Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:33

Ongeveer een jaar geleden was het zover, er kwam een appartementje voorbij met een vraagprijs die wel betaalbaar leek, terwijl het wel in orde was en 'instapklaar'. Iets wat niet zo makkelijk te vinden is, aangezien je als alleenstaande doorgaans in een andere prijssegment zit (genoeg te vinden, maar de renovatiewerken kunnen dan ook tellen). Dus een aantal keer gaan kijken, nog wat onderhandeld over de prijs en tadaa .. ik had een eigen stekje! Zo'n 4 maanden later de akte getekend, toen was het helemaal echt en konden we officieel beginnen. Bleken er toch nog wat dingetjes te zijn die niet zo duidelijk waren tijdens de bezichtigingen en voila, bijna een jaar later zit ik nog steeds hier thuis.

Maar nu komt het, hoewel ik aan de ene kant enorm zin heb in mijn eigen stekje, het op jezelf zijn, je eigen ding doen, ... merk ik dat ik precies toch niet al te enthousiast ben om daadwerkelijk te verhuizen. Eerst had ik mezelf geen datum gezet want het komt wel en er moet toch nog vanalles gebeuren. Maar alles is intussen gebeurd, je kan er prima wonen, het meeste is al daar (behalve kleding, paardenspullen en de laatste dingen) en toch werd ik niet enthousiast. Heb mezelf dan maar wel een datum gezet: volgende week ga ik verhuizen. Dinsdag begin ik aan de kleding (maandag is nog even een snipperdag want kom dan uit nachtdienst) en hoop dit op 1 dag af te hebben zodat ik woensdag of donderdag de daadwerkelijke overstap kan maken.

Toch krijg ik geen enthousiast gevoel, maar begint het een soort schrik te worden. Niet om op mezelf te zitten, ik vind het heerlijk om rustig alleen te zijn en mijn eigen ding te doen. Maar gewoon de rest. Ga ik het wel allemaal kunnen? Het huishouden, boodschappen, zorgen voor mijn eigen eten (ben op dat gebied een beetje verwend :o en het interesseert me eigenlijk ook weinig dus nooit veel in de keuken gestaan :o ), de poets/was/plas/ ... Ga ik dat wel allemaal kunnen plannen en doen?

En dan wat ik denk dat de grootste issue is: de hond.
Officieel mijn hond, intussen zo'n 12 jaar (en epilepsie-hondje) maar mijn moeder is op pensioen dus meer thuis. Bedoeling was eerst dat de hond bij mijn moeder zou blijven en ik op vrije dagen en als ze eens weg moest hem op zou vangen ed. Maar ik weet niet of ik dat kan, en we weten ook niet of de hond dat gaat kunnen. Hij hangt nogal aan mij zeg maar, bv. als hij mij thuis verwacht eet hij niet totdat ik ook daadwerkelijk thuis ben. Nu werk ik met wisselende posten dus het is nooit echt een vaste routine, maar ik kom wel altijd thuis, als het niet 's avonds (laat) is dan is het wel 's morgens. En als ik naar mezelf kijk, misschien stom, maar ik heb nog nooit zonder de hond in huis geslapen :') Op vakantie ga ik alleen als de hond mee kan, en verder kom ik dus altijd terug naar huis. Weet niet hoe ik mij ga voelen zonder hond.

Alles samen maakt dus dat ik precies niet zo erg enthousiast ben om te verhuizen, iets wat ik wel had verwacht te zijn. Is dit herkenbaar? Hebben jullie dit ook gehad? Hoe heb je dat aangepakt/opgelost? Het gaat dan specifiek om 'uit huis' gaan/alleen gaan wonen. Kan me voorstellen dat het met partner ed ook wennen is, maar dat is toch anders, want dan moet je met 2 wennen ;)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:56

Mocht je er toch geen zin in hebben,dan kun je gezien de huidige woningmarkt je appartement nu waarschijnlijk wel met flinke winst doorverkopen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:04

Of kijken naar de mogelijkheden om het te verhuren.

Bentleyyy
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:07

Misschien kan je de hond meenemen en wanneer je gaat werken bij je moeder afzetten? Is dit haalbaar qua afstand?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:07

Ah al die twijfels zijn heel normaal.
Hop de boel verhuizen en op naar de volgende fase in je leven.
Met de hond komt het wel goed, die is prima bij je moeder.

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:13

Ik moet zeggen dat ik mij wel in je verhaal kan vinden. Ik wou heel graag uit huis gaan, maar toen het eenmaal heel dichtbij kwam wou ik eigenlijk ook niet meer en begon veel te twijfelen. Nu woon ik ondertussen alweer 2 jaar alleen en laat het gewoon op je af komen. In begin is dat plannen best wel moeilijk om je er ook werkelijk aan te houden, maar uiteindelijk word dat gewoon een gewoonte. ;) Mocht je vragen hebben of je ei kwijt willen mag je me gerust een pb sturen! Dikke knuffel. :(:)

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:13

Gillbo schreef:
Ah al die twijfels zijn heel normaal.
Hop de boel verhuizen en op naar de volgende fase in je leven.
Met de hond komt het wel goed, die is prima bij je moeder.


Mee eens :)

Volgens mij ben je al wat ouder? Een stap als deze is way out of je comfortzone, logisch dat het spanning geeft. Maar uiteindelijk is het iets dat het erbij hoort. Het is gezond en verrijkend om op eigen benen te staan.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:15

Klinkt voor mij ook als normale twijfels als je voor het eerst op jezelf gaat. Het is een hele drastische verandering in leefstijl en dergelijke gedachten horen daar een beetje bij. Huishoudelijke planning ed gaat allemaal wel lekker op z'n plek vallen. En verder is het een kwestie van wennen, gun jezelf de tijd, geef het een goede kans en laat het op z'n beloop. Dat is denk ik echt het beste advies wat hierin te geven valt.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:17

De eerste keer naar ons eigen huis was ik bijna in tranen omdat ik het niet zag zitten weet ik nog. Ik zou het lekker gaan ervaren, is het niks verkoop je weer!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:21

Je twijfels herken ik wel een beetje. In je eentje is de overgang wel groot, zeker als je verwend bent thuis. Maar het went snel, dus laat je er niet teveel door afschrikken.

Het is nogal een verandering. Je verlaat het huis waar je hebt geleefd en herinneringen hebt gemaakt voor iets nieuws en onbekends. Maar zodra je een thuis gevoel krijgt bij je eigen woning dan is het goed

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:26

Ik vond het vreselijk om mijn ouderlijk huis uit te moeten. Daar zaten zoveel herinneringen. Ik moest wel want het zou verkocht worden. Ik woonde daar het laatste jaar eigenlijk al alleen, mijn vader woonde toen al bij mijn stiefmoeder. Het alleen wonen was ik dus al een beetje gewend en ik vond het heerlijk eigenlijk. Het huishouden viel vanzelf op zijn plek, ik heb weer katten genomen en kan er echt van genieten om lekker in de tuin te zitten met de katjes om mij heen.

Ik was 23 toen ik op mijzelf ging, wat ouder dan gebruikelijk was toendertijd maar tegenwoordig gaat iedereen vrij laat het huis uit omdat het anders gewoon niet te betalen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:31

Zo, wat een reacties al! Bedankt :)

Verkopen of verhuren is altijd een optie, maar niet waarvoor ik het gekocht heb natuurlijk. Bedoeling is toch echt wel er te gaan wonen, en daar kijk ik ook wel naar uit. Je eigen ding, zelf ingericht, leuke kleuren en meubels. Ik kom er steeds wel graag binnen, en de buurt is ook een stuk fijner als waar ik nu woon (meer groen). Maar de echt definitieve stap zetten is precies toch moeilijk. Verhuren of verkopen kan later altijd nog zoals gezegd, al denk ik niet dat ik hier het verkopen voor de winst zou moeten doen (zit niet in Nederland en hier werkt het toch wat anders heb ik het idee ;) ).

De hond meenemen en dan als ik ga werken thuis afzetten is ook ter sprake gekomen, maar is een beetje onpraktisch. Immers rij ik dan voorbij mijn werk op weg naar mijn moeder ... Daarnaast wil ik ook zo vaak mogelijk met de fiets gaan werken (iets met besparen op brandstof O:) ) dus dan is het helemaal niet handig. Moeder wil hem eventueel wel komen halen en hem dan na de werkdag weer terugbrengen, maar dat lijkt me ook zo'n gedoe en weet niet of de hond daar beter van wordt. Gewoon de hond meenemen en dan alleen laten gedurende de werkdag gaat trouwens ook niet gebeuren (niet dat dit gedacht wordt).

Ik ben inderdaad al wat ouder (nog heel wat ouder dan 23 Bellatrix, haha). Eerder was het financieel niet mogelijk om dit te doen (en nu zal het ook nog moeilijk zijn, maar dat is de schuld van de paarden :+ ) en denk ook niet dat het dan beter geweest zou zijn. Dan liep ik helemaal verloren denk ik. Nu zie ik het op zich wel zitten, ben ook niet bang om alleen te zitten of noem het maar. Alleen tja .. het onbekende zeker? Zal vast niet omkomen van de honger, maar nu moet ik er steeds aan denken dat ik ook eten moet maken als ik terug kom van het werk of van de paarden :') Maar dat zal vast wel loslopen als ik er éénmaal echt zit, nu is het nog zo'n beetje in theorie allemaal, en dan zit je er gewoon. Zal ook wel een verschil maken.

Bedankt voor de ervaringen tot nu toe en de bemoedigende woorden :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:36

Je went eraan, dingen worden vanzelf routine. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:00

Daar hopen we dan maar op :Y)

Trouwens nog iets waar ik mee zit, naast de hond .. de paarden. Hoewel dit al langer speelt en het de laatste tijd gewoon echt erg is (ik ga veel te weinig naar mijn zin, maar heb echt de energie niet om meer te gaan :o ) maar ik zit ook met schrik dat als ik alles op mijn eentje moet doen dat het dan gewoon aan dat tempo door gaat. Immers moet je dan extra tijd steken in huishouden ed, waardoor er vanzelf minder tijd over blijft voor de paarden. Gaan ze dan nog wel genoeg aandacht krijgen? Kan ik dat wel allemaal regelen? Zie echt niet hoe ... maar hopelijk wijst ook dat zich vanzelf uit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:06

Verzorger zoeken? Hoeveel paarden heb je? Staan ze volpension?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:11

Misschien is het een idee om eens met iemand te gaan praten? Die je kan helpen met deze nieuwe fase, beetje ondersteuning. En volgens mij heb je wel meer dingen die spelen in je leven?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:27

Toen ik het huis uit ging, heb ik het daar in het begin heel moeilijk mee gehad. Niet het huishouden ofzo, maar gewoon de volgende stap in mijn leven. Ik had me ook nooit voorgesteld om deze alleen te moeten zetten.

Nu woon ik inmiddels bijna 6 jaar op mezelf en ik vind het heerlijk. Heb in die tijd 3 banen gehad, een huis gekocht, een paard gekocht en een auto gekocht. Ik heb af en toe best stress van de financiële kant, maar ik weet nu ook dat het gewoon lukt.

Ik check wel heel vaak mijn rekening (hoe sta ik nu ten opzichte van vorige maand) en heb een begroting gemaakt. Zo heb je geen last van onverwachte tegenslagen.

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Het is ontzettend spannend, maar als je hier doorheen gaat, dan zal je zien dat je er achteraf geen spijt van hebt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:29

@ Bellatrix : heb er 2, staan volpension maar best op een saaie plek (paddockje met stal maar verder weinig te beleven omdat ze tussen de gebouwen in staan). Verzorgers werkt niet zo, zijn 2 oudjes die 'niks' meer kunnen en mensen zijn niet zo snel meer tevreden tegenwoordig. Verder hebben ze ook wel een handleiding (naja, eentje is blind en de andere een beetje speciaal) dus dat maakt het extra moeilijk.

@ Raamzicht : in de zin van? Waar kan je voor zo'n dingen terecht?
Speelt inderdaad wel mee :j Maar iedereen heeft wel problemen natuurlijk, of dat het nu zoveel erger maakt..

@ Gimme_Joy : bedankt! Heel wat meegemaakt dan ook in al die tijd zeg!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:32

Waarom begin je niet half/half, een aantal vast dagen in je eigen huis en de andere dagen wat nu nog je thuis is. Bouw het rustig op, neem de tijd. Zet doelen etc.

Dan zie je op die dagen ook gelijk hoe en wat met de paarden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:04

Geen ervaring met alleen wonen, wel met werk/eten/hond/paarden/huishouden.

Tip 1,neem een vriezer, kook op zondag voor 4 dagen, is goedkoper ook, doe dat een paar keer achter elkaar en je hebt zo een voorraad eten dat zo in de magnetron kan. Dus meer tijd over :Y). 1x per week bij je moeder eten voor de gezelligheid en een doggy bag voor de volgende dag mee nemen is ook altijd fijn :+

Tip 2, wij hadden een deeltijd hond, die werd daar heel onrustig van. In het belang van de hond is het waarschijnlijk beter om die bij je moeder te laten, zeker als ze nu al onrustig is soms. Het went heus wel, dat je niet iedere dag meer thuis komt.

Huishouden. Je bent alleen en hebt vast geen kast van een huis. Niemand die het ziet als je een keer niet stofzuigt. Plan op zaterdag een uurtje schoonmaak in en je komt vast een heel eind. Zeker zonder hond ;)

Verder pak je heus snel je eigen routine op. Je hoeft voor niemand op een bepaalde tijd thuis te zijn.

Samenvatting : gewoon gaan en probeer ervan te genieten :o

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:09

Ik vind het heerlijk zou niet anders willen, was ook niet gepland al te verhuizen maar binnen twee weken was ik weg.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:23

Ha, mevrouw Rodin. De hersens zijn weer in overdrive lees ik. :D

Gaan en gaan genieten. Dat is het enige advies dat ik je kan geven. Het gaat allemaal meevallen. Je bent namelijk zelf de roerganger. Dus wat je wel of niet doet, wanneer je het doet en hoe je het doet, is allemaal aan jou. En ja, dat is best spannend in het begin. Maar weet je? Het is al die anderen die ooit het huis uit zijn gegaan ook gelukt (en dat zijn er veel!). Je ontdekt vanzelf een soort routine die voor jou werkt. Dat is in het begin even proberen en daarbij zal je ook wel eens op je neus gaan, maar dat hoort erbij.

Ik wens je alle goeds toe in je nieuwe huis! Zou helemaal top zijn als je straks lekker je eigen plekje hebt en de rust vindt om regelmatig van en met je knolletjes te genieten. Daarbij heb je dan de hond nog en je moeder. Dat gaat ook goed komen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:28

Je twijfelt weer veel te veel.
Maar dit..
Maar dat...
Wat als?

Zeg jezelf even een twijfelverbod op en richt je gewoon op je verhuizing.
En dan zie je dan allemaal wel hoe het gaat.
Het is fijn als je in je oude vertrouwde structuurtje zit en dat nieuwe is nieuw en anders.
Maar weet je.
vertrouw op jezelf.....komt allemaal best in orde en je kunt het *\o/*

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:28

Hoe oud ben je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:46

Oud genoeg om alleen te gaan wonen :+
Heeft het belang om in detail te gaan?

Een twijfelverbod klinkt goed :j Hersenen uitschakelen overigens ook.

Bedankt voor de tips ClauH, zo klinkt het al makkelijker.
Enkel kan ik geen vaste dagen inplannen om te poetsen of eten te maken omdat ik heel wisselend werk (ook weekenden). Dat is wel een extra dingetje (in mijn hoofd), een vaste routine kunnen hebben zou makkelijker zijn, maar ook in mijn situatie zullen wel meerdere mensen zijn en die doen het ook.