De eikenprocessierups

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6133
Geregistreerd: 05-04-10

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:24

Goed dat ik dit topic voorbij zie komen. Vorige jaar was ellende, bijna 400 euro kwijt aan de dierenarts voor het paard, de hond en mezelf door die klote rupsen.
Weet iemand waar ik betrouwbare informatie kan winnen over een verdelger die bij particulieren komt?

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:26

Is er hier iemand die kleefband heeft geprobeerd om te overlast te verminderen? Die tip kregen wij om eind deze maand de kleefband of lijm om de stammen te plakken. Als ze dan weer naar boven kruipen langs de stam voor het maken van de nesten, ze dus in de lijm terechtkomen.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:40

Ratjetoe schreef:
Is er hier iemand die kleefband heeft geprobeerd om te overlast te verminderen? Die tip kregen wij om eind deze maand de kleefband of lijm om de stammen te plakken. Als ze dan weer naar boven kruipen langs de stam voor het maken van de nesten, ze dus in de lijm terechtkomen.

Heen ervaring mee. Maar lijkt me ook niet fijn om daar allerlei vogeltjes op te vinden die vastgeplakt zitten.
Wij laten gewoon spuiten.

8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:28

Onze gemeente verkoopt vogelhuisjes en bloemzaad waar oa sluipwespen op af komen. Het bloemzaad ga ik dus ook proberen, misschien nog iets extra bestellen om helemaal rondom de wei te zaaien.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:10

kinel schreef:
Ratjetoe schreef:
Is er hier iemand die kleefband heeft geprobeerd om te overlast te verminderen? Die tip kregen wij om eind deze maand de kleefband of lijm om de stammen te plakken. Als ze dan weer naar boven kruipen langs de stam voor het maken van de nesten, ze dus in de lijm terechtkomen.

Heen ervaring mee. Maar lijkt me ook niet fijn om daar allerlei vogeltjes op te vinden die vastgeplakt zitten.
Wij laten gewoon spuiten.


Als je gewoon insectenlijm gebruikt ga je geen vogels vinden die Er op geplakt zitten

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:51

Onze straat staat vol met eikenbomen waar ze dus in grote getallen in zaten.
Zelfs even naar de brievenbus lopen leverde enorme jeuk op.

Onze gemeente heeft op elke boom een vogelhuisje opgehangen.

Elke boom is een eik...
Afbeelding

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:16

hier net zo Eilinora, hele provincie staat vol volgens mij.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:36

Dat valt wel mee, als je hier de grens van Gelderland naar Overijssel over gaat zijn ze ineens weg :+
Maar de hele gemeente hier staat dus wel vol met eiken. Ach ja...

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:57

Sonja_vR schreef:
kinel schreef:

Heen ervaring mee. Maar lijkt me ook niet fijn om daar allerlei vogeltjes op te vinden die vastgeplakt zitten.
Wij laten gewoon spuiten.


Als je gewoon insectenlijm gebruikt ga je geen vogels vinden die Er op geplakt zitten[/quote]

Dat gaat idd om insectenlijm! Dan gaan we gewoon een poging wagen om de ellende dit jaar te beperken.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:43

Ik ben nu in Zuid-Frankrijk, daar staan (standaard?) borden in het bos dat de processierups daar leeft. Ik heb best wel jeuk. Zou het hier, door het zachte weer, altijd rupsenseizoen kunnen zijn?

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:53

De eitjes van de rupsen komen pas ergens in April uit, lijkt me nu nog iets te vroeg, ook al is het een zachte winter.

Ik sta vanaf April weer een half jaar op de camping, en dat is camping de Eijckelenburg.
Met overal op de hele camping,je raad het al, eiken.
Vorig jaar heb ik jeuk gehad, voor het eerst in mijn leven trouwens.
Daarvoor nog nooit last gehad van die rupsen,en ik weet voor 99,99 procent zeker dat ik als kind met die rupsen gespeeld heb,want ze waren zo mooi en harig. :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:42

Amalarab schreef:
Ik ben nu in Zuid-Frankrijk, daar staan (standaard?) borden in het bos dat de processierups daar leeft. Ik heb best wel jeuk. Zou het hier, door het zachte weer, altijd rupsenseizoen kunnen zijn?

Meeste overlast daar wordt volgens mij door de Dennenprocessierups veroorzaakt.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:53

Tinkerloos schreef:
De eitjes van de rupsen komen pas ergens in April uit, lijkt me nu nog iets te vroeg, ook al is het een zachte winter.

Ik sta vanaf April weer een half jaar op de camping, en dat is camping de Eijckelenburg.
Met overal op de hele camping,je raad het al, eiken.
Vorig jaar heb ik jeuk gehad, voor het eerst in mijn leven trouwens.
Daarvoor nog nooit last gehad van die rupsen,en ik weet voor 99,99 procent zeker dat ik als kind met die rupsen gespeeld heb,want ze waren zo mooi en harig. :+

Brrrr spelen met die rupsen. Kan er niet aan denken. Hoop dat ik gauw het papier binnen krijg om me aan te melden voor te spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:38

Even een schopje omdat dit het grootste topic is.
Heb niet alles doorgelezen maar het zal vast niet alleen hier gebeuren .. Hier reed net een tractor voorbij die een soort nevel de bomen in spoot, ik vermoed tegen de rupsen. Maar heeft iemand een idee of dit 'schadelijk' is voor mens en dier? Kan je er last van krijgen? Want mijn terrasvenster stond wagenwijd open dus er is een deel gewoon lekker binnengewaaid denk ik .. Heb nu hoofdpijn en een rare smaak in mijn mond, maar dat is misschien gewoon toeval :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:47

Zonder te weten wat 'een soort nevel' precies was, kan niemand daar iets zinnigs over zeggen. Degene die deze bestrijding uitvoerde, of diens opdrachtgever (vaak de terreineigenaar of lokale overheid) zal je waarschijnlijk kunnen vertellen waarmee wordt gespoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:52

Hmm, dat wordt dan niks, want dat weet ik niet. Was gewoon een tractor met een bak achterop die de nevel in de bomen spoot, heb nergens een naam gezien of dergelijke. Zou het misschien via de gemeente kunnen te weten komen, maar ik ga er maar even vanuit dat ze hier niks in de bomen gaan spuiten zonder waarschuwen als je er zware klachten van kan krijgen. Of is dat mijn goedgelovigheid? :')

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:53

hoezo niet? Waarom zou de gemeente weten dat jij eventueel zware klachten kan krijgen?

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:54

Het zal een behandeling met Xentari geweest zijn. Naar men zegt een biologisch middel.
Wordt door particulieren gebruikt om buxusmot te bestrijden.

Ik heb er trouwens niets van geroken of gemerkt. Toen gemeente bij ons bezig was. Stond erbij en keek ernaar.

De EPR vindt het sowieso schadelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:07

@ Kinke : omdat ik er vanuit ga dat er mensen zijn die veel gevoeliger zijn aan dat soort dingen dan ik (denk maar aan mensen met astma of andere luchtwegaandoeningen) en dat ze daar wel rekening mee zullen houden als ze iets gaan bestrijden?

@ tienus63 : geroken heb ik het ook niet, maar er staat af en toe wel een windje en mijn terrasdeur stond wagenwijd open toen die hier passeerde (hoor wel vaker tractors hier, dus schonk niet zoveel aandacht aan het geluid op zich). Heb dan nog even een moment gehad van "wat doet die nu" maar toen "ooh, dat zal tegen de processierups zijn want die komen er ook weer aan". Is ook voor het eerst dat ik hier woon, dus het zal wel de normale gang van zaken zijn, had het alleen nog niet meegemaakt :+


Edit; volgens de website van de gemeente gaat het om een middel dat ongevaarlijk is voor mens en dier. Staat verder niks bij over welk middel ofzo.

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:19

maar even praktisch gezien he...hoe moeten ze dat dan doen? Op de hele route die ze willen behandelen overal eerst inventariseren wie er luchtwegproblemen heeft? En als er dan een aantal zijn die daar problemen mee hebben, dan maar iedere keer een paar bomen overslaan? Of helemaal niets doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:28

Ben je nu boos of lijkt dat maar zo?
Ik zou persoonlijk denken dat ze de mensen wel even verwittigen als ze met iets gaan spuiten .. Even briefje in de bus of via de gemeente een mailtje of weet ik het, dat ze op die dag jouw straat gaan spuiten. Kan je tenminste ramen en deuren dicht houden als je problemen denkt te krijgen (of dat gewoon fijner vindt).

Het is niet dat ik hier in de middle of nowhere woon met maar 1 huis in de straat ofzo, hier is gewoon een drukke weg, veel huizen, fietsroute, ... Dus dan zou ik dat misschien wel denken ja, dat ze de mensen even verwittigen.

Maar het maakt verder ook niet uit, het was gewoon een vraag die ik had, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat ik er niet dood van ga, en mijn hond ook niet ;)

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:39

nee, ik ben totaal niet boos. Ik vraag gewoon hoe dat praktisch gezien geregeld moet worden? Niet meer en niet minder. Ik kan me voorstellen dat het niet te doen is om overal een mailtje of briefje te bezorgen. Tenminste, ik woon in een gemeente waar aan zo'n beetje iedere weg om de paar meter eiken staan, overal waar je kijk zo ongeveer.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:42

Heel simpel
Gewoon luid en duidelijk aankondigen op dezelfde wijze en plaatsen die ene gemeente of rijkswaterstaat of welk overheidsorgaan altijd gebruikt?
Lokale kranten, algemene berichtgeving , sociale media etc

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:33

en dan? er melden zich eventueel mensen, dan dus maar geen bestrijding? Of een paar bomen overslaan of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:35

Maar waar wordt gezegd dat er niet bestreden mag worden? En 'er melden zich mensen' .. welke mensen? Volgens mij begrijp je verkeerd wat er gezegd wordt. Het gaat gewoon om een verwittiging 'die dag gaan we in dat gebied spuiten' en dan kunnen de mensen kiezen om hun ramen/deuren dicht te houden (of niet, als het ze niet uitmaakt). Nu werd ik verrast door ineens een walm nevel terwijl alles open stond om te luchten. Lijkt mij niet nodig, maar het maakt nu ook niet meer uit, het was maar een vraag of iemand dit kende want had het nog nooit gezien ;)