De eikenprocessierups

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:51

Hoi, ik kom ook even binnenvallen. Wij zijn erachter gekomen dat wij ook nesten in onze tuin hebben. Dat verklaart waarom ik al weken onder de jeukende bulten zit. Ik dacht eigenlijk dat het van muggen kwam, maar het jeukte echt ontzettend. Nu heeft mijn vader meerdere nesten op het gras ontdekt en is hij ze eerst gaan onderspuiten met haarlak en daarna in een plastic zak gaan weggooien in de container. Mij lijkt dat echt ontzettend dom, want ik dacht dat je het moest overlaten aan proffesionele mensen. Maar wat denken jullie?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:53

hij zal wel moeten want de professionele bestrijders hebben pas volgend jaar weer tijd.

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:54

Nee hoor, je vader heeft door haarlak spuiten voorkomen dat de haren zich kunnen verplaatsten en dan kun je ze voorzichtig opruimen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Taffje
Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:55

Cayenne schreef:
Supervixen schreef:

Ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld.

Mijn vriend is er twee weken geleden zonder dat hij het wist mee in aanraking gekomen. Halve arm onder de bulten en een week vreselijke jeuk. Hier in het bos stikt het ervan.


Nee, is niet sarcastisch. Niet iedereen reageert op de haartjes.
Mijn man heeft er wel snel last van. Ik weer helemaal niet. Maar ik kan me absoluut voorstellen dat het vervelend is en ben er ook voor om ze te bestrijden.


Niet iedereen heeft er last van en het schijnt op te bouwen, elke keer dat je in aanraking komt wordt het erger......

Wij hebben vijf eiken staan en daar zitten weer nesten in, worden er elk jaar meer maar laten verwijderen ben je zo 1000 tot 1500 euro verder en volgend jaar zijn ze er weer dus ga er niet eens meer aan beginnen. Nou hebben wij er ook geen last van gelukkig, ik heb er per ongeluk wel eens een paar opgepakt zonder gevolgen (toen wist ik nog niet wat het waren. -O-
Ze zaten vorige week zelfs op mijn grasmaaier....
Die zijn overigens wel exit, degene waar ik bij kan worden geëlimineerd :Y)

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Taffje
Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:56

Kimmie25501 schreef:
Hoi, ik kom ook even binnenvallen. Wij zijn erachter gekomen dat wij ook nesten in onze tuin hebben. Dat verklaart waarom ik al weken onder de jeukende bulten zit. Ik dacht eigenlijk dat het van muggen kwam, maar het jeukte echt ontzettend. Nu heeft mijn vader meerdere nesten op het gras ontdekt en is hij ze eerst gaan onderspuiten met haarlak en daarna in een plastic zak gaan weggooien in de container. Mij lijkt dat echt ontzettend dom, want ik dacht dat je het moest overlaten aan proffesionele mensen. Maar wat denken jullie?


Prima actie !

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:57

bigone schreef:
Nee hoor, je vader heeft door haarlak spuiten voorkomen dat de haren zich kunnen verplaatsten en dan kun je ze voorzichtig opruimen.


Oke dus in de kliko gooien is prima? Wel in een plastic zak overigens

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:14

Even gekopieerd van een Facebook post van Dierenkliniek Den Ham:

▶Eikenprocessierups❗️
De eikenprocessierups gaat, zodra het warmer wordt, dit jaar vermoedelijk voor extreem veel overlast zorgen. Niet alleen zijn er veel meer, maar het noodweer van de laatste dagen heeft er voor gezorgd dat ze zich nog meer verspreid hebben en daardoor moeilijker te bestrijden zijn.
Momenteel worden er al op veel plaatsen zeer grote aantallen rupsen aangetroffen en daardoor ontstaat ook meer overlast. Honden kunnen last krijgen door te snuffelen in bermen aan nesten of ze in hun bek nemen. Paarden en koeien zijn ook gevoelig voor deze rups. Vooral als ze onder eiken grazen of als ze veevoergras eten dat in de buurt van aangedane eiken is verzameld. De ‘allergische’ reactie kan dodelijk zijn. Kortom, houd uw dieren uit de buurt van besmette bomen.

Bij paarden zijn klachten gezien door de brandharen van deze rups. Er ontstaat zwelling en roodheid van de lippen en het slijmvlies in de mond. De tong kan gaan zwellen en er kunnen blaren ontstaan. De dieren krijgen veel jeuk, gaan speekselen en kunnen moeite met slikken krijgen. Vaak raken ook de ogen ontstoken. Daarnaast kunnen ze diarree en koorts krijgen. De verschijnselen ontstaan vaak acuut tot hooguit binnen enkele uren. Het is belangrijk als u enkele van bovenstaande verschijnselen bij uw dier ziet en het komt mogelijk door de processierups de mond meteen te spoelen om de brandharen te verwijderen. Draag hierbij handschoenen zodat u zelf geen irritatie op uw huid krijgt. Neem contact op met de kliniek zodat er een injectie kan worden gegeven tegen de allergische reactie.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:11

Hier hebben er altijd al veel gezeten, maar dit jaar is het inderdaad erg extreem. Hoewel ik de nesten overal spot en ook niet kan vermijden dat ik er dicht bij in de buurt kom heb ik er nog geen last van gelukkig.

Wegbranden is het beste, maar daar heb je maar weinig aan als ze hoog zitten.

Voor de rupsen is Nederland een waar paradijs, veel eiken (zijn veel aangeplant, maar is wel een boom die hier van oorsprong nou eenmaal veel voorkomt) en alle natuurlijke vijanden hebben we eerder al om zeep geholpen. We hebben eigenlijk een ecologische cascadereactie. De natuur heeft een bepaald evenwicht en dat evenwicht kan een hoop hebben, maar gaat het eenmaal rollen dan rolt het flink door. Monocultuur zorgde oa voor de buxusmot, dat werd een plaag, we spuiten de buxusmot en de mezen gaan dood en die eten vervolgens de polonaise rupsen niet meer op. Eigen schuld, jeukende bult.
Meeste mensen trekken hun schouders omhoog als er een plaag is van een bepaalde soort, of als er massale sterfte is onder een andere soort, vooral als het insecten betreft. Maar nu zorgt deze plaag voor lichamelijke problemen dus nu willen we er met zn alle wat aan gaan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 11:18

Taffje schreef:
Niet iedereen heeft er last van en het schijnt op te bouwen, elke keer dat je in aanraking komt wordt het erger......

Wij hebben vijf eiken staan en daar zitten weer nesten in, worden er elk jaar meer maar laten verwijderen ben je zo 1000 tot 1500 euro verder en volgend jaar zijn ze er weer dus ga er niet eens meer aan beginnen. Nou hebben wij er ook geen last van gelukkig, ik heb er per ongeluk wel eens een paar opgepakt zonder gevolgen (toen wist ik nog niet wat het waren. -O-
Ze zaten vorige week zelfs op mijn grasmaaier....
Die zijn overigens wel exit, degene waar ik bij kan worden geëlimineerd :Y)


Wat een geld om ze te laten verwijderen! :oo
Groot gelijk dat mensen dan zelf aan de gang gaan, wel met flink risico natuurlijk.
Ik wist trouwens niet dat ze ook in het gras gevonden worden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cioccolato
Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:22

Dus ik ging even kijken. En wij hebben ze ook. We hebben 1 eikenboom, en gelijk bingo. We hebben ze weg gebrand. Nog geen last, zowel wij niet als de paarden of honden. Gelukkig


sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:26

Sinds de storm wel Cayenne, zijn uit de bomen gevallen.

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:55

Ik vind het wel een heel naar idee. Woon echt midden in het bos met paarden, katten en een hond. Zou wel heel vervelend zijn als het echt een plaag wordt en we hier de hele zomer binnen zitten met z'n alle. :(

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:56

In het bos schijnen ze wat minder te zitten omdat er daar meer natuurlijke vijanden zitten.

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:57

Ilse_123 schreef:
In het bos schijnen ze wat minder te zitten omdat er daar meer natuurlijke vijanden zitten.

Ik zie ze ook nog niet... Hopelijk blijft dat zo.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:00

Nou ik woon in een bos en hier zitten er genoeg :')

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:03

spottedponie schreef:
Nou ik woon in een bos en hier zitten er genoeg :')



ennnnn tot zover dus dat idee :') :') :') :')

Aan mezen hebben we trouwens in dit stadium niks, die eten alleen de rupsies voor ze haren krijgen, dus rond april.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 13:17

Hier zitten ze ook in het bos! Echt bijna in iedere eikenboom.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:42

Ik las ergens een interview met mensen die er zoveel last van hadden, die beesten zaten overal , ramen deuren tuinpad en tuin. En gemeente deed niets want zij hadden er als enigste last van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:44

Nou dan heb ik hier in het bos nog even mazzel... zou echt balen, vooral voor mijn dieren.

kinel
Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:51

Wij zijn dus begonnen met de brander tot gas op was. M’n man zat in de boom en heeft ze toen met een bladhark heel voorzichtig eruit getrokken. Dochterlief heeft de paarden uit de buurt gehouden en ik heb vervolgens op het nest en rupsen op de grond de indianendans *\%/* gedaan. Vervolgens buiten de wei weggegooid. Dus de nesten daar waar we bij konden zijn eruit gelukkig.
Laatst bijgewerkt door kinel op 16-06-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:51

Het kan nog erger (worden), er bestaat ook een dennenprocessierups, maar die zit in zuid Europa. Zou wat zijn als die ook oprukt. Bossen in Brabant bestaan zo mogelijk nog meer uit dennenbossen dan uit de eiken/beuken bossen

Jessix
Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:57

kinel schreef:
Wij zijn dus begonnen met de brander tot gas op was. M’n man zat in de boom en heeft ze toen met een bladhark heel voorzichtig eruit getrokken. Dochterlief heeft de paarden uit de buurt gehouden en ik heb vervolgens op het nest en rupsen op de grond de indianendans *\%/* gedaan. Vervolgens buiten de wei weggegooid. Dus de nesten daar waar we bij konden zijn eruit gelukkig.

Hihi ja zulke stunts zou ik ook uit moeten halen maar ik heb wel heel veel eikenbomen staan dus verheug me er niet op :’)


kinel
Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:08

Jessix schreef:
kinel schreef:
Wij zijn dus begonnen met de brander tot gas op was. M’n man zat in de boom en heeft ze toen met een bladhark heel voorzichtig eruit getrokken. Dochterlief heeft de paarden uit de buurt gehouden en ik heb vervolgens op het nest en rupsen op de grond de indianendans *\%/* gedaan. Vervolgens buiten de wei weggegooid. Dus de nesten daar waar we bij konden zijn eruit gelukkig.

Hihi ja zulke stunts zou ik ook uit moeten halen maar ik heb wel heel veel eikenbomen staan dus verheug me er niet op :’)

In de wei gelukkig maar stuk of vijf. Maar bos erlangs staan er ook genoeg. Maar daar hoef ik niet bij in de buurt te komen.

Matheno
Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:41

Rondom mijn huis heb ik ontzettend veel eikenbomen, maar ik vind tuinvogels erg leuk, dus die probeer ik zoveel mogelijk naar mijn erf te lokken. De koolmees is een natuurlijke vijand van de rups, dus... nergens last van. ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

eva1969
Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:59

Wat ben ik ineens blij met onze gemeente die elk jaar in het voorjaar hier in de straat de eikenbomen van onderuit besproeid met een of ander goedje. Het blijft daardoor erg beperkt hier. Vorig jaar 1 nest gezien terwijl de hele straat vol staat met grote eikenbomen.

Insta: ArtbyEvaRoeters


cron