Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 14:28

Onze oudste dochter is nu 5 jaar. Jongste word 9 juli 3 jaar.

Op internet lees je dat gemiddeld 5 jaar is dat er begonnen word met zakgeld.

Maar geld doet haar nog niet zo veel. Ze begint nu wel als ze speelgoed ziet te zeggen dat ze het wil hebben. Maar als ik nee zeg is het vrij snel goed.

Op koningsdag nemen we altijd 10 euro mee uit de spaarpot waarmee ze zelf (na goedkeuring van ons of het wel geschikt is voor ze) dingen mogen kopen.

Ook heeft de oudste een goed gevulde spaarpot. (dankzij opa die toen zij klein was nog veel kippen had en veel eieren verkocht en in haar nee face haar probeerde uit te lokken ja te zeggen en ze zij altijd ja op de vraag wil je een euro.)

Maar wil ze eigenlijk nooit echt wat van kopen.

Dus nu in dubio wanneer te beginnen. En hoeveel?

Hoe hebben jullie dat gedaan of gaan jullie dat doen?

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:29

Pas vanaf een jaar of 7-8. Eerder zei het haar nog weinig.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:37

De oudste was 5 en de jongste 3 toen we met zakgeld begonnen nu een jaar of 2 geleden. Je leeftijd x 10 ct, dus de oudste krijgt inmiddels 70 ct per week en de jongste inmiddels 50 ct per week.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:39

Zodra ze erom gaan vragen. Zoon is 7 en dochter is 5. Ze vragen er nooit om en volgens mij krijgen weinig kinderen in de klas al zakgeld.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:44

Mijne is zeven en we zijn er dit jaar mee begonnen. Euro per week. Hij heeft het tot nu toe aan collectanten gegeven, een tweedehands Nerve gun via Marktplaats en een magneetvishaak.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:53

Ik kreeg volgens mij zakgeld toen ik 7 of 8 jaar was. 1 euro per week begon het mee dacht ik. Of 50 cent.

Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:20

Toen ik naar groep drie ging kreeg ik elke week 1 euro en daar kwam elk jaar 50 cent bij.

Nadir

Berichten: 12718
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:44

Hier de afspraak dat ze zakgeld krijgen vanaf 6 jaar. Ik houd de tarieven van het Nibud aan, dus we zijn gestart met €0,50 per week. Voorheen was mijn oudste ook niet zo bezig met geld. Maar nu hij zakgeld krijgt is hij toch wel bewuster geworden. Zo dacht hij bijv na een paar weken sparen dat hij wel een grote doos Lego kon kopen. :D Ik vind het erg leerzaam!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:46

Ik denk dat ikzelf een jaar of 7 of 8 was toen ik zakgeld begon te krijgen. Ik herinner me nog dat het begon met 50 cent in de week, later werd dat iets meer :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:30

Jeetje wat lees ik hier jonge leeftijden voor zakgeld. Voel me bijna een slechte moeder. Mijn kinderen zijn 11 en bijna 13. Groep 7 en groep 8. Ze krijgen hier nog geen zakgeld. Doen weleens klusje bij de paarden dat ze iets krijgen.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:31

Mijn broers en ik kregen zakgeld op het moment dat we allemaal dingen wouden hebben waarvan mijn ouders hadden ''ja daaagg :wave: je spaart er maar voor''.

Ik heb vanaf mijn 5e tot ongeveer mijn 18e zak geld gehad, op mijn 5e was het 1 gulden per week, dit werden natuurlijk euro's, op mijn 12e ongeveer 10 euro per maand + het geld wat ik kreeg voor klusjes (auto wassen, tuin omspitten, ramen zemen) mijn broers kregen iets meer maar ik zat natuurlijk op een hele dure sport. Vanaf mijn 16e kreeg ik 50 euro per maand aan kleedgeld, tot ik ben gaan werken.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:37

Ik kreeg zakgeld vanaf de dag dat ik geboren ben. En zodra ik om dingen ging vragen hebben mijn ouders geleerd hoe het werkt met geld, maar ook met sparen.

Bij ons in de winkel komen ook vaak kinderen die dan €5,- hebben gekregen of per dag vakantie 'vakantiegeld' krijgen, als ze dus iets willen wat duurder is, dan zullen ze de hele week moeten sparen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:17

Ik heb nooit zakgeld gehad..
Als ik iets wilde hebben was het of ja is goed. Of nee, en dan hoefde we ook niet meer te zeuren.

Maar toen we rond de 15 waren moesten we wel een weekendbaantje zoeken.. als het allemal ging met school ed. En dat ging goed

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:27

Ik denk dat het groep 7 of 8 was toen ik zakgeld begon te krijgen? Was volgensmij toen 10 euro in de maand, en naarmate ik ouder werd het steeds meer, tot 50 euro in de maand toen ik 16 werd, en daarna bleef het op 50 euro staan.

M'n ouders waren altijd van: "En als je meer wilt, dan ga je maar een baantje zoeken." waar ik geen zin in had, dus het bleef 50 euro in de maand tot ik 21 werd en een baan kreeg :+

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:08

Hier vanaf dat ze 10 zijn, 50 pence per week. Vanaf jongs af aan kunnen ze wel klusjes doen om wat geld te verdienen als ze dat willen. Denk aan de was sorteren (verbazingwekkend hoe goed een 5 jarige dat kan!) was opvouwen (hebben we zo'n vouwhulp voor, vinden ze geweldig) vuil naar beneden brengen (zodra ze daar groot genoeg voor zijn) en meer van dat soort kleine dingetjes.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:20

Ik en mijn broertje hebben nooit zakgeld gekregen. Als we iets wilde was het ja of nee en klaar. Of we mochten verjaardagsgeld gebruiken. Heb hier verder nooit problemen mee gehad en ben nooit iets te kort gekomen. Ons 'zakgeld' ging op een rekening voor onze opleiding later.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:40

Ik vind op je 5e al zakgeld krijgen ook wel jong hoor. Op die leeftijd moet je toch nog helemaal niet bezig zijn met geld? Het is een klein bedrag maar dan nog..

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:41

Ik ben net begonnen bij m’n zoontje, omdat hij een spaarpot had versierd...daar moesten natuurlijk centjes in. Hij krijgt 20cent per week en is bijna 3. Hij weet heel goed dat je met geld dingen kunt kopen en nee is nee, maar het is onwijs goed om op jonge leeftijd al te beginnen met geld. Zo zijn kinderen zich bewust van de wereld om zich heen.

Overigens is bijna 3 wel erg jong hoor. Het Nibud geeft hierover ook advies:
https://www.wijzeringeldzaken.nl/leren-omgaan-met-geld/zakgeld-en-kleedgeld/?gclid=EAIaIQobChMIzviYk8bu4gIVked3Ch3t_wVkEAAYASAAEgKopvD_BwE

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:43

Shaggy09 schreef:
Ik vind op je 5e al zakgeld krijgen ook wel jong hoor. Op die leeftijd moet je toch nog helemaal niet bezig zijn met geld? Het is een klein bedrag maar dan nog..


Weet niet eigenlijk. De mijne is 3 en best veel bezig met wat ie wil hebben/kopen/voor z’n verjaardag of Sinterklaas vragen.
Zodra ie geldzaken ook maar enigszins gaat snappen wil ik hem wel leren dat geld er niet vanzelf komt en dat het ook niet oneindig is :Y)
Maar heb nog niet echt bedacht wat daar nou een goede leeftijd voor is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:07

verootjoo schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind op je 5e al zakgeld krijgen ook wel jong hoor. Op die leeftijd moet je toch nog helemaal niet bezig zijn met geld? Het is een klein bedrag maar dan nog..


Weet niet eigenlijk. De mijne is 3 en best veel bezig met wat ie wil hebben/kopen/voor z’n verjaardag of Sinterklaas vragen.
Zodra ie geldzaken ook maar enigszins gaat snappen wil ik hem wel leren dat geld er niet vanzelf komt en dat het ook niet oneindig is :Y)
Maar heb nog niet echt bedacht wat daar nou een goede leeftijd voor is.


Ik vind dat je op die leeftijd juist nog niet teveel ermee bezig moet zijn en lekker kind moet zijn. Je kunt niet altijd alles wat je wilt krijgen of kopen. Op een bepaalde leeftijd natuurlijk wel, maar vind 3 echt te vroeg daarvoor.

Maar ik snap opzich wel de achterliggende gedachte om al vroeg met zakgeld te beginnen.

Zou het zelf alleen niet doen als ik kids zou hebben.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:30

Bij ons mogen ze doen wat ze willen met hun zakgeld. We geven ook tussendoor wel eens wat extra naast het wekelijkse zakgeld. Bijvoorbeeld €10 na het uitlopen van de avond4daagse, een zak snoep kregen ze al van oma :D Ook voor de kermis krijgen ze kermisgeld, of een extraatje op vakantie - mogen ze besteden hoe ze willen, maar we begeleiden daar ook wel bij natuurlijk.

Reguliere klusjes, zoals de tafel dekken of de was in de machine stoppen, krijgen ze geen geld. Dat verwachten we gewoon van ze als zijnde onderdeel van een gezin.

De jongste (5) pot zijn zakgeld op en telt het regelmatig, dan is ie zo trots op wat hij al spaarde! Als hij graag iets wil (bijv qua speelgoed) dan leggen we uiteraard wel eens een (groot) deel bij.

De oudste (7) trakteerde laatst zijn vriendjes in de speeltuin. Weg was zijn €15. Daarna baalde hij wel ff bij een gewenst lego-doosje.

Overigens betalen wij bij dagjes uit gewoon de ijsjes enzo hoor. Maar het is ook erg mooi om ze op deze manier al wat ervaring met "eigen geld" te geven.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:01

Mijn ouders sparen voor de kinderen van mijn zus/geven ze zakgeld. Ze zijn 4, 8 en 9. Ze hebben via Nibud ofzo uitgezocht wat normaal is om te geven per week en die van 9 is echt aan het sparen voor iets. Omdat het niet zo snel gaat en hij bijna jarig is hebben mn ouders gezegd dat zij de rest bijleggen van wat hij wil als verjaardagskado. Ik vind het juist goed. Zo leren ze toch al een beetje met geld om te gaan en kiezen/sparen voor iets wat ze graag willen hebben.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:41

Ik zelf heb nooit zakgeld oid gekregen, laat staan het leren om gaan met geld!

Daarom ben ik heel anders naar mijn eigen kinderen toe en ben ik wel begonnen met zakgeld vanaf 4 jaar.
Bij mij is er wel een regel qua zakgeld dat ze het bedrag door de helft splitsen, ene helft is voor de spaarpot en de andere helft mogen ze in hun portemonnee doen. Wat ze in hun portemonnee hebben zitten mag uitgegeven worden, maar en vooral nog in het begin vroegen ze mij om raad van of het wel nuttig zal zijn.


Oudste is nu 9 en krijgt 6 euro.
Jongste is nu 6, bijna 7 en krijgt 4 euro


Daarnaast willen ze al wel eens wat klusjes doen, denk hierbij dan aan van hun kamer netjes en zoals bij mijn oudste hij zorgt dat zijn bureau netjes en opgeruimd is dat als ie wat moet leren voor school in alle rust kan doen. Afwas om spoelen bij de kraan en in de vaatwasser zetten.

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:46

Ik was een jaar of 5/6 toen ik zakgeld kreeg, 20 cent per week. Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik leerde dat je niet zomaar alles kan kopen wet je wilt en dat je dus ergens voor moet sparen

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:00

mijn kinderen zijn nu een tweeling van 17 en 1 van 14. Zij kregen toen ze naar de middelbare school gingen 3.00 euro per week zakgeld, daar konden ze iets van kopen, verder kregen ze van ons dingen die noodzakelijk waren. En als ze graag iets wilde konden ze dit kopen van het geld wat ze met hun verjaardag kregen.
Toen ze 13 waren zijn ze een kranten wijk begonnen en daar hebben ze een leuke zakcent, de helft moet naar de spaar rekening en met de andere helft kunnen ze sparen voor iets wat ze graag willen. De oudste twee hebben inmiddels een bijbaantje naast de krantenwijk.

Wij vinden het heel belangrijk dat ze weten dat er iets gedaan moet worden om geld te verdienen, daarom hebben hun nooit veel zakgeld gekregen, als ze jong zijn gaan ze er toch alleen maar snoep van kopen en dat vind ik niet nodig mbt hun gezondheid.