Slachthuis beverwijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 11:05

Wist niet zo goed waar ik moest posten, dus doe 't hier.

Met veel pijn en moeite ervoor gekozen om mijn meisje te laten hemelen.

Maar nu wou ik weten of iemand weet of de graaf in Beverwijk, nog paarden slacht in zijn kleine slachterij..?

En ja ik kies voor het laten schieten, en dat is mijn eigen keus daar aub geen discussie over.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:06

Och wat sneu zeg dat je je lieverd moet laten gaan. Niet die mooie bonte toch? Y;(

Geen tips. Wil je wel sterkte wensen

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:07

Bel ze even, dan weet je het zeker.
Sterkte

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 11:08

Kabayo schreef:
Och wat sneu zeg dat je je lieverd moet laten gaan. Niet die mooie bonte toch? Y;(

Geen tips. Wil je wel sterkte wensen


Helaas wel d'r chronische hb en de cushing blijven constant problemen geven helaas, na 5 jaar veearts na veearts gezien te hebben gezien en de ene na de andere kliniek ben ik klaar met het proberen om haar pijnvrij te houden.
Want helaas lukt mij dat niet.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:11

Krijgt ze medicijnen voor de ppid?
Dan mag ze wel geschoten maar het vlees is dan niet voor consumptie geschikt.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 11:26

fransje23 schreef:
Krijgt ze medicijnen voor de ppid?
Dan mag ze wel geschoten maar het vlees is dan niet voor consumptie geschikt.


weet ik :j maar ik wil haar gewoon absoluut niet laten inslapen, heb daar gewoon niks mee

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:36

NathalietjeB schreef:
Kabayo schreef:
Och wat sneu zeg dat je je lieverd moet laten gaan. Niet die mooie bonte toch? Y;(

Geen tips. Wil je wel sterkte wensen


Helaas wel d'r chronische hb en de cushing blijven constant problemen geven helaas, na 5 jaar veearts na veearts gezien te hebben gezien en de ene na de andere kliniek ben ik klaar met het proberen om haar pijnvrij te houden.
Want helaas lukt mij dat niet.

Sterkte . Wat rot zeg

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:29


Anoniem

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:58

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Ervaringen en diensten. Daar past het beter.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:11

Ik heb geen ervaring met Beverwijk, wel met Nijkerk. Daar ging het keurig en weet je zeker dat het goed gebeurt

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 11:47

Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:50

Paspoort heeft een medisch inlegvel/pagina nodig. En staat er in het paspoort dat het paard niet voor consumptie geschikt is (op dat inlegvel/die pagina dus), dan zal het lastig worden te laten schieten. Ook al mag het wel, slachters doen het liever niet. Want dan moet je alles apart kunnen houden/doen en dat is lastig.

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:56

Bel Jan uit Nijkerk even op.

Paspoort moet een medisch inlegvel bevatten.

Jan kan je verder helpen als je hem belt.

En jan schiet gewoon.. Consumptie of rendac. Geen probleem.

XxMariellexX
Berichten: 366
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:15

Wat erg als allereerst veel sterkte!

Ik zou haar als ik jou was naar de paardenslager in Nijkerk brengen een ontzettend vriendelijke man die het beste met je paard voor heeft

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:43

Ik weet niet waar je vandaan komt..
maar je kunt ook Kerkdriel bellen. Hele vriendelijke en betrokken mensen.
Sterkte ts

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:45

NathalietjeB schreef:
Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.

Medische inleg vel moet erin zitten.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:47

Bel anders even met de dierenarts of hun een optie in de buurt weten.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:56

Christiene schreef:
NathalietjeB schreef:
Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.

Medische inleg vel moet erin zitten.

Niet als het alleen om schieten gaat.
Dan betaal je wel het schieten/verbloeden en afvoeren (ca 75E).

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:01

Sterkte TS, is geen makkelijke beslissing.

Voor wat betreft de regelgeving:
Er moet of een los inlegvel of een vast hoofdstuk Medische behandeling in het paspoort zitten.

Als het goed is heeft jouw dierenarts dat al gecontroleerd toen die de medicatie voor ppid/cushing ging verstrekken.
Als het goed is, is daar of door jezelf of door je dierenarts (of door allebei) op aangegeven dat je paard niet meer bestemd is voor de slacht voor humane consumptie.

En dat kan tevens ook het probleem zijn, veel slachthuizen accepteren geen paarden meer die ongeschikt zijn voor humane consumptie, om alleen te schieten en verder aan de Rendac mee te geven. Een slachthuis is er om gezonde dieren te ontvangen die geschikt zijn voor humane consumptie, om die te slachten en te verwerken tot vlees.

Daarnaast lees ik in je dat je paard pijn heeft door oa chronische hoefbevangenheid (of althans, dat pijnvrij houden niet lukt).
Besef je, dat een paard dat pijn heeft, in principe niet geschikt wordt geacht voor vervoer naar een slachthuis.
Daar mogen alleen gezonde, fitte dieren naartoe.
Een dier met pijn mag in principe uitsluitend naar een dierenkliniek worden vervoerd voor medische behandeling.

Je zult dus duidelijk met een slachthuis af moeten spreken dat het paard aangeboden wordt dat niet geschikt is voor humane consumptie en dan nog moet je je goed bedenken of je een hoefbevangen paard nog wel per trailer kan vervoeren wanneer die pijn heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:34

@Marije: bedankt voor je uitleg. Zijn dit NVWA-regels of meer algemene richtlijnen? Want op de kliniek wordt niet geschoten, maar alleen ingeslapen. Dus als ik die optie niet wil voor mijn paard met pijn, dan heb ik dus geen keuze behalve kliniek (waar niet geschoten wordt)? Eigenlijk is er dus helemaal geen optie om een paard dat iets mankeert naar de slacht te brengen, begrijp ik dat goed?

Ik heb mijn atactische paard met pijn in 2011 naar Nijkerk gebracht en heb Jan toen duidelijk verteld wat de medische geschiedenis was en mijn overwegingen om mijn paard toch daarheen te brengen. Deze info was mij toen totaal niet bekend. Kan ik dat ergens teruglezen?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:42

Wil de dierenarts niet schieten en daarna inslapen?

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:45

Amy223 schreef:
Wil de dierenarts niet schieten en daarna inslapen?

Huh dit snap ik niet helemaal?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:52

Met schieten dood je een paard niet direct - bij de slager wordt daarna verbloed om de dood in te laten treden.
Overigens schieten DA's eigenlijk nooit meer.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:58

NathalietjeB schreef:
Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.


Dat is ook niet fijn, als je voor zoiets moeilijks belt en dan wordt verteld dat je je huiswerk niet hebt gedaan. Zelf geen ervaring hiermee, maar wil je sterkte wensen!

Umbrella
Berichten: 15
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:08

NathalietjeB schreef:
Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.

Ik kon eerder niet reageren, omdat het topic op de verkeerde plek stond, maar je hebt hier al eerder een paard laten slachten. Dat heb je op Bokt geschreven. Waar zit dit maal de onduidelijkheid?