Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:51

Dit doet mij denken aan een vrijgezelle feest wat ik had van een vriendin laatst. ik was bob want moest toch nog een uur terug rijden. Nou ik ging wat te drinken halen voor iedereen wantja dat doe je, de rest daarna alleen maar iets te drinken voor zich zelf en de vrijgezel. Daarna gingen ze elke kroeg af een welkoms shotje en daarna gelijk weer weg, ik schaamde mij echt samen met nog iemand die erbij was. ik kon het gewoon niet langer aan zien en ben naar huis gegaan.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:58

Shaggy09 schreef:
Duhelo schreef:
Danique_G schreef:
Ik snap niet waarom niet gewoon 1 persoon betaald, foto van het bonnetje stuurt en iedereen zelf gewoon overmaakt?

Ik snap wel dat als het zo’n groot verschil is dat je er niet happig op bent. Als het om een paar euro ging prima maar dit is niet leuk natuurlijk.

Hier ben ik dan weer vanaf gestapt.
Zeker in grotere groepen zijn er altijd drankjes die spontaan door niemand gedronken zijn. Als je pech hebt blijf je alsnog met een grotere rekening zitten.


Dan vraag ik me toch echt af of je niet in de verkeerde groep zit.. Wat een gedrag zeg. Wij doen het altijd op die manier, zowel bij mijn vriendinnen als bij mijn vrienden als bij mijn familie maar dit is gelukkig nog nooit gebeurd. Vind dat nog veel erger dan een tikkie van 50 cent..

Met onze vrienden zijn we dit idd nog nooit tegengekomen. In het verleden wel met collega's of groepen die "random" samengekomen waren.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:41

Mijn oma gaat het vlees wat ze bij de slager koopt wegen bij de AH, om te checken of er wel genoeg in zit voor wat ze betaald heeft. :')

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:49

san4nie schreef:
Mijn oma gaat het vlees wat ze bij de slager koopt wegen bij de AH, om te checken of er wel genoeg in zit voor wat ze betaald heeft. :')


Wauw, ik zou dat niet eens bedenken
Vertrouwd ze de slager niet? Of is er een andere reden? Als je een winkel niet vertrouwd ga je er toch niet meer heen zou je denken.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:59

Heeft denk ik niks met vertrouwen te maken maar meer met "iedereen kan fouten maken". Ik heb eens een dametje aan de kassa gehad die bewaarde ook bonnetjes als ze gepind had, zodat ze ze kon vergelijken met bankafschriften want "een kassa kan ook een keer een fout maken".

Ik veroordeel ze er niet om, ze zijn tenslotte in een heel andere tijd op gegroeid dan wij. En zolang je niemand benadeeld met je zuinigheid vind ik het ook niet per se een slechte eigenschap. Gewoon een beetje geduld mee hebben.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:02

Phuddle schreef:
san4nie schreef:
Mijn oma gaat het vlees wat ze bij de slager koopt wegen bij de AH, om te checken of er wel genoeg in zit voor wat ze betaald heeft. :')


Wauw, ik zou dat niet eens bedenken
Vertrouwd ze de slager niet? Of is er een andere reden? Als je een winkel niet vertrouwd ga je er toch niet meer heen zou je denken.


Toch even checken of ze niet teveel heeft betaald hè. Ze zei dat ze ook terug zou gaan als ze teveel betaald zou hebben. M’n vriend vroeg of ze ook terug zou gaan als het andersom zou zijn, dus teveel gekregen voor wat ze betaald heeft. Nee dat niet..
Geen idee hoe ze dat precies bedenkt.
Weet niet of het echt vertrouwen is. Maar het is dus ook niet helemaal wat mavelle zegt.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:14

Het zal er een beetje tussen zitten denk ik. Maar het valt wel een beetje onder wantrouwen, immers straks faalt het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:25

prugelpiet schreef:
Ik verbaas me inderdaad ook over de hoeveelheid 'mijn vriend/vriendin doet dit ook"

Met zulke mensen wil je toch niet bevriend zijn?? Die krijgen bij mij het gat van de deur.
Als je krap zit met geld, prima, maar geef het aan. Als je zo gierig en laag bent dat je zoiets doet, hoeven wij geen vrienden meer te zijn.


Dat verbaast mij ook steeds weer..

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:11

Ben eigenlijk wel benieuwd van jullie wat jullie hier van vinden.

Ik ging een poos terug met wat kennisen een kopje koffie doen. We waren met een groep van 10 man. Een persoon betaalde en zou een tikkie sturen (was ongeveer 5 euro). Ik heb in de 4 weken daarna wekelijks een herinnering gestuurd dat ik hem nog geld schuldig was, maar geen rekeningnummer had.

5 maanden na het kopje koffie kreeg ik een spontaan tikkie of ik even wilde betalen :D Die zal vast en zeker krap bij kas hebben gezeten. Ik heb het direct overgemaakt, maar vond het toch wel bijzonder om na zo'n lange tijd nog te beginnen over die 5 euro. Het is niet alsof ik er onderuit probeerde te komen :D

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:20

Cubone schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd van jullie wat jullie hier van vinden.

Ik ging een poos terug met wat kennisen een kopje koffie doen. We waren met een groep van 10 man. Een persoon betaalde en zou een tikkie sturen (was ongeveer 5 euro). Ik heb in de 4 weken daarna wekelijks een herinnering gestuurd dat ik hem nog geld schuldig was, maar geen rekeningnummer had.

5 maanden na het kopje koffie kreeg ik een spontaan tikkie of ik even wilde betalen :D Die zal vast en zeker krap bij kas hebben gezeten. Ik heb het direct overgemaakt, maar vond het toch wel bijzonder om na zo'n lange tijd nog te beginnen over die 5 euro. Het is niet alsof ik er onderuit probeerde te komen :D
Dit had ik dus afgelopen weekend. Deze zomer op vakantie geweest met vrienden, maar de “wie betaald wat” was nog niet volledig ingevuld. Paar keer gevraagd of het aangevuld kon worden zodat we het konden verrekenen, ze zouden namelijk nog best een groot bedrag van ons krijgen en daar ben ik liever maar meteen vanaf. Voor hun verjaardag hebben we ze afgelopen zaterdag mee uit eten genomen (luxe cadeau aangezien ik nog studeer), en vervolgens kregen we op maandag een tikkie voor het bedrag dat ze nog van ons zou krijgen van de vakantie.. Ze hebben groot gelijk natuurlijk, maar vond het wel een vervelende timing :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 05:28

Shaggy09 schreef:
poes schreef:

Omdat de structuur erop gebouwd is. Restaurant betaalt super weinig of zelfs niets aan het personeel of beetje commissie op hun tafels en rekenen erop dat jij dan het personeel rechtstreeks betaalt voor hun service. In dat opzicht betaal je dus het restaurant voor het eten en de plek en de over voor de service aan tafel.

Edit in andere landen bedoel ik dus.
In berenklauw geef ik het als extra dus ook lager percentage.


Ik vind het schandalig dat het in andere landen anno 2019 nog zo eraan toe gaat. Ik ben nog nooit in de US geweest maar je zou er maar komen zonder te weten dat je daar eigenlijk verplicht bent om fooi te geven. Daar mogen ze ondertussen wel iets aan gaan doen hoor.

Even uit nieuwsgierigheid, zijn de prijzen van die broodjes oid dan ook lager in de US, of is dat gewoon net zo duur als hier ongeveer? Anders ben je met telkens tippen wel veel geld kwijt. En geef je aan een koffiebar waar je even snel een cappuccino haalt dan ook een tip, of puur alleen aan tentjes waar je echt gaat zitten?

Hier in NL hoeven ze ook echt niet te proberen om boos te worden als ik niet tip, want de prijzen in de horeca vind ik belachelijk de laatste jaren. De minder dure, maar nog wel gangbare restaurants kan ik op 1 hand tellen.


We hebben het hier gewoon ontzettend goed. Ik werk met veel nationaliteiten en reis veel en wat je ziet en hoort... ik durf niet meer klagen over onze hoge belastingen, je krijgt hier zoveel terug.

Ik zit nu in Florida en het is hier gewoon duur. Hier geef ik fooi van zodra ik service heb ontvangen: ober, Uber, gids etc. Niet voor gewoon ergens broodje aan de toog kopen of zo.


Ik heb in Nederland of België nog nooit iemand weten kwaad worden als er geen fooi gegeven werd.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:37

Danique_G schreef:
Ik snap niet waarom niet gewoon 1 persoon betaald, foto van het bonnetje stuurt en iedereen zelf gewoon overmaakt?


Ja die is leuk :')
Bleven twee cocktails over die écht,
écht van niémand waren.
Voordat het gezeur begon heb ik mijn pinpas er maar bij gepakt.

Was overigens wel met een wat “onbekendere” groep voor mij. In mijn vaste vriendenkring wordt eigenlijk standaard gesplit.

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:18

Wat een gezeur. In dat geval zou ik zeggen: split dat onbekende bedrag over de gehele groep.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 05:53

Duhelo schreef:
Danique_G schreef:
Ik snap niet waarom niet gewoon 1 persoon betaald, foto van het bonnetje stuurt en iedereen zelf gewoon overmaakt?

Ik snap wel dat als het zo’n groot verschil is dat je er niet happig op bent. Als het om een paar euro ging prima maar dit is niet leuk natuurlijk.

Hier ben ik dan weer vanaf gestapt.
Zeker in grotere groepen zijn er altijd drankjes die spontaan door niemand gedronken zijn. Als je pech hebt blijf je alsnog met een grotere rekening zitten.



Met grote groepen is het opletten ja. Maar ik snap echt niet dat een groep volwassen mensen dit niet gewoon kan. Ik schiet wel vaker grote bedragen voor op zo’n momenten en vervolgens rekenen we via de Bancontact app gelijk af met iedereen. Geen gezever meer.
Vroeger voor die app bestond zei ik gewoon dat ik van iedereen, zonder uitzondering, de dag erna een screenshot van de overschrijving wou zien. En iedereen moest op de rekening zijn initialen zetten bij wat die gehad had. Bleef er iets open en wisten we het echt niet meer, wat zelden gebeurde, deelden we dat over de groep. Werkte perfect.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 06:18

Morrie schreef:
Collega nodigt 3 collega’s uit voor een lunch in het restaurant bij ons werk om de hoek. De collega die uitnodigde zit hoger in de organisatie dan de uitgenodigden en heeft dus budget. Zo’n lunch is niet ongebruikelijk bij ons.
Aan het eind van de sessie vraagt ze de rekening en zegt: ieder voor zich hè. De uitgenodigde dames waren stomverbaasd. Twee hadden hun tas nog op kantoor staan. Nummer 3 kwam van huis want het was haar vrije middag en zij kon dus mooi afrekenen. “Doe maar een tikkie” zei de hogere collega. En zo kwam het verhaal bij mij. Ze wisten niet wat een tikkie was. :D


En heel benieuwd naar het volledige verhaal hier. Ik heb ooit regelmatig after work borrels georganiseerd. Als manager zette ik wel eens het eerste rondje. Maar mensen verwachtten dus dat ik alles ging betalen terwijl het gewoon uit mijn eigen zak kwam. En dit was geweten e. Sorry maar dat vond ik echt te ver gaan.

Dus als dit een informele lunch is zonder werkreden vind ik het heel normaal dat je zelf betaalt ongeacht functie.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:20

poes schreef:
Morrie schreef:
Dus als dit een informele lunch is zonder werkreden vind ik het heel normaal dat je zelf betaalt ongeacht functie.

Dat is bij ons niet gebruikelijk. Ik nodig mijn team medewerksters 2x per jaar uit voor een lunch. Dat mag ik declareren, dus dan reken ik af. Na de lunch gaat iedereen weer aan het werk. Van alcohol is geen sprake. Zero tolerance wat betreft alcohol gebruik tijdens werktijd bij ons.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:56

Ik ons idem maar meestal betalen we dus zelf :j had dus duidelijker gezegd moeten worden van die persoon gezien het bij jullie wel gebruikelijk is.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:48

Ik kwam vandaag ook wat tegen. Stond er naast maar kreeg er het schaamrood van op de kaken.
We wilden gaan lunchen in Sluis, maar hadden niet bedacht dat het een nationale feestdag was in belgië. Overal zat het vol. Nu waren we een tentje in gelopen en kregen te horen dat het vol was, prima, geen probleem. Dus we stonden te wachten voor de deur (was een warmtesluis) hoor ik een mevrouw achter me zeggen tegen de serveerster: aan dat ronde tafeltje zit iemand alleen. Dat is oneerlijk, nu kunnen er mensen niet zitten. Serveerster zei: ja mevrouw, dat klopt, maar die mevrouw zit daar al even en wacht op haar eten. Zegt de mevrouw: ga maar even voor ons vragen of we er bij mogen zitten. Er is nog ruimte voor 2 aan die tafel.
Serveerster deed het nog ook, met de betreffende vrouw op dr hielen.
Echt hoor, waar gaat het heen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:10

Vind dat laatste juist wel een actie die ik ook had kunnen doen. Ik zelf zou er andersom in ieder geval geen probleem mee hebben om een tafel te delen als ik alleen eet.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:12

nuscaniels schreef:
Vind dat laatste juist wel een actie die ik ook had kunnen doen. Ik zelf zou er andersom in ieder geval geen probleem mee hebben om een tafel te delen als ik alleen eet.

Mwaah ik wel. Verschild per mensen gok ik. Brutaal dat wel van die vrouw.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:16

Ligt er een beetje aan hoe groot de tafel is. Hebben ze ons ook een keer gevraagd maar dan zat je zowat bij elkaar op schoot. Dat heb ik toen beleefd geweigerd. Als ik nu aan Mn toetje zat ok, maar wij moesten nog beginnen en dan zit ik daar niet op te wachten.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:41

Ja het was een kleine tafel

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:45

Ik vind dat toch wel brutaal. Zeker als iemand aan een kleine tafel zit. Je bent ook in je eentje een betalende klant. Ik zou het in ieder geval niet waarderen als zo iemand bij mij aan tafel wilt gaan zitten als ik alleen uit ben.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:48

Ik ben van de week nog aan ‘iemands’ tafel gaan zitten om m’n kind fruit te geven. Was in het zwembad, overal lagen de hele ochtend al handdoeken maar er zat de hele ochtend niemand en toen had ik toch een stoel en kinderstoel nodig om m’n kinderen kwartiertje even een fruithapje te geven. En net in dat kwartiertje wilden die mensen er ook zitten. Tja, dan maar aso hoor, maar de hele ochtend tafels en stoelen bezet houden voor het geval je er even een keer wil gaan zitten vind ik ook aso.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:49

Ik had ze heel hard uitgelachen en vervolgens heel bot uitgelegd dat ze maar moeten wachten. :evaw: