Zevendedagsadventist kerk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:36

shilady schreef:
Maar Hazel,
Stel hij gaat voor 100% voor god leven en zegt op een gegeven moment van ja ik wil dat jij mijn vrouw word en mij volgt in het leven.. (iets wat bij mij in de kerk gebeurt) (Dat de man de meeste beslissingen maakt en over financiën gaat)
Zou jij dat dan nog steeds willen als je stapelgek op hem bent?

Ik kan natuurlijk niet specifiek voor andere kerken spreken maar bij ons krijgen de mannen bv decipelschap trainingen en is de man kwa rang hoger en sterker dan de vrouw.. Ze gaan erg vaak naar het buitenland om daar ook een kerk te pioneren en het geloof te verspreiden en vd vrouwen word gewoon verwacht dat als hun man besluit naar het buitenland verhuizen voor de kerk dat zij haar man volgzaam is.. De vrouw vd pastor heeft bv sinds haar huwelijk met hem bijna nooit ergens langer dan 4 jaar gewoond...van de ene provincie naar de ander en dan weer het buitenland..
De kerk die je in begin post noemt is erg fanatiek (sommige zeggen sektarisch) en op een gegeven moment zit de kans er dan toch denk ik goed in dat je voor de keuze bekering komt te staan...

Ik ben benieuwd hoe jij erin zal staan als hij naar verloop van tijd ook op deze "vakanties" naar het buitenland zal gaan.. Dan is het gewoon al een ander verhaal asn het worden dan zondag naar de kerk en ik zie je over een paar uur weer...

Even off-topic: Hier schrik ik eigenlijk wel van. Dat de vrouw in 'rang' lager is dan een man. Sterker nog: dat vind ik geen gezonde situatie. Ik zou dit zelf onder de noemer sektarisch scharen. Geloven in iets is prima, moet je helemaal zelf weten, maar je bent als man en vrouw gelijk.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:47

Niet van schrikken hoor, anno 2019 leeft dat ondergeschikte van de vrouw nog steeds in een aantal kerken/gemeentes/richtingen.
Vorig jaar nog een protestantse huwelijksdienst bijgewoond.(even vergeten welke van de zeer vele protestantse richtingen)
Tot mijn verbazing moest de bruid trouw en Gehoorzaamheid beloven bij de inzegening.
Moet wel zeggen dat dit een kerkelijke inzegening was om familie etc tevreden te houden, want het jonge stel heeft alles al gedaan wat godverboden heeft:):):). Maar toch, de belofte van gehoorzaamheid aan de man staat nog steeds op het ''programma''.

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:11

Ik was 2 jaar geleden bij een bruiloft van een inmiddels oud-collega van me. Jonge meid, universitaire opleiding, goede baan, maar van een zeer strenge (en mijns inziens enigszins absurdistische) kerk. Zij ging dus trouwen en de bruiloft was zonder muziek, alcohol, feest etc en de praatjes en sketches die er wel waren waren gericht op en benadrukten dat de man nu hoofd van het gezin was en zij ondergeschikt was aan hem, dat zij zijn aanhangsel was. Zij heeft daarna haar baan opgezegd om huisvrouw te worden en kinderen te baren.
Naar mijn mening dus ook een totaal niet gelijkwaardige relatie, maar goed, kennelijk vindt zij dit prima.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:13

Kijk bij de huidige politiek, de SGP, die willen ook graag de vrouwen achter het aanrecht houden en wanneer je vrouwen van die club spreekt dan zijn ze het daar volmondige mee eens. En los van alle geloven die er maar op deze aarde zijn, het is meestal maar net in welk nest je bent geboren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:19

Goof schreef:
Ik was 2 jaar geleden bij een bruiloft van een inmiddels oud-collega van me. Jonge meid, universitaire opleiding, goede baan, maar van een zeer strenge (en mijns inziens enigszins absurdistische) kerk. Zij ging dus trouwen en de bruiloft was zonder muziek, alcohol, feest etc en de praatjes en sketches die er wel waren waren gericht op en benadrukten dat de man nu hoofd van het gezin was en zij ondergeschikt was aan hem, dat zij zijn aanhangsel was. Zij heeft daarna haar baan opgezegd om huisvrouw te worden en kinderen te baren.
Naar mijn mening dus ook een totaal niet gelijkwaardige relatie, maar goed, kennelijk vindt zij dit prima.

Misschien wou ze wel erg graag fulltime moeder zijn en vond ze ook fijn om nooit meer te hoeven werken.

Wat voor ene eennadeel is kan voor een ander een voordeel zijn.
En denk btw dat best veel gezinnen zijn waarbij vrouw graag full time moeder wilt zijn maar gewoon niet kan doorde financiële reden.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:20

Blussem schreef:
Goof schreef:
Ik was 2 jaar geleden bij een bruiloft van een inmiddels oud-collega van me. Jonge meid, universitaire opleiding, goede baan, maar van een zeer strenge (en mijns inziens enigszins absurdistische) kerk. Zij ging dus trouwen en de bruiloft was zonder muziek, alcohol, feest etc en de praatjes en sketches die er wel waren waren gericht op en benadrukten dat de man nu hoofd van het gezin was en zij ondergeschikt was aan hem, dat zij zijn aanhangsel was. Zij heeft daarna haar baan opgezegd om huisvrouw te worden en kinderen te baren.
Naar mijn mening dus ook een totaal niet gelijkwaardige relatie, maar goed, kennelijk vindt zij dit prima.

Misschien wou ze wel erg graag fulltime moeder zijn en vond ze ook fijn om nooit meer te hoeven werken.

Wat voor ene eennadeel is kan voor een ander een voordeel zijn.
En denk btw dat best veel gezinnen zijn waarbij vrouw graag full time moeder wilt zijn maar gewoon niet kan doorde financiële reden.


Ik ben nu thuis zolang de kinderen klein zijn maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dit echt haar hele leven lang zou willen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:22

Blussem schreef:
Misschien wou ze wel erg graag fulltime moeder zijn en vond ze ook fijn om nooit meer te hoeven werken.

Wat voor ene eennadeel is kan voor een ander een voordeel zijn.
En denk btw dat best veel gezinnen zijn waarbij vrouw graag full time moeder wilt zijn maar gewoon niet kan doorde financiële reden.


Maar dan moet het wel een keuze zijn in mijn ogen. Vanuit zo’n geloof wordt het verwacht en mag je (uit sociale druk) dus simpelweg niet anders. Daar heb ik toch wel enorme moeite mee..

shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:24

Haha Bigone
Over stemmen gesproken
Ik was gaan stemmen en daarna door naar de kerk gegaan. De vrouw vd stofzuiger :') vroeg mij op wie ik gestemd had en zij vond dat ik op een christelijke partij had moeten stemmen blablabla
Ze zij WIJ in de kerk stemmen dat!

Ik zei IK ben vrij om te kiezen wat IK wil punt ! :Y)
Toen liep ze weg

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:26

Blussem schreef:
Goof schreef:
Ik was 2 jaar geleden bij een bruiloft van een inmiddels oud-collega van me. Jonge meid, universitaire opleiding, goede baan, maar van een zeer strenge (en mijns inziens enigszins absurdistische) kerk. Zij ging dus trouwen en de bruiloft was zonder muziek, alcohol, feest etc en de praatjes en sketches die er wel waren waren gericht op en benadrukten dat de man nu hoofd van het gezin was en zij ondergeschikt was aan hem, dat zij zijn aanhangsel was. Zij heeft daarna haar baan opgezegd om huisvrouw te worden en kinderen te baren.
Naar mijn mening dus ook een totaal niet gelijkwaardige relatie, maar goed, kennelijk vindt zij dit prima.

Misschien wou ze wel erg graag fulltime moeder zijn en vond ze ook fijn om nooit meer te hoeven werken.

Wat voor ene eennadeel is kan voor een ander een voordeel zijn.
En denk btw dat best veel gezinnen zijn waarbij vrouw graag full time moeder wilt zijn maar gewoon niet kan doorde financiële reden.


Daarom zei ik ook ' kennelijks vindt zij dit prima' ;)
Het ging me er meer om dat met de bruiloft ook echt meerdere keren nadrukkelijk werd benoemd dat zij haar man's ondergeschikte was, zijn aanhangsel. Dat vind ik anno 2019 heel bizar.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:47

Wanneer de vrouw geschapen is uit de rib van een man , tja dan krijg je dit soort geneuzel van onderdanigheid en mannelijke superioriteit .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:24

bigone schreef:
Wanneer de vrouw geschapen is uit de rib van een man , tja dan krijg je dit soort geneuzel van onderdanigheid en mannelijke superioriteit .

Tja, ik vind het ook geneuzel. Of nu ja, dit soort inlegkunde is giftiger dan het woord geneuzel suggereert.

Er zijn meerdere scheppingsverhalen in de bijbel.
In een daarvan klinkt het uit Gods mond "het is niet goed als het wezen dat ik uit aarde kneedde alleen blijft".

Aardeschepsel gaat in een diepe slaap en wordt als tweetal wakker.

Adam werd niet als eerste geschapen.
En de operatie betrof de zijkant - niet uit het hoofd of voeten.
De Statenvertaling heeft het niet over een "aanhangsel" (bleuuuu....) maar 'als een hulp hem tegenover'.
(Hulp hoeft echt niet sloofje te betekenen, eerder vriend ipv vijand....)

Mits correct vertaald zie ik niet in hoe dit verhaal iets anders dan gelijk/waardigheid bepleit....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:10

Ibbel schreef:
WithinYuuri schreef:
Ik sta er nu een beetje tussenin, want in principe wil ik wel op zoek naar een kerk waar ik me thuisvoel en die dezelfde gedachtes heb als ik over de dingen die ik net aankaartte. En aan de andere kant wil ik misschien gewoon uit het geloof stappen.


Je wilt vermoed ik eerder 'uit de kerk' stappen. Geloof is iets anders hè. Je hebt geen kerk nodig om te geloven.


Ja, wellicht. Alleen lijkt het me wel heel lastig om te geloven zonder een gemeenschap waarin je thuishoort die ook gelooft. En dan kom je toch wel snel bij een kerk uit.

And [o] is coming.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:30

Hoe zit het dan wanneer iemand met een christelijk geloof een relatie krijgt met iemand die bijvoorbeeld wicca beoefend. Die dan dus gelooft in een god en godin, wordt dat dan geaccepteerd of is dit gewoon nog steeds gezien als hekserij.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:43

Wicca staat zo ver van mij en mijn overtuigingen af, dat ik zeker weet dat ik daar geen relatie mee zou aan gaan. :n
En ik vraag me af of er christenen zijn die daar wel een relatie mee zouden aangaan.

[o]

shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:44

Zou voor mijn gemeente not done zijn
Laatst hadden we iemand die zijn xbox had weg gedaan omdat het een demonisch ding bleek te zijn

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:00

Binnen 1 relatie het christelijke geloof, het geloof in 1 god, aanhangen en het "geloof" in wicca, klinkt op het eerste gehoor wat lastig.

Aan de andere kant, als beide manieren van geloven en van zijn betekenen dat je als mens het juiste/goede wilt doen, maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit.

"Heb uw naaste lief als uzelf", lijkt me in welke context dan ook een mooi uitgangspunt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:03

Maar dat je in iemand geen partnermateriaal ziet omdat de fundamentele denkwijze anders is, heeft niks te maken met ‘heb uw naaste lief als uzelf’. Ik heb (probeer ik) ook de meeste mensen lief, wat ze ook doen, maar ik hoef niet iedereen als levenspartner te hebben.

[o]

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:06

Tja, en ik vraag me dus af wat een fundamenteel andere denkwijze is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:13

alice0cullen schreef:
Hoe zit het dan wanneer iemand met een christelijk geloof een relatie krijgt met iemand die bijvoorbeeld wicca beoefend. Die dan dus gelooft in een god en godin, wordt dat dan geaccepteerd of is dit gewoon nog steeds gezien als hekserij.

Het oorspronkelijke Wicca-geloof is veel en veel ouder dan het Christendom. In het Rooms-Katholicisme zijn er wel elementen van bewaard gebleven,zoals Maria, eigenlijk een vervanging van het geloof in de Moedergodin.De Protestantse richtingen van het Christendom hebben dit alles afgeschaft als zijnde bijgeloof of afgoden. Ik ben zelf van Rooms-Katholieke huize,dus ik ben erg geinteresseerd in het Wicca-geloof.Het is een natuurreligie en in de natuur is in mijn beleving het Goddelijke element sterk aanwezig.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:16

Het team wetenschappers onder leiding van psycholoog Jean Decety van de universiteit van Chicago onderzocht kinderen in Canada, China, Jordanië, de VS, Turkije en Zuid-Afrika. Daarbij werd gekeken naar christelijke, islamitische en niet-religieuze gezinnen waarbij steeds een kind onder de loupe werd genomen. Eerst werden de ouders ondervraagd over het empathische vermogen en rechtvaardigheidsgevoel van hun kind. Religieuze ouders beoordeelden hun kroost daarbij het hoogst. De kinderen kregen beelden getoond van kinderen die smoezen, anderen duwen en laten struikelen, zowel opzettelijk als per ongeluk. De onderzochte kinderen moesten vervolgens aangeven hoe gemeen ze de handelingen vonden en welke straf er opgelegd moest worden. Religieus opgevoede kinderen oordeelden over alle handelingen harder en stelden de zwaardere straffen voor dan niet-religieuze leeftijdgenoten. Moslimkinderen kozen daarbij voor de zwaarste straffen, christelijke kinderen waren daarentegen het meest intolerant.

Vervolgens werd met de kinderen het ‘dictatorspel’ gespeeld waarbij getest wordt in hoeverre kinderen bereid zijn hun bezittingen met anderen te delen. Daaruit werd duidelijk dat hoe religieuzer een kind is opgevoed, hoe geringer de bereidheid te delen met anderen. Religie bleek daarbij de enig bepalende factor, tot welke cultuur of land het kind behoorde had geen invloed op het weggeefgedrag.

De resultaten staan in schril contrast met het cliché dat het juist de religieuzen zijn die meer om hun naasten geven. Waarom dat zo is, is nog onduidelijk maar de onderzoekers komen wel met een mogelijke verklaring: juist omdat religieuze mensen van jongs af aan geleerd wordt dat ze ‘beter’ zijn dan anderen, zijn ze minder geneigd goed gedrag te vertonen. Ze verkeren onbewust in de veronderstelling dat het altijd al goed genoeg is wat ze doen.

Current Biology: The Negative Association between Religiousness and Children’s Altruism across the World


(Bnnvara)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:20

shilady schreef:
Ibbel schreef:

Ik zie nergens staan dat wie dan ook hier op aarde kan handelen uit naam van God. Niemand heeft hier een bewijs dat-ie gemandateerd is door hem of haar. Dát bedoel ik dus.
De kerken beweren allemaal om het hardst dat ze namens hem spreken. En niemand weet dat. Pas na je dood kom je er achter of er uberhaupt een God is (ik geloof daar niet in), maar áls er wel één is, is hij of zij toch echt degene van het oordeel.


Veel mensen zeggen dat dit de paus is ....
De kerken praten niet namens hem (dat kan niet ) (dan zou je paranormaal zijn en direct met god in verbinding staan) Maar ze praten over hem en VOOR hem
En TEGEN de duivel. Want de duivel is de gevallen engel
En jesus natuurlijk de uit het graf/grot verezen god :)

Ik heb nog niet het hele topic bijgelezen. Alleen klopt bovenstaande niet. De paus is de opvolger van Petrus en spreekt dus niet namens God of Jezus. Is nogal een verschil.

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:25

Janneke2 schreef:
bigone schreef:
Wanneer de vrouw geschapen is uit de rib van een man , tja dan krijg je dit soort geneuzel van onderdanigheid en mannelijke superioriteit .

Tja, ik vind het ook geneuzel. Of nu ja, dit soort inlegkunde is giftiger dan het woord geneuzel suggereert.

Er zijn meerdere scheppingsverhalen in de bijbel.
In een daarvan klinkt het uit Gods mond "het is niet goed als het wezen dat ik uit aarde kneedde alleen blijft".

Aardeschepsel gaat in een diepe slaap en wordt als tweetal wakker.

Adam werd niet als eerste geschapen.
En de operatie betrof de zijkant - niet uit het hoofd of voeten.
De Statenvertaling heeft het niet over een "aanhangsel" (bleuuuu....) maar 'als een hulp hem tegenover'.
(Hulp hoeft echt niet sloofje te betekenen, eerder vriend ipv vijand....)

Mits correct vertaald zie ik niet in hoe dit verhaal iets anders dan gelijk/waardigheid bepleit....

Scherpe analyse en ik ben het volledig met je eens. De ongelijkwaardigheid is er later ingelegd, maar zeker niet zo bedoeld.

Janneke2 schreef:
en op het gevaar af van al te streng oordelen: bij mensen die zo letterlijk, contextloos vasthouden aan "de letter van de wet" vraag ik mij af hoeveel liefde en inspiratie deze mensen van Boven krijgen.
(Het volledige citaat luidt: "De letter van de wet doodt, de geest van de wet doet leven." Een uitspraak van Jezus. Hij kon erg verstandige dingen zeggen...)

Voila.

shilady schreef:
Zou voor mijn gemeente not done zijn
Laatst hadden we iemand die zijn xbox had weg gedaan omdat het een demonisch ding bleek te zijn

:')

Ik heb ook ooit eens gehoord van iemand die een cake weggooide omdat er een demon in zat. Ik vraag me nog altijd af hoe een demonische cake smaakt :')

Maar op dat moment lijkt het me wijs eens een afspraak te maken met een psycholoog, want dat komt vrij dicht bij godsdienstwaanzin imo.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:29

Ik heb dus ook wel eens gehad dat ik demonen zag maar daar ging een hoop ketamine aan vooraf, dat is toch anders denk ik.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:32

MarcoBorsato schreef:
Ik heb dus ook wel eens gehad dat ik demonen zag maar daar ging een hoop ketamine aan vooraf, dat is toch anders denk ik.

Ketamine is een gateway drug!!! :oo

:') ik denk idd dat dat wat anders is :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:40

MarcoBorsato schreef:
Ik heb dus ook wel eens gehad dat ik demonen zag maar daar ging een hoop ketamine aan vooraf, dat is toch anders denk ik.

:') :Y) .. ik zag ze van paddo’s


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Duhelo, EmptyWords, Fantast, Fenn, Fleur_Laura, janneke584, Laura1982, M_aris, Malissaa1, MariskaFally, marschwood, mirriezz, Muronia, Plonspony, SemrushBot, spookyskippy, Steenbok12, Tigress, Wopkebrok, XXInKA en 51 bezoekers