Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ocean_Child
Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 21:28

Hi all!

Tot nu toe hebben mijn man en ik al onze auto’s bij een dealer in Nederland gekocht. Nu hebben wij echter een camper op het oog, welke wordt aangeboden door een particuliere verkoper in Duitsland.
Mijn man is er wezen kijken en de bedoeling is nu om morgen te bellen dat we de camper eind volgende week graag ophalen.

Nu zit ik alleen even met de betaling. Als ik het van tevoren overmaak, loop ik het risico dat het vogeltje gevlogen is als ik daar aankom.
Als ik cash meeneem voel ik me ook niet erg prettig, het gaat om een behoorlijk groot bedrag.

Nu zit ik er aan te denken om ter plaatse via internetbankieren over te maken. Een overboeking naar Duitsland duurt echter een werkdag, dus ik weet niet of verkoper dat accepteerde als wij de camper dan al meenemen.

Weet iemand hier hoe lang een spoedoverboeking naar Duitsland er over doet? En of dat überhaupt kan met internetbankieren van ING?
Of heeft iemand misschien een ander briljant idee om de transactie te doen zonder risico....

(ik ga morgen ook even de bank bellen hierover, ze zijn nu niet te bereiken)


Anoniem

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:32

Ik had weliswaar voor een kleiner bedrag (<6500 euro) 90% cash mee en 10% daar ter plekke overgemaakt. Vond de dealer ook goed en ging ook allemaal prima. Kun je niet via creditcard betalen? :)

Ocean_Child
Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 22:19

bobje26 schreef:
Ik had weliswaar voor een kleiner bedrag (<6500 euro) 90% cash mee en 10% daar ter plekke overgemaakt. Vond de dealer ook goed en ging ook allemaal prima. Kun je niet via creditcard betalen? :)

De verkoper is particulier, ik zou niet weten hoe ik die met creditcard kan betalen. Cash meenemen vind ik een beetje spannend, ook moet ik dit bedrag dan bij de bank bestellen, wat ook weer 5 werkdagen duurt.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:29

gewoon cash meenemen, niemand behalve jij weet toch dat je zoveel geld mee hebt? De zenuwen kan ik wel begrijpen... heb zelf ook eens met een bedrag met 5 nullen over straat gegaan.....

Niemand die het weet dus de kans is even groot dat er iets gebeurd als dat je maar 50 Euro bij je hebt...

!RELAX! Nothing is under control

eilleen333
Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:32

Maxima_S schreef:
gewoon cash meenemen, niemand behalve jij weet toch dat je zoveel geld mee hebt? De zenuwen kan ik wel begrijpen... heb zelf ook eens met een bedrag met 5 nullen over straat gegaan.....

Niemand die het weet dus de kans is even groot dat er iets gebeurd als dat je maar 50 Euro bij je hebt...

Nou ja, de verkoper weet het. En omdat het particuliere verkoop is, snap ik wel dat het een beetje spannend is om bij een vreemde binnen te stappen met een paar duizend euro in je zak.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Lizz
Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:35

Heb je al overlegd met de verkoper?
Misschien wilt die wel niet eens zo veel contant geld.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Niqui
Berichten: 2157
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:45

Wij hebben jaren geleden een auto in Duitsland gekocht en mijn ouders een camper. Beide keren is er contant betaald bij het overschrijven. Hier staat informatie over een spoedoverboeking naar het buitenland: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... rboekingen

Hebben jullie je goed ingelezen over de aanschaf van een camper en het invoeren naar Nederland? Belangrijk is vooral een uitgebreide vochtmeting voor aankoop. Bezuinig daar niet op! Maar waarschijnlijk hebben jullie dat al lang bedacht.

Succes!

Carlaa
Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:57

Iets anders om even rekening mee te houden: Ik heb vorige week een paardentrailer in Dld gekocht. Omdat ik deze moest invoeren in NL moest ik op de dag van grensoverschrijding gelijk doorrijden naar het keuringsstation van de RDW. Ik heb niet gekeken of dit voor jouw camper ook van toepassing is, maar als het wel zo is: let op want ze hebben het heel druk bij de RDW en ik moest 3 weken wachten op een passend moment.

Hier kan je meer info vinden: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land

*edit: bel ook even met de RWD hoe dat gaat met de exportpapieren. Wellicht moet de verkoper de camper eerst op "export" laten zetten voor hij een vrijwaring zal ontvangen*

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:12

Samen naar de bank rijden en het daar pinnen. Zo hoef jij niet met een groot bedrag over straat en verkoper weet dat het echt geld is.
Heb je rekening gehouden met BPM?

Niqui
Berichten: 2157
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:20

Zo'n groot bedrag kun je in het buitenland niet zomaar pinnen denk ik. Als dat al mogelijk is, dan zul je dat vooraf moeten overleggen met je bank en ook met de bank ter plaatse

Ocean_Child
Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 23:44

Dank voor het lieve meedenken vwb het invoeren, RDW keuring en bpm. Dat is allemaal al onder controle, de procedure is bekend
(@Carlaa, bij de RDW kan je ook tussen 08:00 en 10:00 uur zonder afspraak terecht. Ga ik om een uur of 06:30 lekker een kopje koffie drinken in mijn camper voor het hek ;) )
Pinnen is geen optie. Dit bedrag ga ik niet uit de muur kunnen krijgen. Ik denk dat cash de beste optie gaat zijn. Ik ga de verkoper wel morgen nog vragen of hij het eens is met ter plaatse overmaken en een kopie van het afschrift als bewijs, maar ik kan me zo voorstellen dat hij dat ook niet ziet zitten...
Ziet iemand nog een andere (veilige) mogelijkheid?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:46

Misschien via Paypal? Dan staat het gelijk op de ander zijn account.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:51

Wij doen buitenlandse betalingen meestal via PayPal :j

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Carlaa
Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:55

Ocean_Child schreef:
(@Carlaa, bij de RDW kan je ook tussen 08:00 en 10:00 uur zonder afspraak terecht. Ga ik om een uur of 06:30 lekker een kopje koffie drinken in mijn camper voor het hek ;) )


Campers zijn perfect! *\o/*

Bij de twee vestigen waar ik terecht kon was dat geen optie ivm de drukte hadden ze mij gemeld, fijn dat jij wel zonder afspraak heen kan!


Ocean_Child
Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 01:06

cp112 schreef:
Wij doen buitenlandse betalingen meestal via PayPal :j

Ik heb geen idee hoe Paypal werkt...

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:20

maar paypal kun je ook terugboeken toch?

TS, waarom ga je niet in overleg met degene waar je de camper gaat kopen? Misschien kun je ook 50/50 doen, cash-overmaken. ik doe geregeld betalingen met duitsers, de kleinere bedragen doen wij cash en de grotere boeken we gewoon over. de meeste willen er toch een soort contract bijgeven en dan is de overboeking meestal prima voor de meeste.

Wiwabalia
Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:26

Meestal word dit zwart gedaan en word er contant betaald. Bij grote bedragen zou ik zelf als verkoper geen overboeking accepteren, enkel als diegene bij dezelfde bank zit en het overmaakt naar mij, dat is vaak met 1 minuut binnen en daarna kunnen ze het product (gaat dan vaak om een auto of zoiets dergelijks) meenemen.

Zolang ik het geld niet binnen zou hebben, krijgen ze bij mij niks mee anno 2019.

Wiwabalia & Piroska <3

Britta31
Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Camper kopen in Duitsland. Hoe betaling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:35

Ken je niet iemand die in Duitsland woont?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Celiien, IASCrawler, Niwla, Relserk, winnetou4502 en 180 bezoekers