Partner met psychische problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:45

Zo'n ex is heel vervelend. Ik maak het vanaf de andere kant mee. Tegen mijn vriend zeg ik ook steeds dat hij zich niet gek moet laten maken. Kinderen worden ouder en ze zijn niet dom. Er komt een moment dat ze gaan inzien hoe zaken in elkaar steken en dan zullen ze je dankbaar zijn denk ik

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:03

Bloempje13 schreef:
Het is natuurlijk leuk dat ze iets leuks gaan doen en dat gun ik ze wel, maar dit gebeurt dus vaker, dan speelt ie het via de kinderen en dan word ik zo voor het blok gezet dat ik eigenlijk geen nee kan zeggen. Ene kind wil eigenlijk niet mee en vraagt mij al "maar dat is toch in jouw tijd?"


Zo'n gedoe! In dit geval, als het kan zou ik zeggen 'dat klopt, dus je mag helemaal zelf kiezen, meegaan of thuisblijven, ik ben er ook.'

Maar daarmee neem je dus wel steeds een boel op je, dat moet wel kunnen.

Wat zo lastig is: in allerlei opzichten zou ik zeggen, en zou het logisch zijn, om hierbij goed je grenzen aan te geven. Alleen omdat die grenzen niet bij hem maar bij je kinderen terecht komen heeft dat weinig zin. Je ex leert er niet van, alleen je kinderen pikken die spanning op / zien dingen niet doorgaan / krijgen meer mee.
Ik denk dat het in dat opzicht hier voor de toekomst niets uitmaakt wat je doet: ik denk niet dat hij minder van dit soort trucs uit gaat halen als je daar niet aan meewerkt. Helaas. Maar dat kan ook maken dat het meer vrijheid geeft om te kiezen voor wat voor jou goed is. En dat kan zijn dat je inderdaad gewoon beschikbaar bent, en de tijd gewoon lekker voor jezelf neemt, en gewoon beschikbaar bent zonder er een punt van te maken.
Zoals je misschien ook zou kunnen reageren als ze meegevraagd zouden worden door de ouders van een vriendje/vriendinnetje en vooral denkt 'wat leuk voor ze, en wat lekker rustig voor mij!'

Ook zou je, afhankelijk van hoe oud de kinderen zijn, misschien toe kunnen werken naar een situatie waar je heel veel samen bespreekt met de kinderen. Samen bespreken hoe de week gegaan is (wat was leuk en niet leuk), huisregels maken bijvoorbeeld, samen de weekplanning doornemen waarbij iedereen kan vertellen wie wat gaat doen, en dan ook wat er aan bod komt als dingen niet door kunnen gaan. (Dat komt vanzelf. Vriendjes die afzeggen, een keer dat iemand te moe is, dubbele afspraken heeft gemaakt.) Zodat de kinderen in andere situaties kunnen ervaren hoe dat is. En dat jij in andere situaties dan richting hun vader kunt voorleven hoe je dat wel doet.

Over dingen die iemand aangeeft als 'niet leuk' kun je het dan houden bij vragen als 'wat vond je daar precies niet leuk aan?' en uiteindelijk misschien 'wat zou jij willen dat er verandert?' En hoe dan? Wat zou daarin fijn zijn?
Dus vooral niet overnemen, wat oh zo makkelijk is. Ook dat is iets: hoe meer je dat met je kinderen doet in allerlei situaties doet die niet over hun vader gaat (bv: ze het zelf uit laten praten met hun vriendjes, niet zelf de juf/meester bellen, maar samen gaan en je zoon/dochter het woord geven), hoe meer ze daarin meer leren over hun eigen positie. En van daaruit kiezen ze wat ze willen. (En dat kan dan ook de reactie zijn als ze iets over pappa vertellen: vooral 'oh?' en 'dat kan, dat papa dat niet leuk vindt, we zijn verschillende mensen en vinden verschillende dingen leuk en niet leuk' en 'hoe voelde dat?' en 'dat klinkt wel vervelend ja' en daarin ook vooral niets zelf proberen op te lossen.)

En vanuit die positie is het ook makkelijker om te kiezen om gewoon beschikbaar te zijn zonder dat de kinderen bij jou zijn, maar ook soms te zeggen dat iets niet kan voor jou. (Nee, er komt geen hond.)

Maar ook, uiteindelijk 'nee, je mag niet naar Leuk Pretpark X want dat hebben we afgesproken' als dat iets is wat je ook zou zeggen als ze meegevraagd worden door een vriendje/vriendinnetje. En als ze dan zeggen 'jamaar je hebt niks te zeggen over wat pappa en wij doen' dan zeg je: "dat klopt, het gaat alleen over de avond dat jullie bij mij zijn. Wat jullie met pappa doen is niet aan mij. Maar je vraagt of het mag op de avond en het mag niet."

Maar, dat zou ik als het even te vermijden is nu niet meteen doen. Eerst de basis van het samen bespreken, het begrijpen dat regels en afspraken er zijn met een reden, dat jullie daar ook goed over kunnen praten.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 16:37

Dat vind ik een mooie tekst Shadow, thanks. Ik moet zeggen dat ik veel al wel herken, ik neem iig wel regelmatig de weekplanning met ze door en ik heb idd aan mn kind gevraagd wat ze zelf wou en dat ik er voor haar was als ze me nodig had.

Maar je tip van "dit gaat over de tijd die jullie bij mij zijn" die neem ik mee, want die kon ik nog wel eens nodig hebben en dit vind ik een hele mooie. Papa bepaalt inderdaad in zijn tijd, ik in mijn tijd.

Het aparte was dus dat hij eerst op een andere dag had afgesproken (wel in zijn tijd) maar mn kinderen moesten hem er op wijzen dat dat niet kon omdat de jongste een activiteit van school had. Nou ja, toen werd het dus maar verplaatst naar een andere dag.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 12:59

Ben ik weer, iemand enig idee waar een rechter op let bij bepaling van de hoofdverblijfplaats?
Ex wil ook 1 kind ingeschreven hebben namelijk. Dat lijkt mij echt supergoeie brandstof voor continue discussie tussen ons en ik heb al aan hem aangegeven dat ik dat niet wil.

Hij heeft en passant ook nog even besproken met de kinderen dat het hem wel wat leek dat hij in het huidige huis bleef en ik dan in een andere woning op hetzelfde erf. {:)-:(
Heb iig alles gemeld aan het wijkteam en morgen nog een belafspraak.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:04

Bij hoofdverblijf wordt vaak gekeken naar continuiteit: als het kind er geen belang bij heeft de huidige situatie te wijzigen, dan wordt het ook niet gedaan. Fiscale redenen voor een van beide ouders zijn meestal geen redenen om dat toe te wijzen, tenzij er sprake is van co-ouderschap.

Maar: de uitkomst is fantastisch afhankelijk van de rechter die je toevallig treft.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:05

Prrrr schreef:
Bij hoofdverblijf wordt vaak gekeken naar continuiteit: als het kind er geen belang bij heeft de huidige situatie te wijzigen, dan wordt het ook niet gedaan. Fiscale redenen voor een van beide ouders zijn meestal geen redenen om dat toe te wijzen, tenzij er sprake is van co-ouderschap.

Maar: de uitkomst is fantastisch afhankelijk van de rechter die je toevallig treft.


Nou, daar zal ik dan wel weer pech mee hebben -O-
Voor hem is het iig puur financieel, al zegt ie dat ie zich anders niet voldoende "ouder" voelt omdat ik nu alles bepaal/betaal voor de kinderen.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:03

Wat verzint hij allemaal wel niet om zijn zin door te drijven, kl@@t is het ook. Word tijd dat hij weer aan de medicatie gaat.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:43

Ongelooflijk wat een l#l. Je hebt wel een goede advocaat hoop ik? Het moet altijd in het belang van het kind zijn en het verschillende verblijfplaatsen voor de verschillende kinderen lijkt me niet in hun belang. Zeker niet met zo’n instabiele vader.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 20:55

Nou hij wil het net name omdat ik nu alles bepaal en hij wil meer vader zijn daardoor zeg maar. Meebeslissen over uitgaven vooral. Gaat alleen om de inschrijving dan, niet eens om de verblijfplaats... (maw hij wil kindgebonden budget etc maar heeft in het verleden nooit dingen voor de meiden gekocht of geregeld)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:56

Bloempje13 schreef:
Nou hij wil het net name omdat ik nu alles bepaal en hij wil meer vader zijn daardoor zeg maar. Meebeslissen over uitgaven vooral. Gaat alleen om de inschrijving dan, niet eens om de verblijfplaats... (maw hij wil kindgebonden budget etc maar heeft in het verleden nooit dingen voor de meiden gekocht of geregeld)


Als het duidelijk is dat het daarom gaat dan krijgt hij het toch niet toegewezen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:18

Ik ben even kwijt of jullie nou co-ouderschap hebben, wel toch? Dan is het wel heel gebruikelijk om de kinderen qua inschrijving te 'verdelen', dus bij twee kinderen staat er bij iedere ouder eentje ingeschreven. Dat levert dan in bepaalde omstandigheden voor beide ouders voordeel op.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:40

Verdeling is momenteel ongeveer 2,75 dag dat hij er is en ik de rest. Dat is nog in ons “eigen” huis. Ik wil dit ook niet verruimen (maar dat hangt er dus nog vanaf) en ik wil echt alleen het hoognodige met m moeten communiceren omdat dit echt niet normaal kan met m. Alleen daarom al wil ik dit niet. Maar ik weet dus niet wat hier voor rechters doorslaggevend is.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:52

Ik heb geen advies voor je maar ik vermoed dat zijn motieven niet zo edel zijn. Ik krijg de indruk dat hij helemaal geen kinderen in zijn nieuwe leven wil maar dat het goed is voor zijn imago naar de buitenwereld om als vader gezien te worden en een schouderklopje daarvoor te krijgen.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:11

Nou dat idee heb ik ook, nou vooral geld doet het goed bij hem. Hij kreeg een keer een woedeuitbarsting omdat ik te dure toetjes kocht voor de kinderen (terwijl hij zelf honderden euro's uitgaf aan zichzelf), dus ik verwacht ook niet dat hij een evenwichtig uitgavenpatroon voor mn kind gaat hebben. Dat zie ik nu ook weer terug. Ik regelde altijd alles, medische afspraken, clubs, wedstrijden, feestjes, kleding, schoenen etc. etc. En nu wil hij ineens ook meebeslissen "want hij voelt zich niet serieus genomen als vader".

Ik moet zeggen, aan de ene kant lijkt het zo logisch dat met alles wat er gebeurd is het wel goed zal komen, aan de andere kant ben ik echt wel bang voor zo'n rechter, gaan ze dit wel serieus nemen? Straks wordt er 50/50 opgelegd ofzo, daar kan ik wel echt wakker van liggen...

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 10:58

Kleine update, er is waarschijnlijk iig een akkoord over de door mij voorgestelde zorgregeling en inschrijving. Dus dat is in ieder geval een pak van mn hart. Verder is het nog ellende :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:59

Alle stapjes vieren! :D

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:02

Precies ;-) er is beweging zal ik maar zeggen.

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:29

Wat een geruststelling voor jou, Bloempje!

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:46

Fijn Bloempje!

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:30

Dat is het! Ik heb het idee dat ze dat uitgespeeld hebben. Ze proberen me nu nl onder druk te zetten, als ik akkoord ga met een lijst idiote eisen gaat ie zsm verhuizen. Ja koekoek }:0

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:57

Wat een ... Gelukkig denk je nog helder na en gaat niet zomaar akkoord.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:16

Je krijgt zo wel een mooi inkijkje in de wondere wereld van de menselijke geest... :(:)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:59

Bloempje13 schreef:
Kleine update, er is waarschijnlijk iig een akkoord over de door mij voorgestelde zorgregeling en inschrijving. Dus dat is in ieder geval een pak van mn hart. Verder is het nog ellende :+


Dat is goed nieuws! *\o/*

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 12:56

Dat is het! :-)

Haha ja Prrrr, dat klopt. Ze hadden als voorstel o.a. dat hij ongeveer de godganse inboedel mee zou nemen, waaronder behoorlijk wat dingen van wel serieuze waarde. En als we niet tijdig tot een akkoord zouden komen dan nam hij gewoon alles mee en zouden we later nog wel tot overeenstemming komen. En oh ja, zijn dure spullen mogen voor niks mee, de dingen die logischerwijs bij mij blijven (ponies) mag ik aftikken. Truukjes als heel veel kleine spulletjes uitschrijven en dan aan mij toebedelen, dure dingen samenvatten en 1 regeltje aan zichzelf toebedelen, zodat het natuurlijk net lijkt of ik heel veel "mag houden". Zelf een leuk bedrag voor alimentatie berekend. En dat allemaal gewoon meedelen van "nou, zo gaat het dus worden". Het is echt niet te geloven.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:25

Het zou bijna grappig zijn, als het niet zo pijnlijk was |o