De eikenprocessierups

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:58

Wij hebben vorige winter zeker 15 nestkasten opgehangen en evengoed nog heel veel rupsen gehad. En ja ook heeeel veeeel jeuk. Zo explosief was het afgelopen zomer.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:05

sureido schreef:
Hou op jongens, ik krijg alweer jeuk! :')



Ik zou nu alvast een flinke lading aloe vera gel in huis halen, als de rupsen er zijn, is het zo uitverkocht :+ . Overigens kreeg ik als kerstcadeautje een pot als knipoog naar mijn jeukweken afgelopen zomer, dus ik ben voorzien.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:11

Cayenne schreef:
Oh ja, wat ze hier wel doen is vogelhuisjes ophangen, maar ik vraag me af of dat echt voldoende gaat werken?
De mensen met eikenprocessierupsen in hun tuin mochten een gratis vogelhuisje ophalen :+

Maar dan is het al te laat.
Ideaal is de nestkasten al in februari al op te hangen. (Volgens mijn schoonzus die bioloog en vogelaar is.) Dus hopelijk hebben jullie dit jaar wel effect van die nestkasten.

Volgens mij woon ik in het enige dorp in NL waar de processierups nog niet gearriveerd is. Maar de straten in het dorp zijn omzoomd door eikenbomen, dus als die rups komt, dan zijn we ook gelijk goed de sjaak.
Dus mijn familie is ook al begonnen met het preventief ophangen van nestkasten. En ach, ook zonder rupsen zijn die vogeltjes gewoon leuk.

Weet iemand of het ook zou helpen om bijvoorbeeld vleermuizenkasten te plaatsen? Want het is de rups van een nachtvlinder, en vleermuizen eten nachtvlinders :9 . Geen vlinder, geen rups.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:18

In Rotterdam zetten ze vleermuizen in tegen de EPR https://www.rijnmond.nl/nieuws/184577/R ... cessierups

Ofwel, gewoon doen. Wel even bedenken of het niet gaat botsen tussen vogels en vleermuizen, maar nestkasten ophangen, of dat nu voor vogels of vleermuizen is, is altijd goed, zou ik zeggen.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:29

Dank voor je snelle reactie Annick.
Vleermuiskasten gaan we dan ook nog even ophangen.

Er vliegen nu ook al vogels en vleermuizen, dus dat botsen zal wel meevallen.
Vrije aanvliegroute voor vleermuizen is wel belangrijk lees ik. Dat gaat lukken als ik een kast voor de vleermuizen aan de schuur hang.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:33

Mooi! Beetjes blij, jij blij en met een beetje geluk in elk geval niet te veel last als die rupsen jullie kant op komen. Voor de rupsen misschien ook wat bordjes neerzetten met 'hier waakt de koolmees/vleermuis' ;) .

Op mijn routes heb ik nog niks gezien van nestkastjes oid. Geen idee of er andere maatregelen zijn getroffen, ik merk het wel.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:35

Het jammere is dat wij zelf geen enkele eikenboom hebben, maar anderen wel. En die doen er helemaal niks aan, dus blijf ik last houden. De wind staat altijd van hun tuin uit onze kant (wei) op. Ik heb ze bij ons in de gemeente nog niks zien doen, maar wij wonen niet in het centrum, en ik denk niet dat de gemeente iets gaat doen aan bomen van particulieren.

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:39

Vleermuizen hebben we ook genoeg. Luiken aan de woning daar zitten ze achter en ook wel onder de dakpannen.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:19

De eitjes van de rupsen zitten nu onder de grond toch? Dacht dat ze dan van het voorjaar omhoog de bomen in klimmen

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:20

FennaK schreef:
De eitjes van de rupsen zitten nu onder de grond toch? Dacht dat ze dan van het voorjaar omhoog de bomen in klimmen

Die worden hoog in de bomen gelegd niet onder de grond. Zo is mij geleerd door een bedrijf.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:24


Anoniem

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:29

Ik lees echt vaak dat mensen super veel last er van hebben. Wij hebben ze echt al heeel lang zitten bij ons in de straat, heb er echt nog nooit last van gehad. Bij ons hangen ze ook vogelhuisjes op. Heb niet het idee dat het helpt, want er zijn nog steeds in elke eikenboom nesten. Maar ergens werkt het ze hangen ook van die soort bekers in de bomen met touwtjes waar ze dan in gevangen worden ofzo.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:36

Er stond een artikel in ons lokale krantje. Ik geloof dat ze hier in de gemeente 2000-3000 euro budget hebben per jaar voor de processie rups. Dan weten we gelijk dat we van die kant niets kunnen verwachten in het buitengebied. Wel hebben ze een 10 jaren plan met oa beplanting om de overlast te verminderen. Ik snap dat ze geen onbeperkt budget hebben maar lastig is het wel.

Ondertussen hangen wij ook nestkasten op en bekijken wat we zelf kunnen met beplanting. Gelukkig zijn de buren voornemens om minimaal de helft van de eiken er uit te gooien die langs 100 meter van ons weiland staan.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:06

Marije_1997 schreef:
Ik lees echt vaak dat mensen super veel last er van hebben. Wij hebben ze echt al heeel lang zitten bij ons in de straat, heb er echt nog nooit last van gehad. Bij ons hangen ze ook vogelhuisjes op. Heb niet het idee dat het helpt, want er zijn nog steeds in elke eikenboom nesten. Maar ergens werkt het ze hangen ook van die soort bekers in de bomen met touwtjes waar ze dan in gevangen worden ofzo.


In die bekers zit waarschijnlijk een lokstof. De mannetjes vlinders komen daar op af en kunnen dan de vrouwtjes niet meer bevruchten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:51

2000 a 3000 euro is echt heel weinig budget voor bestrijden. Hier hebben ze 100.000 euro uitgetrokken en kunnen het nog niet aan :=

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:06

Het dorp waar ik woon ligt aan een bos. Delen van het bos zijn particulier bezit. Vorig jaar werd er niets aan bestrijding gedaan. Niet door de gemeente en niet door particulieren. Ook de bomen direct aan de weg met de nesten er in werden alleen voorzien van een rood/wit lintje en dat was het. Heb in het voorjaar gebeld met de gemeente en toen werd aangegeven dat alleen bestreden werd bij scholen. Gevolg was voor ons: niet meer in het bos komen, niet meer buiten kunnen zitten in de tuin of buiten sporten en geen was meer buiten drogen. Gelukkig staan de paarden bij mijn ouders een dorp verder en daar waren geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:07

Kinke schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik lees echt vaak dat mensen super veel last er van hebben. Wij hebben ze echt al heeel lang zitten bij ons in de straat, heb er echt nog nooit last van gehad. Bij ons hangen ze ook vogelhuisjes op. Heb niet het idee dat het helpt, want er zijn nog steeds in elke eikenboom nesten. Maar ergens werkt het ze hangen ook van die soort bekers in de bomen met touwtjes waar ze dan in gevangen worden ofzo.


In die bekers zit waarschijnlijk een lokstof. De mannetjes vlinders komen daar op af en kunnen dan de vrouwtjes niet meer bevruchten


Zitten rupsen in hahaha. Maar die dingen worden echt al jaren op gehangen (zo'n 10 jaar) net als de lintjes.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:58

Aha, die versie ken ik niet. Heb hier bekers hangen met lokstof voor het vlinder stadium

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:00

Dat lijkt mij ook dat 2-3000 heel weinig budget is. Dat betekend alleen bij de plaatselijke basisschool iets doen. Maar ik denk dat ze het 100 voudige nodig hebben als ze ook het gehele buitengebied willen aanpakken en dat lijkt mij ook niet heel realistisch.

Dus ik snap de geleidelijke aanpak wel. Het probleem van onderuit aanpakken en zo geleidelijk meer terug dringen met meer effect op de lange termijn. Weg zuigen is natuurlijk ook dwijlen met de kraan open.

Gelukkig hebben wij na de eerste heftige fase ervaren dat het later ook weer meevalt en ben ik wel gewoon de hele zomer zonder problemen in het bos geweest. Lange mouwen aan en gaan met die banaan.

Nu hadden wij de maffe mazzel dat er voor het eerst in jaren geen dazen zaten dus het was niet én én maar de ene overlast inruilen voor de andere.
Als we dit jaar beide zouden hebben houd ik echt mijn hart vast.

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:21


tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:48


Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:34

In dat artikel staat overigens niet dat er door de zachte winter meer rupsen komen, alleen dat ze een maand eerder komen. Maar daar zullen de Gemeenten/bestrijders dan wel weer niet op voorbereid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:39

Bloodymary schreef:
In dat artikel staat overigens niet dat er door de zachte winter meer rupsen komen, alleen dat ze een maand eerder komen. Maar daar zullen de Gemeenten/bestrijders dan wel weer niet op voorbereid zijn.


Komend jaar word een jaar vol overlast van ongedierte en insecten. Maar dat willen sommige mensen die hoog aan de macht staan niet begrijpen hahahaha. We hebben echt een winter nodig. Hoop stiekem dat het even een week/2weken goed gaat vriezen ofzo.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:08

Marije_1997 schreef:
Bloodymary schreef:
In dat artikel staat overigens niet dat er door de zachte winter meer rupsen komen, alleen dat ze een maand eerder komen. Maar daar zullen de Gemeenten/bestrijders dan wel weer niet op voorbereid zijn.


Komend jaar word een jaar vol overlast van ongedierte en insecten. Maar dat willen sommige mensen die hoog aan de macht staan niet begrijpen hahahaha. We hebben echt een winter nodig. Hoop stiekem dat het even een week/2weken goed gaat vriezen ofzo.

Dat is en blijft dus een hardnekkige fabel. Veel mensen denken dat na een zachte winter er veel muggen en wespen zijn en dat die er niet zijn als het flink gevroren heeft. Maar dat klopt dus helemaal niet.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:09

Insecten vriezen niet dood door een strenge winter: integendeel
Veel mensen denken dat ze doordat er een strenge of lange winter is geweest geen last meer zullen hebben van allerlei insecten zoals muggen of wespen. Het tegendeel is echter waar. Veel van de gevleugelde vrienden teren zelfs op zo’n winter, omdat ze door de kou maar heel weinig energie hoeven te verbruiken. Dat betekent dat ze na de winter energiek als nooit tevoren tevoorschijn springen. Zelfs de eikenprocessierups kan goed tegen de winter. Dit dier overwintert namelijk in een eitje en kan zelfs overleven tijdens temperaturen van min 23 graden. Het enige wat hen wel kan vernietigen is nachtvorst als zij al uit het ei zijn gekropen.

Dit is een quote uit een artikel van natuurinfo.