Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:20

Door wie laten jullie de tekst nalopen op schrijf- of stijlfouten?
Ik heb een boekje gemaakt voor bij een cursus, het is niet heel veel tekst maar ik zou er graag eens iemand naar laten kijken voordat ik het laat drukken.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com


prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:39

Mooi Soepblik, ik doe het je niet na! Schrijf je je manuscript ook in het Engels?

Petra8, er zijn freelance redacteurs die dat doen, kost natuurlijk wel wat. Anders iemand in je omgeving die een handje heeft voor taal?

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:43

Mijn oma, zelf docente Nederlands geweest. :P

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:12

prulletje schreef:
Mooi Soepblik, ik doe het je niet na! Schrijf je je manuscript ook in het Engels?

Petra8, er zijn freelance redacteurs die dat doen, kost natuurlijk wel wat. Anders iemand in je omgeving die een handje heeft voor taal?



Dankjewel! :) Ja, manuscript is ook in het Engels. Uiteindelijk is die markt gewoon zoveel groter, en de plannen die ik heb sluiten daar meer op aan. Daarbij vind ik in het Nederlands schrijven gewoon niet prettig? Het is te direct ofzo, en het voelt gewoon een beetje awkward.

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:23

Ja, dat hoor ik vaker. Vind ik wel jammer, eerlijk gezegd. Uiteindelijk denk ik toch dat iedereen het beste schrijft in zn moerstaal, of in ieder geval de taal die hij in het dagelijks leven spreekt. Maar de boekenbranche in Nederland is zelfmoord aan het plegen, dus ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om in het Nederlands te schrijven.

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:30

Dank jullie wel voor jullie reacties! Dan ga ik eens op zoek naar iemand die iets met de Nederlandse taal heeft. Het gaat om een boekje bij een cursus en qua tekst is het hooguit 3 A4-tjes, dus een beetje zonde om daar veel geld aan uit te geven.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:17

prulletje schreef:
Ja, dat hoor ik vaker. Vind ik wel jammer, eerlijk gezegd. Uiteindelijk denk ik toch dat iedereen het beste schrijft in zn moerstaal, of in ieder geval de taal die hij in het dagelijks leven spreekt. Maar de boekenbranche in Nederland is zelfmoord aan het plegen, dus ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om in het Nederlands te schrijven.



Dat laatste, inderdaad. Ik weet nog dat ik stage liep bij een agency, en de creative director/mijn stagebegeleider had toen veel contacten in de uitgeverswereld. En hij zei al dat 't gewoon op z'n gat lag en een "stoffige oude mannetjes wereld" was. Als je een enorme internationale ambitie hebt op allerlei vlakken, is dat inderdaad niet aantrekkelijk. Ik schrijf zeker voor mezelf omdat ik het ontzettend fijn en leuk vindt om te doen, maar als beroepscreatief wil je er toch ook gewoon carriere mee maken en aan verdienen.

eclair98
Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:22

Hier gaat het met schrijven matig. Elke keer als ik weer wat getypt heb, klopt het naar mijn idee niet. Dus ik blijf er mee stoeien


Bambi1995
Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:46

Heey,

Ik ben weer aan het schrijven geslagen nadat ik een tijdje gestopt was door drukte.
Maar ik merk nu dat ik ergens last van heb en dat is perfectionisme :\
Ik denk dat het idee van uitgeven er teveel is ingekropen bij mij en dat legt zo'n grote druk op mij, waardoor ik er stress klachten van krijg. Bijvoorbeeld dan heb ik een personage en dan twijfel ik of ik hem of haar wel goed neer zet. Is het niet te veel van dit of is het niet te veel van dat en dan nog het verhaal kloppend in elkaar puzzelen. Ook let ik erg veel op spelfouten en wil ik meteen alles perfect hebben.
Ik kan nu amper schrijven omdat het me zo'n stress geeft ondanks dat ik er echt veel zin in heb. Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hier mee om? Heb het gevoel dat ik die uitgeefdruk moet zien te tackelen maar ja hoe? dat is makkelijker gezegd dan gedaan want toch blijf je er (onbewust) mee bezig.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

Merileth
Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:15

Ik vind het lastig, maar het belangrijkste is dat je een eerste versie neer zet. Die hoeft bij lange na nog niet naar tevredenheid te zijn. Je kan er nog aan schaven zo veel je wilt.

Van mij uit even een heel blij bericht: deel 2 is te koop!!!!! (link in onderschrift lol :') ) Op het laatste moment de foto voor de cover aangepast, want op degene die ik had uitgekozen was er geen kleur waarin de flaptekst goed te lezen was, maar ik ben er erg tevreden over zoals hij nu uitgepakt is.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:13

Kan ik me ook hier melden? :)

Ik had met name een vraag over meelezers/proeflezers. Wanneer schakelen jullie die in? Pas als je zelf vindt dat je een volledig boek hebt (dus als je er zelf niets meer aan kan verbeteren) of ook bijvoorbeeld halverwege, voor tips over pakkendheid/schrijfstijl?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:08

Er is al een lange tijd niet gereageerd, maar hoe gaat het hier?
Ik krijg door de regen gewoon inspiratie om verder te gaan aan het verhaal.
Hier is er even een rollercoaster langs geweest waardoor ik nu te veel inspiratie heb en dat nu lekker gebruik. Zelfs een landkaart gemaakt om goed overzicht te krijgen. Was even vergeten hoe leuk ik dat vond als kind.:)

Ik heb nu ook een notitie blok waar ik de datums opschrijf van de dagen dat ik inspiratie heb. Vind dat super leuk voor later om terug te kijken.:)

Zertab
Berichten: 12074
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:00

Sinds lange tijd weer de pen een beetje opgepakt. Ik schrijf voor Wattpad, dus niet (meer) om uit te geven. Zodra er té veel druk komt, haak ik af omdat ik motivatie en plezier verlies.

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:56

Verkeerd topic en dat schrijven onder druk ken ik. Ik denk dat dat hier ook de voornaamste reden is waardoor ik nog niets ondernomen heb..

Zertab
Berichten: 12074
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:07

Hoezo verkeerd topic? Dit is toch voor Bokkers die schrijven???

Myrsky
Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:37

Ik heb toevallig gisteren een manuscript naar een uitgever gestuurd := ik heb niet al te veel verwachtingen haha, maar wil toch eerst traditionele uitgeverijen aanschrijven zeg maar voor ik iets anders probeer. Het gaat me vooral om het zelf in handen hebben, dus mogelijk dat ik na de afwijzing (die toch wel komt denk ik haha) gewoon 1 exemplaar voor mezelf probeer te laten drukken ofzo.

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:13

Zertab schreef:
Hoezo verkeerd topic? Dit is toch voor Bokkers die schrijven???


Ja, maar het bericht wat ik hiervoor in die post had getypt, was bedoeld voor het ergeren topic, dus vandaar het verkeerde bericht voor de edit. ;)

@ Myrsky wat gaaf!

Diablo
Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:44

Ik heb een paar maanden geleden mijn boek in eigen beheer uitgegeven. Ik heb toen ook twee exemplaren naar NBD gestuurd en zij gaven een positieve recensie. Dus nu ligt mijn boek ook in de bibliotheek. Daarna ben ik voor het uitgeven als ebook naar een uitgever gegaan, nu is mijn boek ook overal te lezen als ebook en te luisteren als luisterboek. Ik kan wel zeggen dat ik trots ben!

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:06

Diablo, gaaf! Ook al reacties van buitenaf op mogen ontvangen?

Zertab
Berichten: 12074
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:10

Gaaf Diablo! :D

En ik ga voor je duimen myrsky!

Diablo
Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:35

xSagan schreef:
Diablo, gaaf! Ook al reacties van buitenaf op mogen ontvangen?


Wat bedoel je precies? NBD Biblion heeft dus een positieve recensie gegeven. Verder staat hij op Storytel, waar tot nu toe een paar beoordelingen zijn geweest, 4,2 van 5 sterren.

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

Myrsky
Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:21

War gaaf Diablo!

Zertab schreef:
Gaaf Diablo! :D

En ik ga voor je duimen myrsky!

Dankjewel! :D

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:24

Diablo schreef:
xSagan schreef:
Diablo, gaaf! Ook al reacties van buitenaf op mogen ontvangen?


Wat bedoel je precies? NBD Biblion heeft dus een positieve recensie gegeven. Verder staat hij op Storytel, waar tot nu toe een paar beoordelingen zijn geweest, 4,2 van 5 sterren.



Dat bedoelde ik inderdaad. :)

marleen_usar
Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 14:26

Hoe gaat het met de schrijvers hier, ik heb een vraag over de tekeningen van mijn boek. Het heet de avonturen van El signor Winston, ik denk aan realistische tekeningen of karikatuur. Winston is zwart met een witte bef.

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:16

Ik ben net opgestart met een verhaal en probeer deze maand NanoWrimo, een motivatie wedstrijd om 50.000 woorden in 1 maand te schrijven.

Tot nu toe is de schets dat een muziekant tijdens zijn eerste optreden een luisteraar ontmoet en dat zij afstamt van een bekende familie in hun omgeving die een groot grond beheert. Er zijn plannen van een bedrijf om dat om te ploegen naar hun zin, maar door een verhaal komen de muziekant en luisteraar er achter dat hun families elkaar in het verleden elkaar al hebben geholpen en dat nog steeds kunnen.

Op welke manier het eindigt, kom ik later wel achter. XD

Over je twijfel:

Ik denk dat je moet kijken naar de doelgroep en de schrijfstijl van het verhaal. Sophie Rozendaal op YouTube heeft er laatst ook iets over uitgelegd en zij doet dat heel duidelijk. Ik leer in ieder geval veel van haar. Wanneer het verhaal een grappige toon heeft, vind ik karikatuur er het best bij passen en bij serieuze verhalen realistisch.:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Anoukjuuuhh, C_estmoi, DexterM, Domi_94, GoogleAdsense, Ik_is_Ik, Maaaarije, Molly1230, redbutton, RoronaZorro en 98 bezoekers