Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:19

Geen idee of het is wat TS had, maar het corpus luteum kan in een cyste veranderen in begin vd zwangerschap in sommige situaties. Normaal zijn die niet gevaarlijk en verdwijnen weer maar kan me zo indenken dat icm een abortus het een ander verhaal wordt?

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:22

Zal weinig tot niets met de abortus te maken hebben, eerder met de hormonen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:05

Sterkte TS.

Ik wens jou en je partner de kracht, tijd en rust toe om jullie leven weer op de pootjes te krijgen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:40

Heel veel beterschap.

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 20:28

elnienjo schreef:
Als maar één eierstok is aangetast had die toch verwijderd kunnen worden? Heb je altijd nog een reserve voor mocht je je ooit nog bedenken.

Nee dat doen ze niet "zomaar" even
Heeft veel meer gevolgen en is een veeel zwaardere operatie. Plus met mijn leeftijd, zullen we altijd proberen je eierstok te redden.

De hormonen van de zwangerschap kunnen het getriggerd hebben of de cyste waar secrible het over heeft kan de laatste druppel zijn geweest.

Er zitten meerdere cystes. Te veel om weg te halen. Allemaal goedaardig zo leek het. Waarschijnlijk heeft een nieuwe eisprong de doorslag gegeven voor de torsie. Het blijft speculeren en kan iedereen overkomen. Maar het is echt heeel pijnlijk!

Bedankt voor jullie berichtjes hoewel het weinig te maken heeft met de oorsprong van het topic, komt het wel ff rauw op ons dak. Dit was biet gepland zeg maar.

Anoniem

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:34

Wat ontzettend naar zeg, beterschap!

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:39

Wat een vervelende wending zeg! Beterschap

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:06

Twijfelmam schreef:
Waarschijnlijk heeft een nieuwe eisprong de doorslag gegeven voor de torsie. Het blijft speculeren en kan iedereen overkomen. Maar het is echt heeel pijnlijk!

Als je de pil goed slikt krijg je geen eisprong meer. Hopelijk kun je het daarmee onder controle houden. Pijn is nooit fijn.

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:23

Dal klopt elnienjo. Echter, die ga ik pas slikken Na de eerste menstruatie en dan is die niet direct werkzaam.
Tevens is het gezien mijn leeftijd wel een risico om weer met hormonen te gaan beginnen. Maar dat zullen we wel weer meemaken.

Ik voel me inmiddels wel weer wat beter gelukkig. Langzaam aan weer opbouwen...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:58

Fijn dat je ne weer beter voelt. Hoe is t met je gevoel en de twijfel?
Het is gewoon vervelend dat dit zo vlak na die abortus gebeurd, dit zet alles weer op de kop.
Zal even tijd nodig hebben.

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:04

Het leek goed te gaan Jestito... maar dit heeft echt alles overhoop gegooid... De twijfel is echt bikkelhard ingeslagen sinds een paar dagen.
Zouden de hormonen mijn keuze hebben beïnvloed? Wat als ze me nu vertellen dat het niet meer kan?

Ik ben bang voor hoe zwaar het is en zou zijn. Maar ik ben ook bang voor de spijt over 5 jaar. Geen nieuwe twijfels maar het komt nu heel hard binnen en ik lig al nachten huilend wakker omdat ik niet weet wat ik nu wil.

Huilen en praten. Mocht het echt niet tot rust komen kan ik gelukkig bij de prof terecht die ons ook geholpen geeft met de keuze. Ik wil daar nog even mee wachten omdat het misschien gewoon even moet. Misschien moet het er allemaal even uit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:26

Twijfelmam schreef:
Het leek goed te gaan Jestito... maar dit heeft echt alles overhoop gegooid... De twijfel is echt bikkelhard ingeslagen sinds een paar dagen.
Zouden de hormonen mijn keuze hebben beïnvloed? Wat als ze me nu vertellen dat het niet meer kan?

Ik ben bang voor hoe zwaar het is en zou zijn. Maar ik ben ook bang voor de spijt over 5 jaar. Geen nieuwe twijfels maar het komt nu heel hard binnen en ik lig al nachten huilend wakker omdat ik niet weet wat ik nu wil.

Huilen en praten. Mocht het echt niet tot rust komen kan ik gelukkig bij de prof terecht die ons ook geholpen geeft met de keuze. Ik wil daar nog even mee wachten omdat het misschien gewoon even moet. Misschien moet het er allemaal even uit.

Lieverd, je hoeft 'nu' helemaal niets. Kom eerst tot rust, laat je lichaam herstellen, je hormonen weer normaliseren en stel het nadenken over wel/geen kind en zoja wanneer even uit. Ik begrijp de neiging om het 'nu' te willen weten heel goed maar laat het even bezinken lieverd. Jullie hebben een heftige periode achter de rug waarin jullie er uitgebreid over nagedacht hebben, een beslissing genomen hebben en waarin jij lichamelijk en hormonaal nogal wat doorstaan hebt. Echt, parkeer het even en ga dingen doen waar je je fijn bij voelt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:58

Sterkte twijfelmam! Dikke virtuele knuffel vanaf hier.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:53

Ik hoop dat je het een beetje los kunt laten en leef zoals je deed..

Als jullie toch kinderen willen kan daar later ook.. Maar je leeft nu. En dit was jouw beslissing zoals het nu in jouw leven past..

Sterkte meis. Niet makkelijk

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:30

Twijfelmam schreef:
Huilen en praten. Mocht het echt niet tot rust komen kan ik gelukkig bij de prof terecht die ons ook geholpen geeft met de keuze. Ik wil daar nog even mee wachten omdat het misschien gewoon even moet. Misschien moet het er allemaal even uit.
Laat je indien nodig psychologisch begeleiden om dit allemaal te verwerken en een plaatje te geven. Wacht hier niet te lang mee.

Heel veel sterkte :(:) -O-

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 14:56

Dat loslaten ging idd goed tot dit moment...

Riel, ik weet het maar ik wil ook niet te snel aankloppen. Soms heeft iets gewoon tijd nodig. Mentaal gewoon echt een klap gehad. Alsof er in mijn hoofd wat knapte toen ze aangaven dat het mijn vruchtbaarheid kon aantasten...

Ik ben een echte control freak en de afgelopen tijd heb ik alles behalve controle gehad. En dat stukje controle dat ik dacht te hebben (we kunnen altijd nog voor een kind kiezen) viel ook opeens weg. Dat is blijkbaar nogal binnen gekomen... 1.5 week later :')

Probeer zo veel mogelijk afleiding te zoeken en gewoon te doen wat ik altijd deed maar de nachten zijn het lastigste. En situaties waar mensen over zwangerschap/baby's/kinderen praten wat nogal eens gebeurd op mijn werk. Erg confronterend allemaal.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:56

Als het je helpt, op mijn 16de heb ik een abortus gehad en ik heb nu een dochter van 5. Zo zijn er veel meer vrouwen die na een abortus (al dan niet om medische redenen) gewoon kinderen hebben gekregen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:19

En vergeet ook niet dat je lijf waarschijnlijk nog bezig is met "ontzwangeren", waardoor je hormoonspiegel nog uit de bocht kan vliegen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:42

Misschien toch even naar die prof gaan ipv wachten. Tijd heeft het zeker nodig maar zij kunnen je misschien beter door deze fase heen helpen.
Jij zal blijven twijfelen en je afvragen of je beslissing de juiste was, maar zij kunnen je misschien anders ertegen aan laten kijken.
Je hebt alles goed overwogen en deze beslissing gemaakt.
Hoe is t met je vriend gevoelsmatig?

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:53

Wat balen voor je dat het zo loopt :(:)

Ik zit er niet middenin en kan er wat makkelijker tegenaan kijken, en dan lijkt het vrij simpel:

- wat gebeurd is, is gebeurd. Achteraf juiste keuze of niet, je doet er niks meer aan
- je hebt de keuze heel bewust gemaakt, op dat moment voelde de keuze dus juist
- op dit moment wilde je geen kind en je hebt nu geen kind, dus in zoverre heb je wat je wilde
- wat de toekomst brengt, of je later een kind wilt, dat weet je niet, maar nu is het sowieso geen goed moment om een kind te krijgen
- je lichaam en leven heeft eerst een tijd rust nodig, wat je ook zou willen qua wel of geen kind

Kortom: het hele verhaal even parkeren lijkt mij het meest verstandig. Ben je wel of niet vruchtbaar doet er op dit moment immers niet toe want op dit moment zou je sowieso niet voor een kind gaan. Laat het een jaar los, laat het leven zijn gang gaan, alle hormonen en gevoelens weer rustig op de rit komen en alles wat je meegemaakt hebt even in alle rust bedaren, en kijk over een jaar hoe je gevoelens en mogelijkheden er voor staan :)

Simpel gedacht? Oh vast! Kan het zijn dat een ander meer heeft aan professionele hulp? Oh vast!
Maar misschien heb je hier ook iets aan om het even simpel te bekijken en wat van je af te kunnen laten glijden :(:)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:32

Pmarena, ben het wel met je eens hoor.
Je kunt er nu toch niks meer aan veranderen, dus blijven hangen in: wat als, heeft geen zin.
Maar kan me ook voorstellen dat te het zwaar heeft.
Ik hoop maar dat ze er een weg in gaat vinden.

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 13:24

De hormoon spiegel moet een maand na de zwangerschap weer normaal zijn zeggen ze.

Ik heb de prof gebeld maar krijg haar nog niet te pakken.

Ben het helemaal met je eens pmarena! Dat is ook mijn manier van leven. Het is alleen lastig omdat ik om dus hele vage reden super verdrietig ben bij vlagen (echt in janken uitbartsen en niet kunnen stoppen voor minuut of 10).
Verder dus opeens een hele sterke behoefte om een kind te krijgen ;( .
Nog nooit gehad dit!

Alsof mijn lijf/hersenen/hormonen een slecht spelletje met me spelen.
Bezwaren die we hadden zie ik opeens niet! Super onlogisch en heel verwarrend.
En dat dus na de operatie...

Mijn vriend was een beetje flabbergasted met mijn reactie :Y) . Hij staat er net zoals ik in. Gewoon ff laten rusten en kijken of het kalmeert.
Toch voor een kind kiezen kan als het goed is, nog steeds. Dat was alleen niet de oorspronkelijke gedachtegang achter de abortus.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:38

De behoefte aan toch wel kinderen krijgen schijnt bij veel vrouwen na een abortus ineens heel sterk te kunnen zijn.
Het zijn de hormonen die daar mee aan de haal gaan en gevoelens van spijt, schuld en dat willen vervangen door een kind.
Of dat een heel goede basis is, weet ik niet maar ik kan me de behoefte heel goed voorstellen.
Ik kijk daarom tegenwoordig een stuk kritischer tegen abortus aan en ik begrijp dat er verenigingen zijn die aandacht willen voor dit soort situaties, want deze gevoelens komen zo ontzettend vaak voor!

Ik heb zelf twee kleine kinderen en herken het irrationele gevoel van rammelende eierstokken enorm, terwijl ik toch vrij zeker ben dat mijn gezin en ikzelf ook, voorlopig echt compleet zijn.

Veel sterkte, hopelijk gaat de hormonenstorm gauw liggen.

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 14:54

Het vreemde is dus dat ik geen spijt heb van de abortus :+ ...

De klap kwam echt na de operatie bij het idee dat ik misschien straks geen keuze meer heb. Ik denk dat dit mijn eierstokken heeft doen rammelen... {:)-:(

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:45

het lijkt me ook best lastig. Ik weet niet zo goed hoe je dat moet verwoorden, maar je hebt altijd een bepaald pad gelopen en je hebt nooit hoeven nadenken of je van dat pad af wilde stappen. Dat pad was er wel, ergens, hypothetisch, maar niet echt concreet in beeld ofzo.

En nu stond je ineens op dat pad en heb je echt actief zelf moeten beslissen er weer vanaf te stappen. Icm hormonen die grote neonborden plaatsen met "LOOP HIER, GA NIET WEG". Dat lijkt me hele andere business...