Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 15:35

Hoi bokkers!

Laat ik voor het gemak even het hele verhaal delen.

Begin dit jaar (eind januari, begin februari) had ik ergens een bestelling gedaan (professioneel bedrijf) en netjes de bestelling ontvangen. Het kledingstuk was echter vuil bij mij geleverd. Ik heb hier foto's van gemaakt en een klacht ingediend via de mail. Aangezien een reactie binnen 3 werkdagen volgt heb ik het kledingstuk gewassen in de hoop dat het schoon zou worden. Ook dit had ik in de mail aangegeven.

Na het artikel gewassen te hebben, tevens helemaal schoon, ontving ik een mail terug dat er een vervangend artikel naar mij onderweg was en dat ik het voorgaande artikel retour mocht sturen. Ja niet nodig, de klacht ging erom dat dit gewoon niet kan. Ik wijk er niet verder over uit maar iets als dit was gewoon niet netjes.

2 dagen later lag het nieuwe artikel in de bus. Deze heb ik open gemaakt, ik had namelijk het retour label nodig, en vervolgens, na het volgen van de instructies in de mail, weer dicht gemaakt en retour gestuurd. Netjes een mail gestuurd dat ik het terug gestuurd had maar nooit meer reactie op gehad.

Verder niks meer gehoord, tot gister avond. Ik kreeg een mail dat ik een betalingsachterstand zou hebben! Toen gingen de alarmbellen af en bedacht ik mij dat ik nooit een bevestiging heb gehad van hun dat ze het artikel ontvangen hadden.
Ik heb uiteraard direct contact opgenomen en GELUKKIG had ik al het mailcontact van die tijd nog in mijn mail, waaronder de mail waarin ik aangaf het artikel retour gestuurd te hebben. Zonder al te veel problemen is 'mijn betalingsachterstand' op 0 gezet dus dat is opgelost.
Wel kreeg ik te horen dat ik even het retour bewijs moest mailen zodat ze het monden van uitzoeken.

Ik vraag me erg af; we zijn 2 maanden verder! Hoelang word er van een klant verwacht dat hij/zij het verzend bewijs bewaard? Mijn slordigheid werkt deze keer in mijn voordeel want het bewijs zat nog in mijn portomonnee tussen alle kassabonnen, maar wat als ik deze (na 2 maanden) niet meer had gehad? Hoeveel mensen bewaren zo'n bewijs nou 2 maanden of langer?

Ik kan mij deze keer gelukkig heel goed indekken door alle bewijzen van contact die ik nog op mijn mail had staan, het verzendbewijs dat ik nog had en dus ook kon checken bij PostNL dat deze aangekomen was..

Maar hoe zit dat eigenlijk? Wat word er verwacht? Ik vind het persoonlijk heel vreemd dat ik nooit wat gehoord heb en nu na 2 maanden ineens een mail krijg of ik nog even wil betalen, maar om dit een volgende keer te voorkomen zou ik toch graag weten hoe dit zit...

Anoniem

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:38

Klinkt als Bonprix. :=

Maar antwoord op je vraag: Ik krijg tegenwoordig ook een mailtje met een verzendbevestiging, die zet ik in een mapje en verwijder ik nooit.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:42

Ik bewaar de bewijsbonnetjes tot ik m'n geld retour heb, en als het geld niet binnen redelijke termijn retour komt dan stalk ik ze 1-2x per week tot ze het overmaken. Maar in dit geval zou ik hem zomaar kunnen hebben weggegooid omdat er geen geld retour moet komen.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:54

Wat ik tegenwoordig doe is een foto maken op mn mobiel van de verzendbewijzen die ik heb en deze staan dan in een mapje op mijn mobiel. Ik heb hetzelfde gehad met een kledingwinkel die ook na 2,5 maand ermee kwamen...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:00

Op het moment van retour sturen hadden ze de optie van verzendbewijs via de mail nog niet :+ tegenwoordig kan dit idd wel maar op dat moment dus nog niet..

Ik vraag me erg af in hoeverre je van je klanten mag verwachten dat ze na 2 maanden dat bewijs nog hebben zodat ze zich dan kunnen bewijzen dat ze het artikel retour gestuurd hebben..

meremeer
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-05-11

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:13

Ik bewaar verzendbewijzen altijd tot dat ik bevestiging heb dat ze het ontvangen hebben of mijn geld terug gestort heb gekregen. Simpelweg om dit soort redenen, maar als je inderdaad zelf al vergeten was of er even bij ingeschoten dat ze nooit gereageerd hebben, snap ik dat je het misschien niet meer had gehad. Uiteindelijk ben ik wel bang dat je dan als klant aan het kortste eind trekt en maar beter dit soort dingen dus kan bewaren tot zij bevestigen dat ze het hebben ontvangen...

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:14

Heel toevallig heb ik er ook mee te maken gehad onlangs.
Had een artikel besteld (ook bij ee n professioneel en groot Nederlands bedrijf met vestiging ook in NL) en was niet helemaal naar mijn zin. Op zaterdag ontvangen en op woensdag retour gestuurd.

Ik heb zelf na een weekje ofzo even gekeken of het al bij de verzender binnen was; nope. Kort erna kreeg ik een mail dat ik kon betalen. Ik nogmaals gecheckt; nog niet binnen. Omdat ik het lang vond duren heb ik het in de gaten gehouden. We zijn nu ruim 4 weken verder en het is er nog niet. Blijft staan dat het naar het sorteercentrum gaat.

Ik heb na een week al contact opgenomen met de klantenservice en zij gaven aan dat ik eerst even tot 2 weken af moest wachten.
Zo gezegd, zo gedaan. Daarna nogmaals contact opgenomen en hebben zij het alsnog handmatig verwerkt.

Ik bewaar de retourbewijsjes altijd totdat ik mijn geld terug heb of dat er staat dat de betaling 0 is.
Gooi meestal 1x per half jaar bonnetjes en dat soort bewijsjes weg, tot die tijd bewaar ik het. En als het om veel geld gaat, maak ik er nog een foto van.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 16-04-19 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:23

Klinkt als bonprix.. hier een vergelijkbaar grapje gehad. Uiteindelijk is het opgelost en hebben ze het pakket alsnog terug gevonden :Y)

Anoniem

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:25

Volgens mij moet je verzendbewijzen, net als administratie, 5 jaar bewaren ivm verjaartermijn. Een bedrijf kan tot 5 jaaar na dato met incassos etc komen/

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:34

5 jaar? :oo
Bizar zeg!

Het is er idd bij ingeschoten en compleet langs me heen gegaan dat ik niks meer gehoord heb, tot gisteravond. Ik vond het ontzettend raar dat ik niet eerder bericht gehad heb.. zelfs niet op mijn mail dat ik het terug gestuurd had.

Het word hier gelukkig nu goed geregeld omdat ik dus met geluk alles nog heb, maar voortaan houd ik het extra in de gaten of die bevestigingsmail komt dat het ontvangen is :j

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:36

H en M kan er soms ook wat van. Ik maak tegenwoordig altijd een foto van het verzendbewijs , bonnetje kwijt dan is dat niet zo'n probleem.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:46

Hanafubuki schreef:
Volgens mij moet je verzendbewijzen, net als administratie, 5 jaar bewaren ivm verjaartermijn. Een bedrijf kan tot 5 jaaar na dato met incassos etc komen/

Na 5 jaar weet je toch nooit niet meer wel verzendbewijs bij welk pakje hoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:51

beatje schreef:
Hanafubuki schreef:
Volgens mij moet je verzendbewijzen, net als administratie, 5 jaar bewaren ivm verjaartermijn. Een bedrijf kan tot 5 jaaar na dato met incassos etc komen/

Na 5 jaar weet je toch nooit niet meer wel verzendbewijs bij welk pakje hoort?


Dat zou ik ook hebben, dus dan wordt het een kwesie van een goede adminstratie voeren. Ben ik zelf niet zo goed in :+

Anoniem

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:01

Ik schrijf altijd op het bonnetje waar het van was en stop hem in mijn portemonnee. Het bonnetje bewaar ik tot ik bevestiging van ontvangst heb/ het geld terug heb.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:03

Gewoon thuis op het verzendbewijs zetten wanneer en van wie en dan op de foto, er zijn wel steeds meer verzendbedrijven zoals post.nl DHL UPS daar kun je via de mail een berichtje krijgen, in een map plaatsen en klaar.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:12

Ik heb je topic verplaatst naar LZP (leven zonder paarden). Hopelijk loopt de afwikkeling van verzending en betaling goed af.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:38

RSDICBS schreef:
Klinkt als bonprix.. hier een vergelijkbaar grapje gehad. Uiteindelijk is het opgelost en hebben ze het pakket alsnog terug gevonden :Y)


Bonprix is inderdaad drama. Wij hebben ook gezeur gehad daar. Ook retour gestuurd maar door hun niet verwerkt. Dat was in de tijd voor internetbankieren en vooruit betalen. Toen bestelde je, betaalde wat je thuis hield en stuurde de rest terug. Hebben we tien ook gedaan net als tig keer ervoor. Na maanden aanmaningen gehad, steeds contact gehad met de klantenservice. Zij zouden het oplossen, en weer en weer en weer. Op een gegeven moment goed pissig. Gaf de medewerker toe dat hun administratie wel een dingetje was want ze liepen wat achter maar het zou allemaal goedkomen. Na de 10e keer bellen werd er ineens gezegd, deze zaak ligt bij de deurwaarder dus wij doen hier niks meer mee.. nou lekker dan. Paar dagen later een brief thuis van een Frans deurwaarderskantoor. In het Engels een mail gestuurd naar dat kantoor inclusief alle mails en bewijzen. Daarna nooit meer wat van ze vernomen. We staan echter nu wel op de zwarte lijst dus kunnen daar nooit meer bestellen (wat nog steeds onterecht is dus) maar ja heel eerlijk, zou dat toch al nooit meer gaan doen :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 18:00

Alles is gelukkig goed afgehandeld! :j

Ik zie hier veel Bonprix voorbij komen.. Hier niet het geval en dat doet er voor mij ook niet toe eigenlijk. Ik heb vandaag een mail gehad dat alles is opgelost en afgehandeld. :j (gelukkig maar!)

Ik weet wel dat ik voortaan heel goed in de gaten houd of ik een bevestiging heb gehad dat mijn retour artikel is ontvangen :+

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoelang verzendbewijs bewaren na retour sturen pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:21

Meestal komt het wel goed maar zeker als het wat langer duurt dan vind ik het altijd wel een beetje spannend hoor.
Fijn dat het goed is gekomen!

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:30

Ik bewaar mijn verzendbewijzen totdat ik bevestiging heb dat het artikel binnen is!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:37

Ik bewaar het tot ik bevestiging heb gehad dat het ontvangen is :j Laat zo'n bonnetje dan gewoon in mijn portemonnee zitten, dan zie ik het eens in de zoveel tijd wel zitten en check dan even of het al verwerkt is. Gelukkig dat het in dit geval zonder al teveel gedoe geregeld was!

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:47

Hanmar schreef:
Ik bewaar het tot ik bevestiging heb gehad dat het ontvangen is :j Laat zo'n bonnetje dan gewoon in mijn portemonnee zitten, dan zie ik het eens in de zoveel tijd wel zitten en check dan even of het al verwerkt is. Gelukkig dat het in dit geval zonder al teveel gedoe geregeld was!


Zo doe ik het ook.

Fijn TS dat het netjes afgehandeld is.

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:51

Ik heb afgelopen december nog het verzendbewijs van februari op moeten snorren. Godzijdank had ik het nog! Ze hadden al een incasso bureau ingeschakeld om het geld te incasseren. Had het terug gestuurd en dus heb ik geen geld overgemaakt... incasso bureau gemaild met het bewijs en nooit meer wat van gehoord!

Hiervan geleerd dat ik verzendbewijs bewaar totdat ik een bevestiging heb van aankomst, of tot ik het geld terug heb.

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:31

xxPaige schreef:
Ik heb afgelopen december nog het verzendbewijs van februari op moeten snorren. Godzijdank had ik het nog! Ze hadden al een incasso bureau ingeschakeld om het geld te incasseren. Had het terug gestuurd en dus heb ik geen geld overgemaakt... incasso bureau gemaild met het bewijs en nooit meer wat van gehoord!

Hiervan geleerd dat ik verzendbewijs bewaar totdat ik een bevestiging heb van aankomst, of tot ik het geld terug heb.

Hier ook. Ik had in januari een bestelling teruggestuurd, bonnetje bewaard in mn auto maar mn auto in maart helemaal opgeruimd dus alle bonnetjes weggegooid. Nooit over nagedacht dat de retourzending nog niet bevestigd was.
Volgens de site is de retournering nog niet binnengekomen, dus dit is helaas een hele dure les :=

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:53

Zo lang tot je een retour-ontvangstbewijs krijgt, en ik persoonlijk dan ook nog tot het geld weer op de bank staat.