Ja bij jou zal het wel net zo gaan nu :')

@ynskek
Prinsen koop ik niet. Vind ik niet duurzaam.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

8nnemiek
Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:17

Leuk dat je het een jaar lang gaat proberen!

Wij zijn in principe al anderhalf jaar bezig met geen onnodige dingen meer te kopen om te sparen voor ons pensioen en een reis, maar vorige maand hebben we eens écht alleen de hoognodige dingen gekocht, en kwamen we met twee personen uit op €900 in totaal aan uitgaven. €600 vaste lasten, iets minder dan €100 aan eten en nog €200 aan overige kosten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:18

Dat kan. Bij mij gaan ze op deze manier langer mee dan als ik maar 1 broek kan kopen.

Ik geloof dat de laatste aankoop inmiddels 9 maanden terug is geweest. Zo lang houd een enkele broek het echt niet uit. Ze gaan momenteel een jaar of 2 per stuk mee juist doordat ik ze kan afwisselen met elkaar

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

daantjuhhh
Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:29

Mijn broeken gaan wel 5 jaar tot 8 jaar mee. :oo

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

xmarliez
Berichten: 4092
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:32

Ik lees dat mensen het idee hebben dat ze niet meer aan sparen toe komen maar is het dan een idee om direct wanneer het salaris binnen is een gewenst spaarbedrag apart te zetten?
Als mijn salaris binnen is betaal ik eerst de vaste lasten, dan boek ik iedere maand hetzelfde spaargeld over naar mijn spaarrekening en dan haal ik nog het geld voor mijn paardrijlessen van de bank af en tot slot blijft er geld over waar ik het die maand mee moet doen.
Dat is altijd genoeg voor eten en drinken maar kleding kopen dat doe ik vrijwel nooit. 'Vroeger' toen keek ik erg graag naar de koopjes bij bijv ooteman en kocht ik vaak genoeg een nieuw paardrij shirtje of broek. Nu heb ik zo veel kleding en ondanks dat ik er zéker op ben uitgekeken is het nog allemaal heel en ziet het er goed uit dus waarom nieuwe kopen? Mijn bankrekening laat dat nu ook echt niet toe dus ik kijk ook niet meer op dat soort sites. Gelukkig heb ik werk kleding dus ik heb 3 'nette' kleding setjes in de kast hangen die ik dan aan doe als ik daar een gelegenheid voor heb. Ik hecht niet veel waarde aan het hebben van mooie kleding maar geef daarentegen wel veel geld uit aan lekker eten en drinken. Ook daarin heb ik erg moeten gaan bezuinigen omdat ik anders gewoon geld te kort kwam (terrasje pakken etc doe ik sowieso al nooit, kan thuis ook een drankje doen. Veel goedkoper :) ).

Kortom, mij heeft het enorm geholpen om eerst alles te betalen/sparen wat ik moet/wil en dan wat ik overhoud is wat ik heb, punt.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Drico, Eve_16, Gwenvd, Iloveiswan, Iris_Casper, Jive03, Josien_, Justme_Lisaa, m0niekkkie, MissJeanny, moonfish13, rocky_1995, Sneeuwmaan, vikawiek, Zil en 177 bezoekers