De eikenprocessierups

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 15:00

Hier in de omgeving stikt het er van! Er staan veel eiken en je ziet ze eigenlijk wel op iedere boom.
Zelf ben ik er blijkbaar niet vatbaar voor, want ondanks de vele wind van de afgelopen tijd en het feit dat ik veel onder bomen door loop, heb ik nergens last van.
Maar andere mensen hebben echt last van brandende jeuk en luchtwegen.
Stiekem vind ik ze er best aaibaar uit zien := Maar het is natuurlijk een vervelend probleem.
De nesten worden wel bij de gemeente gemeld, maar die kunnen de hoeveelheid meldingen gewoon niet aan.

Zijn er nog meer mensen die ze veel zien of er last van hebben?


Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:01

Ik zag hier sinds gisteren allemaal lintjes om de bomen zitten met een waarschuwing erop dat er in die bomen de rups zit. Verder heb ik er geen last van, loop nooit onder die bomen door, heb ze eerlijk gezegd ook nog nooit in het echt gezien. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 15:03

Het zijn net harige kleedjes wanneer ze allemaal bij elkaar zitten :+
Vroeger pakte ik als klein kind ook al rupsen op met haren die jeuk zouden geven en had ik er geen last van, dus ik ga er vanuit dat ik ook bij deze beestjes geen last heb :P

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:05

Mijn moeder heeft altijd veel last van de haartjes. Ze heeft een keer de tip gehad om op de plek waar het jeukt, ducktape te doen en even aan te drukken. En dan met een flinke ruk eraf! Bij mijn moeder helpt het, ze trekt de haartjes ermee uit :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 15:05

Ik vind het wel apart dat ze de laatste jaren zo oprukken terwijl ik er daarvoor nog nooit van had gehoord :o?
En met de enorme aantallen rupsen zou je denken dat je de vlinder ook veel zou zien, maar die zie ik dan weer nooit :')

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:24

Hier ook veel last van... we wonen midden in de bossen, alle eiken zitten vol... gister zat er zelfs een club op de achterdeur...
ik heb er zelf vooralsnog weinig last van, mijn vriend zat van de week wel helemaal onder de uitslag, honden hebben er ook last van dus wij gaan met de brander aan de slag...

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:24

Cayenne schreef:
Ik vind het wel apart dat ze de laatste jaren zo oprukken terwijl ik er daarvoor nog nooit van had gehoord :o?
En met de enorme aantallen rupsen zou je denken dat je de vlinder ook veel zou zien, maar die zie ik dan weer nooit :')


Dit zal waarschijnlijk komen omdat het geen vlinder wordt maar een mot, deze leven meestal alleen 's nachts.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:26

Cayenne schreef:
Ik vind het wel apart dat ze de laatste jaren zo oprukken terwijl ik er daarvoor nog nooit van had gehoord :o?
En met de enorme aantallen rupsen zou je denken dat je de vlinder ook veel zou zien, maar die zie ik dan weer nooit :')

Waarschijnlijk is de natuurlijke vijand verdwenen.
Er komt een nachtvlinder uit, die heb je vast wel eens gezien!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:47

Cayenne schreef:
Ik vind het wel apart dat ze de laatste jaren zo oprukken terwijl ik er daarvoor nog nooit van had gehoord :o?
En met de enorme aantallen rupsen zou je denken dat je de vlinder ook veel zou zien, maar die zie ik dan weer nooit :')


Klimaatgrens rukt op... dus ze voelen zich aangenamer.

Maar belangrijker reden: de mono-cultuur natuur in Nederland. Men plant overal eiken aan in alle gemeenten, terwijl een grotere diversiteit aan bomen veel beter en gezonder zou zijn, en plagen ook niet zo achterlijke omvang kunnen aannemen doordat de concentratie aan bomen (eiken) waar ze graag op zitten zo dicht is.

Eigenlijk een resultaat van doen en niet denken en overdreven 'organisatie-drang' in alles wat groen is.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:51

Er vliegt en kruipt ook veel meer gespuis rond omdat er steeds meer restricties zijn gekomen voor de landbouw om pesticiden te gebruiken. Heel goed voor de nuttige insekten uiteraard, maar de onplezierige exemplaren worden ook niet en passant gedood door al het gif dat vroeger vrijelijk rondvloog.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:17

Wij gaan ze in onze wei met de brander te lijf. Daar waar we bij kunnen. Als we laten spuiten zijn we klauwen met geld kwijt. En ze komen ieder jaar weer terug.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:19

vilheide schreef:
Dit zal waarschijnlijk komen omdat het geen vlinder wordt maar een mot, deze leven meestal alleen 's nachts.

Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk :+

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:11

Ja dat is wel een beetje jammer inderdaad. Hier in het bos zitten ze inmiddels ook al... Steeds meer vervelende insecten overleven de winters en komen in grote getallen. Hoop niet dat mijn hond, katten en paarden er veel nadelen van ondervinden.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:17

oomens schreef:
vilheide schreef:
Dit zal waarschijnlijk komen omdat het geen vlinder wordt maar een mot, deze leven meestal alleen 's nachts.

Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk :+


:') :') :')

Hier in t dorp zijn ook bomen afgezet waar ze in zitten.
Heb er ook nog nooit last van gehad :)

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:18

oomens schreef:
vilheide schreef:
Dit zal waarschijnlijk komen omdat het geen vlinder wordt maar een mot, deze leven meestal alleen 's nachts.

Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk :+


Hahaha, beetje vreemde woordkeuze lees ik nu. Ik bedoel uiteraard dat ze over het algemeen 's nachts het actiefs zijn.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:44

Hoorde dat er te weinig bestrijdingscapaciteit is. Mocht je een nest hebben en heb je er last van, dan schijnt haarlak goed te werken

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:13

Heb me deze week rot gelachen toen een neefje van een kennis een plasje moest plegen tegen de boom.
Mam, mogen de rupsjes nat worden???
Moeder verbaast alert richting kind gegaan........en daar zaten ze hoor!!!

Toch heel fijn, zo een kind dat alles even deelt.
Maar volgens mij zijn "de rupsjes" niet nat geworden, en is de plas elders gepleegd :D

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:14

Ik heb ze nog nooit gezien, heel eerlijk. Ze zitten dus alleen in een eikenboom? Wij hebben een eik, eens een keer kijken

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:16

Ninx schreef:
Maar belangrijker reden: de mono-cultuur natuur in Nederland. Men plant overal eiken aan in alle gemeenten, terwijl een grotere diversiteit aan bomen veel beter en gezonder zou zijn, en plagen ook niet zo achterlijke omvang kunnen aannemen doordat de concentratie aan bomen (eiken) waar ze graag op zitten zo dicht is.
Klopt als een bus.
En daarnaast houden wij Nederlanders van strakke perkjes met gemaaid gras (en het liefst 1 soort gras), waardoor bloemen e.d. daar niet kunnen groeien en natuurlijke vijanden zoals andere insecten niet bij de eikenprocessierups in de buurt komen.

De koolmees is een ook voorbeeld van een natuurlijke vijand van de eikenprocessierups. Echter zijn veel koolmeesjongen niet uitgevlogen (dood gegaan) door het vergif wat mensen gebruiken tegen de buxusmot.

Als deze plaag dit jaar niet betreden wordt, wordt volgend jaar nog dubbel zo erg..

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:32

RaafSmits schreef:
Heb me deze week rot gelachen toen een neefje van een kennis een plasje moest plegen tegen de boom.
Mam, mogen de rupsjes nat worden???
Moeder verbaast alert richting kind gegaan........en daar zaten ze hoor!!!

Toch heel fijn, zo een kind dat alles even deelt.
Maar volgens mij zijn "de rupsjes" niet nat geworden, en is de plas elders gepleegd :D

_O-
Ik hoor die kinderlijke onschuld er al bij tijdens het stellen van de vraag :')

Hier in het dorp is er tot dusver maar 1 nest gespot. Ik hoop dat het bij die ene blijft. We doen er zo veel mogelijk aan om de natuurlijke vijand van de rups welkom te heten. Veel nestkasten opgehangen dit jaar, in de hoop op nieuwe bewoners :))

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:49

Ninx schreef:
Maar belangrijker reden: de mono-cultuur natuur in Nederland. Men plant overal eiken aan in alle gemeenten, terwijl een grotere diversiteit aan bomen veel beter en gezonder zou zijn, en plagen ook niet zo achterlijke omvang kunnen aannemen doordat de concentratie aan bomen (eiken) waar ze graag op zitten zo dicht is.


Daar zit 'm inderdaad een flink deel van het probleem, een ander deel is een gebrek aan natuurlijke vijanden, aldus dit arikel op nos.nl.

En ik zie net een krantenkop voorbijkomen dat ze hier in de gemeente op sommige plekken pas mogen beginnen met bestrijden als het al te laat is. Heeft te maken met de wet Natuurbescherming. Op plekke waar dat wel mocht is met een biologisch bestrijdingsmiddel gesproeid.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:23

Bij ons op stal zitten ze dit jaar ook voor het eerst. Gelukkig geen last van. De mootjes die het worden zie ik ook vaak in grote groepen vliegen als ik sochtends ga paardrijden.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:23

Hier vallen de nesten de bomen uit
Afbeelding

Anoniem

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:33

Ik heb al wel 1,5 week her en der bultjes.
Geen muggen thuis.
Eerste bulten de dag na de Efteling: daar werd naderhand idd gewaarschuwd voor de
Rupsen.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:41

Deze bomen staan om de weide en bij de volkstuin van ons. Vreselijk veel nesten en dit zijn niet de enige. Zeker 5 nesten per boom %) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding