Hoe zolder het beste koelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 06:41

Ik woon in een appartement op de bovenverdieping van een huis. Op de zolder dus, met schuine daken. Wanneer de zon een klein beetje zijn best doet, wordt het al gauw aardig warm. Nu kan ik best wel tegen wat warmte maar soms was het wel wat overdreven vorig jaar :D.
Natuurlijk waren vorig jaar alle airco's en ventilators uitverkocht op dat moment daarom wil ik graag nu wat gaan aanschaffen voordat de echte warme dagen gaan komen.
Maar wat werkt nu eigenlijk het beste? Overdag hou ik alles donker en in de nacht de ramen open maar ik heb maar aan 1 kant ramen dus echt doorwaaien doet het niet.

Wat is jullie ervaring met mobiele airco's? Kunnen deze echt verschil maken in een echt heel warme kamer (deze is redelijk groot) of zet dat niet veel zoden aan de dijk? En welke werkt echt goed? Of is een ventilator toch fijner, niet koeler maar wel de stroming van lucht. Ik vraag dit ook omdat ze op mijn werk mobiele airco's hadden en ik het daar alsnog heel warm vond en ze volgens mij nog beter de ramen gewoon open hadden kunnen laten. Heb ik dan airco's van slechte kwaliteit gevoeld of kunnen ze allemaal een echt warme kamer niet aan?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:54

Zeker een airco boven een ventilator. Neem er dan wel een die genoeg capaciteit heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:57

Een mobiele airco heeft helaas geen super groot bereik. Mijn schoonvader (electricien) plaatste ze en die gaf altijd aan geen al te hoge verwachtingen te hebben. Zelfs in een relatief kleine kamer kun je er beter van uit gaan dat het wel wat graden zakt, maar niet dat je op 22-23 graden uitkomt. Dit waren mobiele airco’s tot €700.

Om die reden heb ik een ventilator gekocht van €30 en die heeft mij vorig jaar door de hitte heen gesleept tijdens de laatste loodjes van mijn zwangerschap. Heerlijk, zo een frisse bries :D

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:02

Wat voor ramen heb je en waar hou je het donker mee?
Wij hebben 5 dakramen met speciaal geïsoleerd glas en zonwering (binnen). Ook dat werd warm, maar wat niet niet vorig jaar. Wij hebben ze met kassen-wit geschilderd en dat was goed te merken. Ook mijn plantenkas is wit geschilderd, met regen is dat doorzichtig en het slijt er af in de winter (je kunt het er ook af boenen als het niet meer nodig is). Geen idee of dat een optie voor je is maar het scheelt wel veel.

Voor een ventilator kun je ook een bevroren fles water zetten, in een bakje tegen het lekken. Dat schijnt ook te helpen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:11

Mobiele airco maakt bij ons zeker wel verschil. :j Heeft wel wat uren nodig voordat het écht koel is met die hele warme dagen

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:41

Een goede mobiele airco maakt idd wel verschil. Let er op dat de capaciteit over m3 gaat en niet M2, dat is een veelgemaakte fout van mensen.
Verder moet de afvoerslang door een gat of raam met afdichting naar buiten kunnen.
De zolder is wel afgesloten met een deur oid? Dus geen open trap? Koude lucht “valt” namelijk naar beneden, dus als de zolder open is heeft een airco geen zin

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:49

Wij hebben een vaste airco op onze slaapkamer sinds vorige zomer en dat werkt wel puik.
Op onze zolder en in onze schuur met plat dak is het overigens ook minder warm sinds we zonnepanelen op de daken hebben liggen. Die houden aardig wat warmte tegen.
Is alleen waarschijnlijk geen optie als je in een appartement woont?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:51

Ik zag op tv het systeem van Dyson voorbij komen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Hier nml de hele middag en avond de zon op de achterkant van het huis en 't word hier ook bloedheet. Dus TS, ik leef met je mee.. ;)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 09:39

Ik huur de woning dus zonnepanelen en andere grote dingen aanbrengen gaat helaas niet.
Ik heb een woonkamer met deur (wel met kieren) die uitkomt op de gang die in verbinding staat met de open trap.
Ik kan er ook voor kiezen om mijn slaapkamer zo koel mogelijk te houden en dan daar gaan zitten (grote ruimte, staat ook een bank) in de zomer. De slaapkamer is beter afgescheiden van de open trap.
Ik wil geen airco met buis, dat gaat ook nooit passen met mijn dakramen en dan staat het raam een stuk open.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:40

Een mobiele airco zonder afvoerbuis kan niet, hij moet ergens met zijn warme en vochtige lucht heen.
Als je de buis door een raam doet kan je daar afdichtingen voor kopen zodat de warme lucht van buiten niet binnenkomt

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 11:00

Die zijn er volgens mij wel, tenminste die hadden ze op mijn werk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:08

Mobiele airco's maken vreselijk veel lawaai en koelen niet echt heel geweldig. Had van de winter een echte airco aan laten leggen. De kans is groot dat je dat niet op korte termijn geregeld krijgt en dan is de zomer alweer voorbij (als ie dit jaar uberhaupt nog komt)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:09

Is dat niet een zogenaamde aircooler geweest ipv een echte airco? Die doen het iig lang niet zo goed en zijn meer een veredelde ventilator

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:10

Fleury schreef:
Ik huur de woning dus zonnepanelen en andere grote dingen aanbrengen gaat helaas niet.
Ik heb een woonkamer met deur (wel met kieren) die uitkomt op de gang die in verbinding staat met de open trap.
Ik kan er ook voor kiezen om mijn slaapkamer zo koel mogelijk te houden en dan daar gaan zitten (grote ruimte, staat ook een bank) in de zomer. De slaapkamer is beter afgescheiden van de open trap.
Ik wil geen airco met buis, dat gaat ook nooit passen met mijn dakramen en dan staat het raam een stuk open.

Voor zo'n buis dien je een gat in de muur te laten maken. Anders komt er nog warme lucht door het raam heen en is het helemaal water naar de zee dragen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:23

elnienjo schreef:
Fleury schreef:
Ik huur de woning dus zonnepanelen en andere grote dingen aanbrengen gaat helaas niet.
Ik heb een woonkamer met deur (wel met kieren) die uitkomt op de gang die in verbinding staat met de open trap.
Ik kan er ook voor kiezen om mijn slaapkamer zo koel mogelijk te houden en dan daar gaan zitten (grote ruimte, staat ook een bank) in de zomer. De slaapkamer is beter afgescheiden van de open trap.
Ik wil geen airco met buis, dat gaat ook nooit passen met mijn dakramen en dan staat het raam een stuk open.

Voor zo'n buis dien je een gat in de muur te laten maken. Anders komt er nog warme lucht door het raam heen en is het helemaal water naar de zee dragen.


Nee hoor, daar hebben ze speciale raamafsluitingen voor. Misschien handig om andere posts ook even te lezen ;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:38

Je moet bij een mobiele airco naar de BTU kijken. Dat is bepalend of het wel of niet voldoende kan koelen. Verder is de afvoer naar buiten belangrijk. Dit moet afgesloten zijn rondom de afvoerbuis anders komt er weer warme lucht naar binnen via de kier. Als je een airco aan hebt moet alles gesloten zijn qua ramen of deuren, om dat er binnen en buiten nl een luchtdrukverschil ontstaat tussen warme lucht buiten en koude lucht binnen.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:50

Een airco die geen buis naar buiten heeft werkt nooit. Dus dat zal verklaren waarom ze bij jou op het werk niet deden wat ze moeten doen.

Het principe van een airco is dat hij warmte verplaatst, dus de warmte van bij jou binnen wordt naar buiten verplaatst(via die buis). Daardoor koelt het binnen af. Als je dan geen buis hebt, kan hij niks naar buiten verplaatsen.

Vaak wordt de fout gemaakt om dan de buis gewoon binnen te laten liggen, of bijvoorbeeld boven een systeem plafond te laten uitkomen. Maar dan verplaats je de warmte dus eigenlijk binnenshuis. En omdat de airco stroom gebruikt en daardoor opwarmt, ben je alleen maar je airco als verwarming aan het gebruiken.

Dat hebben ze bij ons op het werk ook al eens geprobeerd en waren verbaasd dat de temperatuur van 36 graden naar 40 graden binnen opliep.

Zoals voor mij al gezegd, airco met buis naar buiten nemen en dan met een speciale aansluitset je raam weer afsluiten zodat de warmte van buiten niet weer naar binnen kan.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:23

Wij hebben toevallig drie dagen geleden een mobiele airco gekocht voor op onze zolder slaapkamer ( grote open ruimte) de airco staat vlak bij ons bed en we krijgen het heerlijk koel!! De afvoer is door het dak naar buiten gemaakt ( dat is even een dingetje) maar voor ons geen warme slaapkamer meer vanaf nu. Overdag alle ramen en Luiken dicht, vanaf 18 uur de airco aan en tegen bedtijd alles weer open en lekker koel slapen!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 19:03

Ik heb mij nog verder ingelezen en heb uiteindelijk een aircooler en een simpele ventilator gekocht. Ze komen morgen binnen, precies op tijd om ze goed te kunnen testen ;)
Maar een aircooler is denk ik wat ze op mijn werk hadden. Een aircooler is eigenlijk een ventilator die koele lucht verspreid. Geen airco dus. Ik ben benieuwd of dat echt beter is dan een simpele ventilator.
We zullen het zien, ze komen precies optijd binnen voor de aankomende week.

Anoniem

Re: Hoe zolder het beste koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:52

Ik heb er echt uitgebreid onderzoek naar gedaan, wij wonen in een appartement op de bovenste verdieping onder plat dak met een heel groot raam op het zuiden. Het wordt hier binnen met gemak boven de 30 graden en zelfs als het buiten afkoelt blijft het hier binnen gloedheet tot het een keer echt heel hard regent.

Wij hebben dus ook gekeken naar een mobiele airco, maar als je een beetje binnen een normaal budget wil blijven (zeg tot 400 euro) zit je al snel vast aan een ding wat misschien 2-3 graden kan koelen als je niet een hele kleine kamer hebt, en dat vind ik het geld gewoon echt niet waard.

Wij hebben een grote torenventilator gekocht die we 's nachts in de slaapkamer aan kunnen zetten (dan kunnen we in ieder geval slapen) en zorgen dat alles overdag goed dicht is. Geen deuren open, geen gordijnen open, gewoon echt potdicht. Als het begint te regenen of buiten echt afkoelt 's nachts gaat de boel weer open.