Ramadan 2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 19:30

Het is vannacht weer zover, de Ramadan begint. Van zonsopkomst tot zonsondergang zullen Moslims en andere mensen die geinteresseerd zijn vasten.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die meedoen of een dag mee-proberen.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:47

Ik werk op de islamitische school in Maastricht. Mijn collegas doen natuurlijk mee, maar ik doe een paar daagjes mee, niet volledig.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 19:54

Tof! Leuk om te weten dat ik niet de enige ben

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:57

Ik heb vorig jaar een dag meegedaan en daarna bij een collega Iftar gevierd. Dat ga ik dit jaar weer doen. Ik heb ook een keer Iftar met mijn zusje gevierd die een weekje later een dag meedeed. We zijn toen Amsterdam bij een Marrokaans tentje gaan eten. Erg leuk!

Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:00

Ik vind de ramadan al lang interessant! Ik wil graag volgen en ben benieuwd hoe het jullie lukt om vol te houden. :D Mij lijkt dat echt heel moeilijk en ik heb daardoor altijd super veel respect voor mensen die de ramadan doen!

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 17:47

Vandaag de eerste dag 'doorstaan', is me goed verlopen. Net al Iftar gehad want de zon gaat hier om 18:54 onder.

Sannens, je kan het altijd eens een dag proberen! Of samen met iemand, die steun werkt goed.

Leuk Gimme_Joy! Gezellige sfeer zeker?

Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:57

Ja, eigenlijk zou ik dat wel graag willen. Maar hoe doe je dat dan? Sta je dan 's ochtends al eerder op om te eten? Of eet je de avond ervoor alvast wat meer?

Of is het gewoon, Lets go een hele dag niet eten en niet drinken?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:00

Ik heb een leerling in mijn klas die meedoet, ik vind het vrij heftig voor jonge kinderen om aan de Ramadan mee te doen.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:05

Ik zou het eigenlijk ook eens moeten doen, gezien mijn studieachtergrond (Midden-Oostenstudies) en mijn ervaring met wonen in het Midden-Oosten (Turkije, Egypte, Koeweit), maar eerlijk is eerlijk, zelfs toen ik tijdens de Ramadan in Koeweit was heb ik niet gevast, veel te warm daar om niet te drinken. Hier is dat al een stukje beter te doen. Dus misschien dat ik dit jaar ook eens ga proberen. Maar nog niet vandaag :')

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 18:14

Sannens schreef:
Ja, eigenlijk zou ik dat wel graag willen. Maar hoe doe je dat dan? Sta je dan 's ochtends al eerder op om te eten? Of eet je de avond ervoor alvast wat meer?

Of is het gewoon, Lets go een hele dag niet eten en niet drinken?


Er zijn 5 tijden voor Moslims om te bidden elke dag, en die tijden hebben te maken met het begin van de dag etc. In principe bid je om jezelf een 'break' te geven, jezelf te wassen en een connectie met God (Allah) te leggen.

Hier waar ik woon begint de Moskee om 4:15 's ochtends, dat is het moment dat je niet meer mag eten en drinken, tot 6:53. Die tijden verschillen per dag want dat heeft te maken met de zonsopkomst en -ondergang (de dagen worden langer).

Ik sta dus rond 3 uur op om wat te eten, yoghurt, een gebakken ei, een smoothie en water. Dan ga ik terug naar bed en overdag eet en drink je dus inderdaad niks. Vanavond blijf ik tot 1 uur op om te eten en drinken zodat ik mijn nachtrust niet verspil, want ik heb net 3 uur overdag geslapen.

Je mag wel gewoon je tanden poetsen en zelfs je mond spoelen met water, maar dus geen slok nemen. Verder moet je ook proberen om niet te schelden, niet te klagen en gemene of kwetsende dingen tegen of over een ander te zeggen, en mag je tijdens de uren dat je vast geen seks hebben. Na zonsondergang wel, mits je getrouwd bent. Sommige mensen luisteren ook geen muziek en dragen geen parfum etc.

Ramadan heeft te maken met zelfdiscipline, en hoewel veel mensen zeggen dat het is om de arme mensen te leren begrijpen, geloof ik dat niet zo. Je eet immers 's avonds wel en de arme mensen niet.
Laatst bijgewerkt door Divers op 06-05-19 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 18:15

Narya schreef:
Ik zou het eigenlijk ook eens moeten doen, gezien mijn studieachtergrond (Midden-Oostenstudies) en mijn ervaring met wonen in het Midden-Oosten (Turkije, Egypte, Koeweit), maar eerlijk is eerlijk, zelfs toen ik tijdens de Ramadan in Koeweit was heb ik niet gevast, veel te warm daar om niet te drinken. Hier is dat al een stukje beter te doen. Dus misschien dat ik dit jaar ook eens ga proberen. Maar nog niet vandaag :')

Interessante studie! Hoe ben je daar bijgekomen?

marleen_88 schreef:
Ik heb een leerling in mijn klas die meedoet, ik vind het vrij heftig voor jonge kinderen om aan de Ramadan mee te doen.

Ik werk op een school en vanaf groep 4/5 vasten de kinderen hier. Ze gaan niet naar buiten voor pauze en hebben geen gymles tijdens de Ramadan, en gaan om kwart over 1 's middags naar huis. De dagen zijn hier korter en aangezien dit een Islamitisch land is wordt er meer rekening mee gehouden dan in Nederland. Je mag hier bijvoorbeeld niet in het openbaar eten en drinken volgens de wet.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:54

Het begon als een bijvakje naast mijn studie geschiedenis, om eens te kijken wat er waar was en wat niet van wat de media over islam schreef, en dat liep een beetje uit de hand :') Waar woon jij ergens? Mag ook via PB, aangezien je volgens mij liever anoniem wilt blijven :D

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:59

Ik doe niet mee. Ik heb wel eens een collega gehad die meedeed.
Allemaal prima. En die had er ook geen moeite mee dat ik gewoon de hele dag door theedrink en ook eet tijdens lunch. Maar hij deed het niet.
Ik ken nu niemand die meedoet.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:16

Ik heb het 2 jaar geleden een paar dagen gedaan, het niet eten was geen probleem. Het niet drinken en niet roken viel me veel zwaarder!
In welk land woon je ts?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:13

Leuk topic!

Ondanks dat mijn man moslim is, doet hij niet mee aan ramadan.
Ik heb wel vriendinnen/collega’s die mee doen. We gaan deze maand een keer gezellig iftar samen eten. Al ga ik dan niet een hele dag vasten :+ Ik ben zwanger, dus dan hoeft het sowieso niet.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 09:36

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Altijd gezellig om Iftar te houden samen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:49

Ik ben opgegroeid in een dorp met nagenoeg geen moslims (in mijn tijd). Nu werk ik op een plek met heel veel moslims en kwam de ramadan ter sprake. Voor mij is het een ver van mijn bed show en toen ik dat aan mijn vriend vertelde moest hij heel erg lachen. Hij is opgegroeid in een stad, kwam bij een voetbalclub met veel moslims dus voor hem is het heel normaal.

Vandaag ben ik het gesprek aan gegaan met 1 van mijn collega's, omdat ik het wel heel intrigerend vind. Ze vertelde er heel open over, heel mooi om te zien. Interessant om hier nog meer erover te lezen :j
Divers schreef:
Ramadan heeft te maken met zelfdiscipline, en hoewel veel mensen zeggen dat het is om de arme mensen te leren begrijpen, geloof ik dat niet zo. Je eet immers 's avonds wel en de arme mensen niet.

Kan het zijn dat dat voor iedereen anders is? Ik snap jouw twijfels wel, maar kan me voorstellen dat voor iedereen de insteek net iets anders kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:00

Ben je dan zelfs moslimsa ts? :) Ik werk in een grote turkenwijk. 90% van de klanten zijn turks. Wij merken dat wij echt aanzienelijk minder drank verkopen. Mijn collega doet er ook aan mee. Alleen klaagt ze er wel veel over :+ Mij zelf zegt het niets. Ik eet te graag. Het enigste dat handig is, is dat de Turkse bakker nu open is tot 21.00 ipv 20.00. Hierdoor kan ik na het werk nog snel wat van dat turks brood gaan halen (vergeet de naam altijd...) :D

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:07

DeMolenhoek schreef:
Ben je dan zelfs moslimsa ts? :) Ik werk in een grote turkenwijk. 90% van de klanten zijn turks. Wij merken dat wij echt aanzienelijk minder drank verkopen. Mijn collega doet er ook aan mee. Alleen klaagt ze er wel veel over :+ Mij zelf zegt het niets. Ik eet te graag. Het enigste dat handig is, is dat de Turkse bakker nu open is tot 21.00 ipv 20.00. Hierdoor kan ik na het werk nog snel wat van dat turks brood gaan halen (vergeet de naam altijd...) :D

Wat bedoel je met minder drank?? Alcohol?? Een moslim mag toch nooit alcohol nuttigen??

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:12

Divers schreef:
Ramadan heeft te maken met zelfdiscipline, en hoewel veel mensen zeggen dat het is om de arme mensen te leren begrijpen, geloof ik dat niet zo. Je eet immers 's avonds wel en de arme mensen niet.


Is toch juist ook om begrip te hebben voor de minderbedeelden en dan wanneer je wel weer mag eten en drinken dit juist te delen met mensen die minder hebben? Dat begreep ik gisteren. Hij gaf alleen aan dat het in NL een beetje 'vergeten' wordt en men zodra er gegeten mag worden zelf vooral overdadig gaat inslaan en eten wat het hele concept een beetje lam legt.

Zelf weet ik er te weinig van. Ik zou het, met de daglengte van hier, ook niet trekken. Woon je ergens waar het om 18:30uur donker is, is toch anders dan pas 21:30 uur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:19

bigone schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ben je dan zelfs moslimsa ts? :) Ik werk in een grote turkenwijk. 90% van de klanten zijn turks. Wij merken dat wij echt aanzienelijk minder drank verkopen. Mijn collega doet er ook aan mee. Alleen klaagt ze er wel veel over :+ Mij zelf zegt het niets. Ik eet te graag. Het enigste dat handig is, is dat de Turkse bakker nu open is tot 21.00 ipv 20.00. Hierdoor kan ik na het werk nog snel wat van dat turks brood gaan halen (vergeet de naam altijd...) :D

Wat bedoel je met minder drank?? Alcohol?? Een moslim mag toch nooit alcohol nuttigen??


Ik kan het moeilijk vloeistof noemen hé :D Drank in de zin van redbull, cola etc.

En tussen niet mogen en niet doen zit er veel verschil hoor :) Er zijn er die gewoon alcohol nuttigen etc. Maar dan wel heel toegewijd zijn aan de ramadan. Ik denk dat iedereen voor zich zelf uitmaakt wat moslim zijn betekend voor hun :)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:05

Ik ben ook benieuwd of je moslim bent TS.

De ramadan is namelijk wel om te beseffen dat de arme niks te eten hebben etc. Hier wordt dat dan savonds gebroken met iftar, dat kan daar dan natuurlijk als nog niet. Maar door de hele dag niet te eten ga je daar wel meer bij stil staan. Het is alleen jammer dat de meeste die aan ramadan doen iedere avond bij de iftar enorm uitpakken, en veel uitgebreider koken dan normaal. Terwijl dat juist niet de bedoeling is.

Je wilt niet weten hoeveel moslims jongeren ik ken die alles doen wat Allah verboden heeft, maar zich nu keurig gedragen tijdens de ramadan :+

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:27

Ik heb behoorlijk wat collega's die eraan mee doen. Wij werken in de avond en ze hebben het vooral vanaf een uurtje of 20.00 echt wel zwaar.


Booooo schreef:
Ik ben zwanger, dus dan hoeft het sowieso niet.

Gefeliciteerd. Mijn collega heeft wel tijdens haar zwangerschap meegedaan. Ze vertelde dat ze het anders in een andere periode moest inhalen en dat vond ze moeilijker omdat haar gezin dan wel gewoon eet.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:28

Dank je wel :D

Dat klopt inderdaad!

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 05:42

SplashIsLief schreef:
Ik ben opgegroeid in een dorp met nagenoeg geen moslims (in mijn tijd). Nu werk ik op een plek met heel veel moslims en kwam de ramadan ter sprake. Voor mij is het een ver van mijn bed show en toen ik dat aan mijn vriend vertelde moest hij heel erg lachen. Hij is opgegroeid in een stad, kwam bij een voetbalclub met veel moslims dus voor hem is het heel normaal.

Vandaag ben ik het gesprek aan gegaan met 1 van mijn collega's, omdat ik het wel heel intrigerend vind. Ze vertelde er heel open over, heel mooi om te zien. Interessant om hier nog meer erover te lezen :j
Divers schreef:
Ramadan heeft te maken met zelfdiscipline, en hoewel veel mensen zeggen dat het is om de arme mensen te leren begrijpen, geloof ik dat niet zo. Je eet immers 's avonds wel en de arme mensen niet.

Kan het zijn dat dat voor iedereen anders is? Ik snap jouw twijfels wel, maar kan me voorstellen dat voor iedereen de insteek net iets anders kan zijn.

Van wat ik weet, wordt er natuurlijk wel aan de armen gedacht. Traditioneel gezien geef je de helft van je Iftar aan de armen en wordt er ook heel veel gedoneerd. Dat andere mensen stilstaan bij de armen tijdens hun vast is natuurlijk mooi maar i.m.o. niet de insteek.


DeMolenhoek schreef:
Ben je dan zelfs moslimsa ts? :) Ik werk in een grote turkenwijk. 90% van de klanten zijn turks. Wij merken dat wij echt aanzienelijk minder drank verkopen. Mijn collega doet er ook aan mee. Alleen klaagt ze er wel veel over :+ Mij zelf zegt het niets. Ik eet te graag. Het enigste dat handig is, is dat de Turkse bakker nu open is tot 21.00 ipv 20.00. Hierdoor kan ik na het werk nog snel wat van dat turks brood gaan halen (vergeet de naam altijd...) :D

Ik ben geen Moslima, mijn man is wel Moslim en ik woon in een Islamitisch land waar ik werk op een school met 90% Islamitische kinderen. Ik draag dus ook geen hoofddoeken en abaya's (tenzij dat de gelegenheid is of ik effe snel naar de supermarkt moet met pyjama nog aan := )

Over alcohol en mensen die zich in Ramadan ineens wel gedragen, die heb je er altijd bij zitten. Mensen die overal hakenkruizen op kladderen maar wel stil zijn op 4 mei, mensen die het hardst schelden of erger en elke zondag in de kerk zitten... Ze proberen het in ieder geval en daar gaat het om, we kunnen alleen maar hopen dat de knop omgaat.

Djilna, zie bovenstaande