Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:33

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel houd jij over om vrij te besteden elke maand, na alle vaste lasten?

Wellicht handig te vermelden met hoeveel gezinsleden & met of zonder paard (of andere dieren).

Ik vraag mij vooral heel erg af hoe mensen met paarden dat precies doen, gezien ze enorm veel geld (kunnen) kosten en niet iedereen met een flink salaris thuis komt. Kunnen jullie nog goed sparen, of kan alles net uit iedere maand?

Of, wat is voor jullie een minimaal bedrag wat je over wilt houden elke maand voor alles naast de vaste lasten? Dus hobby's, sporten, uitjes, etentjes, je paard etcetera.

Uiteraard is dit voor iedereen verschillend en is er geen goed of fout! Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dit doen :)


Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:53

Om alles online te zetten gaat mij een beetje ver. Maar de “standaard” die wordt aangeraden is maximaal 1/3 van je bruto inkomen aan kale huur/bruto hypotheek en 10% van je netto inkomen sparen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 10-08-19 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Anoniem

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:54

Dat vind ik nou echt géén informatie om openbaar op internet te zetten. :n

Ineke2
Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:59

Ik weet heel zeker dat momenteel heel veel mensen zeker de helft van hun inkomen aan woonlasten en verzekeringen kwijt is. Woonlasten is niet alleen de hypotheek, maar ook de levensverzekering, eventuele vve kosten, gas water licht en gemeentelijke heffingen reken ik daar ook bij, want dat heeft allemaal met wonen te maken.

En ik vind dat een trieste, zorgwekkende ontwikkeling.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:05

Aantal paarden, hond katten, kids de deur uit en houden maandelijks genoeg over. Maar we vallen ook niet meer in de groep waar jij op doelt. Toen de kinderen reden/ school/ studie was het hier ook wel eens goed opletten. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat veel jonge mensen die hun paard op pension hebben staan en graag uit huis willen zelfs de keuze moeten maken om hun paard weg te doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:08

Ga ik niet openbaar op internet zetten. :+

Lenexa
Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:09

Ik ben hier nooit zo geheimzinnig over, als mensen het me vragen vertel ik het ook gerust. Geheimzinnige gedoe om geld snap ik nooit zo :D
Ik heb een netto salaris van bijna 2300 euro, vaste lasten inclusief hypotheek etc is bijna 800 euro. Per maand geef ik gemiddeld 600 euro uit aan paard en spaar ik 300 euro. De rest geef ik uit.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:10

Ik doe hier niet zo moeilijk over, vrees dat er tegenwoordig veel mensen krapper zitten dan ze hadden verwacht.
Ik ben alleen en heb paard in pension. Werk fulltime en kom eigenlijk precies uit haha. Spaar 100 euro per maand. Na aftrek ook van brandstof, lessen, boodschappen ed heb ik dan nog 100 euro vrij te besteden.
Met name door aflossing studieschuld, ruim 160 euro per maand, is het dus beetje krapjes.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:11

Jij eerst, ts! :)

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:12

Wij hebben net wel even gerekend, op dit moment betalen wij 12% van ons netto inkomen aan huur en sparen we 30% van ons inkomen.

Atalja
Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:14

Ik hou na alle vaste lasten 200 euro over, dus op dit moment niet genoeg om een eigen paard te hebben. Dit heb ik dan ook bewust niet. :j

Ties | Reu | Border Collie | 18.09.2020 | Tricolor
Teun | Reu | Boerenfox | 18.12.2022 | Tricolor
Thackery Binx | Kater | Europese Korthaar | 18.05.2022 | Zwart

SharonIndezz
Berichten: 4688
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:16

Ik hou ongeveer 1/3 van mn salaris “over” daar zijn dan letterlijk alle vaste lasten vanaf, heb overigens sinds een paar weken geen paard meer. ik ben alleen en heb een goed salaris

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:23

Wij geven 40% van ons salaris uit aan vaste lasten, tenminste zonder boodschappen en paardenkosten gerekend, met kom ik op ongeveer 50%.
Maar als ik zulke dingen op papier zet vraag ik.je wel af waar het geld dan verder blijft, want we sparen niet zoveel als over blijft. Er zijn toch weer elke maand onverwachte kosten.

Wij zijn met ons 4 en, kids 17 en 19 en 4 paarden, hond en kippen.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 10-08-19 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej
Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:28

Wij hebben samen rond de 5200 inkomsten.
Hier komt nog wel vakantiegeld, eindejaarsuitkering en belastingteruggave bij.

Vaste lasten zitten rond de 2300. Dit is inclusief tanken en boodschappen doen.

Frummels
Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:17

Ik hou ongeveer 40% van mn netto salaris over om vrij te besteden na alle vaste lasten, met 1 kat, een pony in pension, (private) lease auto en 10% sparen. Huishouden bestaat uit 2 personen.
Soms gaat het op, soms niet en dan gaat het op mijn spaarrekening. Dat verschilt per maand.

xGoldenHero
Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:24

Ik heb even snel gerekend en wij zijn met 3 personen, een hond en paard en we houden 40% van ons loon over om vrij te besteden/sparen. Prima dus.

Rex & Jazz

DonDon
Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:26

Wij ook 40% na alle vaste lasten maar dan ook echt alle. Dus nog genoeg om te sparen en leuke dingen te doen

topsylover
Berichten: 5637
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:50

Als fulltime student zijnde geef ik 73% van mijn inkomsten uit aan vaste lasten. Daaroverheen komen nog boodschappen, benzine en wasmuntjes. Aan het eind van de maand houd ik 220 euro over om vrij uit te geven. Sparen is nauwelijks mogelijk dus.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:57

Ik zou maandelijks 1000 euro kunnen sparen.

Hou eigenlijk niet heel erg goed bij wat mijn vaste lasten zijn, ik heb een koopwoning, een eigen auto en de rest wat een beetje gebruikelijk is.
Wat voor mij van belang is dat mijn spaarsaldo omhoog gaat, zolang het dat doet ben ik tevreden :+

Dat ik het niet echt goed bijhoud betekent ook dat ik heel gemakkelijk leuke dingen doe, uitjes, etentjes etc. Maar ik doe het simpelweg niet heel erg vaak. Kleding shop ik niet vaak, als ik het doe ga ik meteen los voor een paar honderd euro. Maar als het aan komt op rijkleding of leuke dekjes vind je me doorgaans in de sale... :')

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:58

Ben nu mij eerste jaar aan het werk, woon samen met mijn vriend die ook zijn 1e jaar werkt, heb in Januari mijn eerste paardje gekocht. In theorie zou ik ook elke maand 40% van mijn netto-inkomen moeten overhouden om te sparen/besteden, maar op de één of andere manier is er al wel elke maand iets geweest waardoor er maar amper iets over bleef. Ik werk natuurlijk wel als zelfstandige in de bouwsector, dus laatst nog 3 weken onbetaalde bouwvakantie gehad, dan moet je van een andere maand bijleggen om die maand te kunnen betalen. Ik hoop (en duim), dat het vanaf nu wel moet beginnen lukken om ook elke maand een stukje opzij te zetten.

Divers
Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:10

Ik ben nu heel benieuwd waarom mensen dit niet op internet willen zetten?

Dan maak ik maar zin.

Onali
Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoeveel houd jij over na alle vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:14

Ik houd per maand ongeveer 1000 euro over voor boodschappen, benzine, onvoorziene kosten, hoefsmid, hooi en sparen.

Black is the colour of my true love's hair

Es_ther
Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:21

Divers schreef:
Ik ben nu heel benieuwd waarom mensen dit niet op internet willen zetten?

Omdat ik niet openbaar wil hebben wat ik verdien en wat ik uitgeef.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:28

Divers schreef:
Ik ben nu heel benieuwd waarom mensen dit niet op internet willen zetten?

Sommige hechten nu eenmaal wat meer waarde aan hun privacy. :D

Ik val totaal niet onder je doelgroep. Woon nog thuis, sparen voor op mezelf en heb geen een huisdier, laat staan een paard. :+

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:30

Anders even kijken op het viva forum :') staan soortgelijke topics op waar wel veel reacties zijn.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling